19

IFFR Volkskrantdag Drie festivalhits op zondag 6 juni Zoals we fantoompijn kunnen ervaren van ledematen die er niet meer zijn, zo bestaat er ook de zeurende pijn van al die bioscooploze maanden. Het gemis van de verduisterde zaal, dat grote doek en het gezamenlijk beleven van fi lms. Een heuse fysieke IFFR Volkskrantdag, met lezers en fi mliefhebbers onder elkaar, kan helaas nog maar op kleine schaal in Rotterdam. In een uiterst bijzonder jaar voor het Rotterdamse festival, dat de vijftigste jubileumeditie (gefeliciteerd!) verdeelde over een februari- en een juni-editie. Om zoveel mogelijk lezers een (veilige) Volkskrantdag te kunnen aanbieden, bieden we deze dit jaar online aan. Het voor u samengestelde jubileumprogramma is iets compacter, maar belooft net als altijd enkele van de beste nieuwe titels uit het festivalaanbod. Jasmila Žbanić’ Quo vadis, Aida? mag niet ontbreken. Het spraakmakende Bosnische oorlogsdrama dat eerder dit jaar al genomineerd werd voor een Oscar, en waarin een vrouwelijke tolk op de Dutchbat-basis haar gezin tracht te redden. En ook de tweede fi lm op het programma werd al eens getipt in de Volkskrant: het Argentijnse El perro que no calla van Ana Katz. Een wonderlijk drama over de beproevingen van de dertiger Sebastían, die ontslag neemt als hij zijn hond niet mee naar kantoor mag nemen. De derde fi lm komt uit het nieuwe en veelbelovende festivalprogramma Harbour: A Song for You is een publieksfavoriet in de dop. IFFR en de Volkskrant zijn terug voor de tweede festivalhelft. Vooraf alvast veel kijkplezier gewenst! Bor Beekman, fi lmredacteur de Volkskrant De IFFR Volkskrantdag vindt dit jaar online plaats en in KINO Rotterdam op 6 juni. Kaartverkoop voor de Volkskrantdag is gestart op vrijdag 21 mei om 20:00 uur. Op IFFR.com/volkskrantdag vind je de meest actuele informatie, inclusief de starttijden in KINO voor de fysieke vertoningen. Bij de online Volkskrantdag bieden we de mogelijkheid om de drie fi lms in 24 uur te bekijken, tussen 00:01 en 24:00 uur. Prijzen KINO Rotterdam en online Fysieke vertoning €30 Online Volkskrantdag €21,50 Hieronder lees je meer over de drie fi lms van de Volkskrantdag. Quo vadis, Aida? Jasmila Žbanić, Bosnië en Herzegovina, 2020 “Don’t shoot the piano player” waren de bekende woorden van Dutchbat-commandant Thom Karremans voordat hij in 1995 het glas hief met de Servische generaal Ratko Mladić. Kort daarna begon het leger van Mladić aan een genocide onder de moslimenclave in Srebrenica die meer dan achtduizend slachtoffers eiste. Dit aangrijpende en hoognodige drama van Jasmila Žbanić ontleedt op nauwkeurige wijze hoe dit confl ict van kwaad tot erger ging. In haar eerdere fi lms onderzocht Žbanić de blijvende invloed van de genocide op het hedendaagse Bosnië en Herzegovina. Nu brengt ze de gebeurtenissen voor het eerst nadrukkelijk in beeld. Ze volgt het fi ctieve personage Aida (Jasna Đuričić), een tolk op de Nederlandse VN-basis in Srebrenica, die zich verscheurd voelt. Ze moet de Nederlandse bevelen vertalen voor de lokale bevolking, maar verliest het vertrouwen dat de VN-soldaten in staat zijn om deze oorlogssituatie te de-escaleren. Winnaar BankGiro Loterij Audience Award, IFFR 2021 in februari. 2 – 6 juni 2021 El perro que no calla Ana Katz, Argentinië, 2020 Zijn buren kunnen het niet meer aan. Elke keer als Sebastián van huis is, gaat het gejank van zijn hond door merg en been. Moet het eenzame beestje dan toch maar mee naar kantoor? Sebastiáns werkgever wil daar niets van weten. Ontslag nemen is ook een optie, hoewel het leven van de dertiger daar niet bepaald gemakkelijker van wordt. In El perro que no calla hopt deze jonge Argentijn lijdzaam van baan naar baan. Klagen doet hij nooit, maar het ongemak straalt van hem af. Woorden heeft hoofdrolspeler Daniel Katz daar niet voor nodig; een onhandige omhelzing, even wegstaren tijdens een gesprek. Sebastiáns gelaten houding krijgt soms iets komisch, hoewel zijn beproevingen ook zeker medelijden opwekken. Regisseur Ana Katz vindt zo met haar zwart-witfi lm, die per scène vooruitspringt in de tijd, een fi jne balans tussen ingevoeld drama en licht absurdisme. Vooral richting het slot zorgt dat voor verrassend geestige vondsten. Winnaar VPRO Big Screen Award, IFFR 2021 in februari. A Song for You Dukar Tserang, China, 2020 In A Song for You − een roadmovie en een insider-komedie over de muziekindustrie ineen, met veel songs − laat de jonge Ngawang een nomadisch bestaan op de Tibetaanse hoogvlaktes achter zich om de nachtclubs van de grote stad Lhasa op te zoeken. Het is zijn droom een album te maken en in het hele land gehoord te worden. Maar een album maken kost geld en dat heeft hij niet. Op een dag ontmoet hij een vrouw die sprekend lijkt op zijn Loyiter, een talisman van de godin van kunst en muziek. Dat kan niet, zegt zijn vader: alleen iemand met een puur hart zal haar ontmoeten, en alleen in zijn dromen. Maar Ngawang zet door. Ze neemt hem mee op een ontdekkingsreis langs leven en liefde. De toon is luchtig, de ruimte eindeloos. Een fi lm met een fascinerend hoofdpersonage, dat met een mix van naïviteit en doortastendheid de wereld tegemoet treedt. Een wereld waarin hij nog alle kanten op kan. 19 Quo vadis, Aida?

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication