60

Hybride i EV Hybride en EV in jouw werkplaats De kans is groot dat je steeds meer klanten krijgt die een elektrische of hybride auto rijden, de eerste massaal geleverde hybride, de Toyota Prius, stamt namelijk alweer uit 1997. Ondertussen hebben alle grote autofabrikanten elektrische auto’s op de prijslijst of in de planning staan, dus zelfs al valt het aandeel bij jou in de garage nog mee, in de komende jaren zal het aantal elektrische en hybride auto’s snel toenemen. Om nu en ook in de toekomst te werken aan een zo groot mogelijk wagenpark is het belangrijk jezelf en je bedrijf EV-ready te maken! Werken aan een elektrische of hybride auto is niet moeilijker dan aan een gewone auto, maar je dient wel op een andere manier rekening houden met de veiligheid van jezelf en je collega’s. Voor, tijdens en na de werkzaamheden aan dit soort auto’s moet je een aantal veiligheidsvoorschriften in acht nemen. Deze staan beschreven in de NEN9140-norm. Voordat je aan een elektrisch of hybride voertuig mag werken, is het noodzakelijk dat je op de hoogte bent van de risico’s en de juiste voorzorgsmaatregelen treft. Het is verplicht hiervoor een cursus te volgen. Hiervoor biedt onze partner Automotive Academy de workshop 'Hybride en Elektrische Auto 2.0' aan. Zonder een dergelijke cursus mag niet gewerkt worden aan het hoogvoltage systeem. Dit systeem beperkt zich niet tot de motor en aandrijving, maar ook naar bijvoorbeeld het aircosysteem. De workshop is erg praktijkgericht en je kunt er direct mee aan de slag in je eigen bedrijf! Ga naar www.automotiveacademy.be voor meer informatie over deze en andere workshops en trainingen. Persoonlijke bescherming Om veilig te kunnen werken aan hybride en elektrische auto’s is het noodzakelijk de juiste beschermingsmiddelen en gereedschappen te gebruiken. Wanneer je aan het High Voltage gedeelte van de auto werkt is het belangrijk dit kenbaar te maken aan je collega’s en misschien zelfs wel je klant die door de garage loopt. Hiervoor bieden wij de Hybride / EV veiligheidsset werkplaats (Z-6769) aan. Dit pakket bevat afzetmateriaal, waarschuwingsborden, een rubberen isolatiemat en een reddingshaak waarmee je een collega kunt wegtrekken in het ergste geval. Daarnaast bieden wij de “Hybride / EV veiligheidsset auto” (Z-6770) aan. Deze set is bedoeld om de auto te beveiligen wanneer aan het HV systeem gewerkt wordt. Door deze set te gebruiken verlaag je de kans dat jij of een collega onder spanning komt te staan. Ook bevat deze set een slot om zeker te weten dat het systeem niet geactiveerd kan worden door iemand anders dan de persoon die hiervoor verantwoordelijk is. Voordat het HV-systeem uitgeschakeld is moet vaak een plug verwijderd worden. Wanneer deze plug kapot is en je raakt hem met je blote handen aan gaat alle spanning door jou lichaam heen. De meeste elektrische auto’s werken met spanningen boven de 400V en direct contact hiermee kan een dodelijke afloop hebben. Hiervoor is het gebruik van geïsoleerde handschoenen dus verplicht. Deze handschoenen verkopen we in een pakket samen met een gezichtsmasker. Als je werkzaamheden verricht aan de accu of in de buurt van de accu is het belangrijk te weten dat deze niet spanningsvrij gemaakt kan worden. Ook kun je de accu niet makkelijk verwijderen uit de auto, dus is het gebruik van geïsoleerd VDE gereedschap en geïsoleerde handschoenen noodzakelijk. Wanneer je de plug hebt verwijderd zou de auto (behalve de HV-accu) spanningsvrij moeten zijn. Je kunt nu dus werken aan de hoogvoltage kabels, de motor en alle andere delen waar een hoge spanning op stond. Om zeker te weten dat de delen waaraan je gaat werken is het belangrijk te meten of dit ook echt zo is. Hiervoor is een special multimeter nodig. Een multimeter die CATIII tot 1000V aan kan. De CATIII waarde staat voor de mate van isolatie. Veel multimeters zijn CATIII 600V en deze zijn niet veilig voor hybride en elektrische auto’s Ook is het belangrijk je meetpennen en kabels te controleren, ook deze moeten voldoen aan de CATIII 1000V-normering. 60

61 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication