0

2019 | 2020 RPT. OPLEIDINGSPLAN PERSONENAUTO

SAMEN GAAT HET MAKKELIJKER Samen gaat het makkelijker Begeleid je dit schooljaar een BBL-leerling? Dan zorgt het leerbedrijf voor het praktijkcomponent van de opleiding. Hoe? Dat is aan jou als leermeester. Het is de bedoeling dat je leerling het vak leert en alle praktijkopdrachten van de STEM-lijst* kan oefenen in de werkplaats. Daar komt best wat bij kijken: komen alle klussen in je werkplaats voor, op het juiste niveau? Weet je of je volledig bent, zodat hij alles weet voor het examen? Kunnen jullie kennis overbrengen, en hebben jullie de juiste materialen? Wij willen je graag helpen; samen gaat het makkelijker. Praktijktrainingen vullen jouw begeleiding aan Op een RPT-dag kan je leerling zich een hele dag focussen op, bijvoorbeeld, elektronica. Wij leren hem precies dát wat hij weten moet en de volgende dag kan je leerling goed omgaan met een multimeter. Nieuw: RPT-keuzedagen RPT-keuzedagen horen ook in het opleidingsplan voor je leerling. Je kunt dan met je leerling kiezen welke opdrachten hij bij ons komt oefenen. Opdrachten om zijn praktijkboek af te maken of om bepaalde klussen nog eens te oefenen voordat hij examen doet. Compleet opleidingsplan: inclusief helpdesk en online hulpvideo’s Stel voor je leerling een compleet opleidingsplan samen. Vanaf 4 RPT-dagen per jaar zijn we er óók voor je leerling als hij in de werkplaats aan de slag is. Heeft hij vragen, dan kan hij onze helpdesk bellen. Wil hij uitleg, dan bekijkt hij onze online werkplaats hulpvideo’s. Zo bieden we je leerling een compleet opleidingsplan voor de duur van zijn opleiding in jouw leerbedrijf. Een opleidingsplan stel je eenvoudig samen op innovam.nl/RPT. Wil je liever persoonlijke hulp, aarzel niet en bel ons dan: 030 6087751. We helpen je telefonisch of maken een afspraak voor een bezoek van je accountmanager. Samen maken we van je leerling een echte monteur. * Met de STEM-lijst bedoelen we de lijst van Mogelijke Proeve- of BPV-opdrachten voor AT, EAT en TS-opleidingen. STEM is de stichting die de MBO-examens voor onze branche ontwikkelt, vaststelt en verspreidt. Dit doen zij in samenwerking met de scholen en bedrijven uit de branche. Kort en goed: op de STEM-lijst staan alle opdrachten die een leerling in het leerbedrijf moet leren, of die hij op het examen kan krijgen. RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO

INHOUD WAT IS RPT? OOK IN HET LEERBEDRIJF WAT KOST RPT? ZO STEL JE HET OPLEIDINGSPLAN SAMEN RPT. OPLEIDINGSPLAN BLOK 1 BLOK 2 BLOK 3 BLOK 4 5 7 9 11 12 14 18 26 34 ©INNOVAM SEPTEMBER 2019 Deze gids is met grote zorg samengesteld. Desondanks is het mogelijk dat de informatie onvolledig of onjuist is. Aan de inhoud kunnen geen rechten worden ontleend. Wijzigingen voorbehouden. Overname voor eigen gebruik is toegestaan onder bronvermelding. Afbeeldingen zijn auteursrechtelijk beschermd. Prijswijzigingen en drukfouten voorbehouden. Kijk voor de meest recente prijzen en productinformatie op www.innovam.nl Omwille van de leesbaarheid gebruiken we steeds ‘hij’ in deze gids. Waar ‘hij’ staat kan uiteraard ook ‘zij’ worden gelezen. 3.

Berry Van Mossel Kia

WAT IS RPT? Tijdens een RPT-dag kan je leerling volop oefenen in onze professionele werkplaatsen. Van tevoren krijgt hij theorie als online zelfstudie, zodat hij zich tijdens de RPT-dag vooral op de praktijk kan storten. Veilig en onder leiding van onze deskundige trainers. Door deze focus op één onderwerp kan hij sneller en meer leren, en wij leren hem precies dát wat hij weten moet. RPT helpt je dus met het opleiden van je leerling en dat scheelt jou een heleboel tijd. Dan zijn er ook RPT-keuzedagen waar je leerling opdrachten uit de STEM-lijst* kan leren, of opdrachten vóór het examen nog een keer kan oefenen. Je kiest met je leerling welke 4 opdrachten hij die dag doet. Hij kan bij ons de opdrachten doen waar je in het leerbedrijf niet aan toekomt. En hij kan zich nog extra voorbereiden op opdrachten van het examen. Zo kan je leerling vol vertrouwen beginnen aan de Proeve van Bekwaamheid. Je wilt natuurlijk graag weten hoe je leerling het er vanaf bracht tijdens zijn RPT-dag. Daarom krijg je van ons altijd een samenvatting van zijn beoordeling per e-mail, de beoordeelde opdrachten krijgt hij mee. Daarmee weet je wat hij in de werkplaats vanaf nu zelf kan. Samen zorgen we ervoor dat je leerling een goede monteur wordt. De voordelen van RPT: • RPT maakt eerder declarabel Uitleg van onze deskundige trainers die weten wat de leerling nodig heeft voor zijn opleiding én om in het bedrijf mee te werken aan declarabele klussen. • RPT bespaart tijd In de werkplaats moeten meters worden gemaakt. Maar op een RPT-dag is tijd en materiaal genoeg om goed te oefenen. Onze trainers geven extra uitleg, zodat jij dat niet hoeft te doen. • RPT geeft focus en brengt inzicht Een hele dag focus op een thema. Beginnen bij de basis en doorgaan tot een leerling het echt snapt; ook de werkzaamheden die in jouw werkplaats niet voorkomen maar die hij op zijn examen wel moet kunnen. De beoordeling vertelt jou wat je leerling wel en nog niet kan. Dit geeft jou inzicht in de leerpunten. * Zie pagina 2 5.

Joey Van Mossel Kia

OOK IN HET LEERBEDRIJF We zijn er ook bij jullie in de werkplaats! Heeft je leerling een opleidingsplan met 4 RPT-dagen bij Innovam, dan zijn we er óók voor hem als hij bij jou in de werkplaats aan de slag is. Wil hij uitleg, dan bekijkt hij onze online werkplaats hulpvideo’s. Heeft hij vragen, dan kan hij de Autoniveau-helpdesk bellen. Zo vindt je leerling de oplossing altijd bij Innovam. Dat scheelt heel wat zoekwerk op internet. En je bent er zeker van dat hij goed geholpen wordt. • Uitleg? Bekijk onze online werkplaats hulpvideo’s Heeft je leerling uitleg nodig, gebruik dan onze eersteklas instructievideo’s. Meer dan 200 praktische instructievideo’s en animaties zetten we voor hem (en jou) klaar in Mijn Innovam. Zo krijgen ze stap voor stap instructies, uiteraard op hun eigen niveau. Jij krijgt de video’s ook, zodat je ze tijdens je instructies kunt gebruiken. Gebruik de video’s dus tijdens je uitleg of als voorbereiding op een klus. En je leerling kan ze altijd terugkijken. Zo kan hij zelfstandiger werken en hoef je niet steeds uitleg te geven. • Vragen? Bel met de helpdesk Loopt je leerling vast met een technisch vraagstuk? Voor je het weet zoekt hij lange tijd op internet naar oplossingen. Niet nodig! Als je leerling een RPT-opleidingsplan met 4 dagen heeft, kan zijn vragen stellen aan de telefonische helpdesk van Autoniveau. Onbeperkt, hij mag zo vaak bellen als nodig is. Je leerling kan bellen voor: • ondersteuning bij technische vraagstukken • technische documentatie uit onze database • hulp bij het zoeken van technische informatie. Online hulpvideo’s en de telefonische helpdesk: 2 extra redenen om een compleet opleidingsplan voor je leerling te kiezen. 7.

Sjoerd Van Mossel Kia

WAT KOST RPT? Het RPT-opleidingsplan geeft je leerling de juiste basiskennis om zijn hele loopbaan op terug te vallen. Dat zie je terug in het leerbedrijf: hij kan sneller zelfstandig werken. Het helpt hem ook te slagen voor zijn praktijkexamen. Op deze pagina zie je duidelijk waar het RPT-opleidingsplan uit bestaat en wat de prijs is. Wil je je leerling meer dan 4 trainingen geven? Dat kan, je kunt het opleidingsplan zo groot maken als je zelf wilt. Ook op extra RPTdagen (m.u.v. de keuzedagen) krijg je de OOMT-bijdrage. Je sluit het opleidingsplan af per schooljaar, voor zolang je leerling bij jou in opleiding is. Wil je meer weten over de voorwaarden, kijk dan op innovam.nl/voorwaarden. OPLEIDINGSPLAN AUTOTECHNICUS | AT BLOK 1 4 RPT-dagen 2 RPT-keuzedagen Helpdesk Werkplaats hulpvideo’s Prijs Af: OOMT-bijdrage* Prijs na aftrek OOMT-bijdrage ✓ ✓ ✓ € 1.260 € 464€ 796 BLOK 2 ✓ ✓ ✓ ✓ € 1.890 € 464€ 1.426 OPLEIDINGSPLAN EERSTE AUTOTECHNICUS | EAT BLOK 1 4 RPT-dagen 2 RPT-keuzedagen Helpdesk Werkplaats hulpvideo’s Prijs Af: OOMT-bijdrage* Prijs na aftrek OOMT-bijdrage OPLEIDINGSPLAN TECHNISCH SPECIALIST | TS BLOK 1 4 RPT-dagen 2 RPT-keuzedagen Helpdesk Werkplaats hulpvideo’s Prijs Af: OOMT-bijdrage* Prijs na aftrek OOMT-bijdrage ✓ ✓ ✓ € 1.260 € 464€ 796 BLOK 2 ✓ ✓ ✓ ✓ € 1.890 € 464€ 1.426 ✓ ✓ ✓ € 1.260 € 464€ 796 BLOK 2 ✓ ✓ ✓ ✓ € 1.890 € 464€ 1.426 BLOK 3 ✓ ✓ ✓ ✓ € 1.890 € 340€ 1.550 BLOK 3 ✓ ✓ ✓ ✓ € 1.890 € 340€ 1.550 * OOMT-bijdrage geldt voor OOMT- en OOC-aangesloten bedrijven. Prijzen zijn excl. btw. BLOK 4 ✓ ✓ ✓ ✓ € 1.890 € 240€ 1.650 draagt bij! Is je leerbedrijf aangesloten bij OOMT, dan draagt OOMT bij in deze kosten. OOMT vindt het namelijk belangrijk dat leerlingen de kans krijgen om hun praktische vaardigheden te vergroten. De bijdrage van OOMT is afhankelijk van het leerjaar/opleidingsniveau. Ontvang ook Subsidie Praktijkleren Als je een BBL-leerling begeleidt dan komt je bedrijf waarschijnlijk in aanmerking voor Subsidie Praktijkleren. Dit is een tegemoetkoming van het ministerie van OC&W, in kosten die je bedrijf voor een leerling maakt, zoals opleidingskosten. De tegemoetkoming bedraagt tot € 2.700 per leerling. Meer weten, kijk op innovam.nl/spl. 9.

Sjoerd & Berry Van Mossel Kia

ZO STEL JE HET OPLEIDINGSPLAN SAMEN Elektronica, motormanagement, airco, e-voertuigen: als autotechnicus is er veel te leren! Vaak heb je een certificaat of diploma nodig: zoals voor werken met f-gassen of e-voertuigen. In ons opleidingsplan komt alles aan bod. Ons advies: met 4 tot 6 RPT-dagen per schooljaar heeft je leerling een stevige basis waarmee hij in het leerbedrijf ook flink kan bijdragen. Compleet opleidingsplan Het RPT-opleidingsplan vind je op de volgende pagina. Je leerling begint met blok 1, als hij daarmee klaar is gaat hij door naar het volgende blok. Een leerling Eerste Autotechnicus gaat door met blok 3, Technisch Specialist doet ook blok 4. Hoe snel je leerling de blokken volgt, bepaal je zelf en kun je verdelen over het aantal jaren dat zijn schoolopleiding duurt. Sommige scholen doen bijvoorbeeld Technisch Specialist namelijk in 5 jaar, andere in 6. Welke dagen kies je? Welke RPT-dagen kies jij voor je leerling? Vraag jezelf af: • Wat weet en kan mijn leerling al? • Wat kan ik mijn leerling zelf bijbrengen en wat niet? • Heb ik wel de juiste apparatuur beschikbaar? • Is er voldoende tijd om mijn leerling te begeleiden? Zet je antwoorden op deze vragen af tegen het opleidingsplan op de volgende pagina. Bij 4 of meer trainingsdagen per blok krijgt je leerling bovendien toegang tot de telefonische helpdesk, én krijgen jullie beiden de werkplaats hulpvideo’s. Plan via innovam.nl/RPT Je plant het opleidingsplan via innovam.nl/RPT. Je hoeft niet perse (alle) data te plannen. Wat je open laat plannen wij voor je in, rekening houdend met de voorkeuren, nodige voorkennis en een werkbare spreiding van de dagen. Van elke boeking ontvangen leerling en leermeester allebei een e-mail. Wil je dagen verschuiven dan kan dat kosteloos tot een week voor aanvang van de training. Kom je er niet uit? Wil je persoonlijke hulp bij het kiezen van de juiste dagen voor je leerling? Aarzel niet en bel ons dan: 030 6087751. We helpen je telefonisch of maken een afspraak voor een bezoek van je accountmanager. 11.

ELEKTRONICA MOTORMANAGEMENT 36. DIAGNOSE DATANETWERKEN 2 DAGEN Datanetwerken 35. DIAGNOSE MODERNE VOERTUIGELEKTRONICA | 2 DAGEN 27. DATANETWERKEN Meten met de scoop VOERTUIGPRESTATIES Diagnose benzine motormanagement DIAGNOSE DIESEL MOTORMANAGEMENT Diesel motormanagement + Meten met de scoop + Meten aan sensoren en actuatoren DIAGNOSE BENZINE MOTORMANAGEMENT Benzine motormanagement + Meten met de scoop + Meten aan sensoren en actuatoren 20. METEN AAN SENSOREN EN ACTUATOREN Auto Elektronica + Meten met de scoop + Motormanagement is een pre 19. METEN MET DE SCOOP Auto Elektronica 15. AUTO ELEKTRONICA | 2 DAGEN ELEKTRONICA MOTORMANAGEMENT BENZINE MOTORMANAGEMENT Auto Elektronica DIESEL MOTORMANAGEMENT Auto Elektronica 21. 22. 29. 30. 28. Legenda Voorkennis vereist Certificaat verplicht AUTOTECHNICUS | EERSTE AUTOTECHNICUS | TECHNISCH SPECIALIST Dordrecht, Helmond, Nieuwegein, Nuth, Zwolle RPT. OPLEIDINGSPLAN

AIRCO E-VOERTUIGEN DIAGNOSE AIRCOSYSTEMEN Airco onderhoud f-gassen certificaat 37. 38. DIAGNOSE TS | ELEKTRONISCH 39. DIAGNOSE TS | MECHANISCH 31. AIRCO ONDERHOUD f-gassen certificaat 32. ONDERHOUD EN REPARATIE VAN E-VOERTUIGEN (HV-BATTERIJ) ev-VP NEN 9140 certificaat DIAGNOSE EAT | ELEKTRONISCH 33. DIAGNOSE EAT | MECHANISCH 33. DIAGNOSE AAN E-VOERTUIGEN (HV-BATTERIJ) Onderhoud en reparatie van e-voertuigen (HV-batterij) ev-VP NEN 9140 certificaat KEUZEDAGEN 39. 23. AIRCO TERUGWINNEN KOUDEMIDDELEN (F-GASSEN) Aircosystemen VEILIG WERKEN AAN E-VOERTUIGEN GEVORDERD (ev-VP NEN 9140) Veilig werken met e-voertuigen basis ev-VOP NEN 9140 certificaat 24. 25. REPARATIE ELEKTRONISCH 25. REPARATIE MECHANISCH 16. 17. AIRCOSYSTEMEN VEILIG WERKEN AAN E-VOERTUIGEN BASIS (ev-VOP NEN 9140) Auto Elektronica AIRCO E-VOERTUIGEN KEUZEDAGEN

RPT. BLOK 1 2 3 4 RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO

BLOK 1 AT | EAT | TS AUTO ELEKTRONICA De meest gevolgde RPT-training in het eerste leerjaar Problemen in de elektronica leiden soms tot kopzorgen. Zonder de juiste aanpak kan dat veel tijd in beslag nemen. Deze RPT-training behandelt de basis van elektronica, zoals het lezen van schema’s en het gebruiken van een multimeter. Pas wanneer je een multimeter goed instelt, aansluit en dan kunt voorspellen wat je verwacht te gaan meten, snap je het écht. Met deze RPT-training geven we leerlingen dé basis om goed te kunnen meten met de multimeter. Deze kennis heeft hij nodig bij alle andere trainingen waar hij elektrische metingen moet doen. 1,5 uur online zelfstudie Na de 1e dag kan de leerling: • goed meten met een multimeter. • goed meten met een stroomtang. • de wet van Ohm toepassen. • serie- en parallelschakelingen meten. • een startsysteem meten. • een laadsysteem meten. • componenten aansluiten. • goede verbindingen maken. • met verschillende elektrische schema’s werken. 1,5 uur online zelfstudie Na de 2e dag kan de leerling: • kortsluiting opsporen. • een clandestiene verbruiker opsporen. • storingen opsporen aan een voertuig volgens de V1V2-V3-V4 methode. • een storing zoeken in elektrische systemen. • meetresultaten controleren en de plaats van de storing aangeven in het bijbehorende schema. • storing zoeken in een startsysteem. • storing zoeken in een laadsysteem. • ‘terugmeten’ om de exacte locatie van de storing te vinden. • een juiste diagnose stellen door de multimeter, stroomtang en schema’s effectief te gebruiken. 2 DAGEN + 1,5 uur online zelfstudie per dag ELEKTRONICA € 398 met OOMT zonder OOMT: € 630 15.

BLOK 1 AT | EAT | TS AIRCOSYSTEMEN RPT-dag over de basis van het aircosysteem Na deze RPT-dag kan je leerling met behulp van de voelpuntentabel aan de leidingen en bij de in- en uitgangen van de airco-onderdelen ‘voelen’ of de airco doet wat hij moet doen. En daarbij hoeft hij niets bij uit te bouwen of los te koppelen, dus dit kan hij doen zonder het f-gassen certificaat. Verder met f-gassen Je leerling kent na deze training de werkingen van een airco. Hij heeft dat nodig om nu zijn f-gassencertificaat kunnen halen. Daarmee mag hij airco’s leeghalen. Hoe dat moet leren we hem later, in de RPT-training Airco terugwinnen en onderhoud. Dan doet hij meteen examen, handig toch? 1,5 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • de onderdelen van een installatie lokaliseren en benoemen en de functie van de onderdelen beschrijven. • de opbouw van een aircosysteem en de verschillen tussen diverse aircosystemen met overzichtschema’s herkennen. • een aircosysteem inspecteren. • een aircosysteem met capillair controleren met een voelpuntentabel. • een aircosysteem met expansieventiel controleren met van een voelpuntentabel. • een aircosysteem controleren op lekkage met fluordye en een UV-lamp. • de opbouw van het elektrisch schema van een aircosysteem uitleggen. • praktijkopdrachten aan verschillende systemen uitvoeren, zowel met koudemiddel R134a als R1234yf. In de praktijk hebben we ook een elektrisch voertuig staan (BEV). 1 DAG AIRCO + 1,5 uur online zelfstudie RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO | BLOK 1 € 199 met OOMT zonder OOMT: €315

BLOK 1 AT | EAT | TS VEILIG WERKEN AAN E-VOERTUIGEN BASIS (ev-VOP NEN 9140) Voorkennis: Auto Elektronica Met certificaat ev-VOP NEN 9140 Deze training voor leerlingen die op een veilige manier onderhoud aan e-voertuigen moeten kunnen verrichten. Tijdens deze training leer je de HV-componenten van e-voertuigen herkennen en wat je wel en niet mag doen aan dit type voertuigen. Dit helpt je om beter te begrijpen wat de risico’s zijn, zodat je weet hoe je veilig met deze voertuigen kunt werken. Zo voldoe je ook aan de NEN 9140-norm met betrekking tot het werken met elektrische en hybride voertuigen voor voldoende onderrichte personen (ev-VOP) en dat je werkgever je daarvoor kan aanwijzen. Let op, volgens de NEN-richtlijnen moet je minimaal 18 jaar voor een aanwijzing! Vóór deze training volgt de leerling eerst een online training van ongeveer 1 uur. Deze e-learning moet met een voldoende zijn afgerond voor deelname aan de praktijkdag. De leerling krijgt het certificaat ‘veilig werken aan elektrische voertuigen’ na afloop van de training, als hij de e-learning met voldoende resultaat heeft gemaakt. Na de praktijkdag kan je leerling alle onderdelen van het HV-systeem herkennen, hun functie verklaren en een e-voertuig veilig stellen volgens het NEN 9140 stappenplan. 1 uur online zelfstudie In de training behandelen we de volgende onderwerpen: • de veiligheidsrisico’s van werken aan, met of nabij e-voertuigen; • de veiligheidsmaatregelen die moeten worden genomen bij werken aan, met of nabij e-voertuigen; • de Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s) die voor je werk noodzakelijk zijn. • de HV-componenten van een e-voertuig herkennen en benoemen en de werking uitleggen; • de toestand van je PBM’s controleren op veiligheid; • weten aan welke eisen (meet) gereedschappen moeten voldoen; • het HV-systeem onderbreken volgens het voorschrift van de fabrikant; • inschatten wanneer er elektrisch gevaar dreigt en je niet aan, met of nabij het e-voertuig kan werken en een ev-WV moet inschakelen (ev-WerkVerantwoordelijke). 1 DAG + 1 uur online zelfstudie E-VOERTUIGEN € 199 met OOMT zonder OOMT: €315 17.

RPT. BLOK 1 2 3 4 RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO

BLOK 2 AT | EAT | TS METEN MET DE SCOOP Voorkennis: Auto Elektronica Leren omgaan met de oscilloscoop Een scoop lijkt een moeilijk instrument maar je kunt er heel veel informatie uithalen. Bijvoorbeeld omdat je een signaal kunt stilzetten en uitrekken. Dat kan een multimeter niet! Op deze RPT-dag leren we de leerling omgaan met de oscilloscoop. Daarmee kun je dieper liggende problemen blootleggen, maar dit vereist wel speciale kennis. Maak kennis met AC, DC, frequenties, digitale signalen en duty cycle en hoe je die kan meten met de scoop om vervolgens een diagnose te stellen. De leerling moet kunnen meten met de scoop als hij RPT-dagen als Motormanagement benzine- en diesel wil volgen. 1 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • tijd, spanning en triggerniveau instellen. • begrippen als AC, DC, periodetijd, frequentie en duty-cycle uitleggen. • periodetijd, frequentie en duty-cycle berekenen. • verschillende signalen van componenten meten. • een niet repeterend signaal meten. • wisselspanning meten. • variabele gelijkspanning meten. • blokspanning meten. • een digitaal signaal meten. • een dynamo rimpel meten. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie ELEKTRONICA € 199 met OOMT zonder OOMT: €315 19.

BLOK 2 AT | EAT | TS METEN AAN SENSOREN EN ACTUATOREN Voorkennis: Auto Elektronica + Meten met de scoop + Motormanagement is een pre Uitgebreid aandacht voor meten Op deze RPT-dag wordt het meten helemaal duidelijk. Het gaat over alle elektronische componenten die de motor aansturen en processen afregelen. Denk bijvoorbeeld aan de temperatuursensor, piëzo-sensor en de luchtmassameter. We gaan de onderdelen benoemen, doormeten en dan een diagnose stellen. Had je leerling eerder moeite met meten, na deze dag heef hij het écht in de vingers! 1 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • uitleggen hoe sensoren en actuatoren werken, bijvoorbeeld de temperatuursensor, inductievesensor, hall-sensor, potentiometer, druksensor en solenoïdeklep. • controles op de juiste manier uitvoeren. • metingen uitvoeren met de scoop. • een correcte diagnose stellen over het systeem waarin deze elementen werken. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie ELEKTRONICA RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO | BLOK 2 € 199 met OOMT zonder OOMT: € 315

BLOK 2 AT | EAT | TS BENZINE MOTORMANAGEMENT Voorkennis: Auto Elektronica Over alle elektronica die de motor aansturen Als een benzinemotor hapert, afslaat of inhoudt, moet je achterhalen waar het probleem zit. Zo kun je dit misschien oplossen met een eenvoudige reparatie of vervanging, in plaats van een compleet systeem. Zit het ‘m in een aansluiting, stekker of het onderdeel? Deze RPT-dag gaat over alle elektronica die de motor aansturen. Zoals de bobine en de brandstofpomp maar ook de sensoren die signalen afgeven om de motor optimaal te laten functioneren. We gaan de onderdelen benoemen en doormeten. Je leerling leert de belangrijkste controles uitvoeren aan het benzinemotormanagementsysteem. Zo kan hij bepalen of het systeem goed werkt. 2 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • de opbouw en onderdelen van verschillende benzinemotormanagementsystemen herkennen. • verschillende onderdelen controleren, beoordelen en doormeten. Bijvoorbeeld DIS bobine en pen bobine. • brandstofdrukken controleren bij een 2- en een 1-leidingbrandstofsysteem. • de brandstofpomp controleren met een multimeter. • de inductieve sensor controleren met een systeemtester en multimeter. • de hall-sensor controleren met een multimeter. • de MAP-sensor controleren met een systeemtester en multimeter. • de gaskleppositiesensor controleren met een systeemtester en multimeter. • de temperatuursensor controleren met een systeemtester en multimeter. 1 DAG MOTOR+ 2 uur online zelfstudie MANAGEMENT € 199 met OOMT zonder OOMT: € 315 21.

BLOK 2 AT | EAT | TS DIESEL MOTORMANAGEMENT Voorkennis: Auto Elektronica Over de elektronica die de dieselmotor aansturen Als een dieselmotor hapert, afslaat of inhoudt, moet je achterhalen waar het probleem zit. Zo kun je dit misschien oplossen met een eenvoudige reparatie of vervanging, in plaats van een compleet systeem. Zit het ‘m in een aansluiting, stekker of het onderdeel? Deze RPT-dag gaat over het brandstofsysteem en de elektronica die de dieselmotor aansturen. Zoals het gloeisysteem en de verstuivers maar ook de sensoren die signalen afgeven om de motor optimaal te laten functioneren. We gaan de onderdelen benoemen en doormeten. De leerling leert de belangrijkste controles uitvoeren aan het dieselmotormanagementsysteem. Zo kan hij bepalen of het systeem goed werkt. Ook vervangt hij een aantal onderdelen van de motor. 2 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • een pompverstuiver afstellen en vervangen. • het gloeisysteem controleren met een systeemtester, multimeter en stroomtang. • met een retourtest de common-rail verstuivers testen. • een common-rail systeem controleren en analyseren met een systeemtester. • systeemaanpassingen uitvoeren in het motormanagement. • de EGR-klep vervangen. • de turbo vervangen. 1 DAG MOTOR+ 2 uur online zelfstudie MANAGEMENT RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO | BLOK 2 € 199 met OOMT zonder OOMT: € 315

BLOK 2 AT | EAT | TS AIRCO TERUGWINNEN KOUDEMIDDELEN (F-GASSEN) Voorkennis: Aircosystemen Met examen f-gassen De leerling sluit deze RPT-dag af met het examen f-gassen mobiele airco. Slaagt hij? Dan heeft hij meteen het certificaat f-gassen op zak! Als je werkt met koudemiddelen in auto’s dan zijn daar wettelijk verplichtingen aan verbonden. Je moet dan het f-gassen certificaat behalen. Om koudemiddelen geleverd te krijgen moet er bovendien iemand met een geldig certificaat in de werkplaats zijn. Heb je het f-gassen certificaat nodig? Dan is deze training de perfecte voorbereiding op het examen ‘f-gassen mobiele airco’. Het certificaat is geldig voor mobiele koelinstallaties bedoeld voor het koelen van het interieur (airco installaties). Dit is van toepassing op alle soorten voertuigen: personenauto’s, bedrijfsauto’s, bussen, landbouwvoertuigen etc. Zodra het gaat om koelen van lading (transportkoeling) is dit certificaat niet voldoende. Deze training bereid je voor op het examen en bestaat uit 2 delen. Voordat je naar Innovam komt maak je eerst de e-learning. Daarmee bereid je je voor op het theorie-deel van het examen. Tijdens de training bij Innovam kun je na een korte intro gaan werken aan opdrachten aan praktijkopstellingen die ook tijdens het examen gebruikt worden. Je leert dan de handelingen juist uitvoeren en controles te doen. 1 uur online zelfstudie Na deze RPT-dag heeft je leerling: • kennis van de werking van mobiele airco’s. • kennis van de milieueffecten van als koelmiddel gebruikte synthetische koudemiddelen en de desbetreffende milieuregelgeving. • kennis over de milieuvriendelijke terugwinning van gefluoriseerde broeikasgassen en gereguleerde stoffen. PRAKTIJKOEFENINGEN: • het aircosysteem legen, met dezelfde aircomachine die ook tijdens het examen wordt gebruikt. • reinheid van het f-gas in de opslagcilinder controleren. • hoeveelheid f-gas in de opslagcilinder controleren. Zonder systeemkennis is deze training te intensief en te kort om succesvol aan het examen deel te kunnen nemen. Heb je geen systeemkennis, volg dan eerst de training Aircosystemen. 1 DAG AIRCO + 1 uur online zelfstudie € 199 met OOMT zonder OOMT: € 315 Examen: € 145 23.

BLOK 2 AT | EAT | TS VEILIG WERKEN AAN E-VOERTUIGEN GEVORDERD (ev-VP NEN 9140) Voorkennis: Veilig werken met e-voertuigen basis Verplicht: ev-VOP NEN 9140 certificaat Met ev-VP NEN 9140 certificaat Deze training ‘Veilig werken aan e-voertuigen gevorderd (ev-VP NEN 9140)’ is voor technici die al de kennis en vaardigheid hebben die voor een ev-VOP (ev-Voldoende Onderricht Persoon) gelden en die verantwoordelijk gaan worden voor het controleren van het spanningsvrij zijn van het HV-systeem zodat veilig reparaties verricht kunnen worden aan onderdelen van dit HV-systeem, uitgezonderd de HV-batterij. Tijdens deze ééndaagse training leer je hoe veilig metingen kunt verrichten en waar om zo zeker te zijn dat de het HV-systeem veilig is om aan te werken door jou of je collega die ev-voldoende is onderricht (ev-VOP). Ook wordt er dieper ingegaan op de werking van een HV-systeem en leer je eenvoudige diagnoses te stellen. Nadat je deze training met voldoende resultaat gevolgd hebt, kun door je werkgever worden aangewezen als ev-Vakbekwaam Persoon (ev-VP) volgens NEN 9140. Vóór deze training volg je eerst een online training van ongeveer 1 uur. Deze e-learning moet je met een voldoende afronden voor je naar de praktijkdag komt. Je leert de apparatuur kennen en bedienen die nodig is om diagnose aan het HV-systeem van een e-voertuig te kunnen stellen (zoals systeemtester, spanningsmeter, mega-ohmmeter). 1 uur online zelfstudie Na de training kun je: • onderhoud, reparaties en eenvoudige diagnose aan HVcomponenten en systemen uitvoeren. • het HV-systeem onderbreken volgens het voorschrift van de fabrikant. • controleren of het HV-systeem spanningsvrij is. • de veiligheid van je eigen werkplek vaststellen. • de veiligheid van een e-voertuig vaststellen, in relatie met het werk dat aan, met of nabij het e-voertuig moet worden uitgevoerd. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie E-VOERTUIGEN RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO | BLOK 2 € 199 met OOMT zonder OOMT: € 315

BLOK 2 AT | EAT | TS KEUZEDAG KERNTAAK REPARATIE Kies 4 opdrachten om te leren en te oefenen Leerbedrijven nemen het praktijkdeel van de opleiding voor hun rekening. Dat betekent dat je ervoor zorgt dat je leerling alle opdrachten uit de STEM-lijst* kan leren. Het is de kunst om gevarieerde klussen voor hem te vinden. Dat lukt niet altijd, of niet op het juiste niveau. Of je kunt een bepaalde klus niet aanleren zoals die voor school of het examen bedoeld is. Bijvoorbeeld omdat je het juiste materiaal niet hebt, of als de kennis niet in het bedrijf aanwezig is. De opdrachten uit de STEM-lijst die in leerbedrijven vaak lastig zijn kan je leerling dan bij ons, met onze trainers en materialen komen leren en oefenen. Ook handig als je leerling vóór het examen bepaalde klussen nog een keer wilt oefenen om ze goed in de vingers te krijgen. Op de trainingsdag staan de opdrachten voor hem klaar en daar begeleiden we hem bij. Niet alleen bij de technische uitvoering maar ook bij de juiste aanpak: welk gereedschap heb je nodig, welke werkvolgorde kies je, hoe houd je je tijdplanning in de gaten en welke informatie vermeld je op de werkorder. Dat zijn ook belangrijkste onderdelen bij het examen. Zo kan je leerling vol vertrouwen beginnen aan de Proeve van Bekwaamheid. * Zie pagina 2 Per dag kun je samen met je leerling 4 opdrachten kiezen uit onderstaande lijst. Vóór elke keuzedag ontvangen jullie de keuzelijst met opdrachtbeschrijvingen. Van elke gekozen opdracht krijgt de leerling een korte online zelfstudie ter voorbereiding. Wil je meer dan 4 opdrachten kiezen, dan kun je extra dag(en) boeken. DAG: MECHANISCH • distributieketting met tandwielen, geleiders en spanners vervangen. • distributieriem met tandwielen, rollen en spanner vervangen. • hulpverenset monteren. • kleppen stellen aan een motor met klepstelboutjes. • kleppen stellen aan een motor met klepstelplaatjes. • multiriemen inclusief looprollen en riemspanner vervangen. • pompverstuivereenheid vervangen. • spoorstangkogel vervangen en sporing controleren/ afstellen. DAG: ELEKTRONISCH • bedrading van koplamp repareren. • dynamo vervangen. • laadsysteem controleren/repareren. • mistlampen aansluiten en schakelen met behulp van een relais. • radio aansluiten. • ruitenwissermotor aansluiten. • startsysteem controleren/repareren. • 13-polige stekker aansluiten van een fietsendrager. • 7-polige stekkerdoos van een trekhaak aansluiten. • verlichting controleren/repareren. • airbag vervangen. 1 DAG + 10 min. online zelfstudie per gekozen opdracht KEUZEDAG € 315 25.

RPT. BLOK 1 2 3 4 RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO

BLOK 3 EAT | TS DATANETWERKEN Voorkennis: Meten met de scoop Krijg de datanetwerken echt onder de knie Veel leerlingen vinden datanetwerken moeilijk. Denk aan computergestuurde componenten als motormanagement, automatische transmissie en ABS. Deze RPT-dag gaat in op hoe technische systemen informatie uitwisselen. Hij maakt kennis met begrippen als CAN-bus, LIN-bus en MOST-bus. Hij leert hoe de netwerken zijn opgebouwd, hoe ze werken en hoe je ze kunt doormeten. 1,5 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • de opbouw van datanetwerksystemen zoals CAN-bus, LIN-bus en MOST-bus uitleggen. • verklaren hoe datanetwerksystemen werken. • bedradingsschema’s van CAN-bus netwerken lezen. • weerstandswaarden meten van de verschillende CAN-bus netwerken. • scoop beelden interpreteren van CAN-bus Low speed netwerken. • scoop beelden interpreteren van CAN-bus High speed netwerken. • fouten aan en op netwerken herkennen. 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie ELEKTRONICA € 230 met OOMT zonder OOMT: € 315 27.

BLOK 3 EAT | TS DIAGNOSE BENZINE MOTORMANAGEMENT Voorkennis: Benzine motormanagement + Meten met de scoop + Meten aan sensoren en actuatoren Handige dag als je leerling APK keurmeester wil worden Deze RPT-dag gaat over alle elektronica die de benzinemotor aanstuurt. We leren de onderdelen doormeten en zo een diagnose stellen. Storing zoeken in een motormanagementsysteem is een onderdeel van het EAT-examen! Dit oefenen we uitgebreid. Ook leert hij EOBD uitlezen en uitlaatgassen analyseren, wat bij APK-keuringen gebeurt. 2 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • diagnose stellen aan het managementsysteem van een benzinemotor. • met een scoop en een systeemtester een directe benzine-inspuiting controleren. • door meetwaardenblokken te interpreteren een diagnose stellen aan een benzinemotor. • brandstofaanpassingen (STFT en LTFT) onderzoeken. • het verschil tussen bevestigde en onbevestigde EOBD-codes onderzoeken. 1 DAG MOTOR+ 2 uur online zelfstudie MANAGEMENT RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO | BLOK 3 € 230 met OOMT zonder OOMT: € 315

BLOK 3 EAT | TS DIAGNOSE DIESEL MOTORMANAGEMENT Voorkennis: Diesel motormanagement + Meten met de scoop + Meten aan sensoren en actuatoren Leer diagnose stellen aan een dieselmotor Deze RPT-dag gaat over alle elektronica die de dieselmotor aanstuurt. Zoals het gloeisysteem en de verstuivers, maar ook de sensoren die signalen afgeven om de motor optimaal te laten functioneren. We leren de onderdelen doormeten en zo een diagnose stellen. Storing zoeken in een motormanagementsysteem is een onderdeel van het EAT-examen! Dit oefenen we uitgebreid. 2 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • diagnose stellen over het managementsysteem van een dieselmotor. • vervangen en afstellen van een pompverstuiver. • met een systeemtester en scoop een pompverstuiver controleren en een diagnose stellen. • met een systeemtester een EGR en turbo controleren en een diagnose stellen. • met een systeemtester een roetfilter controleren en een diagnose stellen. • met een systeemtester, multimeter en stroomtang het gloeisysteem controleren en een diagnose stellen. • met een scoop common-rail verstuivers controleren en een diagnose stellen. • met behulp van een retourtest common-rail verstuivers controleren en een diagnose stellen. • met een systeemtester een common-rail systeem analyseren, controleren en een diagnose stellen. 1 DAG MOTOR+ 2 uur online zelfstudie MANAGEMENT € 230 met OOMT zonder OOMT: € 315 29.

BLOK 3 EAT | TS VOERTUIGPRESTATIES Voorkennis: Diagnose benzine motormanagement Voor veel leerlingen de leukste RPT-dag Je krijgt niet vaak de kans om met een vermogenstestbank te werken. In Nieuwegein hebben we er één! Deze RPT-dag gaat in op het meten van motorvermogen in kW, pk en koppel (Nm). We leren je leerling veilig werken met de vermogenstestbank en de motortestbank We interpreteren de vermogenskrommes en stellen diagnoses. Ook meten we aan het motormanagement dat het vermogen beïnvloedt. Na de training kan de leerling: • de begrippen ‘vermogen’ en ‘koppel’ verklaren. Ook kan hij koppel- en vermogenskrommes interpreteren. • met een vermogenstestbank een diagnose stellen. • met de scoop en systeemtester het motormanagement meten tijdens een testrun. • regelprocessen in een motormanagement bestuderen en manipuleren. • met een motortestbank de invloed op de motorprestaties controleren. 1 DAG MOTORMANAGEMENT RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO | BLOK 3 € 230 met OOMT zonder OOMT: € 315

BLOK 3 EAT | TS AIRCO ONDERHOUD Verplicht: f-gassen certificaat Leer deskundig airco vullen, repareren en service verlenen Deze RPT-dag volg je als je het f-gassen certificaat hebt. Om dat certificaat te kunnen halen heb je al geleerd uit welke componenten het aircosysteem bestaat; tijdens deze RPT-dag Airco Onderhoud gaan we dieper in op de elementen die invloed hebben op dit systeem, en laten we zien hoe je controleert welk onderdeel defect is. Je leert ook onderhoud aan het aircosysteem te doen en diagnoses te stellen door middel van temperatuur- en drukmetingen. 1 uur online zelfstudie Na deze RPT-dag kan de leerling: • Vacumeren: resterend vocht moet voldoende uit de installatie verwijderd worden. Anders kan dit problemen opleveren waardoor het systeem beschadigd kan raken of zelfs kan uitvallen. • Deskundig vullen: door ondeskundige handelingen tijdens het vullen kan de compressor door vloeistofslag beschadigd raken. Het gevolg is grote interne vervuiling. Een nieuwe compressor kan pas na vakkundig spoelen van het systeem gemonteerd worden. • De installatie controleren: hiermee voorkom je versnelde uitval. Je controleert temperaturen, drukken, inschakelen beveiligingen en inschakelen van de condensorventilator voordat je de auto weer meegeeft aan de klant. Voor deze training moet je leerling het certificaat Terugwinnen koudemiddelen hebben. We werken in de training ook met een elektrische auto (BEV) met het koudemiddel R1234yf. Wij raden daarom ook sterk aan de training Veilig werken met e-voertuigen basis (ev-VOP NEN 9140) gevolgd te hebben. 1 DAG AIRCO + 1 uur online zelfstudie € 230 met OOMT zonder OOMT: € 315 31.

BLOK 3 EAT | TS ONDERHOUD EN REPARATIE VAN E-VOERTUIGEN (HV-BATTERIJ) Ver plicht: ev-VP NEN 9140 certificaat Leer de laadmogelijkheden en -strategieën kennen Mobiliteit wordt meer en meer elektrisch. Belangrijke schakels in elektrisch vervoer zijn de laadpaal en de HV-batterij. Het is noodzakelijk om van alle schakels de opbouw, werking en het systeem te kennen. Dan kun je het juiste onderhoud en kwalitatieve reparaties uitvoeren aan e-voertuigen. Tijdens deze training behandelen we dit diepgaand. Na de training kan de leerling eenvoudige reparaties aan e-voertuigen uitvoeren en kent hij de laadmogelijkheden en strategieën voor HV-batterijen van e-voertuigen. De leerling moet in het bezit zijn van het ev-VP NEN 9140-certificaat om deze training te kunnen volgen. 1,5 uur online zelfstudie Na deze RPT-dag kan de leerling: • de uitvoeringsvormen van e-voertuigen herkennen. • de opbouw van een HV-batterij omschrijven. • de gebruikte cellen Ni-Mh / Li-Ion en schakelmethode herkennen. • hoogspanningsrelais en Pre-charge relais herkennen. • temperatuurregeling en laadstrategieën van de HVbatterij interpreteren. • uitvoeringsvormen HV-batterij herkennen. • SMART Charging tussen laadpaal en e-voertuig omschrijven. • laadstrategieën tussen laadpaal en e-voertuig interpreteren. • veiligheidsprocedures voor onderhoud en reparatie in relatie tot de HV-batterijen toepassen. 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie E-VOERTUIGEN RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO | BLOK 3 € 230 met OOMT zonder OOMT: € 315

BLOK 3 EAT | TS KEUZEDAG KERNTAAK DIAGNOSE EAT Kies 4 opdrachten om te leren en te oefenen Leerbedrijven nemen het praktijkdeel van de opleiding voor hun rekening. Dat betekent dat je ervoor zorgt dat je leerling alle opdrachten uit de STEM-lijst* kan leren. Het is de kunst om gevarieerde klussen voor hem te vinden. Dat lukt niet altijd, of niet op het juiste niveau. Of je kunt een bepaalde klus niet aanleren zoals die voor school of het examen bedoeld is. Bijvoorbeeld omdat je het juiste materiaal niet hebt, of als de kennis niet in het bedrijf aanwezig is. De opdrachten uit de STEM-lijst die in leerbedrijven vaak lastig zijn kan je leerling dan bij ons, met onze trainers en materialen komen leren en oefenen. Ook handig als je leerling vóór het examen bepaalde klussen nog een keer wilt oefenen om ze goed in de vingers te krijgen. Op de trainingsdag staan de opdrachten voor hem klaar en daar begeleiden we hem bij. Niet alleen bij de technische uitvoering maar ook bij de juiste aanpak: welk gereedschap heb je nodig, welke werkvolgorde kies je, hoe houd je je tijdplanning in de gaten en welke informatie vermeld je op de werkorder. Dat zijn ook belangrijkste onderdelen bij het examen. Zo kan je leerling vol vertrouwen beginnen aan de Proeve van Bekwaamheid. * Zie pagina 2 Per dag kun je samen met je leerling 4 opdrachten kiezen uit onderstaande lijst. Vóór elke keuzedag ontvangen jullie de keuzelijst met opdrachtbeschrijvingen. Van elke gekozen opdracht krijgt de leerling een korte online zelfstudie ter voorbereiding. Wil je meer dan 4 opdrachten kiezen, dan kun je extra dag(en) boeken. DAG: MECHANISCH • cilinderlektest uitvoeren. • cilinders en zuigers contoleren en reparatieadvies geven en/of repareren. • compressietest uitvoeren. • krukas en lagers controleren en reparatieadvies geven en/of repareren. • handgeschakelde versnellingsbak en differentieel controleren/repareren. • vierwieluitlijning uitvoeren. DAG: ELEKTRONISCH • motorstoring: de motor houdt in • motorstoring: de motor slaat niet aan • storing ABS/ESP • storing halogeen- of xenonverlichting • storing koplamphoogteverstelling • storing laadsysteem • storing startsysteem • storing airbag/gordelspanner • storing centrale portiervergrendeling • storing elektrische ramen • storing achterruitverwarming en/of spiegelverwarming • storing elektrische spiegelverstelling. 1 DAG + 10 min. online zelfstudie per gekozen opdracht KEUZEDAG € 315 33.

RPT. BLOK 1 2 3 4 RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO

BLOK 4 | TS DIAGNOSE MODERNE VOERTUIGELEKTRONICA Complexe storingen gestructureerd aanpakken De training Diagnose moderne voertuigelektronica biedt inzicht in complexe elektronicasystemen. Computersystemen zijn tegenwoordig een belangrijk onderdeel van elke auto, maar hoe werken die systemen nou precies? Dat leer je tijdens deze training. Je krijgt bijvoorbeeld inzicht in de logica van moderne stuurapparaten in voertuigen; bijvoorbeeld hoe een modern netwerk in een auto voor een simpele storing kan zorgen, en waarom bij het wissen van een storing vaak veel informatie verloren gaat. Met deze kennis kun je gemakkelijker een diagnose stellen aan computersystemen en storingen vervolgens effectief oplossen. Ook leer je de basis van controller schakelingen en de logica erachter toepassen op steeds complexere systemen. Zo weet je bij een diagnose zeker dat je goed hebt gemeten en voorkom je dat je onnodig onderdelen vervangt. Na de training weet je: • hoe de logica van stuurapparaten werkt. • hoe de schakelingen zijn opgebouwd. • wat de invloed van netwerken op eenvoudige storingen is. • hoe je bij storingen de juiste informatie verzamelt. • welke waarde je vooraf moet meten en hoe je achteraf kunt bepalen of die waarde goed of fout is. • hoe je storingen lokaliseert en oplost. Onderwerpen die tijdens de training aan de orde komen: • Meettechniek • Begrippen als onlogische waarde, sluiting naar massa of plus. • CAN-bus • LIN-bus • Smart-schakelaars • Smart-sensoren • Body Control Module • Computergestuurde subsystemen, zoals ruitenwisser, portiervergrendeling, binnenverlichting aansturing, airbag controlesystemen, sensoren en aansturing en regeling van actuatoren. 2 DAGEN ELEKTRONICA € 510 zonder OOMT: € 630 met OOMT 35.

BLOK 4 | TS DIAGNOSE DATANETWERKEN Voorkennis: Datanetwerken RPT-dag over communicatie tussen technische systemen Op deze RPT-dag analyseren we met de scoop de communicatie tussen datanetwerken. Denk aan computer-gestuurde componenten als motormanagement, automatische transmissie en ABS. Krijg inzicht in LIN-bus, MOST-bus en IRDA en CAN-bus. 1,5 uur online zelfstudie Na de 1e dag kan de leerling: • de opbouw van datanetwerken zoals CAN-bus uitleggen. • datanetwerken in elektrische schema’s herkennen. • met de scoop en multimeter spanning en weerstand meten aan het CAN-netwerk. • het signaal herkennen van een goed systeem. • signaalanalyse uitvoeren bij een defect systeem. 1,5 uur online zelfstudie Na de 2e dag kan de leerling: • storingen in datanetwerken lokaliseren. • uitleggen hoe het datasysteem reageert op verschillende storingen. • zelfstandig het probleem analyseren, de juiste diagnose stellen en een adequate oplossing geven bij storingen aan het datanetwerk. • de scoop en systeemtester effectief gebruiken. 2 DAGEN + 1,5 uur online zelfstudie per RPT-dag ELEKTRONICA RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO | BLOK 4 € 510 met OOMT zonder OOMT: € 630

BLOK 4 | TS DIAGNOSE AIRCOSYSTEMEN Verplicht: Voorkennis: Airco onderhoud f-gassen certificaat Inzicht is nodig om diagnose te stellen Met deze training verdiept je leerling zijn inzicht in de koeltechnische werking van aircosystemen en de diagnosemogelijkheden. Hij leert de gereedschappen en apparatuur kennen waarmee je praktisch diagnose stelt. We werken met doelgerichte diagnosemethodieken om storingen snel op te kunnen lossen. Je leerling moet wel al werkervaring hebben met onderhoud van aircosystemen. Na deze training kunnen leerlingen een compleet aircosysteem analyseren, diagnosticeren en repareren. 1 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • aan systemen met verschillende compressoren werken. • werken aan het airco systeem van een elektrische auto (BEV). • de werking, controle en diagnose van expansieventielen en druksensoren uitleggen. • de praktische uitwerking van de begrippen nakoeling en oververhitting uitleggen. • diverse reparatiemethodes van leidingen en flexibele slangen herkennen. • werken met op de markt verkrijgbare diagnose apparatuur, zowel voor R134a als R1234yf. • diagnose stellen met de CLT1 regelventieltester op variabele compressoren. • met de identifier koudemiddel op reinheid controleren. Voor deze training moet je beschikken over het f-gassen certificaat én ervaring hebben met het onderhoud van aircosystemen. We werken in de training ook met een elektrische auto (BEV) met het koudemiddel R1234yf. Wij raden daarom ook aan de training ‘Veilig werken met e-voertuigen basis (ev-VOP NEN 9140)’ gevolgd te hebben. Heb je hier vragen over, bel ons dan voor advies. • met het kijkglas ‘Inspector’ het koudemiddel optisch op vervuiling controleren. • met behulp van het inspectierapport de vulling van aircosystemen aan de hand van een praktische test met druk en temperatuurmeting goed of fout benoemen. • middels praktische testen aircodruksensoren op werking controleren met stikstofdruk, scoop en multimeter. • met stikstofdrukbeproeving en dubbele drukmeting het expansieventiel op werking controleren. • met behulp van de diagnosecomputer, scoop en aircomachine methodisch storingen oplossen in defecte aircosystemen. 1 DAG AIRCO + 1 uur online zelfstudie € 255 zonder OOMT: € 315 met OOMT 37.

BLOK 4 | TS DIAGNOSE AAN E-VOERTUIGEN (HV-BATTERIJ) Voorkennis: Onderhoud en reparatie van e-voertuigen (HV-batterij) Verplicht: ev-VP NEN 9140 certificaat Leer de diagnosestappen bij batterijmanagement Ga je diagnoses stellen en reparaties uitvoeren aan het batterijmanagement van e-voertuigen? Dan is systeemkennis noodzakelijk. De volgende belangrijke schakels naar oorzaak en oplossing zijn de diagnoseprocedures en de veiligheidsvoorschriften. De diagnosestappen en de nodigde controles voor het batterijmanagement van e-voertuigen verschillen veel van de verbrandingsmotor. Tijdens deze RPTdag behandelen we complexe storingen uitgebreid, volgens diagnoseprocedures met diagnosetesters en de bijbehorende veiligheidsvoorschriften. Nadat de leerling de e-learning en de praktijkdag heeft gevolgd kan hij een herhaaldelijk stappenplan opstellen en toepassen in relatie tot een diagnose van laadpalen en HV-batterijen van e-voertuigen. 1,5 uur online zelfstudie Na de training kan de leerling: • uitvoeringsvormen van het HV-batterij management vaststellen in relatie tot de diagnose aanpak. • controle en meetmethode op verschillende HVbatterij management systemen toepassen. • controle en meetmethode voor de temperatuurregeling van de HV-batterij toepassen. • diagnosestrategie vanuit een relevante storingcode toepassen. • diagnosestrategie vanuit een HV-batterij storingssymptoom opstellen. • diagnose strategie vanuit een laadpaal op storingssymptoom opstellen. • veiligheidsprocedures voor onderhoud en reparatie in relatie tot de HV-batterijen en laadpalen toepassen. 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie E-VOERTUIGEN RPT. OPLEIDINGSPLAN | PERSONENAUTO | BLOK 4 € 255 met OOMT zonder OOMT: € 315

BLOK 4 | TS KEUZEDAG KERNTAAK DIAGNOSE TS Kies 4 opdrachten om te leren en te oefenen Leerbedrijven nemen het praktijkdeel van de opleiding voor hun rekening. Dat betekent dat je ervoor zorgt dat je leerling alle opdrachten uit de STEM-lijst* kan leren. Het is de kunst om gevarieerde klussen voor hem te vinden. Dat lukt niet altijd, of niet op het juiste niveau. Of je kunt een bepaalde klus niet aanleren zoals die voor school of het examen bedoeld is. Bijvoorbeeld omdat je het juiste materiaal niet hebt, of als de kennis niet in het bedrijf aanwezig is. De opdrachten uit de STEM-lijst die in leerbedrijven vaak lastig zijn kan je leerling dan bij ons, met onze trainers en materialen komen leren en oefenen. Ook handig als je leerling vóór het examen bepaalde klussen nog een keer wilt oefenen om ze goed in de vingers te krijgen. Op de trainingsdag staan de opdrachten voor hem klaar en daar begeleiden we hem bij. Niet alleen bij de technische uitvoering maar ook bij de juiste aanpak: welk gereedschap heb je nodig, welke werkvolgorde kies je, hoe houd je je tijdplanning in de gaten en welke informatie vermeld je op de werkorder. Dat zijn ook belangrijkste onderdelen bij het examen. Zo kan je leerling vol vertrouwen beginnen aan de Proeve van Bekwaamheid. * Zie pagina 2 Per dag kun je samen met je leerling 4 opdrachten kiezen uit onderstaande lijst. Vóór elke keuzedag ontvangen jullie de keuzelijst met opdrachtbeschrijvingen. Van elke gekozen opdracht krijgt de leerling een korte online zelfstudie ter voorbereiding. Wil je meer dan 4 opdrachten kiezen, dan kun je extra dag(en) boeken. DAG: MECHANISCH • diagnose mechanisch gedeelte motorblok. • oorzaakanalyse en reparatieadvies geven voor motorblok met schade. • diagnose handgeschakelde versnellingsbak. DAG: ELEKTRONISCH • motorstoring: de motor houdt in • motorstoring: de motor slaat niet aan • diagnose ABS/ESP • storing koplamphoogteverstelling • storing laadsysteem • storing startsysteem • storing airbag/gordelspanner • storing centrale portiervergrendeling • storing elektrische ramen • storing achterruitverwarming en/of spiegelverwarming • storing elektrische spiegelverstelling • diagnose elektronische parkeerrem • diagnose infotainmentsysteem (radio/navigatie). 1 DAG + 10 min. online zelfstudie per gekozen opdracht KEUZEDAG € 315 39.

09 | 2019 ©INNOVAM Begeleid je een BBL-leerling? Bel 030 6087751 Bestel voor je leerling het RPT. VAN LEERLING NAAR MONTEUR opleidingsplan op innovam.nl/RPT Met RPT-opleidingsplannen krijg je het beste van Innovam en Autoniveau.

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
Home


You need flash player to view this online publication