11

Natuurfotografie O p mijn reizen komt natuurfotogra昀椀e meestal op de eerste plaats. Ik ga daarom vaak mee met fotoreizen, maar reis ook graag alleen. Er wordt wel eens beweerd dat je kijkend door je cameralens een reis niet echt beleeft. Daar ben ik het niet mee eens. Je hebt contact met de lokale bevolking en leert tijdens reizen veel van de plaatselijke cultuur en de omgeving. Daar worden de details van de dieren en planten die je fotografeert met je macrolens nog eens aan toegevoegd. Als ik thuiskom ga ik vervolgens op zoek naar de naam van de soort op de foto. Die heb je nodig wanneer je de foto publiceert. Je leert tegelijkertijd veel over de soort zelf. Ik laat me graag verwonderen door de rijkdom, variatie en vormen van het planten- en dierenleven. Die verwondering wordt uitvergroot door een macrolens. Urenlang kan ik met mijn fototoestel door het tropisch bos struinen en als het even kan ook als de nacht gevallen is. Bosmeester Bush master Nature photography O n my travels, nature photography usually comes 昀椀rst. I therefore often join photo trips, but also like to travel alone. It is sometimes said that looking through your camera lens you don’t really experience a trip. I disagree. You interact with the locals and learn a lot about the local a and environment while travelling. Added to that are the details of the animals and plants you photograph with your macro lens. When I get home, I then look for the naame of the species in the photo. You need that when you publish the photo. At the same time, you learn a lot about the species itself. I like to be amazed by the richness, variety and shapes of plant and animal life. That wonder is magni昀椀ed by a macro lens. For hours I can wander through the tropical forest with my camera and, if possible, even when night has fallen. I I su magazine su magazine 11 11 Wi l d l i f e of Sur i name Foto: Dick Lock Foto: Jap Smits

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication