32

DIAGNOSE EBAT | TS DIAGNOSE LUCHTVERING Voorkennis: Meten met de scoop Belangrijke dag voor in de werkplaats Luchtvering, luchtdrukremmen en luchtgeveerde stoelen maken tegenwoordig deel uit van geïntegreerde elektronisch-pneumatische systemen. Als een voertuig bijvoorbeeld scheef staat, kan de oorzaak dan ook in verschillende systemen zitten. We leren je leerling alles over de opbouw en werking van het luchtveersysteem. Ook leert hij de afstellingen van de wagenhoogte uitvoeren en een diagnose stellen. Het controleren van de hoogteregeling is een onderdeel van het examen. We nemen de tijd om dit goed in de vingers te krijgen. 1,5 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • met het schema een mechanisch lucht-veersysteem aansluiten en de juiste hoogtes afstellen. • met een multimeter en scoop controleren of de hoogtesensor en balgdruksensor werken (ECAS/ECS). • uitleggen hoe het bedieningskastje werkt en metingen verrichten. Ook kan hij met een systeemtester de juiste hoogtes kalibreren. • op een geleide manier een diagnose stellen bij een storing aan een elektronische luchtvering. • pneumatische en elektrische schema’s lezen en de opbouw/werking van het systeem verklaren met deze schema’s. 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie RPT-DAGEN | BEDRIJFSAUTO | DIAGNOSE MODULES • Comfort- en veiligheidssystemen • Luchtdrukremsystemen op niveau 3 € 180 met OOMT zonder OOMT: € 265

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication