ment. Terwijl we dat product al vijf jaar niet meer ondersteunen. Dat gaat om ongeveer de helft van onze klanten binnen de Rijksoverheid. Gebruik van verouderde versie Wanneer ik klanten binnen de Rijksoverheid erop aanspreek dat ze met een verouderde, niet-ondersteunde versie van TOPdesk werken, krijg ik vrijwel altijd als reactie: ‘O, is dat zo, werken wij op een verouderde versie?’ Kennelijk is men zich daar totaal niet van bewust of wordt daar heel weinig prioriteit aangegeven. We hebben de overstap naar de Virtual Appliance zo makkelijk mogelijk gemaakt, maar het blijft een project dat je moet starten. Bij de ene organisatie loopt het soepel en is het binnen een dag of twee gedaan. Maar er zijn ook voorbeelden van complexe gevallen met meerdere omgevingen waarin de overstap een jaar heeft geduurd. Kinderen van de schoenmaker Is het gebrek aan aandacht hiervoor vergelijkbaar met de kinderen van de schoenmaker die op blote voeten lopen? IT-afdelingen die zich het vuur uit de schoenen lopen in de ondersteuning van hun gebruikers, maar hun eigen interne softwarebeheer verwaarlozen? Aan TOPdesk Classic wordt niet meer gewerkt en geen ondersteuning van ons betekent dat je er alleen voor staat bij problemen. Daarvoor dragen ze zelf de verantwoordelijkheid. Er is al jaren geen enkele servicemanagement-feature meer aan toegevoegd. Daar komt nog bij dat de gebruikers van Classic wel de prijs voor de Virtual Appliance betalen. Neem applicatiebeheer serieus Als je geen goede applicatiebeheerders hebt voor je tooling van TOPdesk, kun je het beter opzeggen, is mijn stelling. Want je blijft niet bij met de nieuwste versies, je houdt je kennisitems niet bij en bent van veel zaken niet meer op de hoogte. Je neemt iets af bij ons wat je niet optimaal kunt gebruiken. We hebben fijne partners als Cegeka en OGD, die kunnen helpen met de migratie. Maar beter is nog om zelf goede beheerders aan te nemen, die weten waar welke afdeling zit en wat die doet. Dan haal je de meerwaarde van je product echt omhoog. Mijn pleidooi is: Wanneer je als Rijksorganisatie niet naar de cloud kunt of durft, stap dan voor je IT- en servicemanagement-tooling van TOPdesk over naar de Virtual Appliance. Deze on-premises oplossing biedt een veiligere, betrouwbaardere en altijd up-to-date versie met moderne features. Zo zorg je ervoor dat je servicemanagement toekomstbestendig is, zonder concessies te doen aan veiligheid en controle. Stuur een e-mail naar k.de.bruin@ topdesk.com om het BIO-compliancy rapport te ontvangen. Kelly de Bruin, Business Unit Manager voor de Rijksoverheid bij TOPdesk, gespecialiseerd in IT- en servicemanagement oplossingen. Ze heeft jarenlange ervaring in het ondersteunen van publieke en private organisaties. iBestuur 54, april 2025 89 BEELD: XXXXXXX
90 Online Touch Home