0

RPT.DAGEN BEDRIJFSAUTO 2019 | 2020

EEN LEERLING ONDER JE HOEDE Heb je dit schooljaar een leerling onder je hoede? Dan wil je hem graag het vak goed bijbrengen. Maar ja, er moet ook gewerkt worden. Je zorgt ervoor dat je leerling zo snel en goed mogelijk declarabele klussen kan doen. Met welke klus begin je? Hoe breng je complexe stof het beste over? Hoe diep moet je ergens op in gaan? We helpen je graag. Het overzicht van alle RPT-dagen in deze gids helpt je om in een praktische volgorde te werken. Het geeft je ook de zekerheid dat geen belangrijke dingen worden overgeslagen. Dit leerplan sluit aan op wat er voor school moet gebeuren. Met deze gids kies je bovendien gemakkelijk de RPT-dagen die je leerling nodig heeft. We hebben RPT-trainingen op alle niveaus, van vierwieluitlijnen en ABS tot data-netwerken. Alle trainingen worden meerdere keren per jaar gegeven op 4 verschillende locaties, dus je plant een RPTdag in wanneer het jou uitkomt of wanneer jouw leerling er aan toe is. Op een RPT-dag kan je leerling zich een hele dag focussen op, bijvoorbeeld, elektronica. Wij leren hem precies dát wat hij weten moet en jij krijgt er de volgende dag een leerling voor terug die ineens kan omgaan met een multimeter. Wist je dat Innovam ook de lesmethodes maakt die ROC’s gebruiken? Daardoor kunnen we de inhoud van de RPT-trainingen goed laten aansluiten op wat er op school gebeurt. Zo helpt RPT je leerling bij zijn opleiding en uiteindelijk om te slagen voor zijn examen. Een planning voor de RPT-dagen maak je eenvoudig op innovam.nl/RPT. Wil je liever persoonlijke hulp bij het kiezen van de juiste RPT-dagen voor je leerling? Aarzel niet en bel ons dan: 030 6087751. We helpen je telefonisch of maken een afspraak voor een bezoek van je accountmanager. Samen maken we van je leerling een echte monteur. RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | EEN LEERLING ONDER JE HOEDE

INHOUD WAT IS RPT? AANSLUITING BIJ SCHOOL WAT KOST RPT? WELKE RPT-TRAININGEN KIES JE VOOR JE LEERLING? RPT. TRAININGEN | MODULES BIG WHEELS ONDERHOUD REPARATIE DIAGNOSE DIAGNOSE GEVORDERD SPECIALS 5 7 9 10 12 14 21 27 37 43 ©INNOVAM 2019 Dit boekje is met grote zorg samengesteld. Desondanks is het mogelijk dat de informatie onvolledig of onjuist is. Aan de inhoud kunnen geen rechten worden ontleend. Wijzigingen voorbehouden. Overname voor eigen gebruik is toegestaan onder bronvermelding. Afbeeldingen zijn auteursrechtelijk beschermd. Prijswijzigingen en drukfouten voorbehouden. Kijk voor de meest recente prijzen en productinformatie op www.innovam.nl 3.

Tom Wensink Mercedes-Benz

WAT IS RPT? Tijdens een RPT-dag kan je leerling volop oefenen in onze professionele werkplaatsen. Van tevoren krijgt hij theorie als online zelfstudie, zodat hij zich tijdens de RPT-dag vooral op de praktijk kan storten. Veilig en onder leiding van onze deskundige trainers. Door deze focus kan hij sneller en meer leren, en wij leren hem precies dát wat hij weten moet. Omdat Innovam lesmateriaal voor de ROC’s maakt, sluit de inhoud van de RPT-trainingen ook perfect aan bij wat je leerling voor school moet leren. Bovendien kan hij bij ons ook handelingen oefenen die in de werkplaats niet vaak voorkomen, maar die hij op het examen wel moet kunnen doen. RPT helpt je dus met het opleiden van je leerling en dat scheelt jou een heleboel tijd. Je wilt natuurlijk graag weten hoe je leerling het er vanaf bracht tijdens zijn RPT-dag. Daarom krijg je van ons altijd een samenvatting van zijn beoordeling per e-mail, de uitgebreide versie krijgt hij zelf mee. Zo weet je wat hij in de werkplaats vanaf nu zelf kan. Samen zorgen we ervoor dat je leerling een goede monteur wordt. DE VOORDELEN VAN RPT: • RPT maakt eerder declarabel Uitleg van onze deskundige trainers die weten wat de leerling nodig heeft voor zijn opleiding én om in het bedrijf mee te werken aan declarabele klussen. • RPT sluit aan op ROC-opleidingen Doordat Innovam lesmateriaal voor ROC’s ontwikkelt, sluit de inhoud van de RPT-trainingen aan bij wat je leerling voor school moet leren in het leerbedrijf. • RPT bespaart tijd In de werkplaats moeten meters worden gemaakt. Maar op een RPT-dag is tijd en materiaal genoeg om goed te oefenen. Onze trainers geven extra uitleg, zodat jij dat niet hoeft te doen. • RPT geeft focus en brengt inzicht Een hele dag focus op een thema. Beginnen bij de basis en doorgaan tot een leerling het echt snapt; ook de werkzaamheden die in jouw werkplaats niet voorkomen maar die hij op zijn examen wel moet kunnen. De beoordeling vertelt jou wat je leerling wel en nog niet kan. Dit geeft jou inzicht in de leerpunten. RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | WAT IS RPT? 5.

AANSLUITING BIJ SCHOOL In het leerbedrijf ben jij met je leerling aan het werk. Je leert hem het vak en zorgt dat hij declarabele klussen kan doen. Je probeert klussen te plannen die passen bij het onderwerp waar hij op school aan werkt. Soms is dat lastig. En als je hem iets leert, weet je niet of je volledig bent, zodat hij alles weet voor het examen. Big Wheels heet de methode die Innovam uitgeeft voor de opleiding BAT-EBAT. Big Wheels is ontwikkeld, in samenwerking met leermeesters en docenten. Het lesmateriaal is verdeeld in kerntaken en modules. Bij elke module horen praktijkopdrachten. De inhoud van de RPT-dagen sluit goed aan op de vaktheorie die de leerling op school leert. In deze gids staat bij elke RPT-dag bij welke module deze aansluit. Op RPT-dagen kan jouw leerling handelingen oefenen die in de werkplaats niet vaak voorkomen, maar die hij op het examen wel moet kunnen doen. Het overzicht van alle RPT-dagen helpt je om de opleiding van jouw leerling zo goed mogelijk in te richten. Alles komt aan bod in de volgorde waar je in het leerbedrijf het meest aan hebt: beginnen bij de basis en erop gericht om zelfstandig klussen in het leerbedrijf te doen. RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | AANSLUITING BIJ SCHOOL 7.

Stijn Wensink Mercedes-Benz

WAT KOST RPT? Op een RPT-dag is je leerling niet inzetbaar in de werkplaats. Daar staat tegenover dat jij minder tijd nodig hebt voor begeleiding. Na een RPT-dag kan je leerling eerder zelfstandig declarabel werk doen. Zo levert een RPT-dag meteen veel op. Een RPT-dag kost 265 euro. Is je leerbedrijf aangesloten bij OOMT, dan draagt OOMT bij in deze kosten. ONDERHOUD / REPARATIE Prijs Af: OOMT-bijdrage* Prijs na aftrek OOMT-bijdrage € 265 € -116 € 149 DIAGNOSE € 265 € -85 € 180 * OOMT-bijdrage geldt voor OOMT- en OOC-aangesloten bedrijven. Prijzen zijn excl. btw. DIAGNOSE GEVORDERD € 265 € -60 € 205 EXAMEN OEFENEN € 285 draagt bij! Is je leerbedrijf aangesloten bij OOMT, dan draagt OOMT bij in deze kosten. OOMT vindt het namelijk belangrijk dat leerlingen de kans krijgen om hun praktische vaardigheden te vergroten. De bijdrage van OOMT is afhankelijk van het leerjaar/opleidingsniveau. Ontvang ook Subsidie Praktijkleren Als je een BBL-leerling begeleidt dan komt je bedrijf waarschijnlijk in aanmerking voor Subsidie Praktijkleren. Dit is een tegemoetkoming van het ministerie van OC&W, in kosten die je bedrijf voor een leerling maakt, zoals opleidingskosten. De tegemoetkoming bedraagt tot € 2.700 per leerling. Meer weten, kijk op innovam.nl/spl. RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | WAT KOST RPT? 9.

WELKE RPT-TRAININGEN KIES JE VOOR JE LEERLING? Tijdens een RPT-dag leert je leerling sneller en meer De leermeester en monteurs besteden veel tijd aan de leerling. Maar het is een vak om leerlingen inzicht bij te brengen. Bovendien weten zij vaak niet wanneer zij volledig zijn, zodat hij alles kan leren wat in de opleiding aan bod komt. RPT sluit aan bij school en scheelt veel tijd in de werkplaats. Tijd waarin leermeester en monteurs declarabel zijn. Je leerling kan bij ons veilig oefenen; geen probleem als het een keertje mis gaat. Hij kan ook uitleg vragen en dat helpt hem om het werk straks zelfstandig uit te kunnen voeren. Na de training krijgt hij bovendien een beoordeling, zodat direct duidelijk is wat hij vanaf nu zelf kan. Er is een RPT-dag voor veel klussen in de werkplaats en van het examen. Welke RPT-dagen kies jij voor je leerling? Vraag jezelf af: • Wat weet en kan mijn leerling al? • Wat kan ik mijn leerling zelf bijbrengen en wat niet? • Heb ik wel de juiste apparatuur beschikbaar? • Is er voldoende tijd om mijn leerling te begeleiden? KERNTAKEN BEPALEN JUISTE RPT-DAGEN KIEZEN Of je leerling nu voor Bedrijfsautotechnicus leert, of al weet dat hij Technisch Specialist wil worden; elke leerling begint met dezelfde basisonderwerpen. Onderhoud en Reparatie Elke opleiding begint met de kerntaken Onderhoud en Reparatie. Diagnose Diagnose is voor leerlingen Eerste Bedrijfsautotechnicus en Technisch Specialist. Doet je leerling de EAT-opleiding in 4 jaar, dan volgt hij de RPT-dagen Auto elektronica, Meten met de scoop en Sensoren en actuatoren in het derde leerjaar. Bij een opleiding in 3 jaar voegt hij deze dagen toe aan het blok Reparatie, in het tweede leerjaar. Diagnose gevorderd De TS’ers gaan in hun laatste jaar nog verder met Diagnose gevorderd. RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | WELKE RPT-DAGEN KIES JE? Belangrijke basis leggen Er zijn RPT-dagen die bijna iedereen volgt, zoals de Elektronica-dagen en Meten met de scoop. Declarabel werken Bekijk met welke vaardigheden jouw leerling direct declarabele klussen kan doen. Certificaten halen Voor welke werkzaamheden zijn certificaten nodig? Airco natuurlijk, maar ook hybride. Na de RPT-training ontvangt de leerling bij voldoende resultaat namelijk het benodigde certificaat. Hij moet ook slagen Wat is extra nodig om te slagen voor het examen? Denk bijvoorbeeld aan Motorconditie en distributie of Motorcomponenten en distributie, en de Motormanagement-dagen. Het handige RPT-overzicht op pagina’s 12 en 13 helpt jou en je leerling bij het kiezen.

Stijn & Tom Wensink Mercedes-Benz HANDIGE PLANNING MAKEN Gemakkelijk plannen Kies en plan de RPT-dagen gemakkelijk via innovam.nl/RPT. Je kunt ervoor kiezen om ons de dagen te laten plannen of om dit telefonisch met jou af te stemmen. Als wij de RPT-dagen plannen dan houden we rekening met de voorkeuren, nodige voorkennis en een werkbare spreiding van de dagen. Van elke boeking ontvangen leerling en leermeester allebei een e-mail. Wil je dagen verschuiven dan kan dat kosteloos tot een week voor aanvang. innovam.nl/RPT Kom je er niet uit? Wil je persoonlijke hulp bij het kiezen van de juiste dagen voor je leerling? Aarzel niet en bel ons dan: 030 6087751. We helpen je telefonisch of maken een afspraak voor een bezoek van je accountmanager. 030 6087751 11.

TRAININGEN | MODULES BIG WHEELS ONDERHOUD BAT | EBAT | TS MECHANISCH METEN EN MOTORCONDITIE • Motormechanische componenten • Distributie en klepbediening AUTO ELEKTRONICA BASIS | 2 dgn • Auto Elektronica 1 • Auto Elektronica 2 17 • DIESELMOTORMANAGEMENT • Auto Elektronica basis • Energiesystemen Diesel 18 • LUCHTDRUKREMMEN • Luchtdrukremsystemen 19 • MOTORCOMPONENTEN METEN • Motormechanische systemen 20 • WIELUITLIJNEN EN BANDEN • Banden en wielen • Wielgeometrie DIAGNOSE EBAT | TS AUTO ELEKTRONICA | 3 dgn • Auto Elektronica 3 • Start- en laadsystemen op niveau 3 • Schemalezen METEN MET DE SCOOP • Auto Elektronica • Auto Elektronica 3 30 • SENSOREN EN ACTUATOREN • Auto Elektronica + Meten met de scoop • Auto Elektronica 1 en 2 • Schemalezen • Start- en laadsystemen 28 • 15 • REPARATIE BAT | EBAT | TS WIELUITLIJNING EN CHASSIS • Stuursystemen • Wielgeometrie 16 • TRANSMISSIE EN AANDRIJVING • Transmissie en aandrijving 24 • DIAGNOSE LUCHTDRUKREMMEN • Luchtdrukremmen • Luchtdrukremsystemen op niveau 3 25 • AIRCOSYSTEMEN EN STANDKACHELS • Warmtewisselsystemen 26 • OEFENEN EXAMEN ONDERHOUD EN REPARATIE BAT 22 • 23 • 29 • LEGENDA voorkennis vereist bijbehorende Big Wheels-module BEDRIJFSAUTOTECHNICUS BAT | EBAT Nieuwegein, Nuth, Zwolle, Noord-Brabant v.a. 2020 TECHNISCH SPECIALIST TS Dordrecht, Helmond, Nieuwegein, Nuth, Zwolle

DIAGNOSE EBAT | TS DIAGNOSE GEVORDERD TS DIAGNOSE DIESELMOTORMANAGEMENT | 2 dgn • Auto Elektronica + Sensoren en actuatoren + Meten met de scoop • Motormanagement Diesel 39 • 32 • DIAGNOSE LUCHTVERING • Meten met de scoop • Comfort- en veiligheidssystemen • Luchtdrukremsystemen op niveau 3 33 • DIAGNOSE ABS EN EBS | 2 dgn • Auto Elektronica + Meten met de scoop • Luchtdrukremsystemen op niveau 3 34 • DATANETWERKEN • Auto Elektronica + Meten met de scoop • Datanetwerken OEFENEN EXAMEN REPARATIE EBAT OEFENEN EXAMEN DIAGNOSE EBAT 35 • 36 • VOERTUIGPRESTATIES • Meten met de scoop • Motordynamica 42 • OEFENEN EXAMEN REPARATIE TS OEFENEN EXAMEN DIAGNOSE TS 42 • DIAGNOSE DATANETWERKEN | 2 dgn • Meten met de scoop • Auto Elektronica 4 41 • DIAGNOSE MANAGEMENTSYSTEMEN | 2 dgn • Meten met de scoop • Motorregelingen • Rijdynamica 40 • 31 • DIAGNOSE AIRCOSYSTEMEN • Airco terugwinnen en onderhoud + certificaat f-gassen verplicht • Auto Elektronica 5 38 • SPECIALS BAT | EBAT | TS AIRCO REPARATIE (F-GASSEN) | 2 dgn • Aircosystemen en standkachels VEILIG WERKEN AAN E-BEDRIJFSWAGENS BASIS (EV-VOP NEN 9140) • Auto Elektronica 44 • 45 • DIAGNOSE UITLAATGASNABEHANDELING (EURO 6) | 2 dgn • Auto Elektronica + Diagnose Dieselmotormangement INCIDENT MANAGEMENT | 1/2 dag 46 • 47 • 13.

RPT. ONDERHOUD RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | ONDERHOUD

ONDERHOUD BAT | EBAT | TS MECHANISCH METEN EN MOTORCONDITIE Belangrijke dag voor in het leerbedrijf en voor het examen De leerling leert onder andere de klepspeling afstellen en verschillende metingen uitvoeren die veel voorkomen in de werkplaats. Deze metingen zijn ook onderdeel van het examen BAT. 1 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling verschillende metingen uitvoeren die in het examen BAT voorkomen: • met schuifmaat en schroefmaat de nokhoogte en basiscirkel meten. Ook kan hij de slingering, de axiale speling van een krukas en de onvlakheid van het onderblok meten. • met remschijfschuifmaat en remtrommel schijven en trommels beoordelen. • kalibers gebruiken voor het beoordelen van kingpennen, vangmuilpennen en trekogen. • rei en voelermaten gebruiken voor het bepalen van de onvlakheid van de schotel. • een meetklok met statief gebruiken voor het bepalen van de schotelspeling. • meten en afstellen van klepspeling bij een motor met stelbouten. • de compressie van een (diesel)motor meten. • een lektest uitvoeren op een (diesel)motor. • spelingen opmeten van de vooras. • met een schuifmaat en schroefmaat spelingen meten bij wiellagers, fuseepennen en spoorstangkogels. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie MODULES • Motormechanische componenten • Distributie en klepbediening € 149 met OOMT zonder OOMT: € 265 15.

ONDERHOUD BAT | EBAT | TS AUTO ELEKTRONICA BASIS De meest gevolgde RPT-training in het eerste leerjaar Problemen in de elektronica leiden soms tot kopzorgen. Zonder de juiste aanpak kan dat veel tijd in beslag nemen. Deze RPT-training behandelt de basis van elektronica, zoals het lezen van schema’s en het gebruiken van een multimeter. Pas wanneer je een multimeter goed instelt, aansluit en dan kunt voorspellen wat je verwacht te gaan meten, snap je het écht. Met deze RPT-dag geven we leerlingen dé basis om goed te kunnen meten met de multimeter. Deze kennis heeft hij nodig bij alle andere trainingen waar hij elektrische metingen moet doen. 1,5 uur online zelfstudie Na de 1e dag kan de leerling: • met de multimeter spanning, stroom en weerstand meten van onderdelen van een voertuig. • eenvoudige elektrische schakelingen opbouwen aan de hand van schema’s. • spanning, stroom en weerstand meten van de opgebouwde schakelingen. • de wet van Ohm toepassen. • meten aan parallel-, serie- en gecombineerde schakelingen. • extra verlichting aansluiten met een relais. • een radio aansluiten. • een start- en een laadsysteem meten. 1,5 uur online zelfstudie Na de 2e dag kan de leerling: • de stappen voor een V4 meting uitvoeren. • de begrippen ‘overgangsweerstand’ en ‘onderbreking’ uitleggen. • met de multimeter een clandestiene verbruiker opsporen. • met een 24V/21W lamp kortsluiting opsporen. • storing lokaliseren met de V4 meetmethode. • storing lokaliseren in een startsysteem. • storing lokaliseren in een laadsysteem. 2 DAGEN + 1,5 uur online zelfstudie per RPT-dag RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | ONDERHOUD MODULES • Auto Elektronica 1 • Auto Elektronica 2 € 298 met OOMT zonder OOMT: € 530

ONDERHOUD BAT | EBAT | TS DIESELMOTORMANAGEMENT Voorkennis: Auto Elektronica basis Over de elektronica die de dieselmotor aansturen Als een dieselmotor hapert, inhoudt of erg rookt, moet je achterhalen waar het probleem zit. Zo kun je dit misschien oplossen met een eenvoudige reparatie of vervanging, in plaats van een compleet systeem. Deze RPT-dag gaat over alle elektronica die de dieselmotor aanstuurt. Zoals het gloeisysteem en de verstuivers maar ook de sensoren die signalen afgeven om de motor optimaal te laten functioneren. We gaan de onderdelen benoemen en doormeten. De leerling leert de belangrijkste controles uitvoeren aan het dieselmotormanagementsysteem. Zo kan hij bepalen of het systeem goed werkt. Ook vervangt hij een aantal onderdelen van de motor. 1,5 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • een pompverstuiver inleren. • het gloeisysteem controleren. • de EGR-klep vervangen. • de turbo vervangen. • meten aan common-rail systeem. • diagnose stellen aan common-rail verstuivers. 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie MODULES • Energiesystemen Diesel € 149 met OOMT zonder OOMT: € 265 17.

ONDERHOUD BAT | EBAT | TS LUCHTDRUKREMMEN Basiskennis over luchtdrukremmen Het is belangrijk voor de veiligheid dat het remsysteem van een zwaar voertuig goed afgesteld wordt. De leerling leert schema’s lezen, de werking begrijpen, het luchtdrukremsysteem opbouwen en afstellingen uitvoeren. 1,5 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • pneumatische schema’s lezen en onderdelen herkennen. • een luchtdrukverzorgend systeem opbouwen. • een bedrijfsremsysteem opbouwen. • een hulp-/parkeerremgedeelte opbouwen. • het volgwagenstuurgedeelte opbouwen. • metingen uitvoeren aan het voetremventiel. • ALR controleren. • een volgwagenremsysteem opbouwen. • drukmetingen uitvoeren aan beveiligings-systemen. • voorijling van de voorwagen en volgwagen controleren en afstellen. 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | ONDERHOUD MODULES • Luchtdrukremsystemen € 149 met OOMT zonder OOMT: € 265

ONDERHOUD BAT | EBAT | TS MOTORCOMPONENTEN METEN RPT-dag over het inwendige van de motor Op deze RPT-dag leert de leerling het inwendige van de motor te meten en te controleren. Zo kan hij bepalen of cilinderkop, zuigers, cilinders en lagers moeten worden vervangen, gerepareerd of nog een tijdje meekunnen. Hetzelfde geldt voor de onderdelen van de distributie. Een waardevolle vaardigheid voor in het bedrijf en ook nog eens belangrijk voor het examen BAT! 1 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • cilinders en zuigers meten: tapsheid en ovaliteit, zuigerspeling, groefspeling van zuigerveren en slotspeling van zuigerveren bepalen. • een klepmechanisme meten: nokhoogte en slijtage bepalen, lagertappen, kleppen, klepveren en klepgeleiders meten. • een krukas en lagering meten: hoofdlagers, drijfstanglagers, axiale en radiale speling en slingering meten. • de uitsteekhoogte van cilindervoeringen meten. • relatieve compressiemeting met een systeemtester. • met een endoscoop de motor van binnen onderzoeken. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie MODULES • Motormechanische componenten € 149 met OOMT zonder OOMT: € 265 19.

ONDERHOUD BAT | EBAT | TS WIELUITLIJNEN EN BANDEN Alles over wielen en banden Leerling leren de belangrijkste werkzaamheden die nodig zijn voor het onderhoud aan banden. Ook leert hij de wielstanden van een auto controleren en de sporing afstellen. 1 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • de basis van balanceren en uitlijnen uitleggen. • uitleggen wat wiel- en fuseestanden zijn en wat hun invloed is op het rijgedrag van een voertuig. • banden herkennen en controleren op slijtage en beschadigingen. • wielen van een voertuig balanceren met een finish balancer. • de scheefstand van de achteras controleren met JOSAM apparatuur. • met KOCH apparatuur sporing en camber vooras meten. • een uitlijnrapport analyseren. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | ONDERHOUD MODULES • Banden en wielen • Wielgeometrie € 149 met OOMT zonder OOMT: € 265

RPT. REPARATIE 21.

REPARATIE BAT | EBAT | TS WIELUITLIJNING EN CHASSIS Belangrijke RPT-dag als voorbereiding op het examen EBAT Deze RPT-dag is vooral een oefening in nauwkeurig uitlijnen, precies volgens de procedure. Plan voor je leerling een uitlijn-klus, vlak na deze dag en geef hem de tijd om er lekker op te oefenen. Als hij klaar is laat je hem aan jou vertellen welke stappen hij allemaal heeft genomen. Op de display van het uitlijnapparaat kun je zien of hij het goed heeft gedaan. Je leerling leert uitlijnen met verschillende uitlijnapparatuur. Deze kennis is een onderdeel van het examen EBAT. 1 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • de verschillende wiel- en fuseestanden en de invloed daarvan op het rijgedrag van het voertuig uitleggen. • met JOSAM en ander meetgereedschap het chassis meten. • met JOSAM de scheefstand van de achteras meten. • met KOCH de wiel- en fuseestanden van de vooras meten. • met de aangesloten meter de stuurdrukken meten. • een uitlijnrapport analyseren. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | REPARATIE MODULES • Stuursystemen • Wielgeometrie € 149 met OOMT zonder OOMT: € 265

REPARATIE BAT | EBAT | TS TRANSMISSIE EN AANDRIJVING RPT-dag over de versnellingsbak en het differentieel Na deze dag vertelt je leerling jóu wat moet gebeuren als een versnellingsbak moeilijk schakelt, kraakt of uit de versnelling springt! Hij leert een versnellingsbak en een eindaandrijving demonteren en weer monteren. Daarbij voert hij de controles en afstellingen uit die in de werkplaatshandleiding staan. 1 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • een versnellingsbak uit elkaar halen, controleren en monteren. • een eindoverbrenging en differentieel controleren. • de naafreductie uit elkaar halen, controleren en monteren. • de beveiligingen op een versnellingsbak controleren. • de opbouw en werking van een geautomatiseerde versnellingsbak uitleggen. • storing zoeken bij een geautomatiseerde versnellingsbak. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie MODULES • Transmissie en aandrijving € 149 met OOMT zonder OOMT: € 265 23.

REPARATIE BAT | EBAT | TS DIAGNOSE LUCHTDRUKREMMEN Voorkennis: Luchtdrukremmen Belangrijke RPT-dag over remmen De remmen zijn natuurlijk het allerbelangrijkste onderdeel van een vrachtwagen. Dit is zonder meer een belangrijke RPT-dag voor elke leerling. Na deze dag kan je leerling bijvoorbeeld bepalen of een vrachtwagen remt zonder te scharen, en of de remkracht goed verdeeld wordt over de assen; in geladen en ongeladen toestand. 1 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • een diagnose stellen bij een voertuig met leeglastventiel. • het volgwagen stuurventiel meten. • een mechanisch ALR meten. • met nomogrammen de hefboomlengte bepalen van mechanische ALR’s. • een diagnose stellen bij een aanhanger met verkeerd afgestelde aanpassingsventielen op vooras en achteras. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | REPARATIE MODULES • Luchtdrukremsystemen op niveau 3 € 149 met OOMT zonder OOMT: € 265

REPARATIE BAT | EBAT | TS AIRCOSYSTEMEN EN STANDKACHELS RPT-dag over de basis van het aircosysteem Na deze RPT-dag kan je leerling met behulp van de voelpuntentabel aan de leidingen en bij de in- en uitgangen van de airco-onderdelen ‘voelen’ of de airco doet wat hij moet doen. En daarbij hoeft hij niets bij uit te bouwen of los te koppelen, dus dit kan hij doen zonder het f-gassen certificaat. Je leerling kent na deze training de werkingen van een airco. Hij heeft dat nodig om zijn f-gassen certificaat gaan halen. Daarmee mag hij airco’s leeghalen. Hoe dat moet leren we hem later, in de RPTtraining Airco terugwinnen en onderhoud. Dan doet hij meteen examen, handig toch? 1,5 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • de opbouw van het aircosysteem uitleggen. Ook kan hij met overzichtschema’s de verschillen tussen diverse aircosystemen herkennen. • een aircosysteem onderhouden en een diagnose uitvoeren. • met een voelpuntentabel een diagnose stellen van een aircosysteem met capillair. • met een voelpuntentabel een diagnose stellen van een aircosysteem met expansieventiel. • controleren of het aircosysteem van een voertuig werkt. • de transportkoeling controleren.de opbouw en werking van standkachels (luchtverwarmer en waterverwarmer) uitleggen. • de opbouw van de elektrisch schema’s van aircosystemen uitleggen. 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie MODULES • Warmtewisselsystemen € 149 met OOMT zonder OOMT: € 265 25.

REPARATIE BAT | EBAT | TS OEFENEN EXAMEN ONDERHOUD EN REPARATIE BAT De moeilijkste opdrachten van het examen nog eens oefenen Doet je leerling binnenkort examen Bedrijfsautotechnicus (BAT) kerntaak 1 en 2 (Onderhoud en Reparatie)? Dan heeft hij op school alle theorie gehad. En in je bedrijf en bij onze RPT-dagen heeft hij alle klussen intussen zelf gedaan. Is hij klaar voor het examen? Dan kan hij bij ons onderwerpen van het examen extra komen oefenen. Op deze RPT-dag leggen we hem uit hoe hij tijdens het examen het beste te werk kan gaan. We geven tips zodat hij weet waar hij op moet letten en we vertellen hoe hij tijdens het examen beoordeeld wordt. Je leerling moet al kennis en ervaring hebben met de opdrachten die we gaan oefenen. We gaan hem de klussen nu namelijk niet aanleren, hij kan ze wel extra komen oefenen, en daar begeleiden we hem natuurlijk bij. Zo heeft hij alles in de vingers en kan hij vol vertrouwen beginnen aan zijn Proeve van Bekwaamheid. De leerling kan de volgende opdrachten oefenen: • Radio aansluiten • Kleppen stellen • Verstralers aansluiten • Afleveringscontrole uitvoeren • Stekkerverbindingen beoordelen en maken • 7-polige stekkerverbinding maken en controleren • Multiriem en spanner demonteren en monteren 1 DAG EXAMEN Praktijktraining vóór het examen RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | REPARATIE € 285

RPT. DIAGNOSE 27.

DIAGNOSE EBAT | TS AUTO ELEKTRONICA RPT-training die bijna iedereen volgt. Deze dagen leggen een belangrijke basis! In deze fase van de opleiding wordt het allemaal wat moeilijker met de elektronica, vooral door de netwerken. Met deze RPT-dagen leert je leerling complexe storingen zoeken met de multimeter. Zo kan hij storingen zoeken in moderne elektrische systemen en reparaties controleren. We meten allerlei elektronische componenten door en stellen dan de diagnose. 1,5 uur online zelfstudie Na de 1e dag kan de leerling: • goed meten met een multimeter. • goed meten met een stroomtang. • de wet van Ohm toepassen. • serie- en parallelschakelingen meten. • diodes meten en de werking ervan controleren en beoordelen. • LED’s meten en de werking ervan controleren en beoordelen. 1,5 uur online zelfstudie Na de 2e dag kan de leerling: • kortsluiting opsporen. • een clandestiene verbruiker opsporen. • storingen opsporen aan een voertuig volgens de V1-V2-V3-V4 methode. • een storing zoeken in elektrische en elektronische systemen. 1,5 uur online zelfstudie Na de 3e dag kan de leerling: • een startsysteem controleren en een diagnose stellen. • een laadsysteem controleren en een diagnose stellen. • de kennis van dag 1 en 2 gebruiken om zelfstandig storingen in complexe elektrische en elektronische systemen te lokaliseren. • meetresultaten controleren en de plaats van de storing aangeven in het bijbehorende schema. • ‘terugmeten’ om de exacte locatie van de storing te vinden. • een juiste diagnose stellen door de multimeter, stroomtang en schema’s effectief te gebruiken. • transistoren meten en de werking ervan controleren en beoordelen. • een startsysteem meten. • een laadsysteem meten. • onderdelen aansluiten. • goede verbindingen maken. • met verschillende elektrische schema’s werken. 3 DAGEN + 1,5 uur online zelfstudie per RPT-dag RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | DIAGNOSE MODULES • Auto Elektronica 3 • Start- en laadsystemen op niveau 3 • Schemalezen € 540 met OOMT zonder OOMT: € 795

DIAGNOSE EBAT | TS METEN MET DE SCOOP Voorkennis: Auto Elektronica Leren omgaan met de oscilloscoop Een scoop lijkt een moeilijk instrument maar je kunt er zo veel informatie uit halen. Bijvoorbeeld omdat je een signaal kunt stilzetten en uitrekken. Met een multimeter kan dat niet. We hebben een leuke app ontwikkeld waarin je de knoppen en functies goed leert kennen. Speciaal voor leerlingen -maar niet verboden voor leermeesters ;-)! Gratis in de App store en Playstore. Op deze RPT-dag leren we de leerling omgaan met de oscilloscoop. Daarmee kun je dieper liggende problemen blootleggen, maar dit vereist wel speciale kennis. Maak kennis met AC, DC, frequenties, digitale signalen en duty cycle en hoe die te meten met de scoop om vervolgens een diagnose te stellen. 1 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • tijd, spanning en triggerniveau instellen. • begrippen als AC, DC, periodetijd, frequentie en dutycycle uitleggen. • periodetijd, frequentie en duty-cycle berekenen. • verschillende onderdelen meten. • een niet repeterend signaal meten. • wisselspanning meten. • variabele gelijkspanning meten. • blokspanning meten. • een digitaal signaal meten. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie MODULES • Auto Elektronica 3 € 180 met OOMT zonder OOMT: € 265 29.

DIAGNOSE EBAT | TS SENSOREN EN ACTUATOREN Voorkennis: Auto Elektronica + Meten met de scoop Uitgebreid aandacht voor meten Op deze RPT-dag wordt het meten helemaal duidelijk. Het gaat over alle elektronische componenten die de motor aansturen en processen afregelen. Denk bijvoorbeeld aan de temperatuursensor, Piezo-sensor en de luchtmassameter. We gaan de onderdelen benoemen, doormeten en dan een diagnose stellen. Had je leerling eerder moeite met meten, na deze dag heeft hij het écht in de vingers! 1 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • uitleggen hoe sensoren en actuatoren werken. Bijvoorbeeld de temperatuursensor, inductieve-sensor, hall-sensor, potentiometer, druksensor en solenoïdeklep. • controles op de juiste manier uitvoeren. • een correcte diagnose stellen over het systeem waarin deze elementen werken. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | DIAGNOSE MODULES • Auto Elektronica 1 en 2 • Schemalezen • Start- en laadsystemen € 180 met OOMT zonder OOMT: € 265

DIAGNOSE EBAT | TS DIAGNOSE DIESELMOTORMANAGEMENT Voorkennis: Auto Elektronica + Sensoren en actuatoren + Meten met de scoop Leer diagnose stellen aan een dieselmotor Deze RPT-dag gaat over alle elektronica die de dieselmotor aanstuurt. Zoals het gloeisysteem en de verstuivers maar ook de sensoren die signalen afgeven om de motor optimaal te laten functioneren. We leren de onderdelen doormeten en zo een diagnose stellen. Storing zoeken in een motormanagementsysteem is een onderdeel van het EBAT-examen! Dit oefenen we uitgebreid. 1,5 uur online zelfstudie Na de 1e dag kan de leerling: • een EDC systeem analyseren. • met de scoop een pompverstuiversysteem analyseren. • met de scoop een common-rail systeem analyseren. • met de systeemtester en drukmeterset een commonrail systeem analyseren. • een SCR systeem analyseren 1,5 uur online zelfstudie Na de 2e dag kan de leerling: • een diagnose stellen over het common-rail dieselsysteem. • een diagnose stellen over het pompverstuiversysteem. • met EDC een diagnose stellen over het dieselsysteem. • de retourlekkage van de verstuivers meten. • een diagnose stellen over het SCR systeem. 2 DAGEN + 1,5 uur online zelfstudie per RPT-dag MODULES • Motormanagement Diesel € 360 met OOMT zonder OOMT: € 530 31.

DIAGNOSE EBAT | TS DIAGNOSE LUCHTVERING Voorkennis: Meten met de scoop Belangrijke dag voor in de werkplaats Luchtvering, luchtdrukremmen en luchtgeveerde stoelen maken tegenwoordig deel uit van geïntegreerde elektronisch-pneumatische systemen. Als een voertuig bijvoorbeeld scheef staat, kan de oorzaak dan ook in verschillende systemen zitten. We leren je leerling alles over de opbouw en werking van het luchtveersysteem. Ook leert hij de afstellingen van de wagenhoogte uitvoeren en een diagnose stellen. Het controleren van de hoogteregeling is een onderdeel van het examen. We nemen de tijd om dit goed in de vingers te krijgen. 1,5 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • met het schema een mechanisch lucht-veersysteem aansluiten en de juiste hoogtes afstellen. • met een multimeter en scoop controleren of de hoogtesensor en balgdruksensor werken (ECAS/ECS). • uitleggen hoe het bedieningskastje werkt en metingen verrichten. Ook kan hij met een systeemtester de juiste hoogtes kalibreren. • op een geleide manier een diagnose stellen bij een storing aan een elektronische luchtvering. • pneumatische en elektrische schema’s lezen en de opbouw/werking van het systeem verklaren met deze schema’s. 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | DIAGNOSE MODULES • Comfort- en veiligheidssystemen • Luchtdrukremsystemen op niveau 3 € 180 met OOMT zonder OOMT: € 265

DIAGNOSE EBAT | TS DIAGNOSE ABS EN EBS Voorkennis: Auto Elektronica + Meten met de scoop Een RPT-training om veel van op te steken De leerling leert de opbouw van ABS en EBS (KNORR en WABCO). Ook leert hij metingen en afstellingen uitvoeren. Storing zoeken aan een EBS-systeem is onderdeel van het examen. 1,5 uur online zelfstudie Na de 1e dag kan de leerling: • het doel van harmonisatie en voorijling bij conventioneel geremde voertuigen uitleggen. Ook kan hij de juiste instellingen bepalen. • uitleggen hoe de belangrijkste onderdelen van het WABCO EBS-systeem (trekkend voertuig) werken. • het pneumatische circuit van een EBS-systeem voor getrokken voertuigen aansluiten, de aan-spreekdruk bepalen en de ingestelde voorijling meten. • uitleggen hoe de belangrijkste onderdelen van het KNORR EBS-systeem (trekkend voertuig) werken. • de wielsensoren meten. • de slijtagesensor en het ABS-ventiel meten. • storingen zoeken in het ABS-systeem. • elektrische schema’s van een ABS-systeem lezen, begrijpen en verklaren. 1,5 uur online zelfstudie Na de 2e dag kan de leerling: • met een systeemtester de werking van een EBSsysteem verklaren. • met manometers, systeemtester en een scoop een conclusie trekken en reparatieadvies geven over de oorzaak van een storingen in het EBS of klachten van de chauffeur. • met de systeemtester het ESP-systeem analyseren. • elektrische schema’s van een EBS-systeem lezen, begrijpen en verklaren. 2 DAGEN + 1,5 uur online zelfstudie per RPT-dag MODULES • Luchtdrukremsystemen op niveau 3 € 360 met OOMT zonder OOMT: € 530 33.

DIAGNOSE EBAT | TS DATANETWERKEN Voorkennis: Auto Elektronica + Meten met de scoop Krijg de datanetwerken echt onder de knie Veel leerlingen vinden datanetwerken moeilijk. Denk aan computergestuurde componenten als motormanagement, automatische transmissie en ABS. Deze RPT-dag gaat in op hoe technische systemen informatie uitwisselen. We maken kennis met begrippen als LIN-bus, Most en IRDA en CAN-bus. Leer hoe de netwerken zijn opgebouwd, hoe ze werken en hoe je ze kan doormeten. 1,5 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • de opbouw en werking van CANbus datanetwerken uitleggen. • de bedradingsschema’s van CANbus netwerken lezen. • weerstandswaarden meten van de verschillende CANbus netwerken. • scoop beelden interpreteren van CANbus Low speed netwerken. • scoop beelden interpreteren van CANbus High speed netwerken. 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | DIAGNOSE MODULES • Datanetwerken € 180 met OOMT zonder OOMT: € 265

DIAGNOSE EBAT | TS OEFENEN EXAMEN REPARATIE EBAT De moeilijkste opdrachten van het examen nog eens oefenen Doet je leerling binnenkort examen Eerste Bedrijfsautotechnicus (EBAT) kerntaak Reparatie? Dan heeft hij op school alle theorie gehad. En in je bedrijf en bij onze RPT-dagen heeft hij alle klussen intussen zelf gedaan. Is hij klaar voor het examen? Dan kan hij bij ons onderwerpen van het examen extra komen oefenen. Op deze RPT-dag leggen we hem uit hoe hij tijdens het examen het beste te werk kan gaan. We geven tips zodat hij weet waar hij op moet letten en we vertellen hoe hij tijdens het examen beoordeeld wordt. Je leerling moet al kennis en ervaring hebben met de opdrachten die we gaan oefenen. We gaan hem de klussen nu namelijk niet aanleren, hij kan ze wel extra komen oefenen, en daar begeleiden we hem natuurlijk bij. Zo heeft hij alles in de vingers en kan hij vol vertrouwen beginnen aan zijn Proeve van Bekwaamheid. REPARATIE EBAT De leerling kan de volgende opdrachten oefenen: • Verlichting aansluiten en stekkerverbindingen maken • Mechanisch meten aan een cilinder • Hoogteregelventiel monteren en afstellen • Ruitenwissermotor aansluiten • Differentieel afstellen 1 DAG EXAMEN Praktijktraining vóór het examen € 285 35.

DIAGNOSE EBAT | TS OEFENEN EXAMEN DIAGNOSE EBAT De moeilijkste opdrachten van het examen nog eens oefenen Doet je leerling binnenkort examen Eerste Bedrijfsautotechnicus (EBAT) kerntaak Diagnose? Dan heeft hij op school alle theorie gehad. En in je bedrijf en bij onze RPT-dagen heeft hij alle klussen intussen zelf gedaan. Is hij klaar voor het examen? Dan kan hij bij ons onderwerpen van het examen extra komen oefenen. Op deze RPT-dag leggen we hem uit hoe hij tijdens het examen het beste te werk kan gaan. We geven tips zodat hij weet waar hij op moet letten en we vertellen hoe hij tijdens het examen beoordeeld wordt. Je leerling moet al kennis en ervaring hebben met de opdrachten die we gaan oefenen. We gaan hem de klussen nu namelijk niet aanleren, hij kan ze wel extra komen oefenen, en daar begeleiden we hem natuurlijk bij. Zo heeft hij alles in de vingers en kan hij vol vertrouwen beginnen aan zijn Proeve van Bekwaamheid. DIAGNOSE EBAT De leerling kan de volgende opdrachten oefenen: • Metingen aan de krukas • Storing zoeken aan een EBS-systeem • Voorijling afstellen • Storing zoeken dieselmotormanagement • Storing zoeken spiegelverstelling • Uitlijnen 1 DAG EXAMEN Praktijktraining vóór het examen RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | DIAGNOSE € 285

RPT. DIAGNOSE GEVORDERD 37.

DIAGNOSE GEVORDERD | TS DIAGNOSE AIRCOSYSTEMEN Voorkennis: Airco terugwinnen en onderhoud + certificaat f-gassen verplicht Inzicht is nodig om diagnose te stellen Met deze training verdiept je leerling zijn inzicht in de koeltechnische werking van aircosystemen en de diagnosemogelijkheden. Hij leert de gereedschappen en apparatuur kennen waarmee je praktisch diagnose stelt. We werken met doelgerichte diagnosemethodieken om storingen snel op te kunnen lossen. Je leerling moet wel al werkervaring hebben met onderhoud van aircosystemen. Na deze training kunnen leerlingen een compleet aircosysteem analyseren, diagnosticeren en repareren. 1 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • koudemiddel analyseren met kijkglas en Identifier. • een elektronisch gestuurde compressor testen. • aircovulling beoordelen m.b.v. testrapport. • druksensoren testen. • diagnose stellen door drukbeproeven. • diagnose stellen aan aircosysteem (storing zoeken). 1 DAG + 1 uur online zelfstudie MODULES • Auto Elektronica 5 RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | DIAGNOSE GEVORDERD € 255 met OOMT zonder OOMT: € 315

DIAGNOSE GEVORDERD | TS DIAGNOSE MANAGEMENTSYSTEMEN Voorkennis: Meten met de scoop Diagnose stellen aan alle managementsystemen Deze RPT-dagen gaan over alle elektronische componenten die de auto aansturen en processen afregelen. De leerling leert regelsystemen analyseren, zoals motormanagement systemen en stabiliteitssystemen (ABS/ASR/ESP). 1,5 uur online zelfstudie Na de 1e dag kan de leerling: • verschillende sensoren en actuatoren meten. • motormanagementsystemen analyseren. 1,5 uur online zelfstudie Na de 2e dag kan de leerling: • met moderne gereedschappen en hulpmiddelen (scoop en systeemtesters) systematisch storing zoeken. • een motormechanische storing oplossen d.m.v. metingen. 2 DAGEN + 1,5 uur online zelfstudie per RPT-dag MODULES • Motorregeling • Rijdynamica € 510 met OOMT zonder OOMT: € 630 39.

DIAGNOSE GEVORDERD | TS DIAGNOSE DATANETWERKEN Voorkennis: Meten met de scoop RPT-dag over communicatie tussen technische systemen Op deze RPT-dag analyseren we met de scoop de communicatie tussen datanetwerken. Denk aan computergestuurde componenten als motormanagement, automatische transmissie en ABS. Krijg inzicht in LIN-bus, Most en IRDA en CAN-bus. 1,5 uur online zelfstudie Na de 1e dag kan de leerling: • de opbouw van datanetwerken zoals CANbus uitleggen. • datanetwerken in elektrische schema’s herkennen. • met de scoop en multimeter spanning en weerstand meten aan het CANnetwerk. • het signaal herkennen van een goed systeem en een signaalanalyse uitvoeren bij een defect systeem. 1,5 uur online zelfstudie Na de 2e dag kan de leerling: • storingen in datanetwerken lokaliseren. • uitleggen hoe het datasysteem reageert op verschillende storingen. • zelfstandig het probleem analyseren, de juiste diagnose stellen en een adequate oplossing geven bij storingen aan het datanetwerk. • de scoop en systeemtester effectief gebruiken. 2 DAGEN + 1,5 uur online zelfstudie per RPT-dag MODULES • Auto Elektronica 4 RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | DIAGNOSE GEVORDERD € 510 met OOMT zonder OOMT: € 630

DIAGNOSE GEVORDERD | TS VOERTUIGPRESTATIES Voorkennis: Meten met de scoop Voor veel leerlingen de leukste RPT-dag Je krijgt niet vaak de kans om met een vermogenstestbank te werken. In Nieuwegein hebben we er één! Deze RPT-dag gaat in op het meten van motorvermogen in kW, pk en koppel (Nm). We leren je leerling veilig werken met de motortestbank (of rollenbank). We interpreteren de vermogenskrommes en stellen diagnoses. Ook meten we aan het motormanagement dat het vermogen beïnvloedt. Na de training kan de leerling: • de begrippen ‘vermogen’ en ‘koppel’ verklaren. Ook kan hij koppel- en vermogenskrommes interpreteren. • met een vermogenstestbank een diagnose stellen. • met de scoop en systeemtester het motormanagement meten tijdens een testrun. • regelprocessen in een motormanagement bestuderen en manipuleren. • met een motortestbank de invloed op de motorprestaties controleren. 1 DAG MODULES • Motordynamica € 255 met OOMT zonder OOMT: € 315 41.

DIAGNOSE GEVORDERD | TS OEFENEN EXAMEN REPARATIE TS • DIAGNOSE TS De moeilijkste opdrachten van het examen nog eens oefenen Doet je leerling binnenkort examen Technisch Specialist (TS) kerntaak Reparatie of kernaak Diagnose? Dan heeft hij op school alle theorie gehad. En in je bedrijf en bij onze RPT-dagen heeft hij alle klussen intussen zelf gedaan. Is hij klaar voor het examen? Dan kan hij bij ons onderwerpen van het examen extra komen oefenen. Op deze RPT-dag leggen we hem uit hoe hij tijdens het examen het beste te werk kan gaan. We geven tips zodat hij weet waar hij op moet letten en we vertellen hoe hij tijdens het examen beoordeeld wordt. Zo heeft hij alles in de vingers en kan hij vol vertrouwen beginnen aan zijn Proeve van Bekwaamheid. REPARATIE TS De leerling kan de volgende opdrachten oefenen: • Distributie modificeren • Kleppen stellen • Pompverstuiver vervangen • Verstuivers inleren • Schakelvork in versnellingsbak vervangen • Eindoverbrenging lager voorspanning meten • Ruitenwissermotor aansluiten • Koplamp aansluiten DIAGNOSE TS Tijdens deze examentraining kan de leerling het soort opdrachten oefenen die tijdens het examen worden afgenomen: • 4 werkorders elektronisch • 1 werkorder mechanisch 1 DAG EXAMEN Praktijktraining vóór het examen RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | DIAGNOSE GEVORDERD € 315

RPT. SPECIALS 43.

SPECIALS BAT | EBAT | TS AIRCO REPARATIE (F-GASSEN) Voorkennis: Aircosystemen en standkachels Met examen f-gassen De leerling sluit deze RPT-dag af met het examen f-gassen mobiele airco. Slaagt hij? Dan heeft hij meteen het certificaat f-gassen op zak! Verder leert hij alles over het onderhoud van de airco. Na deze training kan je leerling een compleet aircosysteem afvullen en onderhouden. 1 uur online zelfstudie Tijdens deze RPT-dag behandelen we kort de belangrijkste theorie, om de praktijkopdrachten en het examen te kunnen doen. Na deze RPT-dag heeft je leerling: • kennis van de werking van mobiele airco’s. • kennis van de milieueffecten van als koelmiddel gebruikte synthetische koudemiddelen en de desbetreffende milieuregelgeving. • kennis over de milieuvriendelijke terugwinning van gefluoriseerde broeikasgassen en gereguleerde stoffen. PRAKTIJKOEFENINGEN: • het aircosysteem legen, met dezelfde airco-machine die ook tijdens het examen wordt gebruikt. • reinheid van het f-gas in de opslagcilinder controleren. • hoeveelheid f-gas in de opslagcilinder controleren. 1 uur online zelfstudie Na deze RPT-dag kan de leerling: • Vacumeren: resterend vocht moet voldoende uit de installatie verwijderd worden. Anders kan dit problemen opleveren waardoor het systeem beschadigd kan raken of zelfs kan uitvallen. • Deskundig vullen: door ondeskundige handelingen tijdens het vullen kan de compressor door vloeistofslag beschadigd raken. Het gevolg is grote interne vervuiling. Een nieuwe compressor kan pas na vakkundig spoelen van het systeem gemonteerd worden. • De installatie controleren: hiermee voorkom je versnelde uitval. Je controleert temperaturen, drukken, inschakelen beveiligingen en inschakelen van de condensorventilator voordat je de auto weer meegeeft aan de klant. 2 DAGEN + 1 uur online zelfstudie per RPT-dag RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | SPECIALS PRAKTIJK + Praktijktraining voor betere inzetbaarheid in het leerbedrijf € 360 met OOMT zonder OOMT: € 530 Examen: € 145

SPECIALS BAT | EBAT | TS VEILIG WERKEN AAN E-BEDRIJFSWAGENS BASIS (ev-VOP NEN 9140) Voorkennis: Auto Elektronica Leer hoe je veilig werkt aan hybride en e-bedrijfsvoertuigen Op deze RPT-dag leer je veilig werken met hybride of volledig elektrisch aangedreven voertuigen. Je leerling leert de verschillende HV-componenten herkennen en hun functie begrijpen. Dit helpt je om beter te begrijpen wat de risico’s zijn, zodat je weet hoe je veilig met deze voertuigen kunt werken. Zo voldoe je ook aan de NEN 9140-norm met betrekking tot het werken met elektrische en hybride voertuigen voor voldoende onderrichte personen (ev-VOP). Let op, volgens de NEN 9140 richtlijnen moet je minimaal 18 jaar zijn voor een aanwijzing! Vóór deze training volg je eerst een e-learning van ongeveer 1 uur. Deze e-learning moet je met een voldoende afronden voor je naar de praktijkdag komt. De deelnemer krijgt het certificaat ‘Veilig werken aan e-bedrijfswagens’ na afloop van de training, als de kennistoets met een voldoende is afgerond. 1 uur online zelfstudie In deze training behandelen we de volgende onderwerpen: • veiligheidsrisico’s van werken aan, met of nabij e-voertuigen herkennen. • veiligheidsmaatregelen met betrekking tot e-voertuigen nemen. • de Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s) die voor het werken aan e-voertuigen noodzakelijk zijn gebruiken. • de verschillende EV-componenten herkennen en verklaren. • PBM’s controleren. • de eisen aan (meet)gereedschappen toepassen. • HV-systemen veiligstellen volgens de voorschriften van de fabrikant. • inschatten wanneer er elektrisch gevaar dreigt en je niet aan, met of nabij het e-voertuig kan werken. • weten wanneer je de ev-WV (ev-WerkVerantwoordelijke) inschakelt. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie PRAKTIJK + Praktijktraining voor betere inzetbaarheid in het leerbedrijf € 315 45.

SPECIALS BAT | EBAT | TS DIAGNOSE UITLAATGASNABEHANDELING (EURO 6) Voorkennis: Auto Elektronica + Diagnose Dieselmotormanagement Leer storingen in Euro-6 systemen oplossen Deze 2-daagse RPT-training gaat over het uitlaatgasnabehandelingssysteem. Je leert de opbouw van het systeem kennen en waarom systemen als EGR en AdBlue wordt toegepast. We gaan ook uitgebreid in op hoe systemen als Denoxtronic, Bluetec en Albonair werken, en wat de functies zijn van de verschillende sensoren en actuatoren. Natuurlijk werken we volop in de praktijk, je gaat verschillende diagnoses stellen aan voertuigen en systemen waarin we storingen hebben ingebouwd, zodat je daarvan kunt leren. Na de 1e dag heeft de leerling kennis van: • werking en principe van euro 6 systemen. • doel en werking van EGR systeem. • doel en werking van AdBlue toevoeging. • opbouw van roetfilter en oxidatiekatalysator. • wat zijn de verschillen tussen de verschillende systemen. • functie van de diverse sensoren en actuatoren. Na de 2e dag kan de leerling: • diagnose stellen aan de verschillende Euro-6 systemen. • opsporen van aangebrachte systeemstoringen. • metingen verrichten met behulp van multimeter, scoop en diagnose-apparatuur. • relatie verklaren tussen klacht en storing. 2 DAGEN RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | SPECIALS PRAKTIJK + Praktijktraining voor betere inzetbaarheid in het leerbedrijf € 795

SPECIALS BAT | EBAT | TS INCIDENT MANAGEMENT Met examen ‘Eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten op wegen’ Als je veel als servicebedrijf of pechhulpdienst onderweg bent, is de kans groot dat je als eerste aankomt bij een incident op de rijbaan. Dan is het natuurlijk zaak om de weg zo snel mogelijk vrij te maken. Maar ook een pechgeval op de vluchtstrook is een incident. Incident Management (IM) bestaat uit alle maatregelen die je moet nemen om zo veilig mogelijk te handelen na een verkeersincident. Voor het verlenen van pechservice op het Nederlandse wegennet moeten pechhulpverleners adequaat zijn opgeleid. Voor BOVAG en VACO bedrijven is het volgen van deze training zelfs verplicht. Met deze training leert je om je werkzaamheden zo veilig mogelijk uit te voeren, zonder dat je de overige weggebruikers in gevaar brengt of onnodig hindert. Tijdens deze training leren medewerkers hoe ze veilig moeten handelen tijdens een incident op de weg. 1 uur online zelfstudie Zelfstudie is een belangrijk onderdeel van deze training. Voor het examen moet je de ‘Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij verkeersincidenten’ goed kennen. Dit boek ontvang je per post. Neem het goed door, reken hiervoor ongeveer 8 uur leestijd. Verder bereid je je voor met onze e-learning. Deze duurt ongeveer 1 uur. Tot slot kun je nog oefenvragen maken. Als je je goed hebt ingelezen kom je naar de praktijktraining bij Innovam. We zorgen er via oefeningen voor dat je inzicht krijgt in de belangrijkste onderdelen van Incident Management: • Eerste veiligheidsmaatregelen: de 4 V’s bij één- en tweezijdig aanrijdgevaar. • Beveiliging incidenten op de rijbaan • Beveiliging pechhulpverlening op de vluchtstrook • Pechhulp binnen de bebouwde kom Direct na de training maak je het examen. 1/2 DAG + 1 uur online zelfstudie + 8 uur leestijd PRAKTIJK + Praktijktraining voor betere inzetbaarheid in het leerbedrijf € 235 Examen: € 70 47.

Samen maken we van je leerling een echte monteur. innovam.nl/RPT 030-6087751 09 | 2019 ©INNOVAM

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
Home


You need flash player to view this online publication