0

PRAKTIJKTRAINING VOOR BBL-STUDENTEN AUTOTECHNIEK 2024 | 2025 REGIONALE

Praktijktraining voor BBL-studenten Een BBL-student kan veel voor je bedrijf betekenen: een toekomstige arbeidskracht, nieuwe energie en kennis, en al snel ook hogere productiviteit in de werkplaats. Een BBL’er betekent ook een investering: in tijd en aandacht. Want als leerbedrijf verzorg je het praktijkdeel van de opleiding; je BBL’er leert het vak bij jullie in de werkplaats. En als opleider kunnen wij daar goed bij helpen. WAT MOET JE JE BBL’ER LEREN? De opleiding van je BBL-student bestaat uit kerntaken. Voor elke kerntaak is precies beschreven wat de student moet leren. Het werk van de student wordt in het Beroepshoudingsexamen beoordeeld door de leermeester. Bepaalde opdrachten kunnen bovendien voorkomen tijdens het Beroepsvaardigheidsexamen op school of bij IBKI. AANVULLENDE REGIONALE PRAKTIJKTRAINING Je BBL-student kan bij Innovam praktijktrainingen volgen. Dat is een goede aanvulling op de begeleiding die je in het leerbedrijf geeft. Bij ons kan je BBL’er sneller en meer leren in onze professionele werkplaatsen. Veilig en onder leiding van onze deskundige trainers. EXAMENVOORBEREIDING Goed voorbereid om binnenkort examen te doen? Dan kan je BBL’er bij ons opdrachten komen oefenen die op het Beroepsvaardigheidsexamen kunnen voorkomen. Dat kan online en op onze vestigingen. We helpen je bij de technische uitvoering én bij de juiste aanpak. Zo kan je BBL’er vol vertrouwen beginnen aan het Beroepsvaardigheidsexamen. OOK TRAININGEN VOOR LEERMEESTERS Je vaardigheden als leermeester moet je blijven ontwikkelen. Tijdens onze leermeester trainingen leer je wat de taken van een leermeester zijn en hoe je een leerjaar organiseert. Ben je eenmaal leermeester, dan ontdek je in de aanvullende training hoe je meer voor een student kunt betekenen. BEGIN OP INNOVAM.NL/RPT Zo zorgen we samen voor de toekomstige vakmensen. Begin op innovam.nl/RPT. Ontvang een gepersonaliseerd opleidingsplan en bestel de praktijktrainingen. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten en via Facebook of LinkedIn. Wil je liever persoonlijk contact of hulp bij het kiezen van de juiste trainingen? Aarzel niet en bel ons dan: 030-6087923. We helpen je telefonisch of maken een afspraak voor een bezoek van je opleidingsadviseur. INNOVAM.NL/RPT 2

Inhoud WAAR LEER JE WAT WAT IS PRAKTIJKTRAINING WAT IS EXAMENVOORBEREIDING HOE KUN JE LEREN? ZO VERLOOPT EEN TRAININGSDAG PRAKTIJKTRAINING VOOR BBL-STUDENTEN AUTOTECHNIEK 5 7 9 11 13 14/15 PRAKTIJKTRAINING 16 EXAMENVOORBEREIDING 23 LEERMEESTER 29 ©INNOVAM JULI 2024 Deze gids is met grote zorg samengesteld. Desondanks is het mogelijk dat de informatie onvolledig of onjuist is. Aan de inhoud kunnen geen rechten worden ontleend. Wijzigingen voorbehouden. Overname voor eigen gebruik is toegestaan onder bronvermelding. Afbeeldingen zijn auteursrechtelijk beschermd. Drukfouten voorbehouden. Kijk voor de meest recente prijzen en productinformatie op www.innovam.nl Omwille van de leesbaarheid gebruiken we steeds ‘hij’ in deze gids. Waar ‘hij’ staat kan uiteraard ook ‘zij’ worden gelezen.

Waar leer je wat Jouw BBL-student leert het vak bij jullie in het leerbedrijf. Welke werkzaamheden moet je hem/haar precies leren? De opleiding is verdeeld in kerntaken. En per kerntaak ligt vast op welke opdrachten je hem/haar moet beoordelen. Sommige opdrachten kunnen ook voorkomen op het Beroepsvaardigheidsexamen. De BBL-student wordt beoordeeld door de leermeester en school of IBKI. De opleidingen zijn verdeeld in kerntaken: • Basis Technicus (niv. 2) Onderhoud - Reparatie • Allround Technicus (niv. 3) Onderhoud - Reparatie - Diagnose • Technisch Specialist (niv. 4) Reparatie - Diagnose De beoordeling bestaat uit 2 delen: 1. Het Beroepshoudingsexamen (BHE) Dit is de beoordeling van bepaalde werkzaamheden in het leerbedrijf. Hiervoor is de leermeester verantwoordelijk. 2. Het Beroepsvaardigheidsexamen (BVE) Dit is de beoordeling van bepaalde werkzaamheden in examensetting. Dit wordt beoordeeld door school of IBKI. ONTVANG EEN LIJST MET WERKZAAMHEDEN Welke werkzaamheden je BBL-student moet leren is per kerntaak vastgelegd. Bestel gratis het gepersonaliseerde BBL-praktijkboekje. Daarin staat precies wat je student bij jullie in het leerbedrijf moet leren. innovam.nl/praktijkboekje 5

Wat is Praktijktraining Tijdens een praktijktraining kan je BBL’er sneller en meer leren in onze professionele werkplaatsen. Van tevoren krijgen de deelnemers theorie als online zelfstudie, zodat zij tijdens de RPT-dag vooral aan praktijkopdrachten kunnen werken. Veilig en onder leiding van onze deskundige trainers. Door deze focus op één onderwerp kunnen deelnemers sneller en meer leren. RPT helpt je dus met het opleiden van je BBL’ers en dat scheelt jou als leermeester een heleboel tijd. Veel van onze praktijktrainingen gaan over elektronica. We zorgen voor goede basiskennis waar je BBL’er zijn hele loopbaan op kan terugvallen. Wie elektronica goed begrijpt kan -eenmaal gediplomeerd- instromen in de opleidingen van importeur, fabrikant of onderdelengrossier. De voordelen van Regionale Praktijktraining: RPT MAAKT EERDER DECLARABEL Uitleg van onze deskundige trainers die weten wat de BBL-student nodig heeft voor zijn opleiding én om in het bedrijf mee te werken aan declarabele klussen. RPT BESPAART TIJD In de werkplaats moeten meters worden gemaakt. Maar op een RPT-dag is tijd en materiaal genoeg om goed te oefenen. Onze trainers geven extra uitleg, zodat de leermeester minder instructie hoeft te geven. RPT LEIDT UNIVERSEEL OP De beste basiskennis en -vaardigheden om je hele loopbaan op terug te vallen, daarvoor leiden we BBL-studenten op. Dat wil zeggen dat we trainen op inzicht en merkonafhankelijk werken. Voor de beste inzetbaarheid in de branche en het Beroepsvaardigheidsexamen. RPT GEEFT FOCUS EN BRENGT INZICHT Een hele dag focus op een thema. Beginnen bij de basis en doorgaan tot je het echt snapt; ook de werkzaamheden die in jouw werkplaats niet voorkomen maar die hij op zijn Beroepsvaardigheidsexamen wel moet kunnen. 7

Wat is Examenvoorbereiding Met onze examenvoorbereiding kan je BBL’er oefenen met opdrachten die tijdens de Beroepsvaardigheidsexamens kunnen voorkomen. Dat kan via interactieve e-learnings en oefendagen. Een combinatie ervan is het meest effectief want zo begint je student goed voorbereid aan de oefendag. Daar kan hij/zij opdrachten zelf komen doen. Met deze voorbereiding kan je student vol vertrouwen beginnen aan het Beroepsvaardigheidsexamen. INTERACTIEVE E-LEARNINGS In onze interactieve e-learnings staat 1 opdracht centraal. In een video voeren wij de opdracht uit. Tijdens de video leggen we stap voor stap uit hoe je te werk gaat. Je student doet hier interactief aan mee. Hij voert opdrachten uit en beantwoordt vragen. OEFENDAG Tijdens een oefendag kan je student opdrachten zelf komen doen. Onze trainer is er om hulp aan te vragen. We helpen bij de technische uitvoering én bij de juiste aanpak: welke werkvolgorde kies je, welk gereedschap heb je nodig, hoe houd je je tijdplanning in de gaten en welke informatie vermeld je op de werkorder. Dat zijn ook belangrijke onderdelen bij de Beroepsvaardigheidsexamens. VOORKENNIS VOOR DEELNAME Voorkennis is vereist om met deze opdrachten te oefenen. Je student moet bijvoorbeeld al een elektrisch schema kunnen lezen, metingen kunnen uitvoeren en weten hoe je de gereedschappen moet gebruiken. Onze praktijktrainingen en interactieve e-learnings helpen om deze voorkennis te verzamelen. 9

Hoe kun je leren? BBL-studenten kunnen bij ons komen leren onder leiding van onze deskundige trainers. Technisch trainer Patrick Kasander vertelt hoe je jongeren motiveert om te leren en hoe dat bij Innovam werkt. Samen met jouw collega’s help je BBL-studenten met praktijktraining. Wat voor opleiding heb je zelf gedaan? “Ik heb vroeger zelf de opleiding autotechniek gedaan. Ik kom uit de werkplaats. Dat geldt voor alle technisch trainers in mijn team. Ze zijn allemaal student autotechniek geweest, ze hebben zelf gesleuteld en ze zijn bijna allemaal leermeester geweest. Net als ik. We weten goed hoe het is om een BBL-opleiding te doen.” Welke extra begeleiding kreeg je vroeger als student? “Toen ik student was, ging ik regelmatig naar de RPT-dagen van Innovam. Ik heb daar vroeger zelf veel aan gehad. Nu help ik samen met mijn team andere BBL-studenten op weg.” Wat kan je als leermeester en trainer doen om jongeren te motiveren? Welke tips heb je? “Voor leerbedrijven is het soms best een uitdaging om studenten te motiveren. Wij merken dat studenten pas echt beginnen met leren als je ze uitdaagt. Als ze vastlopen in hun opleiding, of in hun werk, dan worden ze nieuwsgierig. Op zulke momenten is de tijd rijp om ze iets te leren. Dat lukt niet goed als je ze eenvoudige en herhalende werkzaamheden laat doen. Studenten willen het vak leren en niet de hele dag bandjes draaien. Als je ze uitdaging, waardering en goede begeleiding geeft, dan blijven ze graag bij je werken.” Hoe pakken jullie dat aan tijdens trainingen? “We dagen studenten meteen vanaf het begin uit. We beginnen met aansprekende voorbeelden, gekoppeld aan de werkplaatspraktijk. We geven studenten kennis die ze in de werkplaats meteen kunnen toepassen. Bij ons leren ze geen examenkunstjes. Ze krijgen een volwaardige training. We beginnen met het kort herhalen van de basiskennis. Daarna gaan studenten nog voor de koffie aan de slag in de praktijk.” Hoe ziet het praktijkgedeelte van de trainingen er uit? “Onze trainingslokalen zijn ingericht zoals een echte werkplaats. Studenten voeren echte werkplaatsopdrachten uit en oefenen met echte voertuigen. Ze voelen zich snel op hun gemak. We zijn trots op de hoge beoordelingen die studenten ons geven. Dat komt omdat ze na een trainingsdag bij ons echt iets kunnen.” 11

Zo verloopt een trainingsdag Praktijktrainingen van Innovam beginnen vaak al voordat je naar ons toekomt. Via onze online zelfstudie bereid je je namelijk voor. Deze e-learning behandelt de theorie die past bij het onderwerp en de opdrachten in de training. Zo hebben alle deelnemers ongeveer hetzelfde startniveau. We beginnen de dag met het voorstelrondje. We vertellen ook hoe de dag verloopt. Afhankelijk van de scores in de e-learning en vragen van deelnemers leggen we zo nodig wat theorie uit. Vaak zijn we al vóór de koffiepauze in de werkplaats. Daar staan werkplekken met voertuigen en opstellingen klaar. Er horen uitgebreide werkplaatsopdrachten bij. Daarmee ga je in groepjes aan de slag. Meestal zitten in een groep niet alleen studenten maar ook vakmensen. Je werkt samen en leert veel van elkaar. Wij merken dat dit voor beiden goed werkt. Tussen de middag gebruik je een heerlijke lunch. De trainer luncht met de groep mee. De rest van de dag zijn we in de werkplaats. De trainer is er om hulp te vragen en voor begeleiding. Aan het eind van de dag kijken we gezamenlijk terug op de dag: heb je genoeg geleerd, kun je dit morgen toepassen op de werkvloer? Na afloop ontvang je een bewijs van deelname.

KERNTAAK TRAINING PRAKTIJKTRAINING ONDERHOUD (niv. 2, 3) 17 STARTPAKKET | Online 18 ONDERHOUD EN EENVOUDIGE REPARATIES 2 dagen REPARATIE (niv. 2) 18 ONDERHOUD EN EENVOUDIGE REPARATIES 2 dagen 19 BASIS AUTO ELEKTRONICA | 3 dagen REPARATIE (niv. 3, 4) 22 LEREN MECHANISCH METEN | 2 dagen 19 BASIS AUTO ELEKTRONICA | 3 dagen DIAGNOSE (niv. 3) 22 LEREN MECHANISCH METEN | 2 dagen 20 DIAGNOSE AUTO ELEKTRONICA (niv. 3) | 4 dagen DIAGNOSE (niv. 4) 22 LEREN MECHANISCH METEN | 2 dagen 21 DIAGNOSE AUTO ELEKTRONICA (niv. 4) | 4 dagen 14 Vestigingen Dordrecht, Helmond, Nieuwegein, Nuth, Zwolle PRAKTIJKTRAINING VOOR BBL-STUDENTEN AUTOTECHNIEK

EXAMENVOORBEREIDING E-LEARNING OEFENDAG 28 OEFENDAG MECHANISCH 27 OEFENDAG ELEKTRONISCH 28 OEFENDAG MECHANISCH 24 KABELBOOM REPAREREN: VERLICHTING 24 KABELBOOM REPAREREN: RUITENWISSER 25 DIAGNOSE: MECHANISCHE MOTORONDERDELEN DIAGNOSE: VIERWIELUITLIJNING DIAGNOSE: MOTOR SLAAT NIET AAN DIAGNOSE: ABS/ESP-SYSTEEM (niv. 3) DIAGNOSE: MECHANISCHE MOTORONDERDELEN DIAGNOSE: MOTOR HOUDT IN DIAGNOSE: ABS/ESP-SYSTEEM (niv. 4) 26 26 OEFENDAG MECHANISCH 25 28 OEFENDAG ELEKTRONISCH 27 25 27 OEFENDAG ELEKTRONISCH 25 26 28 OEFENDAG MECHANISCH 27 OEFENDAG ELEKTRONISCH 15

PRAKTIJKTRAINING BASIS TECHNICUS ALLROUND TECHNICUS TECHNISCH SPECIALIST

Startpakket Ga je voor het eerst aan de slag in een werkplaats? Dan is haast alles nieuw. Je kent het gereedschap nog niet, je weet nog niet veel over de veiligheid. Met de 3 e-learnings en het werkboekje uit dit startpakket kom je daar meteen veel over te weten. Er zit ook een e-learning bij waarmee je leert wat het leerbedrijf van je verwacht en hoe je er bijvoorbeeld voor zorgt dat je werk in het leerbedrijf goed aansluit bij de onderwerpen school. Elke e-learning duurt ongeveer 30 minuten. Met dit startpakket leer je als 1e-jaars BBL’er de werkplaats kennen. Wie werken er, wie doet wat, wat verwacht het leerbedrijf van je en hoe zorg je voor jouw leerproces. Via e-learnings leer je ook de gereedschappen kennen, hoe je er veilig mee werkt en je leert onveilige situaties herkennen. WERKPLAATS IN BEELD ca. 30 minuten GEREEDSCHAPSKENNIS ca. 30 minuten Na deze e-learning weet je beter wat je nieuwe leerbedrijf van jou verwacht. Zoals op tijd komen en netjes werken. Maar ook dat je duidelijk vertelt wat je nodig hebt voor school. En dat je hulp vraagt als je het nodig hebt. Hoe doe je dat, bijvoorbeeld als je leermeester het hartstikke druk heeft? In deze e-learning beleeft Dennis zijn eerste werkdagen. Help hem door er doorheen, door op de juiste geluidsfragmenten te klikken. WERKPLAATSVEILIGHEID ca. 30 minuten Na deze e-learning weet je dat het jouw verantwoordelijkheid is om gereedschappen op de juiste manier te gebruiken. Je leert wat onveilige situaties in de werkplaats zijn en hoe je dus veilig kunt werken. Daarmee voorkom je ongelukken. Je leert over de volgende 3 onderwerpen: • Arbo • Risico’s in de werkplaats • Persoonlijke beschermingsmiddelen Na deze e-learning weet je welke gereedschappen het meest gebruikt worden in de werkplaats. Je weet hoe ze heten en waarvoor ze dienen. Je leert 3 groepen gereedschappen kennen: • Handgereedschap • Meetgereedschap • Speciaal gereedschap WERKBOEKJE: LEER JE COLLEGA’S EN DE WERKPLAATS KENNEN 4 pagina’s Download deze PDF en print ‘m uit in kleur. Dan begint de rondleiding van je nieuwe collega door het bedrijf. De PDF helpt om kennis te maken met de juiste personen. Je BBL-student bedenkt welke vragen hij aan collega’s kan stellen zodat zij vertellen wat ze voor het bedrijf betekenen. Met deze PDF maken we kennismaken heel makkelijk voor je BBL’er. Het wordt duidelijk wat jullie de komende tijd gaan leren en doen, en wat belangrijk is voor de veiligheid in de werkplaats. E-learning 1,5 uur online zelfstudie + PDF Niveau 2, 3 & 4 17 PRAKTIJKTRAINING ONDERHOUD REPARATIE DIAGNOSE

Onderhoud en Eenvoudige reparaties Voorkennis: Startpakket Als 1e-jaars BBL-student ga je misschien voor het eerst in een werkplaats aan de slag. Er is veel te leren, vooral als je nog niet veel hebt gesleuteld aan scooters of auto’s. In de meeste autobedrijven beginnen BBL’ers met de onderhoudsbeurt. Eerst kijk je met collega’s mee en daarna voer je ze zelf uit. Daarna volgen klein onderhoud en reparaties. Maar in een drukke werkplaats kan het best lang duren voordat je dit zelfstandig kunt uitvoeren. Deze training kun je vroeg in het eerste schooljaar volgen. In onze werkplaats ga je allerlei werkzaamheden zelfstandig uitvoeren. De technische kennis die daarvoor nodig is leert je van onze trainers. Zij leggen uit hoe bepaalde systemen en componenten werken en hoe deze gecontroleerd moeten worden. Zo krijg je in 2 dagen kennis en ervaring om zelfstandig klein onderhoud en eenvoudige reparaties uit te voeren. Na deze training kun je de controle van een onderhoudsbeurt goed uitvoeren. Je kunt zelfstandig klein onderhoud en eenvoudige reparaties uitvoeren. 1,5 uur online zelfstudie Na deze training kan je: • een voertuig controleren d.m.v. een controlelijst • bandenprofiel opmeten en een reparatie advies geven • uitlaat controleren op huidige toestand • vloeistofpeil controleren • een accu controleren en vervangen • de werking van een aircosysteem controleren • EOBD uitlezen • een kleine onderhoudsbeurt uitvoeren • een uitlaatdemper vervangen • remblokken en schijven vervangen Extra opdrachten • een distributieriem inclusief spanner vervangen • kleppenstellen aan een motor met klepstelplaatjes • remsegmenten vervangen • raammechanisme vervangen • schroefveren achterzijde vervangen. Voortaan kun je ook herkennen en benoemen: • slijtagepatronen van de banden • verschillende onderdelen van de wielophanging • toepassing van vloeistoffen • verschillende accusoorten. 2 Dagen Niveau 2 & 3 + 1,5 uur online zelfstudie 18 PRAKTIJKTRAINING ONDERHOUD REPARATIE

Basis Auto Elektronica Zelfs de meest ervaren technisch specialisten vallen regelmatig terug op de meetmethoden met de multimeter. Met de juiste kennis, schema’s en meetgereedschappen kun je ook bij moderne auto’s de meeste elektronische metingen en reparaties uitvoeren. Als je nog geen ervaring hebt met auto-elektronica, dan is deze training de perfecte start. Zelfs als het helemaal nieuw voor je is. We beginnen bij de basis. Je leert wat een multimeter is en hoe je dit handige gereedschap gebruikt om metingen uit te voeren aan elektrische schakelingen. Je raakt vertrouwd met de verschillende meetstanden, zoals spanning, stroom en weerstand. De Wet van Ohm ga je goed begrijpen, zodat je die kunt inzetten om praktisch te meten. De kennis en vaardigheden die je in deze training opdoet, zullen je je hele loopbaan van nut zijn. Je hebt een stevige basis gelegd voor je begrip van auto-elektronica. 1,5 uur online zelfstudie per RPT-dag Na deze dag weet je hoe spanning, stroom en weerstand met elkaar te maken hebben (Wet van Ohm). Je leert ook over twee soorten schakelingen: serie- en parallelschakelingen. Verder leer je wat een relais is en hoe het werkt, wat een diode is en hoe je die gebruikt, en wat een transistor is en waarvoor je die kunt gebruiken. Na de eerste dag van de cursus kun je: • de spanning meten Na deze dag weet je hoe je de gereedschappen gebruikt die nodig zijn om stekkers en stekkerverbindingen te maken. Na de tweede dag kun je: • DIN-coderingen lezen en gebruiken • werken met elektrische schema’s • verschillende soorten spanningsmetingen uitvoeren op een voertuig • stroom meten zonder de kabels los te maken Na deze dag ken je de voorwaarden die er zijn voorafgaand aan elke elektrische meting. Je kent de basisopbouw van een start- en laadsysteem, verlichtingssysteem en ruitenwissersysteem. Na dag 3 kun je: • metingen uitvoeren om de juiste stekkerpositie te bepalen • de stroom meten • de weerstand meten • de Wet van Ohm gebruiken • een relais aansluiten en weten hoe je het gebruikt • een diode aansluiten en weten hoe je het gebruikt • een transistor aansluiten en weten hoe je het gebruikt • eenvoudige schema’s lezen en begrijpen. • korte spanningen zien met de multimeter • uitleggen wanneer en waarom je weerstanden gebruikt • uitleggen wat een duty-cycle is in een voertuig en hoe dit werkt • goede stekkerverbindingen maken • goede soldering maken • accessoires aansluiten, zoals een radio of extra verlichting. • een kabelboom repareren (bijvoorbeeld van een koplamp, ruitenwissermotor of kachelmotor) • een startsysteem controleren met een multimeter • een laadsysteem controleren met een multimeter • een accu, start- en laadsysteem controleren met een accutester. 3 Dagen Niveau 2, 3 & 4 + 1,5 uur online zelfstudie per RPT-dag 19 PRAKTIJKTRAINING REPARATIE

PRAKTIJKTRAINING DIAGNOSE Diagnose Auto Elektronica niveau 3 Voorkennis: Basis Auto Elektronica Het opsporen van storingen in voertuigen kan een uitdaging zijn zonder het juiste meetgereedschap. Het uitlezen van foutcodes is één ding, maar het vinden van de exacte locatie van de storing kan tijdrovend zijn. Tijdens deze 4-daagse training leer je diagnoses te stellen aan verschillende elektrische systemen in voertuigen. Je krijgt hands-on ervaring met meetinstrumenten, zoals de multimeter en PicoScope. Dit helpt je bij het opsporen van onderbrekingen, kortsluitingen, slechte verbindingen en andere elektrische problemen. Daarnaast ga je aan de slag met de Wet van Ohm en een goed stappenplan. Zo achterhaal jij doelgericht en efficiënt de exacte locatie van de storing en bespaar je kostbare tijd. In deze training leer je omgaan met foutcodes en schema’s. Je ontdekt hoe je voorgeschreven meetwaarden vergelijkt met data en originele waardes. We leren je een stappenplan en verschillende meetmethodes om problemen op te sporen. Ook ga je aan de slag met het maken van reparatie-adviezen en oefen je daarmee. 1,5 uur online zelfstudie per RPT-dag Na de 1e dag kun je: • schemalezen op een eenvoudig systeem • de multimeter inzetten • de diagnose meetmethode inzetten • Na de 2e dag kun je: • de PicoScope inzetten • de in- en uitgang van een computer herkennen d.m.v. het schema • een pull-up of pull-down herkennen Na de 3e dag kun je: • schemalezen op een uitgebreid systeem • de werking van diverse systemen herkennen en controleren Na de 4e dag kun je: • gericht storing zoeken • zelfstandig een meetstappenplan bedenken en uitvoeren • systematisch werken • een goede omschrijving van de werkzaamheden opstellen. • diverse analoge en digitale signalen aflezen van de PicoScope • diverse analoge en digitale signalen herkennen en begrijpen. • zelfstandig de storing lokaliseren met door middel van de diagnose meetmethode • de functie van de diverse sensoren en actuatoren begrijpen. • de uitgevoerde meetstappen goed omschrijven • een sluitend reparatieadvies omschrijven. 4 Dagen Niveau 3 + 1,5 uur online zelfstudie per RPT-dag 20

Diagnose Auto Elektronica niveau 4 Voorkennis: Basis Auto Elektronica Aan het opsporen van complexe storingen in auto-elektronica kun je veel tijd kwijt zijn. De multimeter en systeemtester zijn vaak niet voldoende om erachter te komen waar het probleem precies zit. Een stappenplan en goed gebruik van een PicoScope bespaart je dan veel tijd. In deze intensieve 4-daagse training ga je aan de slag met verschillende complexe storingen. Je leert werken met de PicoScope; een krachtig hulpmiddel bij het diagnosticeren, analyseren en begrijpen van elektrische signalen en systemen. Door stap voor stap verschillende mogelijkheden te onderzoeken en uit te sluiten, kom je steeds dichter bij de oorzaak van het probleem. In deze training leer je omgaan met foutcodes en schema’s. Je ontdekt hoe je voorgeschreven meetwaarden vergelijkt met data en originele waardes. We leren je een stappenplan en verschillende meetmethodes om problemen op te sporen. Ook ga je aan de slag met het maken van reparatie-adviezen en oefen je daarmee. 1,5 uur online zelfstudie per RPT-dag Na de 1e dag kun je: • de PicoScope bedienen en begrijpen • diverse signalen en aansturingen verklaren • kenmerken van inductiepieken herkennen en benoemen • afwijkingen in meetgegevens in relatie tot PicoScope-signalen identificeren • effectief schema’s lezen op een gecompliceerd systeem Na de 2e dag kun je: • de PicoScope bedienen en begrijpen in relatie tot verschillende netwerken • data analyseren van C-, B-, LIN-, SENT-netwerken via de PicoScope Na de 3e dag kun je: • digitale meettechnieken toepassen bij storingsanalyse • uitleggen hoe de Electronic Control Unit (ECU) informatie ontvangt en reageert • complexe schakelingen meten en meetresultaten interpreteren. Na de 4e dag kun je: • gericht en efficiënt storingen opsporen • de ruststroom en of clandestiene verbruiker opsporen in een gecompliceerd systeem • het meet-stappenplan toepassen • vaardigheden voor het inzetten van de multimeter en de tester • stapsgewijze procedures voor diagnose toepassen • sensoren en actuator toepassen in relatie tot motormanagementsystemen • timing controleren in relatie tot opgerekte distributie • de diagnose meetmethode inzetten. • datanetwerken opbouw, werking en diagnose • de PicoScope gebruiken als meetinstrument • diagnose stellen aan datanetwerken in de auto. • grenzen begrijpen van wat wel en niet mogelijk is bij metingen • storingen oplossen met de PicoScope in situaties waar de multimeter tekortschiet • onderbrekingen lokaliseren door gebruik van de zwevende meetmethode. • timing in relatie met sensoren, signalen en stroom verklaren en gebruiken voor diagnose • onafhankelijk meetplannen opstellen en uitvoeren • probleemloos omgaan met Diagnostic Trouble Codes (DTC’s) met betrekking tot low bytes. 4 Dagen Niveau 4 + 1,5 uur online zelfstudie per RPT-dag 21 PRAKTIJKTRAINING DIAGNOSE

Leren Mechanisch meten Slingering, diameter, speling, compressiedruk, cilinderlekkage en uitlijnen. Dit zijn mechanische metingen die voorkomen in autotechniek. De metingen vertellen ons waar defecten zitten en welke onderdelen vervangen moeten worden. Bij mechanische metingen horen speciale meetgereedschappen. Die hebben elk hun eigen werking. In deze training leer je de juiste meetgereedschappen gebruiken. Je leert welke meetgereedschappen in de werkplaats gebruikt worden. Waarvoor je deze kunt gebruiken en hoe je ze afleest. Om dit te leren ga je allerlei onderdelen en motoronderdelen opmeten met verschillende meetapparatuur. Je voert metingen aan een motor uit, zoals een compressiemeting en een lektest. En je voert een wieluitlijning uit. Na deze dag weet je wat voor (mechanische) meetgereedschappen er zijn en hoe je deze kunt toepassen. Na deze dag kun je: • met een schuifmaat een buitendiameter meten • met een schuifmaat een binnendiameter meten • met een schuifmaat/dieptemeter een diepte meten • met een schroefmaat een buitendiameter meten • met een binnenmeettaster een binnendiameter meten • met plastigage een speling meten • met een meetklok een slingering meten • met voelermaatjes een speling meten. Na deze dag weet je hoe je (mechanische) meetgereedschappen kunt toepassen op verschillende mechanische onderdelen. Na de dag kun je: • een krukas meten en beoordelen • cilinders meten en beoordelen • een cilinderkop meten en beoordelen • een dubbelmassavliegwiel meten en beoordelen • speling van een differentieel meten en beoordelen • met uitlijnapparaat een voertuig uitlijning controleren en beoordelen • met een compressiemeter een compressiedruk meten en beoordelen • met een cilinderlekkagetester een cilinderlekkage meten en beoordelen. 2 Dagen Niveau 3 & 4 22 PRAKTIJKTRAINING REPARATIE DIAGNOSE

EXAMENVOORBEREIDING 23 REPARATIE DIAGNOSE

E-learnings Reparatie niveau 3 & 4 Met onze e-learnings oefen je opdrachten die tijdens het Beroepsvaardigheidsexamen kunnen voorkomen. In een e-learning staat 1 opdracht centraal. In een video voeren wij de opdracht uit. Tijdens de video leggen we stap voor stap uit hoe je te werk gaat. Je doet hier interactief aan mee. Je voert opdrachten uit en beantwoordt vragen. Deze e-learnings zijn goede voorbereiding op een Oefendag. Daar kan de student deze opdrachten zelf komen doen. KABELBOOM REPAREREN: VERLICHTING Om de bedrading van een koplamp aan te sluiten gaan we doelgericht metingen uitvoeren. Daarbij gebruiken we technische documentatie. Het doel van deze opdracht is dat je kunt schemalezen, de systeemwerking begrijpt, een stappenplan kunt maken, een meting kunt uitvoeren en een goede draadverbinding kunt maken. KABELBOOM REPAREREN: RUITENWISSER Om de bedrading van een ruitenwissermotor aan te sluiten gaan we doelgericht metingen uitvoeren. Daarbij gebruiken we technische documentatie. Het doel van deze opdracht is dat je kunt schemalezen, de systeemwerking begrijpt, een stappenplan kunt maken, een meting kunt uitvoeren en een goede draadverbinding kunt maken. 1,5 uur Niveau 3 & 4 24 EXAMENVOORBEREIDING REPARATIE

E-learnings Diagnose niveau 3 Met onze e-learnings oefen je opdrachten die tijdens het Beroepsvaardigheidsexamen kunnen voorkomen. In een e-learning staat 1 opdracht centraal. In een video voeren wij de opdracht uit. Tijdens de video leggen we stap voor stap uit hoe je te werk gaat. Je doet hier interactief aan mee. Je voert opdrachten uit en beantwoordt vragen. Deze e-learnings zijn goede voorbereiding op een Oefendag. Daar kan de student deze opdrachten zelf komen doen. Elektronisch STORING: MOTOR SLAAT NIET AAN We gaan diagnose stellen aan een motor die niet of slecht aanslaat. Onze aanwijzing: het storingslampje brandt en de motor slaat niet of slecht aan. In het voertuig is een foutcode aanwezig die aangeeft in welk gedeelte van het motormanagementsysteem een storing is geconstateerd. Het doel van deze opdracht is dat je kunt schemalezen, de systeemwerking begrijpt, een stappenplan kunt maken, een meting kunt uitvoeren en hieruit een goede conclusie kunt trekken. STORING: ABS/ESP-SYSTEEM We gaan diagnose stellen aan een ABS/ESP-systeem met magnetoresistive (actieve) wielsensoren. Onze aanwijzing: het storingslampje brandt en het ABS/ESP-systeem werkt niet naar behoren. In het voertuig is een foutcode aanwezig die aangeeft in welk gedeelte van het ABS/ESP-systeem een storing is geconstateerd. Het doel van deze opdracht is dat je kunt schemalezen, de systeemwerking begrijpt, een stappenplan kunt maken, een meting kunt uitvoeren en hieruit een goede conclusie kunt trekken. Mechanisch DIAGNOSE: MECHANISCHE MOTORONDERDELEN Bij een opgestelde motor gaan we bepalen of onderdelen van het motorblok binnen de fabriekstoleranties vallen. Daarbij gebruiken we technische documentatie. Het doel van deze opdracht is dat je daarbij gebruik kunt maken van meet- en testapparatuur (micrometer, meetklok, voelermaat, plastigage) en dat je kunt beoordelen of deze binnen de fabrieksspecificaties vallen. We beoordelen verschillende onderdelen zoals: • krukas/kruktap (ovaliteit, slingering) • zuigers en zuigerveren (zuigerspeling, slotspeling) • krukas en drijfstanglagers (axiale en radiale speling). DIAGNOSE: VIERWIELUITLIJNING Bij een opgesteld voertuig controleren we de uitlijning, die we beoordelen met behulp van een uitlijnapparaat. Het doel van deze opdracht is dat je een uitlijnapparaat correct kunt toepassen en de wielstanden van het uitlijnrapport kunt controleren en beoordelen. En dat je een diagnose kunt stellen en een goed reparatieadvies kunt geven. 1,5 uur Niveau 3 25 EXAMENVOORBEREIDING DIAGNOSE

E-learnings Diagnose niveau 4 Met onze e-learnings oefen je opdrachten die tijdens het Beroepsvaardigheidsexamen kunnen voorkomen. In een e-learning staat 1 opdracht centraal. In een video voeren wij de opdracht uit. Tijdens de video leggen we stap voor stap uit hoe je te werk gaat. Je doet hier interactief aan mee. Je voert opdrachten uit en beantwoordt vragen. Deze e-learnings zijn goede voorbereiding op een Oefendag. Daar kan de student zelf opdrachten komen doen. Elektronisch DIAGNOSE: MOTOR HOUDT IN We gaan de diagnose stellen aan motor die inhoudt. Onze aanwijzing: er is een defect in het motormanagementsysteem. We moeten het systeem eerst met een systeemtester controleren op fouten. Vervolgens beslissen we welke vervolgstappen/metingen we nemen. Bij een niveau 4-storing is het niet altijd voldoende is om alleen uit te gaan van de opgegeven klacht. Het is dus aan jou om de klant verder te bevragen en zo verder te komen met jouw diagnose. Het doel van deze opdracht is dat je kunt schemalezen, de systeemwerking begrijpt, een stappenplan kunt maken, een meting kunt uitvoeren en hieruit een goede conclusie kunt trekken. DIAGOSE: ABS-/ESP-SYSTEEM (niv. 4) We gaan de diagnose stellen aan motor die inhoudt. Klacht: de motor houdt in. In het voertuig is geen foutcode aanwezig. Bij een niveau 4-storing is het niet altijd voldoende is om alleen uit te gaan van de opgegeven klacht. Het is dus aan jou om de klant verder te bevragen en zo verder te komen met jouw diagnose, waarna je kunt beslissen we welke vervolgstappen/metingen we nemen. Het doel van deze opdracht is dat je een stappenplan kunt maken, de klant goed kunt ondervragen, de systeemwerking begrijpt, een analyse kunt maken met een systeemtester, kunt schemalezen, een meting met de multimeter/ oscilloscoop kunt uitvoeren en hieruit een goede conclusie kunt trekken. Mechanisch DIAGNOSE: MECHANISCHE MOTORONDERDELEN Bij een opgestelde motor gaan we bepalen of onderdelen van het motorblok binnen de fabriekstoleranties vallen. Daarbij gebruiken we technische documentatie. Het doel van deze opdracht is dat je daarbij gebruik kunt maken van meet- en testapparatuur (micrometer, meetklok, voelermaat, plastigage) en dat je kunt beoordelen of deze binnen de fabrieksspecificaties vallen. We beoordelen verschillende onderdelen zoals: • krukas/kruktap (ovaliteit, slingering) • zuigers en zuigerveren (zuigerspeling, slotspeling) • krukas en drijfstanglagers (axiale en radiale speling). 1,5 uur Niveau 4 26 EXAMENVOORBEREIDING DIAGNOSE

Oefendag Elektronisch Tijdens de oefendag kom je zelfstandig opdrachten oefenen die kunnen voorkomen tijdens het Beroepsvaardigheidsexamen. Vaak zijn dit opdrachten die in jullie werkplaats niet (voldoende) voorkomen. Onze trainer is er om hulp aan te vragen, bijvoorbeeld als je even niet weet hoe je verder moet met je opdracht. We helpen je bij de technische uitvoering én bij de juiste aanpak: welke werkvolgorde kies je, welk gereedschap heb je nodig, hoe houd je je tijdplanning in de gaten en welke informatie vermeld je op de werkorder. Dat zijn ook belangrijke onderdelen bij het Beroepsvaardigheidsexamen. Zo kan je vol vertrouwen beginnen aan het Beroepsvaardigheidsexamen. Op deze Oefendag - Elektronisch werken we aan de elektronische opdrachten die kunnen voorkomen tijdens de examens van de kerntaken Reparatie en Diagnose van de opleidingen op niveaus 2, 3 en 4. OEFENDAG REPARATIE Bij een reparatie-opdracht is het belangrijk dat je de procedure van de fabriek goed begrijpt en volgt. Richt je vooral op hoe je een reparatie uitvoert: heb je de procedure goed gevolgd, gebruik je de juiste gereedschappen, heb je de reparatie juist uitgevoerd. Op niveau 2 kunt je oefenen: • Extra verlichting aansluiten • Radio aansluiten. Op niveau 3 en 4 kun je oefenen: • Bedrading verlichting repareren • Bedrading ruitenwissermotor repareren • Bedrading kachelblower repareren • Bedrading portier repareren • Inleren, programmeren en resetten van componenten. OEFENDAG DIAGNOSE Bij een diagnose-opdracht is het belangrijk dat je een juist stappenplan hanteert. Daarmee houd je de juiste volgorde aan en sla je geen stappen over. Richt je op de klacht van de klant en hoe je deze storing kunt vinden: heb je een juiste procedure gevolgd, zijn de juiste metingen verricht en genoteerd, en heb je de juiste reparatieadvies genoteerd. Op niveau 3 kun je oefenen: • Diagnose stellen aan een motor die niet start • Diagnose stellen aan een motor die niet of slecht aanslaat • Diagnose stellen aan een motor die inhoudt • Diagnose stellen aan een motor die vermogen mist tijdens zware belastingen • Diagnose stellen aan een cruise control • Diagnose stellen aan een spiegelverstelling • Diagnose stellen aan een ABS-/ ESP systeem. Op niveau 4 kun je oefenen: • Diagnose stellen aan een motor die afslaat en niet meer wilt aanslaan • Diagnose stellen aan een motor die inhoudt • Diagnose stellen aan een auto die niet goed schakelt • Diagnose stellen aan een kritische melding • Diagnose stellen aan een ABS-/ ESP systeem • Raambediening werkt niet. 1 Dag Niveau 2, 3 & 4 27 EXAMENVOORBEREIDING REPARATIE DIAGNOSE

Oefendag Mechanisch Tijdens de oefendag kom je zelfstandig opdrachten oefenen die kunnen voorkomen tijdens het Beroepsvaardigheidsexamen. Vaak zijn dit opdrachten die in jullie werkplaats niet (voldoende) voorkomen. Onze trainer is er om hulp aan te vragen, bijvoorbeeld als je even niet weet hoe je verder moet met je opdracht. We helpen je bij de technische uitvoering én bij de juiste aanpak: welke werkvolgorde kies je, welk gereedschap heb je nodig, hoe houd je je tijdplanning in de gaten en welke informatie vermeld je op de werkorder. Dat zijn ook belangrijke onderdelen bij het Beroepsvaardigheidsexamen. Zo kan je vol vertrouwen beginnen aan het Beroepsvaardigheidsexamen. Op deze Oefendag - Mechanisch werken we aan de mechanische opdrachten die kunnen voorkomen tijdens de examens van de kerntaken Reparatie en Diagnose van de opleidingen op niveaus 2, 3 en 4. OEFENDAG REPARATIE Bij een reparatie-opdracht is het belangrijk dat je de procedure van de fabriek goed begrijpt en volgt. Richt je vooral op hoe je een reparatie uitvoert: heb je de procedure goed gevolgd, gebruik je de juiste gereedschappen, heb je de reparatie juist uitgevoerd. Op niveau 2 kunt je oefenen: • Remblokken en remzadel vervangen • Handrem met remsegmenten vervangen • Dynamo met multiriem en spanner vervangen • Raammechanischme vervangen • Schroefveren achterzijde vervangen. Op niveau 3 en 4 kun je oefenen: • Schakelvork versnellingsbak vervangen • Lagervoorspanning differentieel afstellen • Distributieketting vervangen • Kleppen stellen met klepstelplaatjes • Pompverstuiver vervangen en afstellen • Distributieriem inclusief spanner en nokkenastandwiel vervangen. OEFENDAG DIAGNOSE Bij een diagnose-opdracht is het belangrijk dat je een juist stappenplan hanteert. Daarmee houd je de juiste volgorde aan en sla je geen stappen over. Richt je op de klacht van de klant en hoe je deze storing kunt vinden: heb je een juiste procedure gevolgd, zijn de juiste metingen verricht en genoteerd, en heb je de juiste reparatieadvies genoteerd. Op niveau 3 kun je oefenen: • Vierwieluitlijning uitvoeren • Dubbel massa vliegwiel controleren en beoordelen • Cilinderkop controleren en beoordelen • Krukas controleren en beoordelen. Op niveau 4 kun je oefenen: • Cilinderkop controleren en beoordelen • Cilinders controleren en beoordelen • Krukas controleren en beoordelen • Zuigers en zuigerveren controleren en beoordelen • Lekverliezen aan een motor controleren en beoordelen • Oorzaakanalyse en reparatieadvies bij motorblok met schade. 1 Dag Niveau 2, 3 & 4 28 EXAMENVOORBEREIDING REPARATIE DIAGNOSE

LEERMEESTER 29 LEERMEESTER LEERMEESTER WORDEN

Leermeester worden: werkplaats Als leermeester maak jij het verschil voor jouw BBL-student. Het begint met het vertrouwen tussen jullie. Hoe bouw je vertrouwen op en zorg je dat de hij/zij stappen maakt in de ontwikkeling naar volwaardig technicus? Die stappen zijn niet alleen het ontwikkelen van technische kennis en vaardigheden, je bouwt ook aan sociale vaardigheden om goed in een team te kunnen functioneren. Tijdens deze leermeestertraining oefen je onder meer hoe je effectief gesprekken voert en hoe je feedback geeft op situaties die met monteurs in opleiding kunnen ontstaan. Zo pakt een student zaken sneller op en wordt hij eerder lid van je team. Daarnaast leer je wat de taken van een leermeester zijn en hoe je een leerjaar organiseert en plant. De leermeestertraining is zinvol voor iedereen die in de werkplaats met mbo-studenten omgaat. 4 E-LEARNINGS ALS THUISSTUDIE • Plannen en organisatie • Onderwijs anno nu • Motiveren en feedback • Beoordelingscyclus. 1 ONLINE TRAINING • Leerstijlen: welke leerstijl voor welke student? • Leerstijlen praktisch inzetten • Leerstijlen combineren voor effectieve kennisoverdracht. 1 TRAININGSDAG • Samenstelling team en de noodzaak van instroom • Werving en selectie van BBL’ers • Afspraken met school en student • Feedback geven en ontvangen • Motiveren • Beoordelen • Instructie geven • Effectief communiceren • Slecht nieuws-gesprekken. 1 Dag + 2 uur online zelfstudie 30 Leermeester worden LEERMEESTER LEERMEESTER WORDEN

Leermeester zijn: effectiever begeleiden Als je inmiddels enkele jaren ervaring hebt met het begeleiden van BBL-studenten, vraag je je soms af wat je nog meer kunt doen om je studenten te ondersteunen. Je zou willen dat je meer tijd hebt voor je BBL’er, maar je bent druk met al je werkzaamheden in het bedrijf. In deze training vergroot je jouw persoonlijke effectiviteit waardoor je meer tijd kunt investeren in jouw doelen. Bijvoorbeeld jouw doelen met je studenten. Effectief betekent onder andere dat je jouw doelen niet in je eentje bereikt. Samen met je student, de school en je bedrijf zorg je voor een goede rolverdeling. Zo organiseer je jezelf en de leeromgeving. Daarnaast leren we je effectiever samenwerken met je BBL’er. Je kunt effectiever zijn als je kunt inspelen op het gedrag van je BBL’ers. Bijvoorbeeld: hoe ga je om met afstandelijke studenten, studenten met een stoornis of studenten die minder gemotiveerd zijn. In plaats van de rol van leermeester te nemen kun je de rol van coach pakken. Je coacht de student in het bereiken van zijn persoonlijke doelen. Deze training is zinvol voor iedereen die meer dan ca. 3 jaar met BBL-studenten omgaat. Dus ervaren leermeesters maar ook andere technici, chefs, etc. 4 E-LEARNINGS ALS THUISSTUDIE • Opbouw opleidingsstructuur MBOmotorvoertuigentechniek • Keuzeadvies BOL of BBL vanuit student en bedrijf • Leerniveaus matchen aan je bedrijfsstructuur en opbouw • Jaarplan opstellen met student en school. 1 ONLINE TRAINING • Inzicht in MBO-opleidingsstructuur • Lesonderwerpen en didactisch model • Praktijkopleiding laten aansluiten op MBOopleiding • Schoolresultaten van de student digitaal (op) volgen. 1 TRAININGSDAG • De zeven thema’s van de effectieve leermeester (Begeleiden, Instrueren, Communiceren, Plannen en Organiseren, Veilig werken, Beoordelen en Reflecteren) • Proactief, reactief, assertief, agressief en onderdanig gedrag herkennen • De leermeester en voorbeeldgedrag • Meest-voorkomende gedragsstoornissen en hoe daarmee om te gaan • Moeilijke gesprekken voeren en grenzen aangeven • Slecht nieuws brengen en omgaan met emoties • De leermeester als coach • Beoordelingscyclus correct voorbereiden, uitvoeren en vastleggen • Afspraken maken met de school. 1 Dag + 2 uur online zelfstudie Leermeester zijn 31 LEERMEESTER LEERMEESTER ZIJN

07 | 2024 ©INNOVAM 030 6087923 INFO@INNOVAM.NL INNOVAM.NL/RPT

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
Home


You need flash player to view this online publication