RPT-opleidingsplan 2020-2021

2020 | 2021 RPT. OPLEIDINGSPLAN PERSONENAUTO

SAMEN MAKEN WE VAN JE LEERLING EEN ECHTE MONTEUR Een leerling kan veel voor je bedrijf betekenen: een toekomstige arbeidskracht, nieuwe energie en kennis, en over een poos ook hogere productiviteit voor de werkplaats. Een goed begin is daarom goud waard. Start met 2 e-learnings: Gereedschapskennis en Werkplaatsveiligheid. Inclusief leuke rondleiding voor kennismaking op de eerste werkdag. Startpakket: de eerste werkdag van je leerling RPT-dagen Praktijktrainingen bij Innovam en Autoniveau op 14 locaties. Leg voor altijd de allerbeste technische basis. Helpdesk Heeft je leerling een technische vraag? Voor je het weet zoekt hij uren op internet. Niet nodig! Hij stelt zijn vraag aan de technische helpdesk van Autoniveau! Zo vaak als maar nodig is. Bij een opleidingsplan vanaf 4 dagen per schooljaar Compleet opleidingsplan Basistrainingen en keuzedagen voor alle onderwerpen en klussen. Voor de hele duur van de opleiding, dus op alle niveaus. En met 14 locaties altijd in de buurt. Vanaf 4 trainingsdagen per schooljaar. Nieuwsbrief Schrijf je meteen in voor de nieuwsbrief van Innovam. Ontvang nieuws en aanbiedingen. En de regelmatige edities over het begeleiden van leerlingen. RPT-keuzedagen Praktijktraining met naar keuze 4 opdrachten om te oefenen voor school, in de werkplaats of nog eens vlak voor het examen. Werkplaats instructievideo’s Vraagt je leerling uitleg, gebruik dan onze eersteklas instructievideo’s via Mijn Innovam. Stap voor stap uitleg op hun eigen niveau, door onze trainers. Zo kan hij zelfstandiger werken. Bij een opleidingsplan vanaf 4 dagen per schooljaar Trainingen voor leermeesters Leerlingen deskundig begeleiden, dat kun je leren. Hoe breng je kennis over, wat moet je je leerling leren, hoe organiseer je een schooljaar. Blijf gedurende het schooljaar op de hoogte met (online) trainingen voor leermeesters. Persoonlijk advies of bezoek Wil je persoonlijke hulp? Aarzel niet en bel ons dan: 030-6087722. We helpen je telefonisch of maken een afspraak voor een bezoek van je accountmanager. innovam.nl/RPT

INHOUD WAT IS RPT? OOK IN HET LEERBEDRIJF DESKUNDIG BEGELEIDEN KUN JE LEREN WAT KOST RPT? ZO STEL JE HET OPLEIDINGSPLAN SAMEN RPT. OPLEIDINGSPLAN BLOK 1 BLOK 2 BLOK 3 BLOK 4 5 7 9 11 13 14 16 21 33 44 MAATREGELEN CORONA In de corona-tijd gelden op onze locaties de RIVM-maatregelen en enkele aanvullingen. Op deze manier doen we er alles aan om besmetting met het coronavirus te voorkomen. Voordat je leerling naar Innovam of Autoniveau komt informeren we je hier precies over. Meer online Altijd al maken deelnemers onze e-learnings voordat zij naar een praktijkdag komen. Door corona zal het regelmatig voorkomen dat we nog meer online doen. We geven dan bijvoorbeeld alle theorie online in plaats van in een lokaal, en trainen in de praktijkhal in kleinere groepen. Ook geven we live online trainingen, waarin we bijvoorbeeld praktijkopdrachten voordoen en bespreken. Meld je aan voor de nieuwsbrief om hiervan op de hoogte te zijn. ©INNOVAM AUGUSTUS 2020 Deze gids is met grote zorg samengesteld. Desondanks is het mogelijk dat de informatie onvolledig of onjuist is. Aan de inhoud kunnen geen rechten worden ontleend. Wijzigingen voorbehouden. Overname voor eigen gebruik is toegestaan onder bronvermelding. Afbeeldingen zijn auteursrechtelijk beschermd. Prijswijzigingen en drukfouten voorbehouden. Kijk voor de meest recente prijzen en productinformatie op www.innovam.nl Omwille van de leesbaarheid gebruiken we steeds ‘hij’ in deze gids. Waar ‘hij’ staat kan uiteraard ook ‘zij’ worden gelezen. We gebruiken ‘leerling’ en ‘student’ met dezelfde betekenis. 3.

Berry & Joey Van Mossel Kia

WAT IS RPT? Tijdens een RPT-dag kan je leerling volop oefenen in onze professionele werkplaatsen. Van tevoren krijgt hij theorie als online zelfstudie, zodat hij zich tijdens de RPT-dag vooral op de praktijk kan storten. Veilig en onder leiding van onze deskundige trainers. Door deze focus op één onderwerp kan hij sneller en meer leren, en wij leren hem precies dát wat hij weten moet. RPT helpt je dus met het opleiden van je leerling en dat scheelt jou een heleboel tijd. Dan zijn er ook RPT-keuzedagen waar je leerling opdrachten uit de STEM-lijst* kan leren, of opdrachten vóór het examen nog een keer kan oefenen. Je kiest met je leerling welke 4 opdrachten hij die dag doet. Hij kan bij ons de opdrachten doen waar je in het leerbedrijf niet aan toekomt. En hij kan zich nog extra voorbereiden op opdrachten van het examen. Zo kan je leerling vol vertrouwen beginnen aan de Proeve van Bekwaamheid. Je wilt natuurlijk graag weten hoe je leerling het er vanaf bracht tijdens zijn RPT-dag. Daarom krijg je van ons altijd een samenvatting van zijn beoordeling per e-mail, de beoordeelde opdrachten krijgt hij mee. Daarmee weet je wat hij in de werkplaats vanaf nu zelf kan. Samen zorgen we ervoor dat je leerling een goede monteur wordt. De voordelen van RPT: • RPT maakt eerder declarabel Uitleg van onze deskundige trainers die weten wat de leerling nodig heeft voor zijn opleiding én om in het bedrijf mee te werken aan declarabele klussen. • RPT bespaart tijd In de werkplaats moeten meters worden gemaakt. Maar op een RPT-dag is tijd en materiaal genoeg om goed te oefenen. Onze trainers geven extra uitleg, zodat jij dat niet hoeft te doen. • RPT leidt universeel op De beste basiskennis en -vaardigheden om je hele loopbaan op terug te vallen, daarvoor leiden we leerlingen op. Dat wil zeggen dat we trainen op inzicht en merkonafhankelijk werken. Voor de beste inzetbaarheid in de branche. • RPT geeft focus en brengt inzicht Een hele dag focus op een thema. Beginnen bij de basis en doorgaan tot een leerling het echt snapt; ook de werkzaamheden die in jouw werkplaats niet voorkomen maar die hij op zijn examen wel moet kunnen. De beoordeling vertelt jou wat je leerling wel en nog niet kan. Dit geeft jou inzicht in de leerpunten. * Met de STEM-lijst bedoelen we de lijst van Mogelijke Proeve- of BPV-opdrachten voor AT, EAT en TS-opleidingen. STEM is de stichting die de MBO-examens voor onze branche ontwikkelt, vaststelt en verspreidt. Dit doen zij in samenwerking met de scholen en bedrijven uit de branche. Kort en goed: op de STEM-lijst staan alle opdrachten die een leerling in het leerbedrijf moet leren, of die hij op het examen kan krijgen. 5.

Joey Van Mossel Kia

OOK IN HET LEERBEDRIJF We zijn er ook bij jullie in de werkplaats! Heeft je leerling een opleidingsplan met 4 RPT-dagen, dan zijn we er óók voor hem als hij bij jou in de werkplaats aan de slag is. Wil hij uitleg, dan bekijkt hij onze online werkplaats hulpvideo’s. Heeft hij vragen, dan kan hij de Autoniveau-helpdesk bellen. Zo vindt je leerling de oplossing altijd bij Innovam. Dat scheelt heel wat zoekwerk op internet. En je bent er zeker van dat hij goed geholpen wordt. • Uitleg? Bekijk onze online werkplaats hulpvideo’s Heeft je leerling uitleg nodig, gebruik dan onze eersteklas instructievideo’s. Praktische video’s en animaties zetten we voor hem (en jou) klaar in Mijn Innovam. Zo krijgen ze stap voor stap instructies, uiteraard op hun eigen niveau. Jij krijgt de video’s ook, zodat je ze tijdens je instructies kunt gebruiken. Gebruik de video’s dus tijdens je uitleg of als voorbereiding op een klus. En je leerling kan ze altijd terugkijken. Zo kan hij zelfstandiger werken en hoef je niet steeds uitleg te geven. • Vragen? Bel met de helpdesk Loopt je leerling vast met een technisch vraagstuk? Voor je het weet zoekt hij lange tijd op internet naar oplossingen. Niet nodig! Als je leerling een RPT-opleidingsplan met 4 dagen heeft, kan zijn vragen stellen aan de telefonische helpdesk van Autoniveau. Onbeperkt, hij mag zo vaak bellen als nodig is. Je leerling kan bellen voor: • ondersteuning bij technische vraagstukken • technische documentatie uit onze database • hulp bij het zoeken van technische informatie. Online hulpvideo’s en de telefonische helpdesk: 2 extra redenen om een compleet opleidingsplan voor je leerling te kiezen. 7.

Berry Van Mossel Kia

DESKUNDIG BEGELEIDEN KUN JE LEREN Trainingen voor leermeesters Werken met leerlingen biedt veel voordelen! Het is een investering in je team en toekomst, maar... ook in jouw tijd. Vergroot de kans op succes. Want als je investeert in een leerling, dan wil je daarmee uiteindelijk een doel bereiken. Dat doel komt een stuk dichterbij met onze trainingen voor leermeesters. Training Leermeester worden: Werkplaats Leer je wat er bij het begeleiden van leerlingen komt kijken: technische kennis en vaardigheden, het organiseren van het schooljaar in het leerbedrijf, maar ook sociale vaardigheden om goed in een team te kunnen functioneren. Oefen gesprekken met je leerling en feedback geven. • 4 e-learnings als thuisstudie • plannen en organisatie • onderwijs anno nu • motiveren en feedback • beoordelingscyclus. • 1 online training • Leerstijlen: welke leerstijl voor welke leerling? • Leerstijlen praktisch inzetten • Leerstijlen combineren voor effectieve kennisoverdracht. • 1 trainingsdag • Samenstelling team en de noodzaak van leerlingen • Werving en selectie van leerlingen • Afspraken met school en leerling • Feedback geven en ontvangen • Motiveren • Beoordelen • Instructie geven • Effectief communiceren • Slecht nieuws-gesprekken. Training Leermeester zijn: Effectiever begeleiden Leer effectiever begeleiden: vergroot je eigen effectiviteit, stel doelen maak een rolverdeling voor de leerling, school, en je bedrijf om die doelen samen te behalen. Leer inspelen op gedrag en leer hoe je je leerling coacht. Voor leermeesters en anderen die leerlingen begeleiden. • 4 e-learnings als thuisstudie • Opbouw opleidingsstructuur MBOmotorvoertuigentechniek • Keuzeadvies BOL of BBL vanuit leerling en bedrijf • Leerlingniveaus matchen aan je bedrijfsstructuur en opbouw • Jaarplan opstellen met leerling en school. • 1 online training • Inzicht in MBO-opleidingsstructuur • Lesonderwerpen en didactisch model • Praktijkopleiding laten aansluiten op MBO-opleiding • Schoolresultaten van de leerling digitaal (op)volgen. • 1 trainingsdag • De zeven thema’s van de effectieve leermeester (Begeleiden, Instrueren, Communiceren, Plannen en Organiseren, Veilig werken, Beoordelen en Reflecteren) • Proactief, reactief, assertief, agressief en onderdanig gedrag herkennen • De leermeester en voorbeeldgedrag • Meest-voorkomende gedragsstoornissen en hoe daarmee om te gaan • Moeilijke gesprekken voeren en grenzen aangeven • Slecht nieuws brengen en omgaan met emoties • De leermeester als coach • Beoordelingscyclus correct voorbereiden, uitvoeren en vastleggen • Afspraken maken met de school. innovam.nl/leermeester 9.

Sjoerd Van Mossel Kia

WAT KOST RPT? Het RPT-opleidingsplan geeft je leerling de juiste basiskennis om zijn hele loopbaan op terug te vallen. Dat zie je terug in het leerbedrijf: hij kan sneller zelfstandig werken. Het helpt hem ook te slagen voor zijn praktijkexamen. Op deze pagina zie je duidelijk waar het RPT-opleidingsplan uit bestaat en wat de prijs is. Wil je je leerling meer dan 4 trainingen geven? Dat kan, je kunt het opleidingsplan zo groot maken als je zelf wilt. Ook op extra RPTdagen krijg je de OOMT-bijdrage. Je sluit het opleidingsplan af per schooljaar, voor zolang je leerling bij jou in opleiding is. Wil je meer weten over de voorwaarden, kijk dan op innovam.nl/voorwaarden. OPLEIDINGSPLAN AUTOTECHNICUS | AT BLOK 1 4 RPT-dagen 2 RPT-keuzedagen Helpdesk Werkplaats hulpvideo’s Prijs Af: OOMT-bijdrage* ✓ ✓ ✓ ✓ € 1.950 € 696Prijs na aftrek OOMT-bijdrage € 1.254 BLOK 2 ✓ ✓ ✓ ✓ € 1.950 € 696€ 1.254 OPLEIDINGSPLAN EERSTE AUTOTECHNICUS | EAT BLOK 1 4 RPT-dagen 2 RPT-keuzedagen Helpdesk Werkplaats hulpvideo’s Prijs Af: OOMT-bijdrage* ✓ ✓ ✓ ✓ € 1.950 € 696Prijs na aftrek OOMT-bijdrage € 1.254 OPLEIDINGSPLAN TECHNISCH SPECIALIST | TS BLOK 1 4 RPT-dagen 2 RPT-keuzedagen Helpdesk Werkplaats hulpvideo’s Prijs Af: OOMT-bijdrage* ✓ ✓ ✓ ✓ € 1.950 € 696Prijs na aftrek OOMT-bijdrage € 1.254 BLOK 2 ✓ ✓ ✓ ✓ € 1.950 € 696€ 1.254 BLOK 2 ✓ ✓ ✓ ✓ € 1.950 € 696€ 1.254 BLOK 3 ✓ ✓ ✓ ✓ € 1.950 € 510€ 1.440 BLOK 3 ✓ ✓ ✓ ✓ € 1.950 € 510€ 1.440 * OOMT-bijdrage geldt voor OOMT- en OOC-aangesloten bedrijven. Prijzen zijn excl. btw. BLOK 4 ✓ ✓ ✓ ✓ € 1.950 € 360€ 1.590 draagt bij! Is je leerbedrijf aangesloten bij OOMT, dan draagt OOMT bij in deze kosten. OOMT vindt het namelijk belangrijk dat leerlingen de kans krijgen om hun praktische vaardigheden te vergroten. De bijdrage van OOMT is afhankelijk van het leerjaar/opleidingsniveau. Ontvang ook Subsidie Praktijkleren Als je een BBL-leerling begeleidt dan komt je bedrijf waarschijnlijk in aanmerking voor Subsidie Praktijkleren. Dit is een tegemoetkoming van het ministerie van OC&W, in kosten die je bedrijf voor een leerling maakt, zoals opleidingskosten. De tegemoetkoming bedraagt tot € 2.700 per leerling. Meer weten, kijk op innovam.nl/spl. 11.

Sjoerd & Berry Van Mossel Kia

ZO STEL JE HET OPLEIDINGSPLAN SAMEN Elektronica, motormanagement, airco, e-voertuigen: als autotechnicus is er veel te leren! Vaak heb je een certificaat of diploma nodig: zoals voor werken met f-gassen of e-voertuigen. In ons opleidingsplan komt alles aan bod. Ons advies: met 4 tot 6 RPT-dagen per schooljaar heeft je leerling een stevige basis waarmee hij in het leerbedrijf ook flink kan bijdragen. Compleet opleidingsplan Het RPT-opleidingsplan vind je op de volgende pagina. Je leerling begint met blok 1, als hij daarmee klaar is gaat hij door naar het volgende blok. Een leerling Eerste Autotechnicus gaat door met blok 3, Technisch Specialist doet ook blok 4. Hoe snel je leerling de blokken volgt, bepaal je zelf en kun je verdelen over het aantal jaren dat zijn schoolopleiding duurt. Sommige scholen doen bijvoorbeeld Technisch Specialist namelijk in 3 jaar, andere in 4. Welke dagen kies je? Welke RPT-dagen kies jij voor je leerling? Vraag jezelf af: • Wat weet en kan mijn leerling al? • Wat kan ik mijn leerling zelf bijbrengen en wat niet? • Heb ik wel de juiste apparatuur beschikbaar? • Is er voldoende tijd om mijn leerling te begeleiden? Zet je antwoorden op deze vragen af tegen het opleidingsplan op de volgende pagina. Bij 4 of meer trainingsdagen per blok krijgt je leerling bovendien toegang tot de telefonische helpdesk, én krijgen jullie beiden de werkplaats hulpvideo’s. Niveautoets voor blokken 3 en 4 Als je leerling aan het derde jaar begint heeft hij al ontzettend veel kennis en vaardigheden opgedaan. Hoe ver hij precies is, meten we met de niveautoets. Daaruit volgt een persoonlijk opleidingsplan dat precies laat zien wat hij al kan en weet, en welke trainingen hij nog nodig heeft. In overleg kiezen we de trainingen voor blokken 3 en 4, die door Autoniveau worden gegeven. Plan via innovam.nl/RPT Je plant het opleidingsplan via innovam.nl/RPT. Je hoeft niet perse (alle) data te plannen. Wat je open laat plannen wij voor je in, rekening houdend met de voorkeuren, nodige voorkennis en een werkbare spreiding van de dagen. Van elke boeking ontvangen leerling en leermeester allebei een e-mail. Wil je dagen verschuiven dan kan dat kosteloos tot een week voor aanvang van de training. Kom je er niet uit? Wil je persoonlijke hulp bij het kiezen van de juiste dagen voor je leerling? Aarzel niet en bel ons dan: 030 6087722. We helpen je telefonisch of maken een afspraak voor een bezoek van je accountmanager. 13.

ELEKTRONICA MOTORMANAGEMENT DIAGNOSE ABS-, STUUR- EN STABILITEITSSYSTEMEN ABS-, Stuur- en Stabiliteitssystemen DATANETWERKEN DIAGNOSE Datanetwerken Comfort 46. DIAGNOSE MOTORMANAGEMENT DIESEL REGELSTRATEGIEËN Motormanagement Diesel Regelstrategieën 45. DIAGNOSE MOTORMANAGEMENT DIESEL BRANDSTOFSYSTEMEN Motormanagement Diesel Brandstof + Meten met de scoop + Meten aan Sensoren en Actuatoren 50. 49. DIAGNOSE MOTORMANAGEMENT BENZINE REGELSTRATEGIEËN Motormanagement Benzine Regelstrategieën DIAGNOSE MOTORMANAGEMENT BENZINE BRANDSTOFSYSTEMEN Motormanagement Benzine Brandstof + Meten met de scoop + Meten aan Sensoren en Actuatoren 36. ADAS-SYSTEMEN ABS-, Stuur- en Stabiliteitssystemen ABS-, STUUR- EN STABILITEITSSYSTEMEN Meten met de scoop + Meten aan Sensoren en Actuatoren DATANETWERKEN COMFORT Meten aan Sensoren en Actuatoren + Datanetwerken Aandrijving 35. MOTORMANAGEMENT DIESEL REGELSTRATEGIEËN Motormanagement Diesel Brandstof + Meten met de scoop + Meten aan Sensoren en Actuatoren 34. MOTORMANAGEMENT BENZINE REGELSTRATEGIEËN Motormanagement Benzine Brandstof + Meten met de scoop + Meten aan Sensoren en Actuatoren 48. 47. 38. 37. 24. DATANETWERKEN AANDRIJVING Auto Elektronica + Meten met de scoop METEN AAN SENSOREN EN ACTUATOREN Meten met de scoop + Motormanagement is een pre LEGENDA Voorkennis vereist Certificaat verplicht AUTOTECHNICUS EERSTE AUTOTECHNICUS TECHNISCH SPECIALIST Amsterdam, Assen, Breda, Dordrecht, Helmond, Hoensbroek, Kampen, Naaldwijk, Nieuwegein, Nijmegen, Nuth, Veenendaal, Zwolle METEN MET DE SCOOP Auto Elektronica 23. MOTORMANAGEMENT DIESEL BRANDSTOFSYSTEMEN Auto Elektronica MOTORMANAGEMENT BENZINE BRANDSTOFSYSTEMEN Auto Elektronica 22. 26. 25. 17. AUTO ELEKTRONICA | 3 DAGEN ELEKTRONICA MOTORMANAGEMENT RPT. OPLEIDINGSPLAN

AIRCO E-VOERTUIGEN DIAGNOSE AIRCO KOUDEMIDDELEN (F-GASSEN) f-gassen certificaat DIAGNOSE AIRCO REGELSTRATEGIEËN Klimaatregeling 52. DIAGNOSE AAN E-VOERTUIGEN BATTERIJ Onderhoud en reparatie e-voertuigen Batterij ev-VP NEN 9140 certificaat 51. DIAGNOSE AAN E-VOERTUIGEN AANDRIJVING Onderhoud en reparatie e-voertuigen Aandrijving ev-VP NEN 9140 certificaat DIAGNOSE TS | ELEKTRONISCH 55. DIAGNOSE TS | MECHANISCH 53. METEN | MECHANISCH, SCOOP, MULTIMETER 55. 54. OEFENEN PRAKTIJKEXAMEN 2021 EAT | TS 31. KEUZEDAGEN 32. KLIMAATREGELING 39. Aircosystemen + Meten met de scoop + Meten aan Sensoren en Actuatoren ONDERHOUD EN REPARATIE AAN E-VOERTUIGEN BATTERIJ ev-VP NEN 9140 certificaat ONDERHOUD EN REPARATIE AAN E-VOERTUIGEN AANDRIJVING ev-VP NEN 9140 certificaat OEFENEN PRAKTIJKEXAMEN 2021 EAT | TS 40. METEN | MECHANISCH, SCOOP, MULTIMETER 43. DIAGNOSE EAT | ELEKTRONISCH 42. DIAGNOSE EAT | MECHANISCH 28. AIRCO ONDERHOUD F-GASSEN f-gassen certificaat AIRCO TERUGWINNEN KOUDEMIDDELEN (F-GASSEN) Aircosystemen 27. VEILIG WERKEN AAN E-VOERTUIGEN GEVORDERD (ev-VP NEN 9140) Veilig werken aan e-voertuigen Basis ev-VOP NEN 9140 certificaat 29. OEFENEN PRAKTIJKEXAMEN 2021 EAT | TS 31. METEN | MECHANISCH, SCOOP, MULTIMETER 30. REPARATIE | ELEKTRONISCH 30. REPARATIE | MECHANISCH 18. AIRCOSYSTEMEN VEILIG WERKEN AAN E-VOERTUIGEN BASIS (ev-VOP NEN 9140) Auto Elektronica 19. ONDERHOUD EN AFLEVEREN 20. 32. 31. 41. 32. AIRCO E-VOERTUIGEN KEUZEDAGEN

RPT. BLOK 1 2 3 4 RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO

BLOK 1 AT | EAT | TS AUTO ELEKTRONICA De meest gevolgde RPT-training in het eerste leerjaar Problemen in de elektronica leiden soms tot kopzorgen. Zonder de juiste aanpak kan dat veel tijd in beslag nemen. Deze RPT-training behandelt de basis van elektronica, zoals het lezen van schema’s en het gebruiken van een multimeter. Pas wanneer je een multimeter goed instelt, aansluit en dan kunt voorspellen wat je verwacht te gaan meten, snap je het écht. Met deze RPT-training geven we leerlingen dé basis om goed te kunnen meten met de multimeter. Deze kennis heeft hij nodig bij alle andere trainingen waar hij elektrische metingen moet doen. 1,5 uur online zelfstudie Na de 1e dag ken je: • De Wet van Ohm • De V4-meetmethode • De multimeter en stroomtang • De eigenschappen van serie- en parallelschakelingen Na de 1e dag kun je: • Spanning meten • Stroom meten • Weerstand meten • De Wet van Ohm toepassen • De V4-meetmethode toepassen 1,5 uur online zelfstudie Na de 2e dag ken je: • De werking van een relais • De gereedschappen die nodig zijn om stekkers en stekkerverbindingen te maken Na de 2e dag kun je: • Componenten aansluiten • Goede stekkerverbindingen maken • Signalen meten op een stekker 1,5 uur online zelfstudie Na de 3e dag ken je: • De voorwaarden die er zijn voorafgaand aan elke elektrische meting • De basisopbouw van een start- en laadsysteem Na de 3e dag kun je: • Kortsluitingen opsporen • Lekstromen opsporen • Start- en laadsystemen controleren • Werken met elektrische schema’s 3 DAGEN + 1,5 uur online zelfstudie per dag ELEKTRONICA € 627 met OOMT zonder OOMT: € 975 17.

BLOK 1 AT | EAT | TS AIRCOSYSTEMEN RPT-dag over de basis van het aircosysteem Na deze RPT-dag kan je leerling met behulp van de voelpuntentabel aan de leidingen en bij de in- en uitgangen van de airco-onderdelen ‘voelen’ of de airco doet wat hij moet doen. En daarbij hoeft hij niets bij uit te bouwen of los te koppelen, dus dit kan hij doen zonder het f-gassen certificaat. Verder met f-gassen Je leerling kent na deze training de werkingen van een airco. Hij heeft dat nodig om nu zijn f-gassencertificaat kunnen halen. Daarmee mag hij airco’s leeghalen. Hoe dat moet leren we hem later, in de RPT-training Airco terugwinnen en onderhoud. Dan doet hij meteen examen, handig toch? 1,5 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • de onderdelen van een installatie lokaliseren en benoemen en de functie van de onderdelen beschrijven. • de opbouw van een aircosysteem en de verschillen tussen diverse aircosystemen met overzichtschema’s herkennen. • een aircosysteem inspecteren. • een aircosysteem met capillair controleren met een voelpuntentabel. • een aircosysteem met expansieventiel controleren met van een voelpuntentabel. • een aircosysteem controleren op lekkage met fluordye en een UV-lamp. • de opbouw van het elektrisch schema van een aircosysteem uitleggen. • praktijkopdrachten aan verschillende systemen uitvoeren, zowel met koudemiddel R134a als R1234yf. In de praktijk hebben we ook een elektrisch voertuig staan (BEV). 1 DAG AIRCO + 1,5 uur online zelfstudie RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO | BLOK 1 € 209 met OOMT zonder OOMT: €325

BLOK 1 AT | EAT | TS VEILIG WERKEN AAN E-VOERTUIGEN BASIS (ev-VOP NEN 9140) Voorkennis: Auto Elektronica Met certificaat ev-VOP NEN 9140 Deze training voor leerlingen die op een veilige manier onderhoud aan e-voertuigen moeten kunnen verrichten. Tijdens deze training leer je de HV-componenten van e-voertuigen herkennen en wat je wel en niet mag doen aan dit type voertuigen. Dit helpt je om beter te begrijpen wat de risico’s zijn, zodat je weet hoe je veilig met deze voertuigen kunt werken. Zo voldoe je ook aan de NEN 9140-norm met betrekking tot het werken met elektrische en hybride voertuigen voor voldoende onderrichte personen (ev-VOP) en dat je werkgever je daarvoor kan aanwijzen. Let op, volgens de NEN-richtlijnen moet je minimaal 18 jaar voor een aanwijzing! Vóór deze training volgt de leerling eerst een online training van ongeveer 1 uur. Deze e-learning moet met een voldoende zijn afgerond voor deelname aan de praktijkdag. De leerling krijgt het certificaat ‘veilig werken aan elektrische voertuigen’ na afloop van de training, als hij de e-learning met voldoende resultaat heeft gemaakt. Na de praktijkdag kan je leerling alle onderdelen van het HV-systeem herkennen, hun functie verklaren en een e-voertuig veilig stellen volgens het NEN 9140 stappenplan. 1 uur online zelfstudie In de training behandelen we de volgende onderwerpen: • de veiligheidsrisico’s van werken aan, met of nabij e-voertuigen; • de veiligheidsmaatregelen die moeten worden genomen bij werken aan, met of nabij e-voertuigen; • de Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s) die voor je werk noodzakelijk zijn. • de HV-componenten van een e-voertuig herkennen en benoemen en de werking uitleggen; • de toestand van je PBM’s controleren op veiligheid; • weten aan welke eisen (meet) gereedschappen moeten voldoen; • het HV-systeem onderbreken volgens het voorschrift van de fabrikant; • inschatten wanneer er elektrisch gevaar dreigt en je niet aan, met of nabij het e-voertuig kan werken en een ev-WV moet inschakelen (ev-WerkVerantwoordelijke). Aan het eind van de dag maak je de theorietoets (duurt 1 uur). Bij voldoende resultaat ontvang je het Innovamcertificaat ev-VOP NEN 9140 1 DAG + 1 uur online zelfstudie E-VOERTUIGEN € 209 met OOMT zonder OOMT: €325 19.

BLOK 1 AT | EAT | TS KEUZEDAG KERNTAAK ONDERHOUD EN AFLEVEREN Kom opdrachten leren en oefenen Leerbedrijven nemen het praktijkdeel van de opleiding voor hun rekening. Dat betekent dat je ervoor zorgt dat je leerling alle opdrachten uit de STEM-lijst* kan leren. Het is de kunst om gevarieerde klussen voor hem te vinden. Dat lukt niet altijd, of niet op het juiste niveau. Of je kunt een bepaalde klus niet aanleren zoals die voor school of het examen bedoeld is. Bijvoorbeeld omdat je het juiste materiaal niet hebt, of als de kennis niet in het bedrijf aanwezig is. De opdrachten uit de STEM-lijst die in leerbedrijven vaak lastig zijn kan je leerling dan bij ons, met onze trainers en materialen komen leren en oefenen. Ook handig als je leerling vóór het examen bepaalde klussen nog een keer wilt oefenen om ze goed in de vingers te krijgen. Op de trainingsdag staan de opdrachten voor hem klaar en daar begeleiden we hem bij. Niet alleen bij de technische uitvoering maar ook bij de juiste aanpak: welk gereedschap heb je nodig, welke werkvolgorde kies je, hoe houd je je tijdplanning in de gaten en welke informatie vermeld je op de werkorder. Dat zijn ook belangrijkste onderdelen bij het examen. Zo kan je leerling vol vertrouwen beginnen aan de Proeve van Bekwaamheid. * Zie pagina 5 De Proeve Kerntaak B1-K1 Onderhoud uitvoeren bestaat uit 2 opdrachten: • Onderhoudsbeurt uitvoeren • Slijtagedeel vervangen. De Proeve Kerntaak P1-K1 of P2-K1 Afleveringsklaar maken bestaat uit 2 opdrachten: • Afleveringsbeurt uitvoeren • Accessoire monteren. Je kan tijdens deze keuzedag oefenen met beide Proeven. Onderhoudsbeurt uitvoeren in combinatie met een van de volgende opdrachten: • Remblokken vervangen • Remschijven vervangen • Multiriemen inclusief looprollen en riemspanner vervangen • Kleppen stellen aan een motor met klepstelplaatjes • Kleppen stellen aan een motor met klepstelboutjes. Afleveringsbeurt uitvoeren in combinatie met een van de volgende mogelijke opdrachten: • (Hulp)verenset monteren • Achterlichtunits monteren • Trekhaak monteren en stekkerdoos 7-polig aansluiten • Mistlampen monteren • Fietsendrager monteren • Radio-CD speler monteren. 1 DAG + 10 min. online zelfstudie per gekozen opdracht KEUZEDAG RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO | BLOK 1 € 209 met OOMT zonder OOMT: €325

RPT. BLOK 1 2 3 4 21.

BLOK 2 AT | EAT | TS METEN MET DE SCOOP Voorkennis: Auto Elektronica Leren omgaan met de oscilloscoop Een scoop lijkt een moeilijk instrument maar je kunt er heel veel informatie uithalen. Bijvoorbeeld omdat je een signaal kunt stilzetten en uitrekken. Dat kan een multimeter niet! Op deze RPT-dag leren we de leerling omgaan met de oscilloscoop. Daarmee kun je dieper liggende problemen blootleggen, maar dit vereist wel speciale kennis. Maak kennis met AC, DC, frequenties, digitale signalen en duty cycle en hoe je die kan meten met de scoop om vervolgens een diagnose te stellen. De leerling moet kunnen meten met de scoop als hij RPT-dagen als Motormanagement benzine- en diesel wil volgen. 1 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • tijd, spanning en triggerniveau instellen. • begrippen als AC, DC, periodetijd, frequentie en duty-cycle uitleggen. • periodetijd, frequentie en duty-cycle berekenen. • verschillende signalen van componenten meten. • een niet repeterend signaal meten. • wisselspanning meten. • variabele gelijkspanning meten. • blokspanning meten. • een digitaal signaal meten. • een dynamo rimpel meten. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie ELEKTRONICA RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO | BLOK 2 € 209 met OOMT zonder OOMT: €325

BLOK 2 AT | EAT | TS METEN AAN SENSOREN EN ACTUATOREN Voorkennis: Auto Elektronica + Meten met de scoop + Motormanagement is een pre Uitgebreid aandacht voor meten Op deze RPT-dag wordt het meten helemaal duidelijk. Het gaat over alle elektronische componenten die de motor aansturen en processen afregelen. Denk bijvoorbeeld aan de temperatuursensor, piëzo-sensor en de luchtmassameter. We gaan de onderdelen benoemen, doormeten en dan een diagnose stellen. Had je leerling eerder moeite met meten, na deze dag heef hij het écht in de vingers! 1 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • uitleggen hoe sensoren en actuatoren werken, bijvoorbeeld de temperatuursensor, inductievesensor, hall-sensor, potentiometer, druksensor en solenoïdeklep. • controles op de juiste manier uitvoeren. • metingen uitvoeren met de scoop. • een correcte diagnose stellen over het systeem waarin deze elementen werken. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie ELEKTRONICA € 209 met OOMT zonder OOMT: € 325 23.

BLOK 2 AT | EAT | TS DATANETWERKEN AANDRIJVING Voorkennis: Meten met de scoop Krijg de datanetwerken echt onder de knie Veel leerlingen vinden datanetwerken moeilijk. Denk aan computergestuurde componenten als motormanagement, automatische transmissie en ABS. Deze RPT-dag gaat in op hoe technische systemen informatie uitwisselen. Hij maakt kennis met begrippen als CAN-bus, LIN-bus en MOST-bus. Hij leert hoe de netwerken zijn opgebouwd, hoe ze werken en hoe je ze kunt doormeten. 1,5 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • de opbouw van datanetwerksystemen zoals CAN-bus, LIN-bus en MOST-bus uitleggen. • verklaren hoe datanetwerksystemen werken. • bedradingsschema’s van CAN-bus netwerken lezen. • weerstandswaarden meten van de verschillende CAN-bus netwerken. • scoop beelden interpreteren van CAN-bus Low speed netwerken. • scoop beelden interpreteren van CAN-bus High speed netwerken. • fouten aan en op netwerken herkennen. 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie ELEKTRONICA RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO | BLOK 2 € 209 met OOMT zonder OOMT: € 325

BLOK 2 AT | EAT | TS MOTORMANAGEMENT BENZINE BRANDSTOF Voorkennis: Auto Elektronica Over alle elektronica die de motor aansturen Als een benzinemotor hapert, afslaat of inhoudt, moet je achterhalen waar het probleem zit. Zo kun je dit misschien oplossen met een eenvoudige reparatie of vervanging, in plaats van een compleet systeem. Zit het ‘m in een aansluiting, stekker of het onderdeel? Deze RPT-dag gaat over alle elektronica die de motor aansturen. Zoals de bobine en de brandstofpomp maar ook de sensoren die signalen afgeven om de motor optimaal te laten functioneren. We gaan de onderdelen benoemen en doormeten. Je leerling leert de belangrijkste controles uitvoeren aan het benzinemotormanagementsysteem. Zo kan hij bepalen of het systeem goed werkt. 2 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • de opbouw en onderdelen van verschillende benzinemotormanagementsystemen herkennen. • verschillende onderdelen controleren, beoordelen en doormeten. Bijvoorbeeld DIS bobine en pen bobine. • brandstofdrukken controleren bij een 2- en een 1-leidingbrandstofsysteem. • de brandstofpomp controleren met een multimeter. • de inductieve sensor controleren met een systeemtester en multimeter. • de hall-sensor controleren met een multimeter. • de MAP-sensor controleren met een systeemtester en multimeter. • de gaskleppositiesensor controleren met een systeemtester en multimeter. • de temperatuursensor controleren met een systeemtester en multimeter. 1 DAG MOTOR+ 2 uur online zelfstudie MANAGEMENT € 209 met OOMT zonder OOMT: € 325 25.

BLOK 2 AT | EAT | TS MOTORMANAGEMENT DIESEL BRANDSTOF Voorkennis: Auto Elektronica Over de elektronica die de dieselmotor aansturen Als een dieselmotor hapert, afslaat of inhoudt, moet je achterhalen waar het probleem zit. Zo kun je dit misschien oplossen met een eenvoudige reparatie of vervanging, in plaats van een compleet systeem. Zit het ‘m in een aansluiting, stekker of het onderdeel? Deze RPT-dag gaat over het brandstofsysteem en de elektronica die de dieselmotor aansturen. Zoals het gloeisysteem en de verstuivers maar ook de sensoren die signalen afgeven om de motor optimaal te laten functioneren. We gaan de onderdelen benoemen en doormeten. De leerling leert de belangrijkste controles uitvoeren aan het dieselmotormanagementsysteem. Zo kan hij bepalen of het systeem goed werkt. Ook vervangt hij een aantal onderdelen van de motor. 2 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • een pompverstuiver afstellen en vervangen. • het gloeisysteem controleren met een systeemtester, multimeter en stroomtang. • met een retourtest de common-rail verstuivers testen. • een common-rail systeem controleren en analyseren met een systeemtester. • systeemaanpassingen uitvoeren in het motormanagement. • de EGR-klep vervangen. • de turbo vervangen. 1 DAG MOTOR+ 2 uur online zelfstudie MANAGEMENT RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO | BLOK 2 € 209 met OOMT zonder OOMT: € 325

BLOK 2 AT | EAT | TS AIRCO TERUGWINNEN KOUDEMIDDELEN (F-GASSEN) Voorkennis: Aircosystemen Met examen f-gassen De leerling sluit deze RPT-dag af met het examen f-gassen mobiele airco. Slaagt hij? Dan heeft hij meteen het certificaat f-gassen op zak! Als je werkt met koudemiddelen in auto’s dan zijn daar wettelijk verplichtingen aan verbonden. Je moet dan het f-gassen certificaat behalen. Om koudemiddelen geleverd te krijgen moet er bovendien iemand met een geldig certificaat in de werkplaats zijn. Heb je het f-gassen certificaat nodig? Dan is deze training de perfecte voorbereiding op het examen ‘f-gassen mobiele airco’. Het certificaat is geldig voor mobiele koelinstallaties bedoeld voor het koelen van het interieur (airco installaties). Dit is van toepassing op alle soorten voertuigen: personenauto’s, bedrijfsauto’s, bussen, landbouwvoertuigen etc. Zodra het gaat om koelen van lading (transportkoeling) is dit certificaat niet voldoende. Deze training bereid je voor op het examen en bestaat uit 2 delen. Voordat je naar Innovam komt maak je eerst de e-learning. Daarmee bereid je je voor op het theorie-deel van het examen. Tijdens de training bij Innovam kun je na een korte intro gaan werken aan opdrachten aan praktijkopstellingen die ook tijdens het examen gebruikt worden. Je leert dan de handelingen juist uitvoeren en controles te doen. 1 uur online zelfstudie Na deze RPT-dag heeft je leerling: • kennis van de werking van mobiele airco’s. • kennis van de milieueffecten van als koelmiddel gebruikte synthetische koudemiddelen en de desbetreffende milieuregelgeving. • kennis over de milieuvriendelijke terugwinning van gefluoriseerde broeikasgassen en gereguleerde stoffen. PRAKTIJKOEFENINGEN: • het aircosysteem legen, met dezelfde aircomachine die ook tijdens het examen wordt gebruikt. • reinheid van het f-gas in de opslagcilinder controleren. • hoeveelheid f-gas in de opslagcilinder controleren. Zonder systeemkennis is deze training te intensief en te kort om succesvol aan het examen deel te kunnen nemen. Heb je geen systeemkennis, volg dan eerst de training Aircosystemen. 1 DAG AIRCO + 1 uur online zelfstudie € 209 met OOMT zonder OOMT: € 325 exclusief examenkosten 27.

BLOK 2 AT | EAT | TS AIRCO ONDERHOUD F-GASSEN Verplicht: Voorkennis: Aircosystemen f-gassen certificaat Leer deskundig airco vullen, repareren en service verlenen Deze RPT-dag volg je als je het f-gassen certificaat hebt. Om dat certificaat te kunnen halen heb je al geleerd uit welke componenten het aircosysteem bestaat; tijdens deze RPT-dag Airco Onderhoud gaan we dieper in op de elementen die invloed hebben op dit systeem, en laten we zien hoe je controleert welk onderdeel defect is. Je leert ook onderhoud aan het aircosysteem te doen en diagnoses te stellen door middel van temperatuur- en drukmetingen. De leerling moet in het bezit zijn van het f-gassen-certificaat om deze training te kunnen volgen. 1 uur online zelfstudie Na deze RPT-dag heeft je leerling: • kennis van de werking van mobiele airco’s. • kennis van de milieueffecten van als koelmiddel gebruikte synthetische koudemiddelen en de desbetreffende milieuregelgeving. • kennis over de milieuvriendelijke terugwinning van gefluoriseerde broeikasgassen en gereguleerde stoffen. PRAKTIJKOEFENINGEN: • het aircosysteem legen, met dezelfde aircomachine die ook tijdens het examen wordt gebruikt. • reinheid van het f-gas in de opslagcilinder controleren. • hoeveelheid f-gas in de opslagcilinder controleren. Zonder systeemkennis is deze training te intensief en te kort om succesvol aan het examen deel te kunnen nemen. Heb je geen systeemkennis, volg dan eerst de training Aircosystemen. 1 DAG AIRCO + 1 uur online zelfstudie RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO | BLOK 2 € 209 met OOMT zonder OOMT: € 325

BLOK 2 AT | EAT | TS VEILIG WERKEN AAN E-VOERTUIGEN GEVORDERD (ev-VP NEN 9140) Voorkennis: Veilig werken met e-voertuigen basis Verplicht: ev-VOP NEN 9140 certificaat Met ev-VP NEN 9140 certificaat Deze training ‘Veilig werken aan e-voertuigen gevorderd (ev-VP NEN 9140)’ is voor technici die al de kennis en vaardigheid hebben die voor een ev-VOP (ev-Voldoende Onderricht Persoon) gelden en die verantwoordelijk gaan worden voor het controleren van het spanningsvrij zijn van het HV-systeem zodat veilig reparaties verricht kunnen worden aan onderdelen van dit HV-systeem, uitgezonderd de HV-batterij. Tijdens deze ééndaagse training leer je hoe veilig metingen kunt verrichten en waar om zo zeker te zijn dat de het HV-systeem veilig is om aan te werken door jou of je collega die ev-voldoende is onderricht (ev-VOP). Ook wordt er dieper ingegaan op de werking van een HV-systeem en leer je eenvoudige diagnoses te stellen. Nadat je deze training met voldoende resultaat gevolgd hebt, kun door je werkgever worden aangewezen als ev-Vakbekwaam Persoon (ev-VP) volgens NEN 9140. Vóór deze training volg je eerst een online training van ongeveer een half uur. Deze e-learning moet je met een voldoende afronden voor je naar de praktijkdag komt. Je leert de apparatuur kennen en bedienen die nodig is om diagnose aan het HV-systeem van een e-voertuig te kunnen stellen (zoals systeemtester, spanningsmeter, mega-ohmmeter). 30 minuten online zelfstudie Na de training kun je: • onderhoud, reparaties en eenvoudige diagnose aan HV-componenten en systemen uitvoeren. • het HV-systeem onderbreken volgens het voorschrift van de fabrikant. • controleren of het HV-systeem spanningsvrij is. • de veiligheid van je eigen werkplek vaststellen. • de veiligheid van een e-voertuig vaststellen, in relatie met het werk dat aan, met of nabij het e-voertuig moet worden uitgevoerd. Aan het eind van de dag neemt IBKI de theorietoets af (duurt 1uur). Bij voldoende resultaat ontvang je het IBKIcertificaat ev-VP NEN 9140. 1 DAG + 30 minuten online zelfstudie E-VOERTUIGEN € 209 met OOMT zonder OOMT: € 325 29.

BLOK 2 AT | EAT | TS KEUZEDAG KERNTAAK REPARATIE Kies 4 opdrachten om te leren en te oefenen Leerbedrijven nemen het praktijkdeel van de opleiding voor hun rekening. Dat betekent dat je ervoor zorgt dat je leerling alle opdrachten uit de STEM-lijst* kan leren. Het is de kunst om gevarieerde klussen voor hem te vinden. Dat lukt niet altijd, of niet op het juiste niveau. Of je kunt een bepaalde klus niet aanleren zoals die voor school of het examen bedoeld is. Bijvoorbeeld omdat je het juiste materiaal niet hebt, of als de kennis niet in het bedrijf aanwezig is. De opdrachten uit de STEM-lijst die in leerbedrijven vaak lastig zijn kan je leerling dan bij ons, met onze trainers en materialen komen leren en oefenen. Ook handig als je leerling vóór het examen bepaalde klussen nog een keer wilt oefenen om ze goed in de vingers te krijgen. Op de trainingsdag staan de opdrachten voor hem klaar en daar begeleiden we hem bij. Niet alleen bij de technische uitvoering maar ook bij de juiste aanpak: welk gereedschap heb je nodig, welke werkvolgorde kies je, hoe houd je je tijdplanning in de gaten en welke informatie vermeld je op de werkorder. Dat zijn ook belangrijkste onderdelen bij het examen. Zo kan je leerling vol vertrouwen beginnen aan de Proeve van Bekwaamheid. * Zie pagina 5 Per dag kun je samen met je leerling 4 opdrachten kiezen uit onderstaande lijst. Vóór elke keuzedag ontvangen jullie de keuzelijst met opdrachtbeschrijvingen. Van elke gekozen opdracht krijgt de leerling een korte online zelfstudie ter voorbereiding. Wil je meer dan 4 opdrachten kiezen, dan kun je extra dag(en) boeken. DAG: MECHANISCH • distributieketting met tandwielen, geleiders en spanners vervangen. • distributieriem met tandwielen, rollen en spanner vervangen. • hulpverenset monteren. • kleppen stellen aan een motor met klepstelboutjes. • kleppen stellen aan een motor met klepstelplaatjes. • multiriemen inclusief looprollen en riemspanner vervangen. • pompverstuivereenheid vervangen. • spoorstangkogel vervangen en sporing controleren/ afstellen. DAG: ELEKTRONISCH • bedrading van koplamp repareren. • dynamo vervangen. • laadsysteem controleren/repareren. • mistlampen aansluiten en schakelen met behulp van een relais. • radio aansluiten. • ruitenwissermotor aansluiten. • startsysteem controleren/repareren. • 13-polige stekker aansluiten van een fietsendrager. • 7-polige stekkerdoos van een trekhaak aansluiten. • verlichting controleren/repareren. • airbag vervangen. 1 DAG + 10 min. online zelfstudie per gekozen opdracht KEUZEDAG RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO | BLOK 2 € 209 met OOMT zonder OOMT: €325

BLOK 2 AT | EAT | TS KEUZEDAG METEN Leer goed om omgaan met het meetgereedschap Leerbedrijven nemen het praktijkdeel van de opleiding voor hun rekening. Dat betekent dat je ervoor zorgt dat je leerling alle opdrachten uit de STEM-lijst* kan leren. Het is de kunst om gevarieerde klussen voor hem te vinden. Dat lukt niet altijd, of niet op het juiste niveau. Of je kunt een bepaalde klus niet aanleren zoals die voor school of het examen bedoeld is. Bijvoorbeeld omdat je het juiste materiaal niet hebt, of als de kennis niet in het bedrijf aanwezig is. De opdrachten uit de STEM-lijst die in leerbedrijven vaak lastig zijn kan je leerling dan bij ons, met onze trainers en materialen komen leren en oefenen. Ook handig als je leerling vóór het examen bepaalde klussen nog een keer wilt oefenen om ze goed in de vingers te krijgen. Deze dag is speciaal bedoeld om goed te leren omgaan met het meetgereedschap dat wordt gebruikt tijdens de Proeven. Je leerling kan op de dag zelf zijn keuze maken met welke gereedschappen hij wil oefenen. Of het nu gaat om elektrisch meten of mechanisch meten, het kan allemaal deze dag. De nadruk ligt dus niet om een Proeve-opdracht maar op het juiste gebruik van het gereedschap. Zo kan je leerling vol vertrouwen beginnen aan zijn Proeve van Bekwaamheid. * Zie pagina 5 • Het meten van stroom, weerstand en spanning met een digitale multimeter, stroomtang of scoop. Hierbij wordt gelet op het juist instellen van de meter, aansluiten van de meetpennen en gebruik van meetnaalden bij het meten in stekkerverbindingen. (Tijdens de Proeven van Bekwaamheid zijn de handleidingen van de apparatuur aanwezig. De deelnemer hoeft ze dus niet uit zijn hoofd te kennen. Wel is het verstandig om ze alvast eens te bekijken. De handleidingen staan op de IBKI-website onder ‘handleiding test- en meetapparatuur’ van de betreffende kwalificatie.) • Het nauwkeurig meten van binnen- en buitendiameters, diktes, hoogtes en dieptes met behulp van meetapparatuur zoals voelermaat, schuifmaat, verschillende soorten schroefmaten en/of meetklok. Hierbij wordt gelet op het juist kalibreren van het meetgereedschap, het aflezen van de meetwaarden en het rekenen met deze meetwaarden in relatie tot de gevraagde afstelling in de opdracht. (Ook van deze meetapparatuur staan handleidingen op de IBKI-website.) • Het meten van lagerspeling met behulp van plastigage. Hierbij wordt gelet op het gebruik van de juiste draaddikte, juiste aanhaalmoment en juiste interpretatie van de uiteindelijk gemaakte afdruk. Ook het kiezen van de juiste (niet te kleine of te grote) draadlengte is van belang. • Het meten van wiel- en fusee-standen met behulp van een elektronische uitlijncomputer. Hierbij wordt gelet op het juist prepareren van de auto volgens de fabrieksvoorschriften (bijgeleverd bij de opdracht), het juist opvolgen van de instructies op het beeldscherm en uiteindelijk het interpreteren van de meetgegevens in relatie tot een reparatieadvies. (Ook van de uitlijncomputers staan handleidingen op de IBKI-website.) 1 DAG + 10 min. online zelfstudie per gekozen opdracht KEUZEDAG € 209 met OOMT zonder OOMT: €325 31.

BLOK 2 AT | EAT | TS OEFENEN PRAKTIJKEXAMENS 2021 EAT | TS Kies 4 opdrachten om te leren en te oefenen Leerbedrijven nemen het praktijkdeel van de opleiding voor hun rekening. Dat betekent dat je ervoor zorgt dat je leerling alle opdrachten uit de STEM-lijst* kan leren. Het is de kunst om gevarieerde klussen voor hem te vinden. Dat lukt niet altijd, of niet op het juiste niveau. Of je kunt een bepaalde klus niet aanleren zoals die voor school of het examen bedoeld is. Bijvoorbeeld omdat je het juiste materiaal niet hebt, of als de kennis niet in het bedrijf aanwezig is. De opdrachten uit de STEM-lijst die in leerbedrijven vaak lastig zijn kan je leerling dan bij ons, met onze trainers en materialen komen leren en oefenen. Ook handig als je leerling vóór het examen bepaalde klussen nog een keer wilt oefenen om ze goed in de vingers te krijgen. Op de trainingsdag staan de opdrachten voor hem klaar en daar begeleiden we hem bij. Niet alleen bij de technische uitvoering maar ook bij de juiste aanpak: welk gereedschap heb je nodig, welke werkvolgorde kies je, hoe houd je je tijdplanning in de gaten en welke informatie vermeld je op de werkorder. Dat zijn ook belangrijkste onderdelen bij het examen. Zo kan je leerling vol vertrouwen beginnen aan de Proeve van Bekwaamheid. * Zie pagina 5 Per dag kun je samen met je leerling 4 opdrachten kiezen uit onderstaande lijst. Vóór elke keuzedag ontvangen jullie de keuzelijst met opdrachtbeschrijvingen. Van elke gekozen opdracht krijgt de leerling een korte online zelfstudie ter voorbereiding. Wil je meer dan 4 opdrachten kiezen, dan kun je extra dag(en) boeken. KERNTAAK REPARATIE MECHANISCH EAT | TS: • Schakelvork versnellingsbak vervangen (EAT | TS) • Lagervoorspanning differentieel afstellen (EAT | TS) • Distributieketting vervangen (EAT | TS) • Kleppen stellen met klepstelplaatjes (EAT | TS) • Pompverstuiver vervangen en afstellen (EAT | TS) ELEKTRONISCH EAT | TS: • Bedrading verlichting repareren (EAT | TS) • Ruitenwissermotor aansluiten (EAT | TS) KERNTAAK DIAGNOSE MECHANISCH EAT | TS: • Bepalen of je onderdelen kunt hergebruiken (EAT) • Oorzaakanalyse en reparatieadvies bij motorblok met schade (TS) • Vierwieluitlijning uitvoeren (EAT) ELEKTRONISCH EAT | TS: • Diagnose stellen aan een motor die niet of slecht aanslaat (EAT) • Diagnose stellen aan een start- en laadsysteem (EAT) • Diagnose stellen aan een ABS / ESP systeem (EAT | TS) • Diagnose stellen aan een motor die inhoudt (TS) • Diagnose centrale portiervergrendeling (EAT | TS) 1 DAG + 10 min. online zelfstudie per gekozen opdracht KEUZEDAG RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO | BLOK 2 € 209 met OOMT zonder OOMT: €325

RPT. BLOK 1 2 3 4 33.

BLOK 3 EAT | TS DATANETWERKEN COMFORT Voorkennis: Meten met de scoop + Meten aan Sensoren en Actuatoren + Datanetwerken Aandrijving Diagnose en stappenplan voor datanetwerken Bijna alle moderne voertuigen zijn uitgerust met een CAN-bus (Controller Area Network) of een datanetwerk. En steeds meer nieuwe voertuigen zijn uitgerust met een LIN-bus (Local Interconnect Network) in de toepassing regen- of lichtsensor. De diagnose-aanpak van CAN-bus of datanetwerken is anders dan de conventionele elektrische installaties. Tijdens deze RPT-dag behandelen we de diagnose. En we leren een stappenplan maken voor het oplossen van een CAN-bus voor het datanetwerk comfortsysteem. Na de zelfstudie en de praktijkdag kan de leerling de opbouw, werking en noodloop van een CAN voor het datanetwerk comfort en LIN-bus herkennen en diagnosestrategieën met de diagnosetester en werkplaatsdocumentatie toepassen. 1,5 uur zelfstudie Na de training kan de leerling: • de opbouw en werking van een LIN-bus omschrijven • de opbouw en werking omschrijven van een CAN-bus voor het datanetwerk comfort • de spanningsniveaus interpreteren van een CAN-bus voor het datanetwerk comfort • scoopmeting op de CAN-bus toepassen voor het datanetwerk comfort • scoopmeting van de CAN-bus interpreteren voor het datanetwerk comfort • de opbouw en werking van een MOST-bus omschrijven • spanningsniveau van een LIN-bus interpreteren • scoopmeting op de LIN-bus toepassen • scoopmeting van de LIN-bus interpreteren • storingssymptomen en noodloop regelingen van de LIN-bus herkennen • voertuigconfiguratie LIN-bus uitlezen, overbrengen of programmeren uitvoeren • initialiseren van de regen-lichtsensor en ruitenwisser uitvoeren. 1 DAG + 1,5 uur zelfstudie ELEKTRONICA RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO | BLOK 3 € 240 zonder OOMT: € 325 met OOMT

BLOK 3 EAT | TS ABS-, STUUR- EN STABILITEITSSYSTEMEN Voorkennis: Meten met de scoop + Meten aan Sensoren en Actuatoren Werk aan de regelsystemen van remsystemen Remsystemen zijn uiteenlopend voorzien van diverse regelsystemen. Deze regelsystemen ondersteunende bestuurder in gevaarlijke situaties. Om deze systemen doelmatig te diagnosticeren is basiskennis over de functie en werking nodig. Tijdens deze RPT-dag behandelen we de verschillende regelsystemen eerst theoretisch. Daarna werken we aan praktijkopdrachten waarin we de diagnosemogelijkheden met diagnosegereedschappen oefenen. Na de zelfstudie en de praktijkdag kan de leerling verschillende ABS- en stabiliteitssystemen beoordelen met behulp van diagnosestrategieën, elektrische schema’s, diagnoseapparatuur, scoop en multimeter. 1,5 uur zelfstudie Na de training kan de leerling: • de begrippen van ABS- en stabiliteitssystemen verklaren (zoals ABS, ASR, EBD, Hill Holder, Down Hill Assist, elektronische handrem en ESP) • de meetwaarde van de elektrische stuurbekrachtiging interpreteren in relatie tot de diagnosetester • componenten van de elektrische handrem herkennen • de onderhoudsprocedures toepassen voor een auto met elektrische handrem • diagnose stellen aan ABS/ESP-systemen met behulp van multimeter, scoop en diagnosetester • de functie en werking van ABS verklaren (zoals regelstrategieën druk opbouw, druk vasthouden en druk afbouw) • uitvoering en type ABS/ESP- en stuursystemen herkennen • verschillende controlemethodes toepassen voor de wielsensoren • meetwaarde interpreteren met betrekking tot de wielsensoren • noodloopstrategieën van een ABS-systeem beschrijven • kalibratie elektrische stuurbekrachtiging uitvoeren met de diagnosetester. 1 DAG + 1,5 uur zelfstudie ELEKTRONICA € 240 met OOMT zonder OOMT: € 325 35.

BLOK 3 EAT | TS WERKEN MET ADAS-/RIJHULPSYSTEMEN Voorkennis: ABS-, Stuur- en Stabiliteitssystemen Werken met ADAS-/ Rijhulpsystemen We rijden voorlopig nog niet volledig autonoom, maar veel deelsystemen zijn in veel modellen toegepast. De verschillende nieuwe veiligheidssystemen zijn bijvoorbeeld: • adaptieve cruisecontrole • actieve noodrem assistent • rijlijn assistent • dodehoek ondersteuning • automatisch inparkeren of semiautomatisch inparkeren • bestuurdersinformatie en bestuurders monitorsysteem. Wat betekenen deze systemen voor jullie in de werkplaats? Onderdelen vervangen, de basisafstelling en het inleren van onderdelen is belangrijk om auto’s weer veilig de weg op te sturen. Tijdens deze RPT-dag behandelen we de verschillende ADAS-systemen. Eerst de theorie, daarna werken we aan praktijkopdrachten waarin kalibratie van camera’s en radars een belangrijk deel vormen. Aan het eind van de dag maak je een toets waarvoor je een IBKI-certificaat kunt halen. 40 minuten online zelfstudie • de indeling qua ondersteuning bij ADAS • werking van sensoren voor afstandmetingen • werking van sensoren voor beeldvorming • systeeminformatie over de volgende ADAS-indelingen: • rem, tractie, bandendruk en anti omrol-regelingen • achteruitrij- en parkeerhulpsystemen • theorie en herkenningsopdrachten aan de voertuigen • praktijkopdrachten: • radar kalibratie • ESP-kalibratie • front camera kalibratie • rear view camera kalibratie • beoordelen wieluitlijn-rapporten. • aanrijdingspreventieregelingen voorzijde • bestuurdersinformatie- en bestuurdersmonitorsysteem • rijstrook- en dodehoekondersteuning. Aan het eind van de dag neemt IBKI de theorietoets af (duurt 1 uur). Bij voldoende resultaat ontvang je het certificaat ‘Werken met ADAS-/Rijhulpsystemen’. 1 DAG + 40 minuten online zelfstudie ELEKTRONICA RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO | BLOK 3 € 240 zonder OOMT: € 325 met OOMT

BLOK 3 EAT | TS MOTORMANAGEMENT BENZINE REGELSTRATEGIEËN Voorkennis: Motormanagement Benzine Brandstof + Meten met de scoop + Meten aan Sensoren en Actuatoren Diagnose stellen gaat beter en kost minder tijd Behalve de emissiesystemen zijn er ook steeds meer systemen en regelingen voor het verbeteren van de motorprestatie. Het wordt dus steeds drukker in de motorregeleenheid. Daardoor is het steeds lastiger om diagnose te stellen. Tijdens deze RPT-dag behandelen we de verschillende systemen uitgebreid. Zodat je tijdens het diagnosticeren efficiënter naar een oplossing werken. Na de zelfstudie en de praktijkdag beoordeelt de leerling de werking van de verschillende emissiesystemen en vermogensregelingen van benzinemotormanagement. Hij gebruikt daarbij diagnosestrategieën, elektrische schema’s, diagnoseapparatuur, de scoop en multimeter. 1,5 uur zelfstudie Na de training kan de leerling: • de opbouw en werking herkennen van ontsteking, emissie en inspuitsystemen • de noodloop-strategieën beschrijven voor de timing van de injectie en ontsteking • de werking en controle van de nokkenasverstelling beschrijven • de regelstrategie voor de nokkenverstelling beschrijven • de werking en controle beschrijven van variabele kleplichthoogte • de regelstrategie beschrijven voor de variabele kleplichthoogte • de werking en controle van de NOx-sonde beschrijven • de werking van een EGR-systeem beschrijven • de werking beschrijven van een secundaire luchtinjectie • de uitvoering en type stationairregeling herkennen • de werking en regelstrategie van een stationairregeling beschrijven • de ESI [tronic] 2.0 toepassen in relatie tot benzinemotormanagement (zoals systeemcontrole tabel werkelijk waarde en elektrische schema’s) • de regelstrategieën van benzinemotormanagement herkennen (zoals ontsteking, nokkenasverstelling, EGR, stationair regeling en gasklep) • de scoopbeelden interpreteren in relatie tot de timing van de injectie en ontsteking. 1 DAG MOTOR+ 1,5 uur zelfstudie MANAGEMENT € 240 met OOMT zonder OOMT: € 325 37.

BLOK 3 EAT | TS MOTORMANAGEMENT DIESEL REGELSTRATEGIEËN Voorkennis: Motormanagement Diesel Brandstof + Meten met de scoop + Meten aan Sensoren en Actuatoren Diagnose stellen gaat beter en kost minder tijd In deze RPT-dag staat systeemkennis centraal. Die is onmisbaar bij het stellen van diagnose aan moderne dieselsystemen. We gaan diep in op emissie en vermogensregelingen. We interpreteren uitgelezen data en de relatie tot de diverse regelkringen. Na de zelfstudie en de praktijkdag kan de leerling de werking beoordelen van verschillende dieselmotormanagementsystemen. Van de verschillende emissiesystemen en vermogensregelingen, met behulp van diagnosestrategieën, elektrisch schema’s, diagnoseapparatuur, scoop en multimeter. 1,5 uur zelfstudie Na de training kan de leerling: • de verschillende uitvoeringen dieselsystemen herkennen in relatie tot EGR, turbo en roetfilter • de betekenis en het doel benoemen van de IMAclassificatie kunnen • de werking van het turbosysteem beschrijven en controleren • meetwaardes interpreteren van het turbosysteem • controle complex gloeisysteem uitvoeren • testgereedschap toepassen voor de controle van het EGR-systeem • de procedure toepassen voor de controle van een luchtmassameter • meetwaardes en testgegevens interpreteren van een luchtmassameter • procedure toepassen voor de controle van het EGRsysteem • meetwaarde interpreteren voor controle van het EGRsysteem • parameters verstuivercorrectie interpreteren • meetwaardes interpreteren van een retourflowtest. 1 DAG MOTOR+ 1,5 uur zelfstudie MANAGEMENT RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO | BLOK 3 € 240 zonder OOMT: € 325 met OOMT

BLOK 3 EAT | TS KLIMAATREGELINGEN Voorkennis: Aircosystemen + Meten met de scoop + Meten aan Sensoren en Actuatoren Storingen aan klimaatregelsystemen opsporen Haast alle auto’s hebben airco. Dus is kennis van de verschillende airco- en verwarmingssystemen nodig. Niet alleen de diagnose maar ook de werking en bediening zijn hierbij belangrijk. We behandelen de opbouw, werking en diagnosemogelijkheden van verschillende klimaatregelingen. Na de zelfstudie en de praktijkdag kan de leerling storingen aan klimaatregelsystemen volgens verschillende diagnosestrategieën opsporen. 1,5 uur zelfstudie Na de training kan de leerling: • basiscontroles uitvoeren aan een airco-installatie met behulp van een voelpuntentabel • de functie en locatie beschrijven van de sensoren en actuatoren van een klimaatregeling • de werking beschrijven van de sensoren en actuatoren van een klimaatregeling • meetwaarden interpreteren van de sensoren van een klimaatregeling • de actuatoren van een klimaatregeling controleren • een stappenplan opstellen voor diagnose aan een klimaatregeling • diagnoseapparatuur toepassen in relatie tot een klimaatregeling • elektrisch schema’s interpreteren voor een klimaatregeling • kalibratieprocedure aan stelmotoren uitvoeren • aircomodule vervangen, programmeren, configuratie en componentbeveiliging. 1 DAG AIRCO + 1,5 uur zelfstudie € 240 met OOMT zonder OOMT: € 325 39.

BLOK 3 EAT | TS ONDERHOUD EN REPARATIE VAN E-VOERTUIGEN (AANDRIJVING) Verplicht: ev-VP NEN 9140 certificaat Reparaties uitvoeren aan de aandrijving van e-voertuigen Het accupakket is niet het enige verschil tussen e-voertuigen en auto’s met een verbrandingsmotor. Het andere is de aandrijflijn met elektromotor en aandrijfassen. Het koppel van een elektromotor is vanaf het wegrijden direct maximaal beschikbaar. Om dit koppel te beheersen en de aandrijving betrouwbaar te maken is aandrijving aangepast. Na de zelfstudie en de praktijkdag kent de leerling de opbouw en werking van de elektrische aandrijving. En hij kan eenvoudige reparaties uitvoeren het aandrijfsysteem van e-voertuigen. De leerling moet in het bezit zijn van het ev-VP NEN 9140-certificaat om deze training te kunnen volgen. 1,5 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • de uitvoeringsvormen van elektromotoren herkennen • de opbouw van een elektromotor omschrijven (zoals: AC- en DC motoren, borstelloze elektromotoren) • schakelingen in elektromotoren herkennen • regelingen in elektromotoren herkennen (zoals Energie leveren en Energie regenereren) • aanpassingen in de aandrijving herkennen (zoals 2-wiel aandrijving en 4-wiel aandrijving) • veiligheidsprocedures voor onderhoud en reparatie toepassen in relatie tot de EV-aandrijvingen. 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie E-VOERTUIGEN RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO | BLOK 3 € 240 met OOMT zonder OOMT: € 325

BLOK 3 EAT | TS ONDERHOUD EN REPARATIE VAN E-VOERTUIGEN (BATTERIJ) Verplicht: ev-VP NEN 9140 certificaat Leer de laadmogelijkheden en -strategieën kennen Mobiliteit wordt meer en meer elektrisch. Belangrijke schakels in elektrisch vervoer zijn de laadpaal en de HV-batterij. Het is noodzakelijk om van alle schakels de opbouw, werking en het systeem te kennen. Dan kun je het juiste onderhoud en kwalitatieve reparaties uitvoeren aan e-voertuigen. Tijdens deze training behandelen we dit diepgaand. Na de training kan de leerling eenvoudige reparaties aan e-voertuigen uitvoeren en kent hij de laadmogelijkheden en strategieën voor HV-batterijen van e-voertuigen. De leerling moet in het bezit zijn van het ev-VP NEN 9140-certificaat om deze training te kunnen volgen. 1,5 uur online zelfstudie Na deze RPT-dag kan de leerling: • de uitvoeringsvormen van e-voertuigen herkennen • de opbouw van een HV-batterij omschrijven • de gebruikte cellen Ni-Mh / Li-Ion en schakelmethode herkennen • hoogspanningsrelais en Pre-charge relais herkennen • temperatuurregeling en laadstrategieën van de HVbatterij interpreteren • uitvoeringsvormen HV-batterij herkennen • SMART Charging tussen laadpaal en e-voertuig omschrijven • laadstrategieën tussen laadpaal en e-voertuig interpreteren • veiligheidsprocedures voor onderhoud en reparatie in relatie tot de HV-batterijen toepassen. 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie E-VOERTUIGEN € 240 met OOMT zonder OOMT: € 325 41.

BLOK 3 EAT | TS KEUZEDAG KERNTAAK DIAGNOSE EAT MECHANISCH Kies 4 opdrachten om te leren en te oefenen Leerbedrijven nemen het praktijkdeel van de opleiding voor hun rekening. Dat betekent dat je ervoor zorgt dat je leerling alle opdrachten uit de STEM-lijst* kan leren. Het is de kunst om gevarieerde klussen voor hem te vinden. Dat lukt niet altijd, of niet op het juiste niveau. Of je kunt een bepaalde klus niet aanleren zoals die voor school of het examen bedoeld is. Bijvoorbeeld omdat je het juiste materiaal niet hebt, of als de kennis niet in het bedrijf aanwezig is. De opdrachten uit de STEM-lijst die in leerbedrijven vaak lastig zijn kan je leerling dan bij ons, met onze trainers en materialen komen leren en oefenen. Ook handig als je leerling vóór het examen bepaalde klussen nog een keer wilt oefenen om ze goed in de vingers te krijgen. Op de trainingsdag staan de opdrachten voor hem klaar en daar begeleiden we hem bij. Niet alleen bij de technische uitvoering maar ook bij de juiste aanpak: welk gereedschap heb je nodig, welke werkvolgorde kies je, hoe houd je je tijdplanning in de gaten en welke informatie vermeld je op de werkorder. Dat zijn ook belangrijkste onderdelen bij het examen. Zo kan je leerling vol vertrouwen beginnen aan de Proeve van Bekwaamheid. * Zie pagina 5 Per dag kun je samen met je leerling 4 opdrachten kiezen uit onderstaande lijst. Vóór elke keuzedag ontvangen jullie de keuzelijst met opdrachtbeschrijvingen. Van elke gekozen opdracht krijgt de leerling een korte online zelfstudie ter voorbereiding. Wil je meer dan 4 opdrachten kiezen, dan kun je extra dag(en) boeken. DAG: MECHANISCH • cilinderlektest uitvoeren • cilinders en zuigers contoleren en reparatieadvies geven en/of repareren • compressietest uitvoeren • krukas en lagers controleren en reparatieadvies geven en/of repareren • handgeschakelde versnellingsbak en differentieel controleren/repareren • vierwieluitlijning uitvoeren. 1 DAG + 10 min. online zelfstudie per gekozen opdracht KEUZEDAG RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO | BLOK 3 € 240 zonder OOMT: € 325 met OOMT

BLOK 3 EAT | TS KEUZEDAG KERNTAAK DIAGNOSE EAT ELEKTRONISCH Kies 4 opdrachten om te leren en te oefenen Leerbedrijven nemen het praktijkdeel van de opleiding voor hun rekening. Dat betekent dat je ervoor zorgt dat je leerling alle opdrachten uit de STEM-lijst* kan leren. Het is de kunst om gevarieerde klussen voor hem te vinden. Dat lukt niet altijd, of niet op het juiste niveau. Of je kunt een bepaalde klus niet aanleren zoals die voor school of het examen bedoeld is. Bijvoorbeeld omdat je het juiste materiaal niet hebt, of als de kennis niet in het bedrijf aanwezig is. De opdrachten uit de STEM-lijst die in leerbedrijven vaak lastig zijn kan je leerling dan bij ons, met onze trainers en materialen komen leren en oefenen. Ook handig als je leerling vóór het examen bepaalde klussen nog een keer wilt oefenen om ze goed in de vingers te krijgen. Op de trainingsdag staan de opdrachten voor hem klaar en daar begeleiden we hem bij. Niet alleen bij de technische uitvoering maar ook bij de juiste aanpak: welk gereedschap heb je nodig, welke werkvolgorde kies je, hoe houd je je tijdplanning in de gaten en welke informatie vermeld je op de werkorder. Dat zijn ook belangrijkste onderdelen bij het examen. Zo kan je leerling vol vertrouwen beginnen aan de Proeve van Bekwaamheid. * Zie pagina 5 Per dag kun je samen met je leerling 4 opdrachten kiezen uit onderstaande lijst. Vóór elke keuzedag ontvangen jullie de keuzelijst met opdrachtbeschrijvingen. Van elke gekozen opdracht krijgt de leerling een korte online zelfstudie ter voorbereiding. Wil je meer dan 4 opdrachten kiezen, dan kun je extra dag(en) boeken. DAG: ELEKTRONISCH • motorstoring: de motor houdt in • motorstoring: de motor slaat niet aan • storing ABS/ESP • storing halogeen- of xenonverlichting • storing koplamphoogteverstelling • storing laadsysteem • storing startsysteem • storing airbag/gordelspanner • storing centrale portiervergrendeling • storing elektrische ramen • storing achterruitverwarming en/of spiegelverwarming • storing elektrische spiegelverstelling. 1 DAG + 10 min. online zelfstudie per gekozen opdracht KEUZEDAG € 240 zonder OOMT: € 325 met OOMT 43.

RPT. BLOK 1 2 3 4 RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO

BLOK 4 | TS DIAGNOSE DATANETWERKEN Voorkennis: Datanetwerken Comfort Werk volgens diagnose strategieën De bus-technologie brengt veel voordelen, maar ook nadelen… voor de technici die aan deze systemen moeten werken! Vooral het diagnosticeren vraagt een andere werkwijze dan de conventionele elektrische systemen. Systeemkennis en -inzicht zijn nodig. In de training behandelen we de verschillende bus systemen behandeld; ook de LIN-bus en de optische-bus. In praktijkopdrachten worden storingen via een vooraf opgezet stappenplan gediagnosticeerd. Na deze RPT-dage kan de leerling complexe storingen aan CAN-bus en datanetwerken volgens verschillende diagnosestrategieën opsporen. 1,5 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • de opbouw van CAN-bus en datanetwerken beschrijven • configuratie en programmeerfunctie aan CAN-bus en datanetwerken beschrijven • configuratie en programmeerfunctie toepassen • diagnosestrategieën voor CAN-bus en datanetwerken toepassen • diagnoseapparatuur toepassen in relatie tot CAN-bus en datanetwerken • meetwaardes van diagnoseapparatuur interpreteren in relatie tot CAN-bus en datanetwerken • een stappenplan opstellen voor diagnose gerelateerd aan CAN-bus en datanetwerken • signalen beoordelen van verschillende CAN-bus en datanetwerken • “noodloop strategieën” in relatie tot CAN-bus systemen herkennen • diagnosestrategieën beschrijven voor CAN-bus en datanetwerken • basiscontroles aan CAN-bus en datanetwerken toepassen met behulp van de multimeter • elektrische schema’s van CAN-bus en datanetwerken interpreteren. 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie ELEKTRONICA € 265 zonder OOMT: € 325 met OOMT 45.

BLOK 4 | TS DIAGNOSE ABS-, STUUR- EN STABILITEITSSYSTEMEN Voorkennis: Meten met de scoop + Meten aan Sensoren en Actuatoren + ABS-, Stuur- en Stabiliteitssystemen Spoor de oorzaak op met een stappenplan, we helpen je daarbij Remsystemen zijn uiteenlopend voorzien van diverse regelsystemen. De regelsystemen geven de bestuurder ondersteuning in gevaarlijke situaties. In deze training spoort de leerling de oorzaak van een storing volgens een stappenplan op. De trainer coacht waar nodig naar de juiste diagnoseroute, informatie en eventueel uit te voeren controles. We behandelen verschillende praktijkcases en daarom kun je met je nieuwe kennis direct aan de slag in jullie werkplaats. Na deze RPT-dag kan de leerling complexe storingen aan ABS- en stabiliteitssystemen volgens verschillende diagnosestrategieën opsporen. 1,5 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • de opbouw van ABS en stabiliteitssystemen beschrijven • de werking van ABS verklaren (zoals: regelstrategieën druk opbouw, druk vasthouden en druk afbouw beoordelen) • CAN-communicatie beschrijven tussen de verschillende regeleenheden tijdens ESP regelingen • de werking beoordelen van actuatoren van ABS en Stabiliteitssystemen • meetwaardes interpreteren tijdens diagnose met de multimeter of scoop • een stappenplan opstellen voor diagnose gerelateerd aan ABS en stabiliteitssystemen zoals: ASR, EBD, Hill Holder, Down Hill Assist, elektronische handrem, en ESP. 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie ELEKTRONICA RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO | BLOK 4 € 265 zonder OOMT: € 325 met OOMT

BLOK 4 | TS DIAGNOSE MOTORMANAGEMENT BENZINE BRANDSTOF Voorkennis: Motormanagement Benzine Brandstof + Meten met de scoop + Meten aan Sensoren en Actuatoren Leer werken volgens een stappenplan dat je zelf opzet Diagnose stellen aan moderne motormanagementsystemen is best lastig. Dat komt door doorlopende technische vernieuwingen op gebied van prestatie en emissie. Je hebt systeemkennis nodig om een diagnose snel en productief uit te voeren. En je moet meetgegevens van het diagnosesysteem juist interpreteren. In het praktijkdeel van deze RPT-dag pakken we lastige storingen in benzinemotormanagementsystemen aan volgens een vooraf opgezet stappenplan. Het gaat erom dat je een stappenplan kunt opzetten, controles uitvoert, de ESI[tronic] 2.0 info toepast en de uitgevoerde werkzaamheden centraal vastlegt. Na de zelfstudie en de praktijkdag kan de leerling lastige storingen diagnosticeren in benzinemotormanagementsystemen met behulp van diagnosestrategieën, elektrische schema’s, diagnoseapparatuur, scoop en multimeter. 1,5 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • een stappenplan toepassen voor diagnose, gerelateerd aan de verschillende benzinemotormanagementsystemen • de werking en functie beschrijven van verschillende benzinemotormanagementsystemen • de werking en functie verklaren van diverse sensoren, in relatie tot het brandstofsysteem van benzinemotormanagementsystemen • afwijkingen herkennen in regelstrategieën, in relatie tot het brandstofsysteem van benzinemotormanagement • diagnose stellen aan het brandstofsysteem van zowel indirecte als directe inspuitsystemen • diagnose stellen met behulp van diagnoseapparatuur (zoals LED-tester, multimeter, scoop, diagnosetester, brandstofdrukmeter en viergastester) • diagnose stellen door het gebruik van de EODB en merkspecifieke testmodi • parameters en informatie interpreteren vanuit de diagnoseapparatuur, in relatie tot complexe storingen in benzinemotormanagement. 1 DAG MOTOR+ 1,5 uur online zelfstudie MANAGEMENT € 265 met OOMT zonder OOMT: € 325 47.

BLOK 4 | TS DIAGNOSE MOTORMANAGEMENT BENZINE REGELSTRATEGIEËN Voorkennis: Motormanagement Benzine Regelstrategieën + Meten met de scoop + Meten aan Sensoren en Actuatoren Na deze dag kun je lastige storingen diagnosticeren Tijdens deze RPT-dag is de diagnose aan storingen nóg een stukje moeilijker. We werken aan klachten zonder foutcodes of foutcodes die je niet direct aan de storingsoorzaak kunt koppelen. Waar het om gaat is dat je een stappenplan opzet, de controles uitvoert, SI[tronic] 2.0 info toepast en dat je verslag legt van de uitgevoerde werkzaamheden. Kortom: deze praktijkdag is voor de echte specialisten! Na de zelfstudie en de praktijkdag kan de leerling zeer complexe storingen in benzinemotormanagementsystemen diagnosticeren met behulp van diagnosestrategieën, een elektrisch schema’s, diagnoseapparatuur, scoop en multimeter. 1,5 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • een stappenplan voor diagnose opstellen, gerelateerd aan de verschillende benzinemotormanagementsystemen • regelstrategieën van benzinemotormanagement herkennen (zoals: ontsteking, turbo, inspuiting, stationair regeling en emissieregelingen) • diagnoseapparatuur gebruiken (zoals: parameters uitlezen, foutcodes uitlezen/wissen, actuatoren testen, configuratie settings toepassen) • parameters diagnoseapparatuur interpreteren, in relatie tot benzinemotormanagement • menu opbouw en opgeslagen data vanuit EODB interpreteren • meetwaardes van de viergastester tijdens diagnose verklaren • meetwaarde interpreteren van de mulitmeter en scoop in relatie tot benzine motormanagement • de opbouw omschrijven van directe benzineinspuiting • functie en werking van diverse sensoren verklaren (zoals: MAP sensor, NTC en PTC sensoren, Inductieve sensoren, , lambdasensoren, potentiometers, luchtmassa) • functie en werking van diverse actuatoren verklaren (zoals: piëzo injector, penbobine, actieve- koolstoffilter, gasklepstelmotor, DECOS opvoerpompen, hogedrukpompen, drukregelaar, EGR, nokkenasverstelling, secundaire luchtinjectie). 1 DAG MOTOR+ 1,5 uur online zelfstudie MANAGEMENT RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO | BLOK 4 € 265 zonder OOMT: € 325 met OOMT

BLOK 4 | TS DIAGNOSE MOTORMANAGEMENT DIESEL BRANDSTOF Voorkennis: Motormanagement Diesel Brandstof + Meten met de scoop + Meten aan Sensoren en Actuatoren Na deze dag kun je lastige storingen diagnosticeren De dieselmotormanagementsystemen hebben de laatste 10 jaar een ontwikkeling ondergaan waardoor er in prestaties en uitstoot een enorme stap voorwaarts is gezet. Dieselmotoren waren voorzien van een mechanische lijnpomp of roterende pomp, maar inmiddels zijn deze vervangen door een complexer common rail- of pompverstuiversysteem. In het praktijkdeel van deze RPT-dag pak je lastige storingen in diesel motormanagementsystemen aan volgens een vooraf opgezet stappenplan. Daarnaast behandelen we tijdens het praktijkgedeelte uitvoerig de interpretatie van de verschillende parameters van een diesel motormanagementsysteem. Je werkt dan volgens een stappenplan dat je vooraf opstelt. In deze training gaat het erom dat je een stappenplan opstelt en uitvoert, de controles uitvoert, de ESI[tronic] 2.0 info toepast en dat je verslaglegging doet van de uitgevoerde werkzaamheden. Na de zelfstudie en de praktijkdag kan de leerling lastige storingen in diesel motormanagementsystemen diagnosticeren met behulp van diagnosestrategieën, elektrische schema’s, diagnoseapparatuur, scoop en multimeter. 1,5 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • de opbouw beschrijven van verschillende brandstofsystemen van dieselmotormanagementsystemen • de functie, werking en controle van de verschillende brandstofsystemen beoordelen en diagnosticeren volgens gestelde procedures • de functie en werking verklaren van diverse sensoren (zoals: druksensoren, temperatuursensoren, toerentalsensoren, versnellingssensoren, pingelsensoren, lambdasensoren, gasklep- en gaspedaalsensoren, luchtmassa, positiesensoren, drukverschilsensoren, temperatuursensoren) • de functies binnen de diagnosetester toepassen (zoals: parameters uitlezen, foutcodes uitlezen/ wissen, actuatoren testen, configuratie settings) • parameters diagnoseapparatuur interpreteren in relatie tot de verschillende dieselmotormanagementsystemen • ESI[tronic] 2.0 informatie toepassen in relatie tot de verschillende dieselsystemen • Een stappenplan opstellen voor diagnose, gerelateerd aan de verschillende dieselmotormanagementsystemen. 1 DAG MOTOR+ 1,5 uur online zelfstudie MANAGEMENT € 265 met OOMT zonder OOMT: € 325 49.

BLOK 4 | TS DIAGNOSE MOTORMANAGEMENT DIESEL REGELSTRATEGIEËN Voorkennis: Motormanagement Diesel Regelstrategieën + Meten met de scoop + Meten aan Sensoren en Actuatoren Kom complexe storingen oefenen! Op deze RPT-dag zijn de storingen in de praktijkopdrachten nog wat complexer. Het zijn klachten in de dieselsystemen zoals turboregelingen, lage en hogedrukbrandstofsysteem, roetfiltersystemen waarbij de praktijksituatie en voorbeelden centraal staan. Kortom deze praktijkdag is onmisbaar als je de huidige dieselsystemen efficiënt wilt kunnen diagnosticeren. Na de zelfstudie en de praktijkdag kan de leerling complexe storingen in verschillende dieselmotormanagementsystemen diagnosticeren met behulp van diagnosestrategieën, elektrische schema’s, diagnoseapparatuur, scoop en multimeter. 1,5 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • de opbouw van verschillende dieselmotormanagementsystemen beschrijven • functie, werking en controle van de verschillende emissiesystemen beoordelen en diagnosticeren, volgens gestelde procedures • de functie en werking van diverse actuatoren verklaren (zoals: verstuiver, drukregelaars aanvoer of retourregeling turboactuator gasklepstelmotor, opvoerpompen, hogedrukpompen, EGR) • de regelstrategieën van dieselmotormanagement herkennen (zoals: inspuiting, turbo, stationair regeling en emissieregelingen) • de functies van de diagnosetester toepassen (zoals: parameters uitlezen, foutcodes uitlezen/wissen, actuatoren testen, configuratie settings) • parameters van diagnoseapparatuur interpreteren in relatie tot dieselmotormanagement • ESI[tronic] 2.0-informatie toepassen in relatie tot de verschillende dieselsystemen • een stappenplan opstellen voor diagnose gerelateerd aan de verschillende dieselmotormanagementsystemen. 1 DAG MOTOR+ 1,5 uur online zelfstudie MANAGEMENT RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO | BLOK 4 € 265 zonder OOMT: € 325 met OOMT

BLOK 4 | TS DIAGNOSE AIRCO REGELSTRATEGIEËN Voorkennis: Aircosystemen + Meten met de scoop + Meten aan Sensoren en Actuatoren + Klimaatregelingen Kennis van elektronische regelingen om diagnose te stellen Een juiste diagnose is het begin van een goede reparatie. Behalve storingen in het koudemiddelcircuit zijn er steeds meer elektronische regelingen in een aircosysteem die de oorzaak van het defect kunnen zijn. Zo heeft een modern volautomatisch airco-systeem regelingen voor een gescheiden temperatuur-regeling (links-rechts en voor-achter). Een sunload-sensor en luchtkwaliteitssensor maken ook deel uit van een aircosysteem. Kortom, er is ook veel kennis nodig van de elektronische regelingen in een airco-systeem om snel en efficiënt diagnose te stellen. Na deze RPT-dag kan de leerling complexe storingen in het elektrisch circuit aan verschillende airco en verwarmingssystemen volgens meerdere diagnosestrategieën op te sporen. 1,5 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • een stappenplan opstellen voor diagnose gerelateerd aan het elektrische circuit van airco- en verwarmingssystemen • elektrische voorwaardenschakelingen van een aircoinstallatie beoordelen • controles toepassen in relatie tot voorwaardenschakelingen • complexe elektrische schema’s interpreteren van airco-installatie • diagnosestrategieën toepassen voor het elektrische circuit van een verwarmingssystemen • diagnosestrategieën toepassen voor het elektrische circuit van een capillair en expansie-installaties • diagnoseapparatuur toepassen in relatie tot het elektrische circuit van een airco- of verwarmingssysteem • meetwaardes van diagnoseapparatuur interpreteren in relatie tot elektrische circuit van een airco- of verwarmingssysteem. 1 DAG AIRCO + 1,5 uur online zelfstudie € 265 met OOMT zonder OOMT: € 325 51.

BLOK 4 | TS DIAGNOSE AIRCO KOUDEMIDDELEN (F-GASSEN) Verplicht: f-gassen certificaat Diagnose wordt zo erg eenvoudig Het koudemiddel-circuit heeft verschillende uitvoeringen, zoals het capillair-systeem of een blok- of hoekventiel. Bovendien zijn de laatste jaren steeds meer verschillende airco-compressors toegepast met variabele en of inwendige regelingen. Daardoor is de druk per systeem verschillend. Hoe moeten we deze drukken nu beoordelen? Tijdens deze trainingsdag behandelen we drukken en temperaturen in het koudemiddel-circuit uitgebreid, waardoor een goede diagnose stellen erg eenvoudig wordt. Na deze RPT-dag kan de leerling complexe storingen aan verschillende airco en verwarmingssystemen volgens diagnosestrategieën op te sporen. 1,5 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • het kringloopproces in een expansie en capillairsysteem verklaren • oververhitting en nakoeling beoordelen aan de hand van temperatuur en drukmetingen • een PH-tabel interpreteren • het spoelen van airco-installatie beschrijven en toepassen • een stappenplan opstellen voor diagnose, gerelateerd aan het koudemiddelcircuit van aircosystemen • diagnosestrategieën toepassen voor capillair en expansie-installaties voor het koudemiddelcircuit • diagnoseapparatuur toepassen in relatie tot het koudemiddelcircuit van een aircosysteem. 1 DAG AIRCO + 1,5 uur online zelfstudie RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO | BLOK 4 € 265 met OOMT zonder OOMT: € 325

BLOK 4 | TS DIAGNOSE EN REPARATIE AAN E-VOERTUIGEN AANDRIJVING Voorkennis: Onderhoud en reparatie aan e-voertuigen Aandrijving Verplicht: certificaat NEN 9140 Vakbekwaam persoon Met een stappenplan stel je diagnose aan het aandrijfsysteem Het accupakket is niet het enige verschil tussen e-voertuigen en auto’s met een verbrandingsmotor. Het andere is de aandrijflijn met elektromotor en aandrijfassen. Het koppel van een elektromotor is vanaf het wegrijden direct maximaal beschikbaar. Om dit koppel te beheersen en de aandrijving betrouwbaar te maken is aandrijving aangepast. Doelstelling: Na het volgen van de online training en de praktijkdag kan de leerling een herhaaldelijk stappenplan opstellen en toepassen, in relatie tot een diagnose van het aandrijfsysteem van e-voertuigen. Tijdens de praktijkdag worden vermogensmetingen uitgevoerd op een vermogenstestbank. 1,5 uur online zelfstudie Na de training kun je: • uitvoeringsvormen van het elektrische aandrijving vaststellen, in relatie tot het herkennen van de juiste diagnoseaanpak • een stappenplan opstellen van een diagnose, in relatie tot een diagnose van elektrische aandrijving van e-voertuigen toepassen • diagnosestrategie leren kennen van een elektromotor • diagnosestrategie opstellen vanuit elektromotor storingssymptoom • diagnosestrategie leren kennen van een elektrische aandrijflijn • diagnose strategie opstellen van een elektrische aandrijflijn storingssymptoom (zoals: 2-wiel aandrijving en 4-wiel aandrijving) • veiligheidsprocedures toepassen voor diagnose en reparatie in relatie tot de EV-aandrijvingen. 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie E-VOERTUIGEN € 265 met OOMT zonder OOMT: € 325 53.

BLOK 4 | TS DIAGNOSE EN REPARATIE AAN E-VOERTUIGEN BATTERIJMANAGEMENT Voorkennis: Onderhoud en reparatie aan e-voertuigen Batterijmanagement Verplicht: ev-VP NEN 9140 certificaat Leer de diagnosestappen bij batterijmanagement Diagnose en reparatie aan het accumanagement van e- en hybride voertuigen maakt systeem kennis noodzakelijk. Naast de benodigde systeemkennis zijn diagnoseprocedures en veiligheidsvoorschriften een belangrijke schakel naar de oorzaak en oplossing. De diagnose stappen en benodigde controles voor het accumanagement van e-voertuigen verschillen veel van de conventionele verbrandingsmotor. Tijdens de training “Diagnose en reparatie aan e-voertuigen batterijmanagement” worden complexe storingen volgens diagnoseprocedures, diagnosetesters en de bijbehorende veiligheidsvoorschriften uitgebreid behandeld. Na het volgen van de online training en de praktijkdag “Diagnose en reparatie aan e-voertuigen batterijmanagement” is de deelnemer in staat een herhaaldelijk stappenplan op te stellen en toe te passen in relatie tot een diagnose van laadpalen en HV-accu’s van e-voertuigen. 1,5 uur online zelfstudie Na de training kun je: • opstellen van een diagnose stappenplan in relatie tot een diagnose van laadpalen en HV-accu’s van e-voertuigen toepassen • uitvoeringsvormen van het HV-batterij management vaststellen in relatie tot het diagnose aanpak herkennen • controle en meetmethode op verschillende HVbatterij management systemen toepassen • controle en meetmethode voor de temperatuurregeling van de HV-accu toepassen • diagnose strategie vanuit een relevante storing code toepassen • diagnose strategie vanuit een HV batterij storingssymptoom opstellen • diagnose strategie vanuit een laadpaal op storingssymptoom opstellen • veiligheidsprocedures voor onderhoud en reparatie in relatie tot de HV-accu’s en laadpalen toepassen. 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie E-VOERTUIGEN RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO | BLOK 4 € 265 met OOMT zonder OOMT: € 325

BLOK 4 | TS KEUZEDAG KERNTAAK DIAGNOSE TS Kies 4 opdrachten om te leren en te oefenen Leerbedrijven nemen het praktijkdeel van de opleiding voor hun rekening. Dat betekent dat je ervoor zorgt dat je leerling alle opdrachten uit de STEM-lijst* kan leren. Het is de kunst om gevarieerde klussen voor hem te vinden. Dat lukt niet altijd, of niet op het juiste niveau. Of je kunt een bepaalde klus niet aanleren zoals die voor school of het examen bedoeld is. Bijvoorbeeld omdat je het juiste materiaal niet hebt, of als de kennis niet in het bedrijf aanwezig is. De opdrachten uit de STEM-lijst die in leerbedrijven vaak lastig zijn kan je leerling dan bij ons, met onze trainers en materialen komen leren en oefenen. Ook handig als je leerling vóór het examen bepaalde klussen nog een keer wilt oefenen om ze goed in de vingers te krijgen. Op de trainingsdag staan de opdrachten voor hem klaar en daar begeleiden we hem bij. Niet alleen bij de technische uitvoering maar ook bij de juiste aanpak: welk gereedschap heb je nodig, welke werkvolgorde kies je, hoe houd je je tijdplanning in de gaten en welke informatie vermeld je op de werkorder. Dat zijn ook belangrijkste onderdelen bij het examen. Zo kan je leerling vol vertrouwen beginnen aan de Proeve van Bekwaamheid. * Zie pagina 5 Per dag kun je samen met je leerling 4 opdrachten kiezen uit onderstaande lijst. Vóór elke keuzedag ontvangen jullie de keuzelijst met opdrachtbeschrijvingen. Van elke gekozen opdracht krijgt de leerling een korte online zelfstudie ter voorbereiding. Wil je meer dan 4 opdrachten kiezen, dan kun je extra dag(en) boeken. DAG: MECHANISCH • diagnose mechanisch gedeelte motorblok • oorzaakanalyse en reparatieadvies geven voor motorblok met schade. DAG: ELEKTRONISCH • motorstoring: de motor houdt in • motorstoring: de motor slaat niet aan • diagnose ABS/ESP • storing koplamphoogteverstelling • storing laadsysteem • storing startsysteem • storing airbag/gordelspanner • storing centrale portiervergrendeling • storing elektrische ramen • storing achterruitverwarming en/of spiegelverwarming • storing elektrische spiegelverstelling. 1 DAG + 10 min. online zelfstudie per gekozen opdracht KEUZEDAG € 265 met OOMT zonder OOMT: € 325 55.

08 | 2020 ©INNOVAM Begeleid je een BBL-leerling? Bel 030 6087722 Bestel voor je leerling het RPT. VAN LEERLING NAAR MONTEUR opleidingsplan op innovam.nl/RPT Met RPT-opleidingsplannen krijg je het beste van Innovam en Autoniveau.

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. Inleiding
  3. 3
  4. Wat is RPT?
  5. 5
  6. Helpdesk en werkplaats instructievideo's
  7. 7
  8. Trainingen voor leermeesters
  9. 9
  10. Wat kost RPT?
  11. 11
  12. Zo stel je het opleidingsplan samen
  13. 13
  14. RPT-opleidingsplan
  15. 15
  16. Blok 1
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. Blok 2
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. Blok 3
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. Blok 4
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
  51. 51
  52. 52
  53. 53
  54. 54
  55. 55
  56. 56
Home


You need flash player to view this online publication