0

2021 | 2022 RPT. PERSONENAUTO RPT. PRAKTIJKTRAINING VOOR BBL-STUDENTEN

RPT. PRAKTIJKTRAINING VOOR BBL-STUDENTEN Een BBL-student kan veel voor je bedrijf betekenen: een toekomstige arbeidskracht, nieuwe energie en kennis, en na een poos ook hogere productiviteit in de werkplaats. Een BBL’er betekent ook een investering: in tijd en aandacht. Wat als leerbedrijf verzorg je het praktijkdeel van de opleiding; je BBL’er leert het vak bij jullie in de werkplaats. En als opleider kunnen wij daar goed bij helpen. Wat moet je je BBL’er leren? De opleiding van je BBL-student bestaat uit kerntaken, zoals Onderhoud en Reparatie. Voor elke kerntaak is precies beschreven welke opdrachten de student moet leren. Al deze opdrachten worden in de BP (Beroepspraktijk) beoordeeld: namelijk door de leermeester. Een deel van deze opdrachten kunnen bovendien voorkomen tijdens het praktijkexamen. Lees meer op pagina 7 RPT: Aanvullende praktijktraining Je BBL-student kan bij Innovam praktijktraining volgen. Dat is goede aanvulling van de begeleiding die je in het leerbedrijf geeft. Bij ons kan je BBL’er volop oefenen in onze professionele werkplaatsen. Veilig en onder leiding van onze deskundige trainers. Door focus op één onderwerp kan hij sneller en meer leren, en wij leren hem precies dát wat hij weten moet. RPT: Leren, Kijken, Doen LEREN Allereerst brengen we je leerling basiskennis bij. Bij ons in de werkplaats: focus op 1 onderwerp onder onze begeleiding. Leer sneller en meer. De beste basis voor de rest van je loopbaan. KIJKEN De leerling bekijkt via een webinar hoe bepaalde examenopdrachten stap voor stap worden uitgevoerd. De trainer geeft live uitleg. DOEN De leerling oefent bepaalde opdrachten zelf, in onze werkplaatsen. Wij geven hulp en begeleiden zodanig dat de leerling vol vertrouwen aan het praktijkexamen kan deelnemen. Kickstart voor eerstejaars 1e-jaars MBO-studenten BBL kunnen dit schooljaar bij Innovam gratis 4 trainingsdagen volgen, aangeboden door OOMT. Boek het trainingsaanbod, inclusief handige extra’s zoals het Startpakket en onze Werkplaats-instructievideo’s. Ook trainingen voor leermeesters Je vaardigheden als leermeester moet je blijven ontwikkelen. Met onze leermeester trainingen leer je wat de taken van een leermeester zijn en hoe je een leerjaar organiseert. Ben je eenmaal leermeester, blijf dan fris en op de hoogte met een aanvullende (online) training. Begin op innovam.nl/RPT Zo zorgen we samen voor de toekomstige vakmensen. Boek je trainingen op innovam.nl/RPT. Meld je aan voor onze nieuwsbrief, dan ontvang je nieuws en aanbiedingen. En blijf op de hoogte van onze activiteit en via Facebook en LinkedIn. Wil je liever persoonlijk contact of hulp bij het kiezen van de juiste trainingen? Aarzel niet en bel ons dan: 030-6087722. We helpen je telefonisch of maken een afspraak voor een bezoek van je accountmanager. innovam.nl/RPT

INHOUD PRAKTIJKTRAININGEN (RPT) VOOR MBO-STUDENTEN BBL WELKE WERKZAAMHEDEN MOET JE JE BBL’ER LEREN? WAT KOST RPT? ZO STEL JE HET OPLEIDINGSPLAN SAMEN RPT. OPLEIDINGSPLAN LEREN KIJKEN DOEN LEERMEESTER 5 7 9 11 13 14 30 35 39 ©INNOVAM SEPTEMBER 2021 Deze gids is met grote zorg samengesteld. Desondanks is het mogelijk dat de informatie onvolledig of onjuist is. Aan de inhoud kunnen geen rechten worden ontleend. Wijzigingen voorbehouden. Overname voor eigen gebruik is toegestaan onder bronvermelding. Afbeeldingen zijn auteursrechtelijk beschermd. Prijswijzigingen en drukfouten voorbehouden. Kijk voor de meest recente prijzen en productinformatie op www.innovam.nl Omwille van de leesbaarheid gebruiken we steeds ‘hij’ in deze gids. Waar ‘hij’ staat kan uiteraard ook ‘zij’ worden gelezen. 3.

Indy & Joost Van Tilburg-Bastianen

PRAKTIJKTRAININGEN (RPT) VOOR MBO-STUDENTEN BBL Tijdens een RPT-dag kan je BBL’er volop oefenen in onze professionele werkplaatsen. Van tevoren krijgt hij theorie als online zelfstudie, zodat hij zich tijdens de RPT-dag vooral op de praktijk kan storten. Veilig en onder leiding van onze deskundige trainers. Door deze focus op één onderwerp kan hij sneller en meer leren, en wij leren hem precies dát wat hij weten moet. RPT helpt je dus met het opleiden van je BBL’ers en dat scheelt jou een heleboel tijd. Je wilt natuurlijk graag weten hoe je BBL’er het er vanaf bracht tijdens zijn RPT-dag. Als leermeester kun je daarom in Mijn Innovam de samenvatting van zijn beoordeling online inzien. Daarmee weet je wat hij in de werkplaats vanaf nu zelf kan. De voordelen van RPT: • RPT maakt eerder declarabel Uitleg van onze deskundige trainers die weten wat de BBL-student nodig heeft voor zijn opleiding én om in het bedrijf mee te werken aan declarabele klussen. • RPT bespaart tijd In de werkplaats moeten meters worden gemaakt. Maar op een RPT-dag is tijd en materiaal genoeg om goed te oefenen. Onze trainers geven extra uitleg, zodat jij dat niet hoeft te doen. • RPT leidt universeel op De beste basiskennis en -vaardigheden om je hele loopbaan op terug te vallen, daarvoor leiden we BBL-studenten op. Dat wil zeggen dat we trainen op inzicht en merkonafhankelijk werken. Voor de beste inzetbaarheid in de branche. • RPT geeft focus en brengt inzicht Een hele dag focus op een thema. Beginnen bij de basis en doorgaan tot je het echt snapt; ook de werkzaamheden die in jouw werkplaats niet voorkomen maar die hij op zijn examen wel moet kunnen. De beoordeling vertelt jou wat je BBL’er wel en nog niet kan. Dit geeft jou inzicht in de leerpunten. 5.

Muhannad Van Tilburg-Bastianen

WELKE WERKZAAMHEDEN MOET JE JE BBL’ER LEREN? Jouw MBO-student BBL leert het vak bij jullie in het leerbedrijf. Welke werkzaamheden moet je hem precies leren? Zijn opleiding is verdeeld is kerntaken. En per kerntaak ligt vast op welke opdrachten je hem moet beoordelen. Sommige opdrachten kunnen ook voorkomen op het praktijkexamen. De BBL-student wordt beoordeeld door de leermeester, en school of IBKI. De beoordeling bestaat uit 2 delen: 1. De beoordeling van bepaalde werkzaamheden in het leerbedrijf. Dit wordt beoordeeld door de leermeester. 2. De beoordeling van bepaalde werkzaamheden tijdens het praktijkexamen. Dit wordt beoordeeld door school of IBKI. Het leerbedrijf moet ervoor zorgen dat de BBL-student bepaalde werkzaamheden kan leren. In het leerbedrijf of bijvoorbeeld bij Innovam. Voor veel werk is goede basispraktijkkennis nodig. Dit leer je op RPT-dagen zoals Auto Elektronica. Sommige werkzaamheden komen in het bedrijf niet voor, of kun je er niet leren zoals voor het examen nodig is. Daarvoor zijn er RPT Keuzeopdrachten en RPT Keuzedagen. Je BBL’er kan opdrachten komen oefenen, of nog eens herhalen als voorbereiding op het examen. Welke werkzaamheden je BBL-student moet leren is per kerntaak vastgelegd. Op innovam.nl/kerntaken kun je complete lijsten vinden. Je kunt noteren of jullie dit in het leerbedrijf zelf kunnen, of dat je Innovam wilt inzetten. Je ontvangt de complete lijst vervolgens per e-mail. innovam.nl/kerntaken 7.

Tomas Van Tilburg-Bastianen

WAT KOST RPT? Op een RPT-dag is je BBL’er niet inzetbaar in de werkplaats. Daar staat tegenover dat jij minder tijd nodig hebt voor begeleiding. Na een RPT-dag kan je BBL-student eerder zelfstandig declarabel werk doen. Zo levert een RPT-dag meteen veel op. Een RPT-dag kost 330 euro. Is je leerbedrijf aangesloten bij OOMT, dan draagt OOMT bij in deze kosten. ONDERHOUD / REPARATIE Prijs Af: OOMT-bijdrage* Prijs na aftrek OOMT-bijdrage € 330 € -116 € 214 DIAGNOSE € 330 € -85 € 245 * OOMT-bijdrage geldt voor OOMT- en OOC-aangesloten bedrijven. Prijzen zijn excl. btw. DIAGNOSE GEVORDERD € € 330 -60 € 270 Kickstart 1e-jaars MBO-studenten BBL kunnen bij Innovam gratis 4 trainingsdagen volgen, aangeboden door OOMT. Boek het trainingsaanbod, Startpakket en onze werkplaats-instructievideo’s. draagt bij! Is je leerbedrijf aangesloten bij OOMT, dan draagt OOMT bij in deze kosten. OOMT vindt het namelijk belangrijk dat MBO-studenten BBL de kans krijgen om hun praktische vaardigheden te vergroten. De bijdrage van OOMT is afhankelijk van het leerjaar/opleidingsniveau. Ontvang ook Subsidie Praktijkleren Als je een MBO-student BBL begeleidt dan komt je bedrijf waarschijnlijk in aanmerking voor Subsidie Praktijkleren. Dit is een tegemoetkoming van het ministerie van OC&W, in kosten die je bedrijf voor hem/ haar maakt, zoals opleidingskosten. De tegemoetkoming bedraagt tot € 2.700 per BBL-student. Meer weten, kijk op innovam.nl/spl. 9.

Lukas Van Tilburg-Bastianen

ZO STEL JE HET OPLEIDINGSPLAN SAMEN Elektronica, motormanagement, airco, e-voertuigen: als autotechnicus is er veel te leren! Vaak heb je een certificaat of diploma nodig: zoals voor werken met f-gassen of e-voertuigen. In ons opleidingsplan komt alles aan bod. Ons advies: met 4 tot 6 RPT-dagen per schooljaar heeft je BBL’er een stevige basis waarmee hij in het leerbedrijf ook flink kan bijdragen.Daarnaast kan hij/zij zich bij ons voorbereiden op praktijkexamens met keuzeopdrachten en keuzedagen. Welke dagen kies je? Welke RPT-dagen hebben jullie nodig? Vraag jezelf af: • Wat weet en kan hij/zij al? • Wat kan ik hem/haar zelf bijbrengen en wat niet? • Heb ik wel de juiste apparatuur beschikbaar? • Is er voldoende tijd om mijn BBL’er te begeleiden? Zet je antwoorden op deze vragen af tegen het opleidingsplan op de volgende pagina. Bij 4 of meer trainingsdagen per blok krijgt je BBL’er bovendien toegang tot de telefonische helpdesk, én krijgen jullie beiden de werkplaats hulpvideo’s. Plan via innovam.nl/RPT Je plant het opleidingsplan via innovam.nl/RPT. Je hoeft niet perse (alle) data te plannen. Wat je open laat plannen wij voor je in, rekening houdend met de voorkeuren, nodige voorkennis en een werkbare spreiding van de dagen. Van elke boeking ontvangen jullie beide een e-mail. Wil je dagen verschuiven dan kan dat kosteloos tot een week voor aanvang van de training. Kom je er niet uit? Wil je persoonlijke hulp bij het kiezen van de juiste RPT-dagen? Aarzel niet en bel ons dan: 030 6087722. We helpen je telefonisch of maken een afspraak voor een bezoek van je accountmanager. innovam.nl/RPT 11.

ONDERHOUD EN AFLEVERING REPARATIE AT | EAT | TS AT STARTPAKKET | ONLINE 2 e-learnings: • Werkplaatsveiligheid • Gereedschapskennis + PDF Je eerste werkdag AUTO ELEKTRONICA | 3 DAGEN 15. BENZINE MOTORMANAGEMENT Auto Elektronica 18. DIESEL MOTORMANAGEMENT Auto Elektronica 16. 19. AIRCOSYSTEMEN 31. KEUZEOPDRACHT ONDERHOUD EN AFLEVERING | ONLINE Onderhoudsbeurt uitvoeren 36. KEUZEDAG ONDERHOUD EN AFLEVERING 21. VEILIG WERKEN AAN E-VOERTUIGEN BASIS (EV-VOP) Auto Elektronica 20. AIRCO TERUGWINNEN KOUDEMIDDELEN (F-GASSEN) Aircosystemen 17. NIEUWS OVER HET KD Dit schooljaar starten ROC’s met een nieuw kwalificatiedossier (KD). Eerstejaars studenten volgen dit dossier. Ouderejaars studenten maken het huidige dossier af. Voor AT- en EAT-studenten (voortaan Basis Technicus en Allround Technicus genoemd) verandert er het eerste jaar weinig; de kerntaak Onderhoud is ongewijzigd. De kerntaak Afleveringsklaar maken vervalt maar de inhoud ervan komt terug in de (2e-jaars) kerntaak Reparatie. LEREN Een dag in onze werkplaats: focus op 1 onderwerp onder onze begeleiding. Leer sneller en meer. De beste basis voor de rest van je loopbaan. KIJKEN Bekijk via een webinar hoe bepaalde werkzaamheden stap voor stap worden uitgevoerd. De trainer geeft live uitleg. DOEN Oefen bepaalde opdrachten zelf, in onze werkplaatsen. Wij geven hulp en begeleiden zodanig dat de deelnemer vol vertrouwen naar het praktijkexamen kan. LEGENDA LEREN KIJKEN DOEN Voorkennis vereist Certificaat verplicht AUTOTECHNICUS (AT) EERSTE AUTOTECHNICUS (EAT) TECHNISCH SPECIALIST (TS) Dordrecht, Helmond, Nieuwegein, Nuth, Zwolle INNOVAM.NL/RPT RPT. OPLEIDINGSPLAN

REPARATIE EAT | TS DIAGNOSE EAT | TS 37. KEUZEDAG ELEKTRONISCH EN MECHANISCH METEN 17. BENZINE MOTORMANAGEMENT Auto Elektronica 18. DIESEL MOTORMANAGEMENT Auto Elektronica 19. AIRCOSYSTEMEN 25. DATANETWERKEN Auto Elektronica + Meten met de scoop 20. AIRCO TERUGWINNEN KOUDEMIDDELEN (F-GASSEN) Aircosystemen 21. VEILIG WERKEN AAN E-VOERTUIGEN BASIS (EV-VOP) Auto Elektronica 22. VEILIG WERKEN AAN E-VOERTUIGEN GEVORDERD (EV-VP) Veilig werken aan e-voertuigen Basis (ev-VOP) ev-VOP NEN 9140 certificaat 32. KEUZEOPDRACHTEN REPARATIE EAT|TS | ONLINE • Schakelvork versnellingsbak + Lagervoorspanning • Bedrading verlichting repareren • Ruitenwissermotor aansluiten 38. KEUZEDAG EAT | TS Reparatie opdrachten Voorkennis vereist 33. KEUZEOPDRACHTEN DIAGNOSE EAT | ONLINE • Onderdelen motorblok hergebruiken • Vierwieluitlijning uitvoeren • Diagnose stellen aan een motor die niet of slecht aanslaat • Diagnose stellen aan een start- en laadsysteem • Diagnose stellen aan een ABS/ESP systeem EAT KEUZEDAG EAT | TS Diagnose opdrachten Voorkennis vereist 38. LEERMEESTER 40. DE JUISTE BBL-STUDENT WERVEN 41. DE SUCCESVOLLE INTRODUCTIE VAN JE BBL-STUDENT 42. LEERMEESTER WORDEN: WERKPLAATS 43. LEERMEESTER ZIJN: EFFECTIEVER BEGELEIDEN 27. DIAGNOSE DIESEL MOTORMANAGEMENT Dieselmotormanagement + Meten met de scoop + Sensoren en Actuatoren KEUZEDAG EAT | TS Opdrachten TS Voorkennis vereist 38. 26. DIAGNOSE BENZINE MOTORMANAGEMENT Benzinemotormanagement + Meten met de scoop + Sensoren en Actuatoren 34. KEUZEOPDRACHTEN DIAGNOSE TS | ONLINE • Diagnose stellen aan een motor die inhoudt • Diagnose stellen aan een centrale portiervergrendeling • Diagnose stellen ABS/ESP systeem TS • Oorzaakanalyse en reparatieadvies motorblok met schade METEN MET DE SCOOP Auto Elektronica 24. SENSOREN EN ACTUATOREN Meten met de scoop + Motormanagement is een pre 29. DIAGNOSE AIRCOSYSTEMEN f-gassen certificaat KEUZEDAG ELEKTRONISCH EN MECHANISCH METEN 23. DIAGNOSE DATANETWERKEN | 2 DAGEN Meten met de scoop 37. KEUZEDAG ELEKTRONISCH EN MECHANISCH METEN 28. DIAGNOSE TS 37. 13.

LEREN KIJKEN DOEN Tijdens een RPT-dag kan je volop oefenen in onze professionele werkplaatsen. Van tevoren krijg je theorie als online zelfstudie, zodat je je tijdens de RPT-dag vooral op de praktijk kan storten. Veilig en onder leiding van onze deskundige trainers. Door deze focus op één onderwerp kan je sneller en meer leren, en wij leren je precies dát wat je weten moet. De beste basis om je hele loopbaan op terug te vallen. LEREN

LEREN AT | EAT | TS STARTPAKKET: VOOR JE NIEUWE WERKPLEK 2 e-learnings en een PDF voor de eerst kennismaking Een beginneling in de werkplaats! Spannend voor hem, en het begin van een flinke investering voor jou en je bedrijf. En zoals dat gaat met investeringen: daar wil je op den duur een doel mee bereiken. Een MBOstudent BBL kan veel voor je bedrijf betekenen: een toekomstige arbeidskracht, nieuwe energie en kennis, en over een poos ook hogere productiviteit voor de werkplaats. Een goed begin is daarom goud waard. Een goed begin levert jullie veel op: Eerder een goede plaats in het team. Begrijpen hoe de werkplaats werkt: wat zijn er voor gereedschappen, wie doet wat en hoe werken we veilig. Bestel voor je nieuwe BBL’er dit startpakket. Hij/zij krijgt dan meteen een account in Mijn Innovam waar we 3 dingen klaarzetten: • E-learning Gereedschapskennis • E-learning Werkplaatsveiligheid • PDF Je eerste werkdag (rondleiding) GEREEDSCHAPSKENNIS ca. 30 minuten Na deze e-learning weet je welke gereedschappen het meest gebruikt worden in de werkplaats. Je weet hoe ze heten en waarvoor ze dienen. Je leert 3 groepen gereedschappen kennen: • Handgereedschap • Meetgereedschap • Speciaal gereedschap WERKPLAATSVEILIGHEID ca. 30 minuten Na deze e-learning weet je dat het jouw verantwoordelijkheid is om gereedschappen op de juiste manier te gebruiken. Je leert wat onveilige situaties in de werkplaats zijn en hoe je dus veilig kunt werken. Daarmee voorkom je ongelukken. Je leert over de volgende 3 onderwerpen: • Arbo • Risico’s in de werkplaats • Persoonlijke beschermingsmiddelen JE EERSTE WERKDAG (rondleiding) 4 pagina’s Download deze PDF en print ‘m uit in kleur. Dan begint de rondleiding door het bedrijf. De PDF helpt om kennis te maken met de juiste personen. Je BBL’er bedenkt welke vragen hij aan collega’s kan stellen zodat zij vertellen wat ze voor het bedrijf betekenen. Met deze PDF maken we kennismaken heel makkelijk. Het wordt duidelijk wat jullie de komende tijd gaan leren en doen, en wat belangrijk is voor de veiligheid in de werkplaats. 1 UUR online zelfstudie + PDF LEREN € 10 15.

LEREN AT | EAT | TS AUTO ELEKTRONICA De meest gevolgde RPT-training in het eerste leerjaar Problemen in de elektronica leiden soms tot kopzorgen. Zonder de juiste aanpak kan dat veel tijd in beslag nemen. Deze RPT-training behandelt de basis van elektronica, zoals het lezen van schema’s en het gebruiken van een multimeter. Pas wanneer je een multimeter goed instelt, aansluit en dan kunt voorspellen wat je verwacht te gaan meten, snap je het écht. Met deze RPT-training geven we BBL’ers dé basis om goed te kunnen meten met de multimeter. Deze kennis heeft hij nodig bij alle andere trainingen waar hij elektrische metingen moet doen. Na de 1e dag ken je: • De multimeter en stroomtang • De eigenschappen van serie- en parallelschakelingen. Na de 1e dag kun je: • Spanning meten • Stroom meten • Weerstand meten • De Wet van Ohm toepassen • De V4-meetmethode toepassen. Na de 2e dag ken je: • De werking van een relais • De werking van led en transistoren • De gereedschappen die nodig zijn om stekkers en stekkerverbindingen te maken. Na de 3e dag ken je: • De voorwaarden die er zijn voorafgaand aan elke elektrische meting • De basisopbouw van een start- en laadsysteem. Na de 2e dag kun je: • Componenten aansluiten • Goede stekkerverbindingen maken • Signalen meten op een stekker. Na de 3e dag kun je: • Componenten aansluiten • Start- en laadsystemen controleren • Werken met elektrische schema’s. 3 DAGEN + 1,5 uur online zelfstudie per dag RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO LEREN € 642 met OOMT zonder OOMT: € 990

LEREN AT | EAT | TS BENZINE MOTORMANAGEMENT Voorkennis: Auto Elektronica Over alle elektronica die de motor aansturen Als een benzinemotor hapert, afslaat of inhoudt, moet je achterhalen waar het probleem zit. Zo kun je dit misschien oplossen met een eenvoudige reparatie of vervanging, in plaats van een compleet systeem. Zit het ‘m in een aansluiting, stekker of het onderdeel? Deze RPT-dag gaat over alle elektronica die de motor aansturen. Zoals de bobine en de brandstofpomp maar ook de sensoren die signalen afgeven om de motor optimaal te laten functioneren. We gaan de onderdelen benoemen en doormeten. Je leert de belangrijkste controles uitvoeren aan het benzinemotormanagementsysteem. Zo kan je bepalen of het systeem goed werkt. 2 uur online zelfstudie Na de training kan de deelnemer : • de opbouw en onderdelen van verschillende benzinemotormanagementsystemen herkennen. • verschillende onderdelen controleren, beoordelen en doormeten. Bijvoorbeeld DIS bobine en pen bobine. • brandstofdruk controleren. • de brandstofpomp controleren met een multimeter. • de inductieve sensor controleren met een systeemtester en multimeter. • de hall-sensor controleren met een multimeter. • de MAP-sensor controleren met een systeemtester en multimeter. • de gaskleppositiesensor controleren met een systeemtester en multimeter. • de temperatuursensor controleren met een systeemtester en multimeter. 1 DAG + 2 uur online zelfstudie zonder OOMT: € 330 LEREN € 214 met OOMT 17.

LEREN AT | EAT | TS DIESEL MOTORMANAGEMENT Voorkennis: Auto Elektronica Over de elektronica die de dieselmotor aansturen Als een dieselmotor hapert, afslaat of inhoudt, moet je achterhalen waar het probleem zit. Zo kun je dit misschien oplossen met een eenvoudige reparatie of vervanging, in plaats van een compleet systeem. Zit het ‘m in een aansluiting, stekker of het onderdeel? Deze RPT-dag gaat over het brandstofsysteem en de elektronica die de dieselmotor aansturen. Zoals het gloeisysteem en de verstuivers maar ook de sensoren die signalen afgeven om de motor optimaal te laten functioneren. We gaan de onderdelen benoemen en doormeten. Je leert de belangrijkste controles uitvoeren aan het dieselmotormanagementsysteem. Zo kan je bepalen of het systeem goed werkt. Ook vervang je een aantal onderdelen van de motor. 2 uur online zelfstudie Na de training kan de deelnemer: • een pompverstuiver afstellen en vervangen. • het gloeisysteem controleren met een systeemtester, multimeter en stroomtang. • met een retourtest de common-rail verstuivers testen. • een common-rail systeem controleren en analyseren met een systeemtester. • systeemaanpassingen uitvoeren in het motormanagement. • de EGR-klep vervangen. • de turbo vervangen. 1 DAG + 2 uur online zelfstudie zonder OOMT: € 330 RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO LEREN € 214 met OOMT

LEREN AT | EAT | TS AIRCOSYSTEMEN RPT-dag over de basis van het aircosysteem Na deze RPT-dag kan je met behulp van de voelpuntentabel aan de leidingen en bij de in- en uitgangen van de airco-onderdelen ‘voelen’ of de airco doet wat je moet doen. En daarbij hoef je niets uit te bouwen of los te koppelen, dus dit kan je doen zonder het f-gassen certificaat. Verder met f-gassen Je kent na deze training de werkingen van een airco. Je hebt dat nodig om nu het f-gassencertificaat kunnen halen. Daarmee mag je airco’s leeghalen. Hoe dat moet leren we je later, in de RPT-training Airco terugwinnen koudemiddelen. Dan doe je ook meteen examen, handig toch? 1,5 uur online zelfstudie Na de training kan de deelnemer: • de onderdelen van een installatie lokaliseren en benoemen en de functie van de onderdelen beschrijven. • de opbouw van een aircosysteem en de verschillen tussen diverse aircosystemen met overzichtschema’s herkennen. • een aircosysteem inspecteren. • een aircosysteem met capillair controleren met een voelpuntentabel. • een aircosysteem met expansieventiel controleren met een voelpuntentabel. • een aircosysteem controleren op lekkage met fluordye en een UV-lamp. • de opbouw van het elektrisch schema van een aircosysteem uitleggen. • praktijkopdrachten aan verschillende systemen uitvoeren, zowel met koudemiddel R134a als R1234yf. In de praktijk hebben we ook een elektrisch voertuig staan (BEV). 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie LEREN € 214 met OOMT zonder OOMT: € 330 19.

LEREN AT | EAT | TS AIRCO TERUGWINNEN KOUDEMIDDELEN (F-GASSEN) Voorkennis: Aircosystemen Met examen f-gassen Je sluit deze RPT-dag af met het examen f-gassen mobiele airco. Slaag je? Dan heb je meteen het certificaat f-gassen op zak! Als je werkt met koudemiddelen in auto’s dan zijn daar wettelijk verplichtingen aan verbonden. Je moet dan het f-gassen certificaat behalen. Om koudemiddelen geleverd te krijgen moet er bovendien iemand met een geldig certificaat in de werkplaats zijn. Heb je het f-gassen certificaat nodig? Dan is deze training de perfecte voorbereiding op het examen ‘f-gassen mobiele airco’. Het certificaat is geldig voor mobiele koelinstallaties bedoeld voor het koelen van het interieur (airco installaties). Dit is van toepassing op alle soorten voertuigen: personenauto’s, bedrijfsauto’s, bussen, landbouwvoertuigen etc. Zodra het gaat om koelen van lading (transportkoeling) is dit certificaat niet voldoende. Deze training bereid je voor op het examen en bestaat uit 2 delen. Voordat je naar Innovam komt maak je eerst de e-learning. Daarmee bereid je je voor op het theorie-deel van het examen. Tijdens de training bij Innovam kun je na een korte intro gaan werken aan opdrachten aan praktijkopstellingen die ook tijdens het examen gebruikt worden. Je leert dan de handelingen juist uitvoeren en controles te doen. 1 uur online zelfstudie Na deze RPT-dag heeft je deelnemer: • kennis van de werking van mobiele airco’s. • kennis van de milieueffecten van als koelmiddel gebruikte synthetische koudemiddelen en de desbetreffende milieuregelgeving. • kennis over de milieuvriendelijke terugwinning van gefluoriseerde broeikasgassen en gereguleerde stoffen. PRAKTIJKOEFENINGEN: • het aircosysteem legen, met dezelfde aircomachine die ook tijdens het examen wordt gebruikt. • reinheid van het f-gas in de opslagcilinder controleren. • hoeveelheid f-gas in de opslagcilinder controleren. Zonder systeemkennis is deze training te intensief en te kort om succesvol aan het examen deel te kunnen nemen. Heb je geen systeemkennis, volg dan eerst de training Aircosystemen. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie zonder OOMT: € 330 Examen: € 165 RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO LEREN € 214 met OOMT

LEREN AT | EAT | TS VEILIG WERKEN AAN E-VOERTUIGEN BASIS (ev-VOP NEN 9140) Voorkennis: Auto Elektronica Met certificaat ev-VOP NEN 9140 Deze training leert je op een veilige manier onderhoud aan e-voertuigen te verrichten. Tijdens deze training leer je de HV-componenten van e-voertuigen herkennen en wat je wel en niet mag doen aan dit type voertuigen. Dit helpt je om beter te begrijpen wat de risico’s zijn, zodat je weet hoe je veilig met deze voertuigen kunt werken. Zo voldoe je ook aan de NEN 9140-norm met betrekking tot het werken met elektrische en hybride voertuigen voor voldoende onderrichte personen (ev-VOP) en dat je werkgever je daarvoor kan aanwijzen. Let op, volgens de NEN-richtlijnen moet je minimaal 18 jaar zijn voor een aanwijzing. Vóór deze training volg je eerst een online training van ongeveer 1 uur. Deze e-learning moet met een voldoende zijn afgerond voor deelname aan de praktijkdag. Je krijgt het certificaat ‘veilig werken aan elektrische voertuigen’ na afloop van de training, als je de e-learning met voldoende resultaat maakt. Na de praktijkdag kan je alle onderdelen van het HV-systeem herkennen, hun functie verklaren en een e-voertuig veilig stellen volgens het NEN 9140 stappenplan. 1 uur online zelfstudie 2,5 uur online training. Tijdens deze online training behandelt de trainer de theorie van dit onderwerp. In de praktijktraining behandelen we de volgende onderwerpen: • de veiligheidsrisico’s van werken aan, met of nabij e-voertuigen; • de veiligheidsmaatregelen die moeten worden genomen bij werken aan, met of nabij e-voertuigen; • de Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s) die voor je werk noodzakelijk zijn. • de HV-componenten van een e-voertuig herkennen en benoemen en de werking uitleggen; • de toestand van je PBM’s controleren op veiligheid; • weten aan welke eisen (meet) gereedschappen moeten voldoen; • het HV-systeem onderbreken volgens het voorschrift van de fabrikant; • inschatten wanneer er elektrisch gevaar dreigt en je niet aan, met of nabij het e-voertuig kan werken en een ev-WV moet inschakelen (ev-WerkVerantwoordelijke). 1 DAG 1 uur e-learning 2,5 uur online training 0,5 dag praktijktraining LEREN € 214 met OOMT zonder OOMT: €330 21.

LEREN AT | EAT | TS VEILIG WERKEN AAN E-VOERTUIGEN GEVORDERD (ev-VP NEN 9140) Met ev-VP NEN 9140 certificaat Je sluit deze RPT-dag af met het IBKI examen NEN 9140 VP. Slaag je? Dan heb je meteen het NEN-certificaat op zak! Voorkennis: Veilig werken met e-voertuigen basis en de deelnemer moet een kwalificatie op niveau 2 hebben, dus AT’er zijn of in de EAT-opleiding zitten. Verplicht: ev-VOP NEN 9140 certificaat Deze training ‘Veilig werken aan e-voertuigen gevorderd (ev-VP NEN 9140)’ is voor technici die al de kennis en vaardigheid hebben die voor een ev-VOP (ev-Voldoende Onderricht Persoon) gelden en die verantwoordelijk gaan worden voor het controleren van het spanningsvrij zijn van het HV-systeem zodat veilig reparaties verricht kunnen worden aan onderdelen van dit HV-systeem, uitgezonderd de HV-batterij. Tijdens deze ééndaagse training leer je hoe veilig metingen kunt verrichten en waarom zo zeker te zijn dat de het HV-systeem veilig is om aan te werken door jou of je collega die ev-voldoende is onderricht (ev-VOP). Ook wordt er dieper ingegaan op de werking van een HV-systeem en leer je eenvoudige diagnoses te stellen. Nadat je deze training met voldoende resultaat gevolgd hebt, kun door je werkgever worden aangewezen als ev-Vakbekwaam Persoon (ev-VP) volgens NEN 9140. Vóór deze training volg je eerst een e-learning van 1 uur en een online training van ongeveer 2,5 uur. De e-learning moet je met een voldoende afronden voor je naar de praktijkdag komt. Je leert de apparatuur kennen en bedienen die nodig is om diagnose aan het HV-systeem van een e-voertuig te kunnen stellen (zoals systeemtester, spanningsmeter, mega-ohmmeter). 1 uur online zelfstudie 2,5 uur online training. Tijdens deze online training behandelt de trainer de theorie van dit onderwerp. Na de praktijktraining kun je: • onderhoud, reparaties en eenvoudige diagnose aan HV-componenten en systemen uitvoeren. • het HV-systeem onderbreken volgens het voorschrift van de fabrikant. • controleren of het HV-systeem spanningsvrij is. • de veiligheid van je eigen werkplek vaststellen. • de veiligheid van een e-voertuig vaststellen, in relatie met het werk dat aan, met of nabij het e-voertuig moet worden uitgevoerd. 1 DAG 1 uur e-learning 2,5 uur online training 0,5 dag praktijktraining RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO LEREN € 245 met OOMT zonder OOMT: € 330

LEREN AT | EAT | TS METEN MET DE SCOOP Voorkennis: Auto Elektronica Leren omgaan met de oscilloscoop Een scoop lijkt een moeilijk instrument maar je kunt er heel veel informatie uithalen. Bijvoorbeeld omdat je een signaal kunt stilzetten en uitrekken. Dat kan een multimeter niet! Op deze RPT-dag leer je omgaan met de oscilloscoop. Daarmee kun je dieper liggende problemen blootleggen, maar dit vereist wel speciale kennis. Maak kennis met AC, DC, frequenties, digitale signalen en duty cycle en hoe je die kan meten met de scoop om vervolgens een diagnose te stellen. Je moet kunnen meten met de scoop als je RPT-dagen als Diagnose Motormanagement benzine- en diesel of Sensoren en Actuatoren wil volgen. 1 uur online zelfstudie Na de training kan de deelnemer: • tijd, spanning en triggerniveau instellen. • begrippen als AC, DC, periodetijd, frequentie en duty-cycle uitleggen. • periodetijd, frequentie en duty-cycle berekenen. • verschillende signalen van componenten meten. • een niet repeterend signaal meten. • wisselspanning meten. • variabele gelijkspanning meten. • blokspanning meten. • een digitaal signaal meten. • een dynamo rimpel meten. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie zonder OOMT: €330 LEREN € 245 met OOMT 23.

LEREN AT | EAT | TS METEN AAN SENSOREN EN ACTUATOREN Voorkennis: Auto Elektronica + Meten met de scoop + Motormanagement is een pre Uitgebreid aandacht voor meten Op deze RPT-dag wordt het meten helemaal duidelijk. Het gaat over alle elektronische componenten die de motor aansturen en processen afregelen. Denk bijvoorbeeld aan de temperatuursensor, piëzo-sensor en de luchtmassameter. We gaan de onderdelen benoemen, doormeten en dan een diagnose stellen. Had je eerder moeite met meten, na deze dag heb je het écht in de vingers! 1 uur online zelfstudie Na de training kan de deelnemer: • uitleggen hoe sensoren en actuatoren werken, bijvoorbeeld de temperatuursensor, inductievesensor, hall-sensor, potentiometer, druksensor en solenoïdeklep. • controles op de juiste manier uitvoeren. • metingen uitvoeren met de scoop. • een correcte diagnose stellen over het circuit waarin deze elementen werken. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO LEREN € 245 met OOMT zonder OOMT: € 330

LEREN AT | EAT | TS DATANETWERKEN Voorkennis: Meten met de scoop Krijg de datanetwerken echt onder de knie Veel technici vinden datanetwerken moeilijk. Denk aan communicatie tussen het motormanagementsysteem, de automatische transmissie en het ABS. Ook voor ADAS en multimediasystemen zijn datanetwerken onmisbaar. Deze RPT-dag gaat in op hoe technische systemen informatie uitwisselen. Je maakt kennis met begrippen als CAN-bus, LIN-bus en MOST-bus. Je leert hoe de netwerken zijn opgebouwd, hoe ze werken en hoe je ze kunt doormeten. 1,5 uur online zelfstudie Na de training kan de deelnemer: • de opbouw van datanetwerksystemen zoals CAN-bus, LIN-bus en MOST-bus uitleggen. • verklaren hoe datanetwerksystemen werken. • bedradingsschema’s van CAN-bus netwerken lezen. • weerstandswaarden meten van de verschillende CAN-bus netwerken. • scoop beelden interpreteren van CAN-bus Low speed netwerken. • scoop beelden interpreteren van CAN-bus High speed netwerken. • fouten aan en op netwerken herkennen. 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie zonder OOMT: € 330 LEREN € 245 met OOMT 25.

LEREN AT | EAT | TS DIAGNOSE BENZINE MOTORMANAGEMENT Voorkennis: Benzine motormanagement + Meten met de scoop + Meten aan sensoren en actuatoren Belangrijke dag als voorbereiding op het praktijkexamen Diagnose EAT Deze RPT-dag gaat over alle elektronica die de benzinemotor aanstuurt. We leren de onderdelen doormeten en zo een diagnose stellen. Storing zoeken in een motormanagementsysteem is een onderdeel van het EAT-examen! Dit oefenen we uitgebreid. Je leert je hoe je het EOBD uitleest en hoe je de gelezen waarden interpreteert. 2 uur online zelfstudie Na de training kan de deelnemer: • diagnose stellen aan het managementsysteem van een benzinemotor. • met een scoop en een systeemtester een directe benzine-inspuiting controleren. • door meetwaardenblokken te interpreteren een diagnose stellen aan een benzinemotor. • brandstofaanpassingen (STFT en LTFT) onderzoeken. • het verschil tussen bevestigde en onbevestigde EOBD-codes onderzoeken. 1 DAG + 2 uur online zelfstudie zonder OOMT: € 330 RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO LEREN € 245 met OOMT

LEREN AT | EAT | TS DIAGNOSE DIESEL MOTORMANAGEMENT Voorkennis: Diesel motormanagement + Meten met de scoop + Meten aan sensoren en actuatoren Leer diagnose stellen aan een dieselmotor Deze RPT-dag gaat over alle elektronica die de dieselmotor aanstuurt. Zoals het gloeisysteem en de verstuivers, maar ook de sensoren die signalen afgeven om de motor optimaal te laten functioneren. We leren de onderdelen doormeten en zo een diagnose stellen. Storing zoeken in een motormanagementsysteem is een onderdeel van het EAT-examen! Dit oefenen we uitgebreid. 2 uur online zelfstudie Na de training kan de deelnemer: • diagnose stellen over het managementsysteem van een dieselmotor. • vervangen en afstellen van een pompverstuiver. • met een systeemtester en scoop een pompverstuiver controleren en een diagnose stellen. • met een systeemtester een EGR en turbo controleren en een diagnose stellen. • met een systeemtester een roetfilter controleren en een diagnose stellen. • met een systeemtester, multimeter en stroomtang het gloeisysteem controleren en een diagnose stellen. • met een scoop common-rail verstuivers controleren en een diagnose stellen. • met behulp van een retourtest common-rail verstuivers controleren en een diagnose stellen. • met een systeemtester een common-rail systeem analyseren, controleren en een diagnose stellen. 1 DAG + 2 uur online zelfstudie zonder OOMT: € 330 LEREN € 245 met OOMT 27.

LEREN AT | EAT | TS DIAGNOSE DATANETWERKEN Voorkennis: Meten met de scoop RPT-dag over communicatie tussen technische systemen Op deze RPT-dag analyseren we met de scoop de communicatie tussen datanetwerken. Denk aan computer-gestuurde componenten als motormanagement, automatische transmissie en ABS. Krijg inzicht in LIN-bus, MOST-bus en bluetooth en CAN-bus. 1,5 uur online zelfstudie Na de 1e dag kan de deelnemer: • de opbouw van datanetwerken zoals CAN-bus uitleggen. • datanetwerken in elektrische schema’s herkennen. • met de scoop en multimeter spanning en weerstand meten aan het CAN-netwerk. • het signaal herkennen van een goed systeem. • signaalanalyse uitvoeren bij een defect systeem. 1,5 uur online zelfstudie Na de 2e dag kan de deelnemer: • storingen in datanetwerken lokaliseren. • uitleggen hoe het datasysteem reageert op verschillende storingen. • zelfstandig het probleem analyseren, de juiste diagnose stellen en een adequate oplossing geven bij storingen aan het datanetwerk. • de scoop en systeemtester effectief gebruiken. 2 DAGEN + 1,5 uur online zelfstudie per RPT-dag RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO LEREN € 540 met OOMT zonder OOMT: € 660

LEREN AT | EAT | TS DIAGNOSE AIRCOSYSTEMEN Verplicht: Voorkennis: Airco onderhoud f-gassen certificaat Inzicht is nodig om diagnose te stellen Met deze training verdiept je je inzicht in de koeltechnische werking van aircosystemen en de diagnosemogelijkheden. Je leert de gereedschappen en apparatuur kennen waarmee je praktisch diagnose stelt. We werken met doelgerichte diagnosemethodieken om storingen snel op te kunnen lossen. Je moet wel al werkervaring hebben met onderhoud van aircosystemen. Na deze training kan je een compleet aircosysteem analyseren, diagnosticeren en repareren. 1 uur online zelfstudie Na de training kan de deelnemer: • aan systemen met verschillende compressoren werken. • werken aan het airco systeem van een elektrische auto (BEV). • de werking, controle en diagnose van expansieventielen en druksensoren uitleggen. • de praktische uitwerking van de begrippen nakoeling en oververhitting uitleggen. • werken met op de markt verkrijgbare diagnose apparatuur, zowel voor R134a als R1234yf. • diagnose stellen met de CLT1 regelventieltester op variabele compressoren. • met de identifier koudemiddel op reinheid controleren. • met het kijkglas ‘Inspector’ het koudemiddel optisch op vervuiling controleren. • met behulp van het inspectierapport de vulling van aircosystemen aan de hand van een praktische test met druk en temperatuurmeting goed of fout benoemen. • middels praktische testen aircodruksensoren op werking controleren met stikstofdruk, scoop en multimeter. • met stikstofdrukbeproeving en dubbele drukmeting het expansieventiel op werking controleren. • met behulp van de diagnosecomputer, scoop en aircomachine methodisch storingen oplossen in defecte aircosystemen. Voor deze training moet je beschikken over het f-gassen certificaat én ervaring hebben met het onderhoud van aircosystemen. We werken in de training ook met een elektrische auto (BEV) met het koudemiddel R1234yf. Wij raden daarom ook aan de training ‘Veilig werken met e-voertuigen basis (ev-VOP NEN 9140)’ gevolgd te hebben. Heb je hier vragen over, bel ons dan voor advies. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie zonder OOMT: € 330 LEREN € 270 met OOMT 29.

KIJKEN AT | EAT | TS LEREN KIJKEN DOEN Je moet de werkzaamheden in jullie bedrijf leren. De leermeester beoordeelt deze opdrachten zelf, maar sommige opdrachten kunnen bovendien gevraagd worden op het praktijkexamen. Deze opdrachten kan je bij ons bekijken, tijdens een webinar. Wij doen de opdracht stap voor stap voor, terwijl de trainer live uitleg geeft. KIJKEN RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO

KIJKEN AT | EAT | TS KEUZEOPDRACHTEN ONDERHOUD EN AFLEVERING Deze praktijkopdrachten zijn onderdeel van het lesmateriaal, dus wat je op school of in het leerbedrijf moet leren. Deze opdrachten kunnen ook deel uitmaken van het praktijkexamen. Heb je deze klussen onvoldoende kunnen oefenen? Of wil je er zeker van zijn dat je de opdrachten op het examen goed kan uitvoeren, boek dan nu dit webinar. Onze trainers nemen een opdracht aan de hand van een video stap voor stap door. Live, deelnemers kunnen dus meteen hun vragen stellen. Elk webinar duurt 1,5 tot 2 uur. Vervolgens kan je de opdrachten zelf komen doen op een RPT-keuzedag. ONDERHOUDSBEURT UITVOEREN We inspecteren een voertuig aan de hand van een checklist. Daarna voeren we een onderhoudsbeurt uit. Je krijgt advies waar je op moet letten tijdens het controleren van een voertuig en bij het uitvoeren van een onderhoudsbeurt. 2 UUR KIJKEN € 75 31.

KIJKEN AT | EAT | TS KEUZEOPDRACHTEN REPARATIE EAT | TS Deze praktijkopdrachten zijn onderdeel van het lesmateriaal, dus wat je op school of in het leerbedrijf moet leren. Deze opdrachten kunnen ook deel uitmaken van het praktijkexamen. Heb je deze klussen onvoldoende kunnen oefenen? Of wil je er zeker van zijn dat je de opdrachten op het examen goed kan uitvoeren, boek dan nu dit webinar. Onze trainers nemen een opdracht aan de hand van een video stap voor stap door. Live, deelnemers kunnen dus meteen hun vragen stellen. Elk webinar duurt 1,5 tot 2 uur. Vervolgens kan je de opdrachten zelf komen doen op een RPT-keuzedag. SCHAKELVORK VERSNELLINGSBAK + LAGERVOORSPANNING We vervangen de schakelvork in een opstelling van een versnellingsbak. We controleren of de werking van de versnellingsbak weer in orde is. Het doel van deze opdracht is dat je de procedures goed volgt. We gaan ook de lagervoorspanning afstellen bij een opgesteld differentieel. Hiervoor moet je een micrometer, meetklok, dieptemeter en/of schuifmaat kunnen aflezen en gebruiken. Het doel van deze opdracht is dat je verschillende maten kunt meten, waardoor de voorspanning d.m.v. een sim ingesteld kan worden. BEDRADING VERLICHTING REPAREREN We verrichten verschillende doelgerichte metingen om de bedrading van een koplamp of achterlichtunit aan te sluiten. Daarbij gebruiken we technische documentatie. Het doel is schemalezen en systeemwerking begrijpen, een plan kunnen maken, kunnen meten en een goede draadverbinding kunnen maken. RUITENWISSERMOTOR AANSLUITEN Om de bedrading van een ruitenwissermotor aan te sluiten gaan we doelgericht metingen uitvoeren. Daarbij gebruiken we technische documentatie. Het doel is schemalezen en systeemwerking begrijpen, een plan kunnen maken, kunnen meten en een goede draadverbinding kunnen maken. 2 UUR RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO KIJKEN € 75

KIJKEN AT | EAT | TS KEUZEOPDRACHTEN DIAGNOSE EAT Deze praktijkopdrachten zijn onderdeel van het lesmateriaal, dus wat je op school of in het leerbedrijf moet leren. Deze opdrachten kunnen ook deel uitmaken van het praktijkexamen. Heb je deze klussen onvoldoende kunnen oefenen? Of wil je er zeker van zijn dat je de opdrachten op het examen goed kan uitvoeren, boek dan nu dit webinar. Onze trainers nemen een opdracht aan de hand van een video stap voor stap door. Live, deelnemers kunnen dus meteen hun vragen stellen. Elk webinar duurt 1,5 tot 2 uur. Vervolgens kan je de opdrachten zelf komen doen op een RPT-keuzedag. ONDERDELEN MOTORBLOK HERGEBRUIKEN We gaan bepalen of onderdelen binnen de fabriekstoleranties vallen. Daarbij gebruiken we meet- en testapparatuur. Onderdelen zoals: • Cilinderkop (vlakheid, speling klepgeleiders, toestand kleppen) • Krukas/kruktap (ovaliteit, slingering) • Cilinders (ovaliteit, tapsheid, diameter) • Zuigers en zuigerveren (zuigerspeling, slotspeling) • Krukas en drijfstanglagers (axiale en radiale speling) VIERWIELUITLIJNING UITVOEREN We gaan een opgesteld voertuig uitlijnen met behulp van 3D-uitlijnapparatuur. We controleren wielstanden, beoordelen het uitlijnrapport en corrigeren/afstellen eventueel de wielstanden. DIAGNOSE STELLEN AAN EEN MOTOR DIE NIET OF SLECHT AANSLAAT We gaan de diagnose stellen aan een motor die niet of slecht aanslaat. Onze aanwijzing: een (permanent aanwezige) foutcode geeft aan in welk gedeelte van het motormanagementsysteem de oorzaak van het niet of heel slecht aanslaan van de motor gezocht moet worden. DIAGNOSE STELLEN AAN EEN START- EN LAADSYSTEEM We gaan de diagnose stellen aan een start- en laadsysteem. Onze aanwijzing: Er is een defect in- of tussen de componenten van het laad- en startsysteem aanwezig. We maken een plan op basis van een klachtomschrijving. Door metingen uit te voeren moet we achter de oorzaak van de klacht komen. DIAGNOSE STELLEN EEN ABS/ESP SYSTEEM (EAT) We gaan de diagnose stellen aan een ABS/ESP-systeem met inductieve of actieve wielsensoren. Onze aanwijzing: Het storingslampje brandt en het ABS werkt niet naar behoren. Door metingen uit te voeren komen we achter de oorzaak van de klacht. 2 UUR KIJKEN € 75 33.

KIJKEN AT | EAT | TS KEUZEOPDRACHTEN DIAGNOSE TS Deze praktijkopdrachten zijn onderdeel van het lesmateriaal, dus wat je op school of in het leerbedrijf moet leren. Deze opdrachten kunnen ook deel uitmaken van het praktijkexamen. Heb je deze klussen onvoldoende kunnen oefenen? Of wil je er zeker van zijn dat je de opdrachten op het examen goed kan uitvoeren, boek dan nu dit webinar. Onze trainers nemen een opdracht aan de hand van een video stap voor stap door. Live, deelnemers kunnen dus meteen hun vragen stellen. Elk webinar duurt 1,5 tot 2 uur. Vervolgens kan je de opdrachten zelf komen doen op een RPT-keuzedag. DIAGNOSE STELLEN AAN EEN MOTOR DIE INHOUDT We gaan de diagnose stellen aan motor die inhoudt. Er is een defect in het motormanagementsysteem. We moeten het systeem eerst met een systeemtester controleren op fouten. Dan beslissen we welke vervolgstappen/metingen we nemen. DIAGNOSE STELLEN AAN EEN CENTRALE PORTIERVERGRENDELING We gaan diagnose stellen aan centrale portiervergrendeling. Eén of meerdere deuren gaan niet dicht of open. Kan conventioneel zijn of via een netwerk aangestuurd. We controleren het systeem eerst met een systeemtester op fouten. Vervolgens beslissen we welke vervolgstappen/metingen we nemen. DIAGNOSE STELLEN ABS/ESP SYSTEEM (TS) We gaan diagnose stellen aan een ABS/ESP-systeem. N.a.v. het oplichten van het ABS-lampje stellen we diagnose aan een ABS/ESP. We moeten het systeem eerst met een systeemtester controleren op fouten. Vervolgens beslissen we welke vervolgstappen/metingen we nemen. OORZAAKANALYSE EN REPARATIEADVIES MOTORBLOK MET SCHADE Je controleert het mechanische gedeelte van het motorblok en je maakt een oorzaakanalyse over de gevonden gebreken. Hierbij kun je denken aan: gebrek aan olie, verkeerde olie, gebrek aan koeling, verkeerd koelmiddel, motor overbelast, gebrek aan onderhoud, enz. Je noteert je gemeten waarden en beoordeelt deze aan de hand van de technische documentatie. Ook moet je een goed onderbouwd reparatieadvies geven. Met deze informatie kan eventuele garantieafhandeling beslist worden. De volgende controles kunnen aan het draaiend gedeelte van het motorblok uitgevoerd worden: • Visuele controle van alle mechanische delen van het motorblok • Zuigers en cilinders meten • Lagertappen krukas meten • Axiale speling krukas meten • Radiale speling krukas meten • Slingering krukas meten • Krukas-lager meten • Drijfstanglager meten 2 UUR RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO KIJKEN € 75

DOEN AT | EAT | TS LEREN KIJKEN DOEN Tijdens de RPT-keuzedagen kan je opdrachten zelf komen doen. Bijvoorbeeld die opdrachten die in jullie werkplaats niet (voldoende) voorkomen. Wij zijn er om hulp te vragen en voor begeleiding. Niet alleen bij de technische uitvoering maar ook bij de juiste aanpak: welk gereedschap heb je nodig, welke werkvolgorde kies je, hoe houd je je tijdplanning in de gaten en welke informatie vermeld je op de werkorder. Dat zijn ook belangrijkste onderdelen bij het examen. Zo kan je vol vertrouwen beginnen aan de Proeve van Bekwaamheid. DOEN 35.

DOEN AT | EAT | TS KEUZEDAG ONDERHOUD EN AFLEVERING Kom opdrachten oefenen Voor de kerntaken Onderhoud en Afleveren moet je bepaalde opdrachten oefenen. Sommige opdrachten beoordeelt de leermeester als je dat werk in het leerbedrijf doet. En sommige opdrachten kunnen voorkomen op het praktijkexamen. Het lukt niet altijd om alle opdrachten in het leerbedrijf te leren. Soms is het werkaanbod er niet, of niet op het juiste niveau. Of je kunt een bepaalde klus niet aanleren zoals die voor school of het examen bedoeld is. Bijvoorbeeld omdat je het juiste materiaal niet hebt, of als de kennis niet in het bedrijf aanwezig is. Die opdrachten kan je dan bij ons komen oefenen, met een van onze trainers en onze materialen. Ook handig als je bepaalde klussen vóór het praktijkexamen nog een keer wilt oefenen om ze goed in de vingers te krijgen. Op de oefendag staan de opdrachten klaar en daarmee ga je zelfstandig aan de slag. De trainer is er om hulp te vragen en voor begeleiding. Niet alleen bij de technische uitvoering maar ook bij de juiste aanpak: welk gereedschap heb je nodig, welke werkvolgorde kies je, hoe houd je je tijdplanning in de gaten en welke informatie vermeld je op de werkorder. Dat zijn ook belangrijkste onderdelen bij het examen. Zo kan je vol vertrouwen beginnen aan de Proeve van Bekwaamheid. Volg eerst de webinar Onderhoudsbeurt uitvoeren Tijdens deze dag kun je beide Proeves oefenen: Onderhoud en Aflevering. Je combineert elke Proeve met een opdracht. Die kies je tijdens de trainingsdag. PROEVE: ONDERHOUD Iedere deelnemer doet de opdracht: Onderhoudsbeurt uitvoeren. Die combineer je met een van de volgende opdrachten: • Remblokken vervangen • Remschijven vervangen • Remsegmenten vervangen • Multiriemen inclusief looprollen en riemspanner vervangen • Kleppen stellen aan een motor met klepstelplaatjes • Kleppen stellen aan een motor met klepstelboutjes • Stekkerdoos 7-polig vervangen/aansluiten. PROEVE: AFLEVEREN Iedere deelnemer doet de opdracht: Afleveringsbeurt uitvoeren. Die combineer je met een van de volgende opdrachten: • (Hulp)verenset monteren • Achterlichtunits monteren • Mistlampen monteren • Radio-CD speler monteren. De proeve Afleveren is niet meer van toepassing op het nieuwe kwalificatiedossier. De opdrachten komen voor nieuwe deelnemers wel terug in de 2e-jaars kerntaak Reparatie. 1 DAG + 2 uur online zelfstudie zonder OOMT: € 330 RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO DOEN € 214 met OOMT

DOEN AT | EAT | TS KEUZEDAG ELEKTRONISCH EN MECHANISCH METEN Leer meetgereedschappen kennen en gebruiken Op deze praktijkdag leer je goed omgaan met het meetgereedschap dat wordt gebruikt tijdens de Proeven. Elektrisch meten en mechanisch meten, het kan allemaal deze dag. De nadruk ligt dus niet op een Proeve-opdracht maar op het juiste gebruik van het gereedschap. Het goed kunnen meten met het juiste gereedschap is ook van groot belang in de werkplaats. Wil jouw BBL’er ook de Proeve-opdrachten oefenen? Kies dan als vervolg voor de Keuzedag EAT/TS. Aan het begin van de Keuzedag kies je met welke opdracht je begint. Als je klaar bent kies je de volgende opdracht, etc. Je mag alle opdrachten doen, als je kan. Lukt niet alles, dan kun je dezelfde dag nog eens boeken, met andere opdrachten. • Het meten van stroom, weerstand en spanning met een digitale multimeter, stroomtang of scoop. Hierbij wordt gelet op het juist instellen van de meter, aansluiten van de meetpennen en gebruik van meetnaalden bij het meten in stekkerverbindingen. (Tijdens de Proeven van Bekwaamheid zijn de handleidingen van de apparatuur aanwezig. De deelnemer hoeft ze dus niet uit zijn hoofd te kennen). Wel is het verstandig om ze alvast eens te bekijken. De handleidingen staan op de IBKI-website onder ‘handleiding test- en meetapparatuur’ van de betreffende kwalificatie.) • Het nauwkeurig meten van binnen- en buitendiameters, diktes, hoogtes en dieptes met behulp van meetapparatuur zoals voelermaat, schuifmaat, verschillende soorten schroefmaten en/of meetklok. Hierbij wordt gelet op het juist kalibreren van het meetgereedschap, het aflezen van de meetwaarden en het rekenen met deze meetwaarden in relatie tot de gevraagde afstelling in de opdracht. (Ook van deze meetapparatuur staan handleidingen op de IBKI-website.) • Het meten van lagerspeling met behulp van plastigage. Hierbij wordt gelet op het gebruik van de juiste draaddikte, juiste aanhaalmoment en juiste interpretatie van de uiteindelijk gemaakte afdruk. Ook het kiezen van de juiste (niet te kleine of te grote) draadlengte is van belang. • Het meten van wiel- en fusee-standen met behulp van een elektronische uitlijncomputer. Hierbij wordt gelet op het juist prepareren van de auto volgens de fabrieksvoorschriften (bijgeleverd bij de opdracht), het juist opvolgen van de instructies op het beeldscherm en uiteindelijk het interpreteren van de meetgegevens in relatie tot een reparatieadvies. (Ook van de uitlijncomputers staan handleidingen op de IBKI-website.) 1 DAG DOEN € 214 met OOMT zonder OOMT: €330 37.

DOEN AT | EAT | TS KEUZEDAG EAT | TS Voorkennis: Keuzeopdrachten Diagnose EAT (online) Kom opdrachten oefenen Voor de kerntaken Reperatie en Diagnose moet je bepaalde opdrachten oefenen. Sommige opdrachten beoordeelt de leermeester als je dat werk in het leerbedrijf doet. En sommige opdrachten kunnen voorkomen op het praktijkexamen. Het lukt niet altijd om alle opdrachten in het leerbedrijf te leren. Soms is het werkaanbod er niet, of niet op het juiste niveau. Of je kunt een bepaalde klus niet aanleren zoals die voor school of het examen bedoeld is. Bijvoorbeeld omdat je het juiste materiaal niet hebt, of als de kennis niet in het bedrijf aanwezig is. Die opdrachten kan jouw BBL’er dan bij ons komen oefenen, met een van onze trainers en onze materialen. Ook handig als hij bepaalde klussen vóór het praktijkexamen nog een keer wilt oefenen om ze goed in de vingers te krijgen. Op de oefendag staan de opdrachten klaar en daarmee gaat de deelnemer zelfstandig aan de slag. De trainer is er om hulp te vragen en voor begeleiding. Niet alleen bij de technische uitvoering maar ook bij de juiste aanpak: welk gereedschap heb je nodig, welke werkvolgorde kies je, hoe houd je je tijdplanning in de gaten en welke informatie vermeld je op de werkorder. Dat zijn ook belangrijkste onderdelen bij het examen. Zo kan je vol vertrouwen beginnen aan de Proeve van Bekwaamheid. Volg als je nog weinig gemeten hebt eerst de keuzedag Meten! KERNTAAK REPARATIE EAT EN TS • Schakelvork versnellingsbak vervangen • Lagervoorspanning differentieel afstellen • Distributieketting vervangen • Kleppen stellen met klepstelplaatjes • Pompverstuiver vervangen en afstellen • Bedrading verlichting repareren • Ruitenwissermotor aansluiten • Bedrading kachelblower repareren. KERNTAAK DIAGNOSE EAT • Bepalen of je onderdelen van het motorblok kunt hergebruiken • Vierwieluitlijning uitvoeren • Diagnose stellen aan een motor die niet of slecht aanslaat • Diagnose stellen aan een start- en laadsysteem • Diagnose stellen aan een ABS/ESP systeem • Diagnose centrale portiervergrendeling • Diagnose spiegelverstelling. KERNTAAK DIAGNOSE MECHANISCH TS • Oorzaakanalyse en reparatieadvies bij motorblok met schade. KERNTAAK DIAGNOSE ELEKTRONISCH TS • Diagnose stellen aan een ABS/ESP systeem • Diagnose stellen aan een motor die inhoudt • Diagnose centrale portiervergrendeling. 1 DAG RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO DOEN € 398 214 met OOMT zonder OOMT: € 330

LEERMEESTER LEERMEESTER 39.

LEERMEESTER DE JUISTE BBL-STUDENT WERVEN Ga je een nieuwe MBO-student BBL aannemen, vraag je dan eerst af wat je voor een monteur zoekt. Wat past er in je bedrijf en bij je team? Een starter of niet, en welk niveau. Welke ambities en eigenschappen zie je graag: noteer het in een functieprofiel. Met de juiste voorbereiding is de kans groot dat je een BBL’er vindt die aan jullie profiel voldoet. Denk je dat je ‘m hebt gevonden? Dan kom je in een sollicitatiegesprek veel van elkaar te weten. Een goed gesprek vergroot de kans op een succesvolle samenwerking enorm. We nemen onze handige checklist voor dat gesprek met je door: hoe bouw je het gesprek op, dus wat bespreek je allemaal en in welke volgorde. Deze checklist kun je na de training als PDF downloaden. We leren je meteen een handige methode waarmee je de juiste vragen stelt. Tot slot helpen we je aan de juiste wettelijke afspraken die je uiteindelijk met je BBL’er maakt. Na afloop van deze online training: • Heb je een beeld van de arbeidsmarkt en je bedrijf • Stel je vooraf een functieprofiel op voor je student • Werf je BBL-studenten via efficiënte kanalen • Voer je een gestructureerd gesprek • Stel je de juiste vragen tijdens het selectiegesprek • Maak je wettelijke afspraken met je BBL’er. Na de training kun je downloaden: • Inhoud en volgorde van het sollicitatiegesprek (PDF) • De STARR-methode om vragen te stellen (PDF) 1 UUR RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO LEERMEESTER € 0 met OOMT zonder OOMT: € 40

LEERMEESTER DE SUCCESVOLLE INTRODUCTIE VAN JE BBL-STUDENT Hoe zorg je ervoor dat je nieuwe BBL’er snel ingewerkt wordt? Je wilt dat hij succesvol wordt, zowel in zijn opleiding als bij jullie in de werkplaats. Hoe beter je de introductieperiode inricht, des te groter is de kans op succes. En: stel samen vast wanneer jullie succesvol zijn: wat verwachten jullie van elkaar. In deze online training geven we je een stappenplan voor een introductie in fasen: wat de je op de eerste dag, week, maand en kwartaal. Dit plan kun je na de training als PDF downloaden. Dat is een handige leidraad voor een succesvolle start. En daarna? Dan sta je er niet alleen voor want begeleiden doe je niet helemaal in je eentje. Zet je collega’s in, en maak gebruik van alle hulp die betrokken partijen bieden: voor jezelf, je BBL’er en je bedrijf. We laten je zien welke hulp er allemaal is. Na afloop van deze online training: • Kun je de voor -en nadelen van het werken met BBL-studenten afwegen • Speel je beter in op de verwachtingen • Zie je de noodzaak van een goede introductie • Faseer je de introductie van een BBL-student • Schakel je ondersteuning van betrokken partijen in • Werk je met praktijkopdrachten. Na de training kun je downloaden: • Fasen van de introductie (PDF) • Gedragsregels om afspraken over te maken (PDF) 1 UUR LEERMEESTER € 0 met OOMT zonder OOMT: € 40 41.

LEERMEESTER LEERMEESTER WORDEN: WERKPLAATS Training Leermeester worden: Werkplaats Als leermeester maak jij het verschil voor jouw BBL-student. Het begint met het vertrouwen tussen jou en je BBL’er. Hoe bouw je vertrouwen op en zorg je dat hij/zij stappen maakt in zijn of haar ontwikkeling naar volwaardig vakman? Die stappen zijn niet alleen het ontwikkelen van technische kennis en vaardigheden, je bouwt ook aan sociale vaardigheden om goed in een team te kunnen functioneren. Tijdens deze leermeestertraining oefen je onder meer hoe je effectief gesprekken voert en hoe je feedback geeft op situaties die met jonge collega’s kunnen ontstaan. Zo pakt je student zaken sneller op en wordt hij eerder lid van je team. Daarnaast leer je wat de taken van een leermeester zijn en hoe je een leerjaar organiseert en plant. De leermeestertraining is zinvol voor iedereen die in de werkplaats met MBO-studenten BBL omgaat. 4 e-learnings als thuisstudie • plannen en organisatie • onderwijs anno nu • motiveren en feedback • beoordelingscyclus. 1 trainingsdag • Samenstelling team en de noodzaak van MBO-studenten BBL 1 online training • Leerstijlen: welke leerstijl voor welke BBL’er? • Leerstijlen praktisch inzetten • Leerstijlen combineren voor effectieve kennisoverdracht. • Werving en selectie van MBO-studenten BBL • Afspraken met school en student • Feedback geven en ontvangen • Motiveren • Beoordelen • Instructie geven • Effectief communiceren • Slecht nieuws-gesprekken. 1 DAG + 2 uur online zelfstudie zonder OOMT: € 330 RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO WORDEN € 176 met OOMT

LEERMEESTER LEERMEESTER ZIJN: EFFECTIEVER BEGELEIDEN Training Leermeester zijn: Effectiever begeleiden Als je inmiddels enkele jaren ervaring hebt met het begeleiden van BBL-studenten, vraag je je soms af wat je nog meer kunt doen om hen te ondersteunen. Je zou willen dat je meer tijd hebt voor je BBL’ers, maar je bent druk met al je werkzaamheden in het bedrijf. In deze training vergroot je jouw persoonlijke effectiviteit waardoor je meer tijd kunt investeren in jouw doelen. Bijvoorbeeld jouw doelen met je BBL’ers. Effectief betekent onder andere dat je jouw doelen niet in je eentje bereikt. Samen met je student, de school en je bedrijf zorg je voor een goede rolverdeling. Zo organiseer je jezelf en de leeromgeving. Daarnaast leren we je effectiever samenwerken. Je kunt effectiever zijn als je kunt inspelen op het gedrag van je studenten. Bijvoorbeeld: hoe ga je om met afstandelijke collega’s, studenten met een stoornis of studenten die minder gemotiveerd zijn. In plaats van de rol van leermeester te nemen kun je de rol van coach pakken. Je coacht de BBL’er in het bereiken van zijn persoonlijke doelen. Deze training is zinvol voor iedereen die meer dan ca. 3 jaar met MBO-studenten BBL omgaat. Dus ervaren leermeesters maar ook andere technici, chefs, etc. 4 e-learnings als thuisstudie • Opbouw opleidingsstructuur MBOmotorvoertuigentechniek 1 trainingsdag • De zeven thema’s van de effectieve leermeester • Keuzeadvies BOL of BBL vanuit student en bedrijf • Opleidingsniveaus matchen aan je bedrijfsstructuur en opbouw • Jaarplan opstellen met student en school. 1 online training • Inzicht in MBO-opleidingsstructuur • Lesonderwerpen en didactisch model • Praktijkopleiding laten aansluiten op MBO-opleiding • Schoolresultaten van de student digitaal (op)volgen. (Begeleiden, Instrueren, Communiceren, Plannen en Organiseren, Veilig werken, Beoordelen en Reflecteren) • Proactief, reactief, assertief, agressief en onderdanig gedrag herkennen • De leermeester en voorbeeldgedrag • Meest-voorkomende gedragsstoornissen en hoe daarmee om te gaan • Moeilijke gesprekken voeren en grenzen aangeven • Slecht nieuws brengen en omgaan met emoties • De leermeester als coach • Beoordelingscyclus correct voorbereiden, uitvoeren en vastleggen • Afspraken maken met de school. 1 DAG ZIJN + 2 uur online zelfstudie zonder OOMT: €330 € 230 met OOMT 43.

09 | 2021 ©INNOVAM Begeleid je een BBL-student? Bel 030 6087751 Bestel voor je BBL’er het RPT. PRAKTIJKTRAINING VOOR BBL-STUDENTEN opleidingsplan op innovam.nl/RPT

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
Home


You need flash player to view this online publication