13

Festivalspecials Deze bijzondere fi lmvertoningen en events geven het 50-jarig bestaan van IFFR een extra feestelijk tintje. Vive le cinéma! Festivaloprichter Huub Bals zei het al: “Film is fi lmkunst is kunst.” IFFR (50 jaar) en Eye Filmmuseum (75 jaar) sloegen de handen ineen voor de tentoonstelling Vive le cinéma!. Vijf belangrijke fi lmmakers uit vijf verschillende werelddelen creëerden een nieuw werk dat buiten de 2D-kaders van het fi lmscherm de verbeelding prikkelt. Die makers zijn Jia Zhangke, Lucrecia Martel, Nanouk Leopold & Daan Emmen, Lemohang Jeremiah Mosese en Carlos Reygadas. In de uiterst diverse installaties die zij presenteren, fi gureren onder meer bewakingscamera’s, fi lmspoelen, refl ecties en warmtebeelden. wo 9 juni t/m zo 5 sep, Eye Filmmuseum (Amsterdam), meer info op eyefi lm.nl wenlevens. Voorafgaand aan Van de koele meren des doods gaat fi lmprogrammeur Lauren Murphy in gesprek met regisseur Nouchka van Brakel. Amorosa heeft een niet te missen introductie van IFFR-programmeur Olaf Möller. vr 28 mei, Eye Filmmuseum (Amsterdam), meer info op eyefi lm.nl RTM: Rotterdamse makers in beeld Nog een opwarmertje: begin juni vindt een speciale screening plaats met twee wereldpremières uit het programma van RTM, het Rotterdam-programma van IFFR. Deze special trapt af met de winnaar van de RTM Pitch: You Can’t Automate Me van Katarina Jazbec. Een experimentele documentaire over sjorders in de Rotterdamse haven, de mensen die de containers vastzetten op de schepen. In het zware, fysieke werk zag Jazbec overeenkomsten met een choreografi e. Daarna wordt Jan Louters Under Tomorrow’s Sky vertoond, een documentaire over de Rotterdamse architect Winy Maas, een van de oprichters van architectenbureau MVRDV. In Rotterdam bekend van de Markthal en het Depot Boijmans Van Beuningen, wereldberoemd om bijvoorbeeld de Tianjin Binhai Library of Museum Ragnarock in Roskilde. wo 2 juni, KINO, zie IFFR.com Cinema Regained Preview @ Eye Eye Filmmuseum is een van de vaste samenwerkingspartners van IFFR. Ook zij vieren dit jaar een jubileum: Eye bestaat 75 jaar! Voor iedereen die niet kan wachten tot de juni-editie van IFFR, vertoont Eye vrijdag 28 mei een eenmalige double bill van twee gerestaureerde klassiekers op de Eye Film Player. Deze smaakmaker bestaat uit de wereldpremière van de 4K-scan van Van de koele meren des doods (1982, Nouchka van Brakel) en de Zweedse fi lm Amorosa (1986, Mai Zetterling). Twee baanbrekende fi lms over turbulente vrouIFFR Classics Vooruit dan, om het af te leren: we voegen nog vier festivalklassiekers toe aan het jubileumprogramma. Om in te halen als je ze ooit gemist hebt, of om nooit genoeg van te krijgen. Hoe en waar we ze vertonen, lees je op IFFR.com, maar smullen wordt het zeker. Het zijn stuk voor stuk fi lms waar veel mensen bijzondere herinneringen aan zullen hebben. Op het programma staan Night on Earth (1991, van oude festivalvriend Jim Jarmusch, met Roberto Begnini en Beatrice Dalle), Nanni Moretti’s heerlijke tragikomische dagboekmijmeringen in Caro diario (1994) en Jane Campions onstuimig-tedere fi lmdebuut Sweetie (1989). Uitsmijter is Battle Royale (2000), Fukasaku Kinji’s omstreden klassieker met Kitano Takeshi in de hoofdrol. Meer info op IFFR.com Daily Stream Elke festivaldag krijg je in de Daily Stream een afwisselende reeks items te zien over wat er die dag te doen is op IFFR. Denk aan tips, interviews, trailers, toelichtingen van programmeurs, parels uit het fotoarchief en wat er verder aan moois voorbijkomt die dag. Dagelijks te zien op IFFR.com IFFR 50: IFFR 100 50 jaar festival betekent ook 50 jaar festivalposters. Van de allereerste poster door Evert Maliangkay in 1972, via de tijgerkoppen van Hard Werken en de springende tijger van Max Kisman tot de 75B-tijger van de afgelopen jaren. Studenten van de Willem de Kooning Academie verbeeldden de uitingen voor de komende vijftig edities. Te zien in Dudok, 75B Gallery en online op IFFR.com/iffr-100 13 Amorosa Sweetie Vive le cinéma © Hans Wildschut You Can’t Automate Me

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication