5

Jubileumspecials Wie jarig is, trakteert. Voor zijn vijftigste verjaardag deelt het festival een aantal coronaproof jubileumprogramma’s uit. Ga op tijgerjacht in de stad, vergaap je aan 2 x 50 jaar festivalposters en lach, huil en verwonder je om al die bijzondere herinneringen en anekdotes. IFFR 100 50 + 50 jaar festivalposters Tiger on the Loose Interactieve tijgerjacht De tijger is los! Door heel Rotterdam plaatsen wij interactieve green screens, ontworpen door Studio VollaersZwart. Op je eigen telefoon komt een kort fi lmfragment tot leven met Rotterdam als achtergrond, met daarin zo’n beetje elke tijger uit de fi lmgeschiedenis: van Tropical Malady (2004, Apichatpong Weerasethakul) tot Scarface (1983, Brian De Palma). Maak een stadswandeling langs de schermen en beleef hoe fi lmkunst en de openbare ruimte samengaan. Voor deze webbased augmented reality-techniek heb je geen speciale app nodig, het werkt via je browser. Daarnaast kun je met de green screenfunctie van Facebook of Instagram ook zelf creatief aan de slag met de schermen. Ga op tijgerjacht (en bewaar je 1,5 meter afstand) van de Waalhaven tot aan De Esch, van Blijdorp tot in Carnisse. Alle locaties samen vormen vanuit de lucht gezien het tijgerkoplogo. vr 29 jan t/m zo 14 feb, verspreid door Rotterdam, zie ook IFFR.com/totl 50 jaar festival betekent ook 50 jaar festivalposters. Van de allereerste poster door Evert Maliangkay in 1972, via de tijgerkoppen van Hard Werken en de springende tijger van Max Kisman tot de 75B-tijger van de afgelopen jaren. En we kijken ook vooruit: studenten van de Willem de Kooning Academie verbeelden de uitingen voor de komende 50 edities. Vijf van deze posters, geselecteerd door een professionele jury, zijn te koop in onze merchandiseshop. ma 1 t/m zo 7 feb, 18:00-23:00, projectie van alle IFFR 100-posters op het gebouw van Pathé Schouwburgplein en op IFFR.com/iffr-100 Vive le cinéma! Lang leve de fi lmkunst Festivaloprichter Huub Bals zei het al: “Film is fi lmkunst is kunst.” IFFR (50 jaar) en Eye Filmmuseum (75 jaar) vieren beiden een jubileum en sloegen de handen ineen met de tentoonstelling Vive le cinéma! Vijf belangrijke fi lmregisseurs uit vijf verschillende werelddelen creëerden een nieuw werk dat buiten de kaders van het fi lmscherm de verbeelding prikkelt. Die makers zijn Jia Zhangke, Lucrecia Martel, Nanouk Leopold & Daan Emmen, Lemohang Jeremiah Mosese en Carlos Reygadas. Zij maakten uiterst diverse installaties waarin onder meer bewakingscamera’s, fi lmspoelen, refl ecties en warmtebeelden fi gureren. wo 10 feb t/m zo 9 mei (opening onder voorbehoud van de maatregelen, online opening vr 5 feb), Eye Filmmuseum (Amsterdam), meer info op eyefi lm.nl IFFR Plays Back Herinnert u zich deze nog ...? Van een huwelijksaanzoek tijdens de Surprise Film tot de vrijwilliger die per ongeluk Sebastian Koch uit de zaal zette bij de première van diens fi lm Das Leben der Anderen (2006) – mooie IFFR-verhalen zijn er te over. 25 van deze Rotterdam Testimonials zijn te zien in het online videoproject IFFR Plays Back . Daarnaast zijn er 25 Tiger Testimonials: het festival vroeg fi lmmakers om herinneringen op te halen aan het festival in het jaar dat zij de Tiger Award wonnen. Die kwamen er, uit Japan tot Iran, in de vorm van fl essenpost, familieportretten en archiefmateriaal. Alle testimonials zijn online te bekijken, de Rotterdam Testimonials worden bewaard in het Stadsarchief Rotterdam. video’s vanaf wo 13 jan te zien op IFFR.com/playsback of IFFR’s social media Picture This De festivalgeschiedenis in beeld Al jarenlang worden de vele aspecten van het fi lmfestival uitvoerig gedocumenteerd door onze fotografen, van fi lmmakers tot feestjes. In vijftig korte vignetten, aangeboden aan het publiek dat wacht op het begin van een fi lm, eert Picture This deze traditie. Woord, muziek en vooral unieke foto’s zorgen voor verrassende voetnoten bij de geschiedenis van 50 jaar IFFR. ma 1 t/m zo 7 feb, te zien voor alle online vertoningen en op IFFR.com 5 Dennis Hooper en Suzuki Seijun, Oude Luxor 1991 foto: Pieter Vanderrmeer

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication