r bezwaarafhandeling Een aantal voorbeelden • De gebruiker hoeft niet zelf na te denken over welke stap op dit moment nodig is. Daarnaast weet een DCM-applicatie wat de gewenste aankomsttijd is (de afhandeltermijn) en ondersteunt zowel de bezwaarmaker als de behandelend juristen om hieraan te voldoen - ook in het geval van een belemmering onderweg. Onder andere door vroegtijdige signalering, duidelijke termijnbewaking en slimme alerts over naderende deadlines. Het geeft de manager dus al in een vroeg stadium de mogelijkheid het proces (werkverdeling) bij te sturen. Dynamisch is ook data-gedreven Een ander belangrijk kenmerk van een DCM-applicatie is dat het per definitie data-gedreven werkt. Op basis van gegevens in het bezwaar of van de bezwaarmaker, leidt het systeem automatisch af welke stap nodig is, en welke overgeslagen kan worden omdat bijvoorbeeld gegevens al compleet zijn. Ook kan het systeem besluiten nemen op basis van de data, of elementen van het proces voorspellen en vooraf voorbereiden. Meer data = meer inzicht Uiteraard is data uit binnengekomen bezwaren niet alleen voor de uitvoering, maar ook voor de sturing van belang. Met dynamische dashboards op basis van zaakgegevens, is er altijd real time overzicht over de werkvoorraden, de status en de deadlines en andere relevante KPI's. Knelpunten op de weg worden snel herkend en de juiste maatregelen worden automatisch voorgesorteerd. • De Bezwaar en Beroep applicatie van Blueriq kan zelfstandig bepalen of een bezwaar ontvankelijk is. Uiteraard vindt de definitieve toetsing door juristen plaats, maar een advies op basis van de data is mogelijk; • Mochten er gegevens ontbreken in een bezwaar, dan kan DCM automatisch het verzoek om informatie klaarzetten, inclusief een brief met de relevante gebreken en wetsartikelen; • Automatisch zaken verdelen op basis van gegevens in het bezwaar (zoals het onderwerp van het bezwaar of het oorspronkelijke besluit), elimineert stappen en versnelt het proces. Dat leidt al snel tot een reductie van 40% op de doorlooptijd van een zaak. iBestuur 54, april 2025 59 BEELD: SHUTTERSTOCK
60 Online Touch Home