8

Short Competition Ammodo Tiger De kracht van kort Korte fi lms lenen zich uitstekend voor online viewen. In één programma bekijk je een zorgvuldige selectie van korte fi lms die zijn opgenomen in de Ammodo Tiger Short Competition. De 22 fi lms die IFFR’s competitie voor korte fi lms telt, brengen een zeer diverse gemeenschap van fi lmmakers bijeen. Drie van hen worden bekroond met een van de gelijkwaardige Ammodo Tiger Short Awards. Veel makers kwamen dit jaar met persoonlijk en geëngageerd werk. Van de vrolijke rebellie tegen geestdodende regeldrang op een Noorse kunstacademie in Manifesto tot het meeslepende associatieve pamfl et van Fox Maxy over het leven en de rechten van native Americans in Maat Means Land. Sunsets, everyday en Flowers blooming in our throats, beiden gemaakt in lockdown, belichten op uiteenlopende wijze verborgen huiselijk geweld. De scherpe satire The Hole’s Journey brengt de westerse kunstwereld samen met politiek activisten in Marokko. Poezen en Bowie Zachtaardig en hoopgevend is Tracing Utopia, een creatieve documentaire waarin een groepje queer kids uit Queens in de game Minecraft aan hun virtuele utopia bouwt: een plek waar je jezelf kunt zijn, met veel poezen, een beetje Bowie en vooral intermenselijk contact. Nog zo’n ontroerend, persoonlijk verhaal is Surviving You, Always, over een tienervriendschap in het Londen van de jaren negentig. De fi lm plaatst Timothy Leary’s zalvende woorden over lsd-gebruik in perspectief door ook de harde realiteit van een tiener in de wijk Lambeth te laten zien. Het leven tussen twee culturen is een ander terugkerend thema bij de competitiefi lms van dit jaar. Bijvoorbeeld in het Peruaans-Nederlandse fi lmgedicht Er is een geest van mij, en in Erde 8 essen, waarin de regisseur eigen herinneringen vervlecht met die van de hele Colombiaanse samenleving. Ammodo Tiger Short Competition Van camera obscura tot splitscreen Wat het onderwerp ook is, de fi lmkunst staat voorop. Ook in vorm zijn de kandidaten uiterst gevarieerd. De bezwerende landschapsfi lm earthearthearth is gemaakt op 35mm, en voorzien van een al even indringende geïmproviseerde soundtrack. Het vijftig minuten durende Terranova, een stadsessay over Havana, werd deels gemaakt met een camera obscura. En het verhaal van 80 000 ans, over een vertwijfelde archeoloog aan de Normandische kust, wordt geheel in splitscreen verteld. In For the Sake of Calmness visualiseert de maker twee ongrijpbare gegevens (vervreemding en PMS) in bijna verstikkende tableaux vivants. Azië is dit jaar uitzonderlijk goed vertegenwoordigd in de competitie, bijvoorbeeld met het Thaise The Lemongrass Girl of het eclectische Indonesische fi lmessay Tellurian Drama. Met The Women’s Revenge tot slot, nemen we alvast een voorproefje op de juni-editie van IFFR. Dan geeft regisseur Su Hui-yu een live performance van zijn wervelend eerbetoon aan de Taiwan Black Movies, een politiek subversief sexploitation-genre uit de jaren tachtig. International Film Festival Rotterdam 80 000 ans, Christelle Lheureux, Frankrijk earthearthearth, Daïchi Saïto, Canada Er is een geest van mij, Mateo Vega, Nederland/ Peru Erde essen, Laura Weissenberger, Oostenrijk The Eternal Springtime, Viêt Vũ, Vietnam Flowers blooming in our throats, Eva Giolo, Italië For the Sake of Calmness, Newsha Tavakolian, Iran Happy Valley, Simon Liu, Hongkong/Verenigde Staten The Hole’s Journey, Ghita Skali, Nederland Lemongrass Girl, Pom Bunsermvicha, Thailand Letter From Your Far-Off Country, Suneil Sanzgiri, Verenigde Staten Luces del desierto, Félix Blume, Frankrijk/Mexico Maat Means Land, Fox Maxy, Verenigde Staten Manifesto, Ane Hjort Guttu, Noorwegen Plant (879 pages, 33 days), Ruth Höfl ich, Australië Sunsets, everyday, Basir Mahmood, Italië Surviving You, Always, Morgan Quaintance, Verenigd Koninkrijk Tellurian Drama, Riar Rizaldi, Indonesië Terranova, Alejandro Pérez Serrano/Alejandro Alonso Estrella, Cuba Tracing Utopia, Catarina de Sousa/Nick Tyson, Portugal Who Is Afraid of Ideology? Part 3 Micro Resistances, Marwa Arsanios, Colombia/Duitsland The Women’s Revenge, Su Hui-yu, Taiwan IFFR.com/shortcompetition The Women’s Revenge For the Sake of Calmness

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication