9

‘We verspillen zoveel talent’ niemand kan alles goed. Mensen die moeite hebben met rekenen en cijfers moeten soms een beetje hulp krijgen. Zodat ze zonder stress kunnen doen waar ze wel goed in zijn. Datzelfde geldt voor mensen met dyslexie. ‘Mijn jongste zoon heeft dyslexie. Hij mocht bij toetsen een dyslexiekaart op zijn tafel leggen, waarmee hij meer tijd kreeg. Maar dat voelde voor hem als falen. Hij wilde het ‘op eigen kracht doen’. ‘Dat doe je ook’, zei ik dan. ‘Maar meer tijd helpt jou net een beetje.’ Als voorbeeld van iemand die superslim én dyslectisch was, noemde ik wel eens Einstein. ‘Maar die had ook geen dyslexiekaart’, aldus mijn zoon. Klopt. Maar misschien had zijn schooltijd er wel een stuk leuker uitgezien als hij die wel had gehad. Ik was zeker blij geweest met wat extra hulp op rekengebied.’ Dilemma Gelukkig is er tegenwoordig meer hulp, zowel voor dyslexie als voor dyscalculie. Hoe eerder 9 I&W MAGAZINE NR2 - 2024 kinderen hiermee geholpen worden, hoe beter. Daarmee voorkom je geknakte schoolcarrières en faalervaringen. Toch schrikt Caroline nog wekelijks van het gemak waarmee mensen sinds haar ‘ontboezeming’ over haar dyscalculie, deze eigenschap in één adem noemen met domheid. ‘Dat pestgedrag van volwassen mensen, dat valt me zo tegen. Persoonlijk lig ik er niet wakker van, het is kennelijk een makkelijke manier om mij af te zeiken. Maar het is zo stigmatiserend. Je zet er wel een hele groep mee weg als dom. Daar zou ik graag iets over zeggen. Maar ik weet nu al dat er dan altijd mensen zijn die daar ook weer een nare draai aan geven, zo van: ‘O die Caroline, nu gaat ze weer interessant doen en het weer opnemen voor mensen met dyscalculie.’ Daarom houd ik er maar mijn mond over. Maar dit is wel een dilemma.’

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication