9

rbeteren nhulp zijn dan leggen we deze terug bij het ministerie, en zo voorkomen we dat onuitvoerbare opdrachten op het bordje van de gemeenten terechtkomen. De aanpassingen die wij bijvoorbeeld voorstellen om het berichtenverkeer te verbeteren, hebben we tijdens regiobijeenkomsten voorgelegd aan 1.250 bezoekers. Op die manier verzamelen we een representatief oordeel en kunnen we onze oplossing uitstekend legitimeren.’ ‘als je niet weet welke behoefte je nastreeft, moet je er niet aan beginnen’ En wanneer zijn jullie klaar? ‘In 2023 mogen er in principe geen vermijdbare administratieve lasten meer zijn. Het is ons doel om het berichtenverkeer te verbeteren door het aantal keuzemogelijkheden te beperken, declaratieperiodes af te stemmen en door de informatie te standaardiseren. Dat vergt aanpassing van processen en systemen bij de gemeenten. Ik krijg daar wel eens bezwaren over, of “liefdesbrieven” zoals ik dat noem. Dan ga ik in gesprek of spelen we een managementgame waarbij mensen het proces zelf ondergaan en uit de eerste hand ervaren wat er mis kan gaan – en dat werkt verhelderend. Ik probeer minder tijd te besteden aan het praten over problemen en meer aan het oplossen ervan, zodat zorgprofessionals echt verbeteringen ervaren en inwoners sneller geholpen zijn.’ Meer weten? Kijk op de website i­sociaaldomein.nl ‘ik probeer minder tijd te besteden aan het praten over problemen en meer aan het oplossen ervan’ karin van gelderen

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication