10

Cinema Regained Meer dan nostalgie Hervonden schatten, gerestaureerde meesterwerken en fi lms-over-fi lm waaraan iedere cinefi el zijn hart kan ophalen. Niks mis met een lekkere dot nostalgie, maar de fi lms in dit programma zijn meer dan dat. Filmgeschiedenis is springlevend: dat is de boodschap. Neem Careless Crime, een virtuoze Iraanse fi lm over de bioscoopbrand van Abadan in 1978, waarbij meer dan vierhonderd mensen de dood vonden. De aangestoken brand in Cinema Rex bleek een startpunt voor de Iraanse Revolutie. Regisseur Shahram Mokri probeert de gebeurtenis niet slechts te reconstrueren, maar voegt een hedendaagse laag en desoriënterende structuren toe. Iraanse cinema op zijn best. Waar keken die mensen in Cinema Rex eigenlijk naar? Dat was Masud Kimiai’s The Deer. De personages in Careless Crime verwijzen voortdurend naar deze fi lm, spreken dialogen uit en spelen scènes na. Als nieuw IFFR maakte de restauratie mogelijk van twee heel bijzondere en verloren gewaande fi lms uit de jaren twintig: het Japanse Sea Palace van Masaoka Kenzō uit 1927 en de animatie Neck ‘n’ Neck van Walt Disney uit 1928. De twee fi lms zijn te zien als voorfi lm bij Tange Sazen and the Pot Worth a Million Ryo uit 1935. Hierin komt een halfblinde samoerai met één arm bij toeval in het bezit van een lelijke pot die veel geld waard blijkt te zijn. The horror, the horror ... Wie het Cinema Regained-programma goed doorpluist, ontdekt ongetwijfeld ook een rood horrordraadje. Zo is er het fi lmessay The Philosophy of Horror. Zombiekoning George A. Romero is ook van de partij, met het uit het graf herrezen The Amusement Park: een door de kerk (!) gefi nancierde, duistere kijk op de vernederingen die ouderen ten deel vallen. Eindelijk weer te zien in al zijn smakeloze glorie, met als voorfi lm de anime Black Cat uit 1972. Wat fi lm kan doen Cinefi lie wordt soms gezien als een grappige geeky afwijking, maar na het zien van Cinephilia Now: Part 1 zou dat beeld weleens kunnen veranderen in een diepe bewondering voor al die mensen die met liefde zorgdragen voor waardevol erfgoed. De documentaire verkent de vele informele fi lmclubs in de Japanse stad Tottori. Een ontroerend werk over het belang van fi lm voor een gemeenschap. Legendes De Finse documentaire The Dinosaur gaat over een van Finlands grootste regisseurs, Rauni Mollberg. De maker gaat het ongemak niet uit de weg en snijdt een actueel thema aan: hoe ga je om met de nalatenschap van een geniale fi lmmaker die tevens een verschrikkelijke man was? Een stuk gemoedelijker, maar niet minder onthullend, gaat het eraan toe in Hopper/Welles. IFFR 50: tijgers & cowboys Voor VPRO Cinema maakt Cesar Majorana een vierdelige podcast over de legendes, mythes en opzienbarende anekdotes van het festival. Over de zoektocht naar de verloren gewaande eerste IFFR-poster, gesmokkelde fi lms en de gekte rondom Jackie Chan. En zal het ze lukken om Christopher Nolan te pakken te krijgen? Te beluisteren via IFFR.com/podcast Orson Welles fi lmde Dennis Hopper toen die in 1970 een bezoek bracht aan Welles in New Mexico. Een open gesprek tussen twee grootheden − over fi lm, kunst en het leven. Acteur en regisseur Mat Sentol was een grote ster in Maleisië in de jaren 50-70. Inmiddels dreigt deze meester in special effects een beetje vergeten te worden. Misschien dat Mat Magic (1971) daar verandering in brengt. Samen met de legendarische illusionist John Calvert maakte hij een fi lm die in al zijn geniale gekte onmogelijk te plaatsen is. 10 Tange Sazen and the Pot Worth a Million Ryo Careless Crime

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication