O p dagbestedingslocatie Perk & Bos in Poortvliet werken 20 stoere mannen en vrouwen in de groenvoorziening. Eén van hen is Marco Roggeband. Hij is 42 jaar, woont op De Kaoie en werkt alweer 7 jaar bij Perk & Bos. Zijn taak is vooral maaien. Hij houdt het gras kort bij de woonboulevard, hij maait bij scholen, op een camping en bij particulieren. ‘Daar is hij zó goed in. Hij bedient de maaier bij wijze van spreken met z’n ogen dicht,’ zegt activiteitenbegeleider Annemiek van den Brink. Marco laat de nieuwe maaiboom zien die aan de machine gehangen kan worden. Zo kan hij straks ook de schuine graskanten meepakken. Rijbewijs BE Bij Perk & Bos gebruiken ze veel grote machines. Dat is geen probleem voor Marco; hij heeft overal een rijbewijs voor. In 2002 begon hij met zijn scooterrijbewijs. Daarna daagde zijn rij-instructeur hem uit om door te gaan voor de auto. Voor het werk haalde hij ook het rijbewijs voor de trekker en de heftruck. En nu heeft hij zijn BE gehaald. Dat is het rijbewijs voor rijden met een aanhanger. Zijn vader moedigde hem “ Daar is hij zó goed in. Hij bedient de maaier bij wijze van spreken met z’n ogen dicht.” aan om ook dat papiertje te halen. Tijdens de lessen leerde hij waar je op moet letten als je met een aanhanger rijdt en hoe je achteruit moet rijden. Op het werk kon hij extra oefenen. Daarna volgde het examen. ‘Ik had eerst wel de zenuwen hoor,’ vertelt Marco aan tafel in de kantine. Maar dat was niet nodig want hij slaagde in één keer. Trekkertrek Zo af en toe neemt Marco een dag vrij. Niet om te luieren, maar om bij een bevriende boer gras van het land te halen. Als kleine jongen ging hij al op z’n fietsje naar de boerderij om klusjes te doen, en nu komt hij er nog steeds graag. Daar is zijn liefde voor trekkers ontstaan. Ook ‘s avonds zit Marco niet stil. Hij helpt de Plattelandsjongeren bij allerlei activiteiten, zoals de Trekkertrek. Dat is een wedstrijd waarbij de ene trekker de andere vooruit trekt. Het evenement wordt georganiseerd tijdens Koningsdag en de Thoolse Dagen, en daar komt heel wat bij kijken. Want er moeten heel veel veiligheidshekken worden opgehaald en weggezet. En op de dag zelf moeten de trekkers steeds aangekoppeld en weer afgekoppeld worden. Dan zijn al die rijbewijzen maar wat handig! • juni 2024 25
26 Online Touch Home