Truckwise trainingsgids

2020 | 2021 TRUCKWISE TRAININGSGIDS VOOR TECHNICI EN BBL-LEERLINGEN

WE HELPEN JE VERDER Truckwise is een zelfstandig team binnen Innovam. Wij zijn er exclusief voor de truckbranche. We helpen met personele en bedrijfsmatige vraagstukken. Door onze ruime ervaring hebben we vaak een passend antwoord. Niet alleen truckbedrijven, ook het onderwijs, de toeleveranciers, het openbaar vervoer en de truckimporteurs weten de weg naar Innovam Truckwise te vinden. Ontdek wat wij voor je truckbedrijf kunnen betekenen! In deze trainingsgids vind je ons complete trainingsaanbod. Voor APK-keurmeesters, de technici, leermeesters en leerlingen. Wie bij ons komt trainen, kan zijn werk morgen al beter doen. Bij onze klanten, en in onze trainingswerkplaatsen en lokalen zetten we ons daar iedere dag voor in. Innovam verbindt en zorgt voor een hechte aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven. Leerlingen en leermeesters hebben daarom een speciale plaats bij ons. Veel aandacht in deze gids gaat uit naar praktijktraining voor leerlingen in een opleidingsplan op maat. Begeleid je een leerling, dan hoef je het niet alleen te doen. Laat ons zorgen voor de beste basiskennis waarop hij zijn hele loopbaan kan terugvallen. Je leerling kan bij ons veilig oefenen onder begeleiding van onze deskundige trainers. Zo is hij sneller en beter inzetbaar in de werkplaats, en leert hij precies wat nodig is om te slagen voor zijn examen. Zo zorgen we samen voor de toekomstige vakmensen, en de vakmannen van nu! Boek je training op www.truckwise.nl. Meld je aan voor onze nieuwsbrief, dan ontvang je nieuws en aanbiedingen. En blijf op de hoogte van onze activiteit en via Facebook en LinkedIn. Wil je liever persoonlijk contact of hulp bij het kiezen van de juiste praktijktrainingen voor je leerling? Aarzel niet en bel ons dan: 030-6087922. We helpen je telefonisch of maken een afspraak voor een bezoek van je accountmanager. www.truckwise.nl

INHOUD TRUCKWISE TRAININGEN PRAKTIJKTRAININGEN VOOR LEERLINGEN WAT KOST RPT? ZO STEL JE EEN OPLEIDINGSPLAN SAMEN OPLEIDINGSPLAN AFLEVEREN ONDERHOUD REPARATIE REPARATIE/DIAGNOSE DIAGNOSE DIAGNOSE GEVORDERD SPECIALS LEERMEESTER APK-KEURMEESTER 4 7 9 11 12 14 16 21 27 34 39 45 50 53 MAATREGELEN CORONA In de corona-tijd gelden op onze locaties de RIVM-maatregelen en enkele aanvullingen. Op deze manier doen we er alles aan om besmetting met het coronavirus te voorkomen. Voordat je naar Innovam komt informeren we je hier precies over. Meer online Altijd al maken deelnemers onze e-learnings voordat zij naar een praktijkdag komen. Door corona kan het voorkomen dat we nog meer online doen. We geven dan bijvoorbeeld alle theorie online in plaats van in een lokaal, en trainen in de praktijkhal in kleinere groepen. Ook geven we live online trainingen, waarin we bijvoorbeeld praktijkopdrachten voordoen en bespreken. Meld je aan voor de nieuwsbrief om hiervan op de hoogte te zijn. ©INNOVAM AUGUSTUS 2020 Deze gids is met grote zorg samengesteld. Desondanks is het mogelijk dat de informatie onvolledig of onjuist is. Aan de inhoud kunnen geen rechten worden ontleend. Wijzigingen voorbehouden. Overname voor eigen gebruik is toegestaan onder bronvermelding. Afbeeldingen zijn auteursrechtelijk beschermd. Prijswijzigingen en drukfouten voorbehouden. Kijk voor de meest recente prijzen en productinformatie op www.innovam.nl Omwille van de leesbaarheid gebruiken we steeds ‘hij’ in deze gids. Waar ‘hij’ staat kan uiteraard ook ‘zij’ worden gelezen. We gebruiken ‘leerling’ en ‘student’ met dezelfde betekenis. 3

TRAININGEN VOOR TECHNICI MECHANISCH 36 DIAGNOSE LUCHTVERING 23 30 TRANSMISSIE EN AANDRIJVING 17 MECHANISCH METEN EN MOTORCONDITIE 19 WIELUITLIJNEN EN BANDEN LUCHTDRUKREMMEN DIAGNOSE LUCHTDRUKREMMEN 18 DIAGNOSE ABS EN EBS | 2 DAGEN Bedrijfsauto Elektronica + Meten met de scoop + Meten aan Sensoren en Actuatoren REMSYSTEMEN 37 SPECIALS EV-HYBRIDE 46 DAIGNOSE UITLAATGASEMISSIE EURO 6 | 2 DAGEN Bedrijfsauto Elektronica + Meten met de scoop 47 INCIDENT MANAGEMENT 48 BEVOEGDHEIDSVERLENGING TACHOGRAAFTECHNICUS 24 AIRCOSYSTEMEN & STANDKACHELS INCL. F-GASSEN | 2 DAGEN UPDATE NEN 9140 ev-VOP NEN 9140 certificaat VEILIG WERKEN AAN E-BEDRIJFSWAGENS BASIS (ev-VOP NEN 9140) Bedrijfsauto Elektronica 43 VEILIG WERKEN AAN E-BEDRIJFSWAGENS GEVORDERD (ev-VP NEN 9140) ev-VOP NEN 9140 certificaat 49 42 TRAININGSGIDS | VOOR TECHNICI Legenda Voorkennis vereist Certificaat verplicht

ELEKTRONICA MOTORMANAGEMENT 29 METEN MET DE SCOOP Bedrijfsauto Elektronica 28 BEDRIJFSAUTO ELEKTRONICA 3 DAGEN 22 SENSOREN EN ACTUATOREN (BEDRIJFSAUTO) 15 BEDRIJFSAUTO ELEKTRONICA BASIS 2 DAGEN DIESEL MOTORMANAGEMENT Bedrijfsauto Elektronica 25 DIAGNOSE MOTORMANAGEMENT DIESEL | 2 DAGEN Bedrijfsauto Elektronica DIAGNOSE MODERNE DIESELTECHNIEK | 2 DAGEN Diagnose diesel motormanagement 35 40 LEERMEESTER APK-KEURMEESTER 51 LEERMEESTER WORDEN: WERKPLAATS 52 LEERMEESTER ZIJN: EFFECTIEVER BEGELEIDEN APK-KEURMEESTER ZWARE VOERTUIGEN 54 VERKORTE APK2-TRAINING VOOR KEURMEESTERS ZWARE VOERTUIGEN 54 KEURMEESTER WORDEN ZONDER EBAT-DIPLOMA VIA EVC 55 APK1 BEVOEGDHEIDSVERLENGING THEORIE + EXAMEN 55 APK1 BEVOEGDHEIDSVERLENGING THEORIE + PRAKTIJK 54 5

Tom Wensink Mercedes-Benz

PRAKTIJKTRAINING VOOR LEERLINGEN Tijdens een praktijktraining voor leerlingen (een RPT-dag) kan je leerling volop oefenen in onze professionele werkplaatsen. Van tevoren krijgt hij theorie als online zelfstudie, zodat hij zich tijdens de RPT-dag vooral op de praktijk kan storten. Veilig en onder leiding van onze deskundige trainers. Door deze focus kan hij sneller en meer leren, en wij leren hem precies dát wat hij weten moet. Dan zijn er ook RPT-oefendagen waar je leerling opdrachten kan leren, of opdrachten vóór het examen nog een keer kan oefenen. Hij kan bij ons de opdrachten doen waar je in het leerbedrijf niet aan toekomt. En hij kan zich nog extra voorbereiden op opdrachten van het examen. Zo kan je leerling vol vertrouwen beginnen aan de Proeve van Bekwaamheid. Je wilt natuurlijk graag weten hoe je leerling het er vanaf bracht tijdens zijn RPT-dag. Daarom krijg je van ons altijd een samenvatting van zijn beoordeling per e-mail, de uitgebreide versie krijgt hij zelf mee. Zo weet je wat hij in de werkplaats vanaf nu zelf kan. Samen zorgen we ervoor dat je leerling een goede monteur wordt. DE VOORDELEN VAN RPT: • RPT maakt eerder declarabel Uitleg van onze deskundige trainers die weten wat de leerling nodig heeft voor zijn opleiding én om in het bedrijf mee te werken aan declarabele klussen. • RPT sluit aan op ROC-opleidingen Doordat Innovam lesmateriaal voor ROC’s ontwikkelt, sluit de inhoud van de RPT-trainingen aan bij wat je leerling voor school moet leren in het leerbedrijf. • RPT bespaart tijd In de werkplaats moeten meters worden gemaakt. Maar op een RPT-dag is tijd en materiaal genoeg om goed te oefenen. Onze trainers geven extra uitleg, zodat jij dat niet hoeft te doen. • RPT geeft focus en brengt inzicht Een hele dag focus op een thema. Beginnen bij de basis en doorgaan tot een leerling het echt snapt; ook de werkzaamheden die in jouw werkplaats niet voorkomen maar die hij op zijn examen wel moet kunnen. De beoordeling vertelt jou wat je leerling wel en nog niet kan. Dit geeft jou inzicht in de leerpunten. TRAININGSGIDS | PRAKTIJKTRAINING VOOR LEERLINGEN 7

Stijn Wensink Mercedes-Benz

WAT KOST RPT? Op een RPT-dag is je leerling niet inzetbaar in de werkplaats. Daar staat tegenover dat jij minder tijd nodig hebt voor begeleiding. Na een RPT-dag kan je leerling eerder zelfstandig declarabel werk doen. Zo levert een RPT-dag meteen veel op. Een RPT-dag kost 325 euro. Is je leerbedrijf aangesloten bij OOMT, dan draagt OOMT bij in deze kosten. AFLEVEREN ONDERHOUD / REPARATIE Prijs Af: OOMT-bijdrage* Prijs na aftrek OOMT-bijdrage € 325 € -116 € 209 € 325 € -116 € 209 * OOMT-bijdrage geldt voor OOMT- en OOC-aangesloten bedrijven. Prijzen zijn excl. btw. DIAGNOSE € 325 € -85 € 240 DIAGNOSE GEVORDERD € 325 € -60 € 265 draagt bij! Is je leerbedrijf aangesloten bij OOMT, dan draagt OOMT bij in deze kosten. OOMT vindt het namelijk belangrijk dat leerlingen de kans krijgen om hun praktische vaardigheden te vergroten. De bijdrage van OOMT is afhankelijk van het leerjaar/opleidingsniveau. Ontvang ook Subsidie Praktijkleren Als je een BBL-leerling begeleidt dan komt je bedrijf waarschijnlijk in aanmerking voor Subsidie Praktijkleren. Dit is een tegemoetkoming van het ministerie van OC&W, in kosten die je bedrijf voor een leerling maakt, zoals opleidingskosten. De tegemoetkoming bedraagt tot € 2.700 per leerling. Meer weten, kijk op innovam.nl/spl. TRAININGSGIDS | WAT KOST RPT? 9

Stijn & Tom Wensink Mercedes-Benz

ZO STEL JE HET OPLEIDINGSPLAN SAMEN Elektronica, motormanagement, remsystemen, e-voertuigen: als bedrijfsautotechnicus is er veel te leren! Vaak heb je een certificaat of diploma nodig: zoals voor werken met f-gassen of e-voertuigen. In ons opleidingsplan komt alles aan bod. Met ons opleidingsplan heeft je leerling een stevige basis waarmee hij in het leerbedrijf ook flink kan bijdragen. Welke dagen kies je? Het RPT-opleidingsplan vind je op de volgende pagina. Welke RPT-dagen kies jij voor je leerling? Vraag jezelf af: • Wat weet en kan mijn leerling al? • Wat kan ik mijn leerling zelf bijbrengen en wat niet? • Heb ik wel de juiste apparatuur beschikbaar? • Is er voldoende tijd om mijn leerling te begeleiden? Zet je antwoorden op deze vragen af tegen het opleidingsplan op de volgende pagina. Bij 4 of meer trainingsdagen per schooljaar krijgen jullie beiden de werkplaats hulpvideo’s. Plan via truckwise.nl/RPT Je plant het opleidingsplan via truckwise.nl/RPT. Je hoeft niet perse (alle) data te plannen. Wat je open laat plannen wij voor je in, rekening houdend met de voorkeuren, nodige voorkennis en een werkbare spreiding van de dagen. Van elke boeking ontvangen leerling en leermeester allebei een e-mail. Wil je dagen verschuiven dan kan dat kosteloos tot een week voor aanvang van de training. Kom je er niet uit? Wil je persoonlijke hulp bij het kiezen van de juiste dagen voor je leerling? Aarzel niet en bel ons dan: 030 6087922. We helpen je telefonisch of maken een afspraak voor een bezoek van je accountmanager. 11

TRUCKWISE OPLEIDINGSPLAN VOOR BBL-LEERLINGEN | KERNTAKEN + MODULES BIG WHEELS BAT 1E JAAR BEDRIJFSAUTO ELEKTRONICA BASIS | 2 dgn • Auto Elektronica 1 • Auto Elektronica 2 MECHANISCH METEN EN MOTORCONDITIE • Motormechanische componenten • Distributie en klepbediening 18 LUCHTDRUKREMMEN • Luchtdrukremsystemen 19 WIELUITLIJNEN EN BANDEN BASIS • Banden en wielen • Wielgeometrie 20 OEFENDAG ONDERHOUD EN AFLEVEREN BAT OEFENDAG ONDERHOUD EN REPARATIE BAT 15 SENSOREN EN ACTUATOREN • Auto Elektronica 1 en 2 • Start- en laadsystemen 17 TRANSMISSIE EN DIFFERENTIEEL • Transmissie en aandrijving 24 AIRCOSYSTEMEN & STANDKACHELS INCL. F-GASSEN | 2 dgn • Warmtewisselsystemen 25 DIESEL MOTORMANAGEMENT • Bedrijfsauto Elektronica basis • Energiesystemen Diesel 26 • Schemalezen 23 2E JAAR 22 EBAT 3 JAAR 1E JAAR BEDRIJFSAUTO ELEKTRONICA BASIS | 2 dgn • Auto Elektronica 1 • Auto Elektronica 2 MECHANISCH METEN EN MOTORCONDITIE • Motormechanische componenten • Distributie en klepbediening 18 LUCHTDRUKREMMEN • Luchtdrukremsystemen 19 WIELUITLIJNEN EN BANDEN BASIS • Banden en wielen • Wielgeometrie 20 OEFENDAG ONDERHOUD EN AFLEVEREN BAT LEGENDA AFLEVEREN ONDERHOUD REPARATIE BAT REPARATIE EBAT DIAGNOSE EBAT DIAGNOSE TS DIESEL MOTORMANAGEMENT • Bedrijfsauto Elektronica basis • Energiesystemen Diesel 31 voorkennis vereist bijbehorende Big Wheelsmodule MOTORCOMPONENTEN METEN • Motormechanische systemen 32 WIELUITLIJNEN EN CHASSIS GEVORDERD • Banden en wielen • Wielgeometrie 23 TRANSMISSIE EN DIFFERENTIEEL • Transmissie en aandrijving 25 METEN MET DE SCOOP • Bedrijfsauto Elektronica • Auto Elektronica 3 15 2E JAAR 22 SENSOREN EN ACTUATOREN • Auto Elektronica 1 en 2 • Start- en laadsystemen 17 BEDRIJFSAUTO ELEKTRONICA | 3 dgn • Auto Elektronica 3 • Schemalezen • Start- en laadsystemen op niveau 3 29 • Schemalezen 28

EBAT 2 JAAR 1E JAAR BEDRIJFSAUTO ELEKTRONICA | 3 dgn • Auto Elektronica • 3 Schemalezen • Start- en laadsystemen op niveau 3 29 METEN MET DE SCOOP • Bedrijfsauto Elektronica • Auto Elektronica 3 30 DIAGNOSE LUCHTDRUKREMMEN • Luchtdrukremmen • Luchtdrukremsystemen op niveau 3 31 MOTORCOMPONENTEN METEN • Motormechanische systemen 32 WIELUITLIJNEN EN CHASSIS GEVORDERD • Banden en wielen • Wielgeometrie 38 OEFENDAG DIAGNOSE EBAT 3E JAAR DIAGNOSE DIESEL MOTORMANAGEMENT | 2 dgn • Bedrijfsauto Elektronica + Sensoren en actuatoren + Meten met de scoop • Motormanagement Diesel DIAGNOSE LUCHTVERING • Meten met de scoop • Comfort- en veiligheidssystemen • Luchtdrukremsystemen op niveau 3 37 DIAGNOSE ABS EN EBS | 2 dgn • Bedrijfsauto Elektronica + Meten met de scoop • Luchtdrukremsystemen op niveau 3 33 OEFENDAG REPARATIE EBAT 38 OEFENDAG DIAGNOSE EBAT 35 DIAGNOSE MODERNE DIESELTECHNIEK | 2 dgn • Bedrijfsauto Elektronica + Sensoren en actuatoren + Meten met de scoop • Motormanagement Diesel 36 DIAGNOSE DATANETWERKEN | 2 dgn • Meten met de scoop • Auto Elektronica 4 42 VEILIG WERKEN AAN E-BEDRIJFSWAGENS BASIS (EV-VOP NEN 9140) • Bedrijfsauto Elektronica 43 VEILIG WERKEN AAN E-BEDRIJFSWAGENS GEVORDERD (EV-VP NEN 9140) • Bedrijfsauto Elektronica 44 OEFENDAG MECHANISCH EN ELEKTRISCH | TS TECHNISCH SPECIALIST NIVEAU 4 40 28 DIAGNOSE DIESEL MOTORMANAGEMENT | 2 dgn • Bedrijfsauto Elektronica + Sensoren en actuatoren + Meten met de scoop • Motormanagement Diesel DIAGNOSE LUCHTVERING • Meten met de scoop • Comfort- en veiligheidssystemen • Luchtdrukremsystemen op niveau 3 37 DIAGNOSE ABS EN EBS | 2 dgn • Bedrijfsauto Elektronica + Meten met de scoop • Luchtdrukremsystemen op niveau 3 33 OEFENDAG REPARATIE EBAT 2E JAAR 35 36 41

TRUCKWISE AFLEVEREN | AFLEVEREN BAT | EBAT | TS TRAININGSGIDS | AFLEVEREN

| AFLEVEREN BAT | EBAT | TS BEDRIJFSAUTO ELEKTRONICA BASIS De meest gevolgde praktijktraining Problemen in de elektronica leiden soms tot kopzorgen. Zonder de juiste aanpak kan dat veel tijd in beslag nemen. Deze praktijktraining behandelt de basis van elektronica, zoals het lezen van schema’s en het gebruiken van een multimeter. Pas wanneer je een multimeter goed instelt, aansluit en dan kunt voorspellen wat je verwacht te gaan meten, snap je het écht. Met deze training krijg je dé basis om goed te kunnen meten met de multimeter. Deze kennis heb je nodig bij alle andere trainingen waar je elektrische metingen moet doen. 1,5 uur online zelfstudie Na de 1e dag kan je: • met de multimeter spanning, stroom en weerstand meten van onderdelen van een voertuig. • eenvoudige elektrische schakelingen opbouwen aan de hand van schema’s. • spanning, stroom en weerstand meten van de opgebouwde schakelingen. • de wet van Ohm toepassen. • meten aan parallel-, serie- en gecombineerde schakelingen. • extra verlichting aansluiten met een relais. • een radio aansluiten. • een start- en een laadsysteem meten. 1,5 uur online zelfstudie Na de 2e dag kan je: • de stappen voor een V4 meting uitvoeren. • de begrippen ‘overgangsweerstand’ en ‘onderbreking’ uitleggen. • met de multimeter een clandestiene verbruiker opsporen. • met een 24V/21W lamp kortsluiting opsporen. • storing lokaliseren met de V4 meetmethode. • storing lokaliseren in een startsysteem. • storing lokaliseren in een laadsysteem. 2 DAGEN + 1,5 uur online zelfstudie per RPT-dag ELEKTRONICA € 418 met OOMT zonder OOMT: € 650 15

TRUCKWISE ONDERHOUD | ONDERHOUD BAT | EBAT | TS TRAININGSGIDS | ONDERHOUD

| ONDERHOUD BAT | EBAT | TS MECHANISCH METEN EN MOTORCONDITIE Belangrijke dag voor in het leerbedrijf en voor het examen Je leert onder andere de klepspeling afstellen en verschillende metingen uitvoeren die veel voorkomen in de werkplaats. Deze metingen zijn ook onderdeel van het examen BAT. 1 uur online zelfstudie Na de training kan je verschillende metingen uitvoeren die ook in het BAT-examen voorkomen: • met schuifmaat en schroefmaat de nokhoogte en basiscirkel meten. Ook kan hij de slingering, de axiale speling van een krukas en de onvlakheid van het onderblok meten. • met de juiste schuifmaat een remschijf en/of remtrommel beoordelen. • kalibers gebruiken voor het beoordelen van kingpennen, vangmuilpennen en trekogen. • rei en voelermaten gebruiken voor het bepalen van de onvlakheid van de schotel en schotelplaat. • een meetklok met statief gebruiken voor het bepalen van de schotelspeling. • meten en afstellen van klepspeling bij een motor met stelbouten en/of stelplaatjes. • de compressie van een (diesel)motor meten. • een cilinderlekkagetest uitvoeren op een (diesel) motor. • spelingmeten van fuseepennen, wiellagers en spoorstangkogels controleren van de vooras. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie MECHANISCH € 209 met OOMT zonder OOMT: € 325 17

| ONDERHOUD BAT | EBAT | TS LUCHTDRUKREMMEN Basiskennis over luchtdrukremmen Het is belangrijk voor de veiligheid dat het remsysteem van een zwaar voertuig goed afgesteld wordt. Je leert schema’s lezen, de werking begrijpen, het luchtdrukremsysteem opbouwen en afstellingen uitvoeren. 1,5 uur online zelfstudie Na de training kan je: • pneumatische schema’s lezen en onderdelen herkennen. • een luchtdrukverzorgend systeem opbouwen. • een bedrijfsremsysteem opbouwen. • een hulp-/parkeerremgedeelte opbouwen. • het volgwagenstuurgedeelte opbouwen. • metingen uitvoeren aan het voetremventiel. • ALR controleren. • een volgwagenremsysteem opbouwen. • drukmetingen uitvoeren aan beveiligings-systemen. • voorijling van de voorwagen en volgwagen controleren en afstellen. 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie TRAININGSGIDS | ONDERHOUD REMSYSTEMEN € 209 met OOMT zonder OOMT: € 325

| ONDERHOUD BAT | EBAT | TS WIELUITLIJNEN EN BANDEN Alles over wielen en banden Je leert de belangrijkste werkzaamheden die nodig zijn voor het onderhoud aan banden. Ook leer je de wielstanden van een auto controleren en de sporing afstellen. 1 uur online zelfstudie Na de training kan je: • de basis van balanceren en uitlijnen uitleggen. • uitleggen wat wiel- en fuseestanden zijn en wat hun invloed is op het rijgedrag van een voertuig. • banden herkennen en controleren op slijtage en beschadigingen. • band van een voertuig vervangen en balanceren. • de scheefstand van de achteras controleren met JOSAM apparatuur. • met KOCH apparatuur sporing en camber vooras meten. • een uitlijnrapport analyseren. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie MECHANISCH € 209 met OOMT zonder OOMT: € 325 19

| ONDERHOUD BAT | EBAT | TS OEFENDAG ONDERHOUD EN AFLEVEREN BAT De moeilijkste opdrachten leren en (nog eens) oefenen Doe je dit schooljaar examen Bedrijfsautotechnicus (BAT) kerntaak 1 en 2 (onderhoud en afleveren)? Dan zijn er opdrachten uit het Praktijkboek die je moet leren en oefenen. In onze werkplaatsen zijn de opdrachten klaargezet. Bij ons leer en oefen je onder begeleiding van onze trainers en zonder tijdsdruk. Ben je al klaar voor het examen? Dan kan je bij ons de mogelijke opdrachten van het examen nog eens extra komen oefenen. We leggen je uit hoe je tijdens het examen het beste te werk kan gaan. We geven tips zodat je weet waar je op moet letten. Zo heb je alles in de vingers en kan je vol vertrouwen beginnen aan de Proeve van Bekwaamheid. Je kan de volgende opdrachten oefenen: • Radio aansluiten • Kleppen stellen • Verstralers aansluiten • Afleveringscontrole uitvoeren • Stekkerverbindingen beoordelen en maken • 7-polige stekkerverbinding maken en controleren • Multiriem en spanner demonteren en monteren 1 DAG TRAININGSGIDS | ONDERHOUD OEFENDAG € 325

TRUCKWISE REPARATIE 21

| REPARATIE BAT | EBAT | TS SENSOREN EN ACTUATOREN Uitgebreid aandacht voor meten Op deze praktijkdag wordt het meten helemaal duidelijk. Het gaat over alle elektronische componenten die de motor aansturen en processen afregelen. Denk bijvoorbeeld aan de temperatuursensor, Piezo-sensor en de luchtmassameter. We gaan de onderdelen benoemen, doormeten en dan een diagnose stellen. Had je eerder moeite met meten, na deze dag heb je het écht in de vingers! 1 uur online zelfstudie Na de training kan je: • uitleggen hoe sensoren en actuatoren werken. • bijvoorbeeld de temperatuursensor, • inductieve-sensor, • hall-sensor, • potentiometer, • druksensor en • solenoïdeklep. • controles op de juiste manier uitvoeren. • een correcte diagnose stellen over het systeem waarin deze elementen werken. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie TRAININGSGIDS | REPARATIE ELEKTRONICA € 209 met OOMT zonder OOMT: € 325

| REPARATIE BAT | EBAT | TS TRANSMISSIE EN AANDRIJVING Praktijkdag over de versnellingsbak en het differentieel Na deze dag vertelt jíj jouw collega’s wat moet gebeuren als een versnellingsbak moeilijk schakelt, kraakt of uit de versnelling springt! Je leert een versnellingsbak en een eindaandrijving demonteren en weer monteren. Daarbij voer je de controles en afstellingen uit die in de werkplaatshandleiding staan. 1 uur online zelfstudie Na de training kan je: • een versnellingsbak uit elkaar halen, controleren en monteren. • een eindoverbrenging en differentieel controleren. • de naafreductie uit elkaar halen, controleren en monteren. • de beveiligingen op een versnellingsbak controleren. • de opbouw en werking van een geautomatiseerde versnellingsbak uitleggen. • storing zoeken bij een geautomatiseerde versnellingsbak. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie MECHANISCH € 209 met OOMT zonder OOMT: € 325 23

| REPARATIE BAT | EBAT | TS AIRCOSYSTEMEN EN STANDKACHELS INCL. F-GASSEN Training over de basis van het aircosysteem Je leert de werking van een airco. Na de eerste trainingsdag kan je met behulp van de voelpuntentabel aan de leidingen en bij de in- en uitgangen van de airco-onderdelen ‘voelen’ of de airco doet wat je moet doen. En daarbij hoef je niets bij uit te bouwen of los te koppelen, dus dit kan je doen zonder het F-gassen certificaat. Op dag 2 kun je het f-gassencertificaat gaan halen. Daarmee mag je airco’s leeghalen. Het certificaat is geldig voor mobiele koelinstallaties bedoeld voor het koelen van het interieur (airco installaties). Dit is van toepassing op alle soorten voertuigen: personenauto’s, bedrijfsauto’s, bussen, landbouwvoertuigen etc. Zodra het gaat om koelen van lading (transportkoeling) is dit certificaat niet voldoende. Het examen is direct aan het einde van de tweede trainingsdag. 1 uur online zelfstudie Na de training kan je: • de opbouw van het aircosysteem uitleggen. Ook kan je met overzichtschema’s de verschillen tussen diverse aircosystemen herkennen. • een aircosysteem onderhouden en een diagnose uitvoeren. • met een voelpuntentabel een diagnose stellen van een aircosysteem met capillair. • met een voelpuntentabel een diagnose stellen van een aircosysteem met expansieventiel. • controleren of het aircosysteem van een voertuig werkt. • de transportkoeling controleren.de opbouw en werking van standkachels (luchtverwarmer en waterverwarmer) uitleggen. • de opbouw van de elektrisch schema’s van aircosystemen uitleggen. 1 uur online zelfstudie Na de training heb je: • kennis van de werking van mobiele airco’s. • kennis van de milieueffecten van als koelmiddel gebruikte synthetische koudemiddelen en de desbetreffende milieuregelgeving. • kennis over de milieuvriendelijke terugwinning van gefluoriseerde broeikasgassen en gereguleerde stoffen. PRAKTIJKOEFENINGEN: • het aircosysteem legen, met dezelfde airco-machine die ook tijdens het examen wordt gebruikt. • reinheid van het f-gas in de opslagcilinder controleren. • hoeveelheid f-gas in de opslagcilinder controleren. Direct na de training maak je het examen. 2 DAGEN + 1 uur online zelfstudie per dag TRAININGSGIDS | REPARATIE AIRCO € 418 met OOMT zonder OOMT: € 650 Examen: € 145

| REPARATIE BAT | EBAT | TS DIESEL MOTORMANAGEMENT Voorkennis: Bedrijfsauto Elektronica basis Over de elektronica die de dieselmotor aansturen Als een dieselmotor hapert, inhoudt of erg rookt, moet je achterhalen waar het probleem zit. Zo kun je dit misschien oplossen met een eenvoudige reparatie of vervanging, in plaats van een compleet systeem. Deze training gaat over alle elektronica die de dieselmotor aanstuurt. Zoals het gloeisysteem en de verstuivers maar ook de sensoren die signalen afgeven om de motor optimaal te laten functioneren. We gaan de onderdelen benoemen en doormeten. Je leert de belangrijkste controles uitvoeren aan het dieselmotormanagementsysteem. Zo kan je bepalen of het systeem goed werkt. Ook vervang je een aantal onderdelen van de motor. 1,5 uur online zelfstudie Na de training kan je: • een pompverstuiver inleren. • het gloeisysteem controleren. • de EGR-klep vervangen en testen op correcte werking. • de turbo vervangen. • meten aan common-rail systeem. • diagnose stellen aan common-rail verstuivers. 1 DAG MOTOR+ 1,5 uur online zelfstudie MANAGEMENT € 209 met OOMT zonder OOMT: € 325 25

| REPARATIE BAT | EBAT | TS OEFENDAG REPARATIE BAT De moeilijkste opdrachten leren en (nog eens) oefenen Doe je dit schooljaar examen Eerste Bedrijfsautotechnicus (EBAT) kerntaak 2 (Reparatie)? Dan zijn er opdrachten uit het Praktijkboek die je moet leren en oefenen. In onze werkplaatsen zijn de opdrachten klaargezet. Bij ons leer en oefen je onder begeleiding van onze trainers en zonder tijdsdruk. Ben je al klaar voor het examen? Dan kan je bij ons de mogelijke opdrachten van het examen nog eens extra komen oefenen. We leggen je uit hoe je tijdens het examen het beste te werk kan gaan. We geven tips zodat je weet waar je op moet letten. Zo heb je alles in de vingers en kan je vol vertrouwen beginnen aan de Proeve van Bekwaamheid. Je kan de volgende opdrachten oefenen: • Verlichting aansluiten en stekkerverbindingen maken • Mechanisch meten aan een cilinder • Hoogteregelventiel monteren en afstellen • Ruitenwissermotor aansluiten • Laadklepbediening aansluiten • Differentieel afstellen. 1 DAG TRAININGSGIDS | REPARATIE OEFENDAG € 325

TRUCKWISE REPARATIE / DIAGNOSE 27

| REPARATIE / DIAGNOSE EBAT | TS BEDRIJFSAUTO ELEKTRONICA De training die bijna iedereen volgt. Deze dagen leggen een belangrijke basis in elektronica! In deze praktijktraining wordt het allemaal wat moeilijker met de elektronica. In de moderne bedrijfswagens zitten datanetwerken, rijhulpsystemen, etc. Wil je echt begrijpen hoe elektrische systemen met elkaar communiceren en hoe ze functioneren? Dan is het belangrijk dat je de basis van elektronica goed beheerst. De nadruk van deze training ligt dan ook in de opbouw van elektronica. Je leert complexe storingen zoeken met een multimeter. Zo leer je elektrische schema’s lezen en gebruiken. Je leert storingen zoeken met behulp van de V4-meting, en deelmetingen uitvoeren met behulp van het bijgeleverde schema. 1,5 uur online zelfstudie Na deze trainingsdag kan je: • goed Volt meten met een multimeter. • goed Ampère meten met een multimeter en/of stroomtang. • de wet van Ohm toepassen. • het verschil en de eigenschappen tussen een serie- en parallel schakeling herkennen. 1,5 uur online zelfstudie Na deze trainingsdag kan je: • meten aan diode’s en begrijpen waarom deze in een elektrische schakeling worden toegepast. • meten aan LED’s en de werking ervan begrijpen. • verschillende transistoren begrijpen, doormeten en de werking ervan controleren. • een Darlington schakeling maken en begrijpen. • een relais aansluiten en de verschillen herkennen. 1,5 uur online zelfstudie Na deze trainingsdag kan je: • de opgedane kennis van dag 1 en dag 2 gebruiken om storingen zelfstandig te lokaliseren in complexe elektrische en elektronische systemen. • met verschillende elektrische schema’s werken • de juiste diagnose te stellen met behulp van een multimeter, stroomtang en schema’s. • meetresultaten beoordelen en aangeven waar de storing zich bevindt. • een startrelais en hulprelais in het startsysteem doormeten. • het verschil tussen laadstroom en dynamostroom aangeven. • elektrische storingen zoeken in een voertuig door middel van de V1-V2-V3-V4 meting’ • ‘terugmeten’ om de exacte locatie van een storing vast te stellen. • een startsysteem doormeten. • een laadsystemen doormeten. • kortsluiting aan een elektrische installatie opsporen. • onderdelen aansluiten. • kabelschoenverbindingen maken. • elektrische verbindingen maken. • clandestiene verbruikers opsporen. 3 DAGEN + 1,5 uur online zelfstudie per RPT-dag TRAININGSGIDS | REPARATIE / DIAGNOSE ELEKTRONICA € 627 met OOMT zonder OOMT: € 975

| REPARATIE / DIAGNOSE EBAT | TS METEN MET DE SCOOP Voorkennis: Bedrijfsauto Elektronica Leren omgaan met de oscilloscoop Een scoop lijkt een moeilijk instrument maar je kunt er zo veel informatie uit halen. Bijvoorbeeld omdat je een signaal kunt stilzetten en uitrekken. Met een multimeter kan dat niet. Op deze praktijkdag leren we je omgaan met de oscilloscoop. Daarmee kun je dieper liggende problemen blootleggen, maar dit vereist wel speciale kennis. Maak kennis met AC, DC, frequenties, digitale signalen en duty cycle en hoe die te meten met de scoop om vervolgens een diagnose te stellen. 1 uur online zelfstudie Na de training kan je: • tijd, spanning en triggerniveau instellen. • begrippen als AC, DC, periodetijd, frequentie en dutycycle uitleggen. • periodetijd, frequentie en duty-cycle berekenen. • verschillende onderdelen meten. • een niet repeterend signaal meten. • wisselspanning meten. • variabele gelijkspanning meten. • blokspanning meten. • een digitaal signaal meten. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie ELEKTRONICA € 209 met OOMT zonder OOMT: € 325 29

| REPARATIE / DIAGNOSE EBAT | TS DIAGNOSE LUCHTDRUKREMMEN Voorkennis: Luchtdrukremmen Belangrijke praktijktraining over remmen De remmen zijn natuurlijk het allerbelangrijkste onderdeel van een vrachtwagen. Dit is trouwens zonder meer een belangrijke RPT-dag voor elke leerling. Na deze dag kan je bijvoorbeeld bepalen of een vrachtwagen remt zonder te scharen, en of de remkracht goed verdeeld wordt over de assen; in geladen en ongeladen toestand. 1 uur online zelfstudie Na de training kan je: • een diagnose stellen bij een voertuig met leeglastventiel. • het volgwagen stuurventiel meten. • een mechanisch ALR meten. • met nomogrammen de hefboomlengte bepalen van mechanische ALR’s. • een diagnose stellen bij een aanhanger met verkeerd afgestelde aanpassingsventielen op vooras en achteras. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie TRAININGSGIDS | REPARATIE / DIAGNOSE REMSYSTEMEN € 240 met OOMT zonder OOMT: € 325

| REPARATIE / DIAGNOSE EBAT | TS MOTORCOMPONENTEN METEN Training over het inwendige van de motor Op deze praktijktraining leer je het inwendige van de motor meten en controleren. Zo kan je bepalen of cilinderkop, zuigers, cilinders en lagers moeten worden vervangen, gerepareerd of nog een tijdje meekunnen. Hetzelfde geldt voor de onderdelen van de distributie. Een waardevolle vaardigheid voor in het bedrijf en voor leerlingen ook nog eens belangrijk voor het examen BAT! 1 uur online zelfstudie Na de training kan je: • cilinders en zuigers meten: tapsheid en ovaliteit, zuigerspeling, groefspeling van zuigerveren en slotspeling van zuigerveren bepalen. • een klepmechanisme meten: nokhoogte en slijtage bepalen, lagertappen, kleppen, klepveren en klepgeleiders meten. • een krukas en lagering meten: hoofdlagers, drijfstanglagers, axiale en radiale speling en slingering meten. • de uitsteekhoogte van cilindervoeringen meten. • relatieve compressiemeting met een systeemtester. • met een endoscoop de motor van binnen onderzoeken. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie MECHANISCH €240 met OOMT zonder OOMT: € 325 31

| REPARATIE / DIAGNOSE EBAT | TS WIELUITLIJNING EN CHASSIS GEVORDERD Belangrijke training, vooral voor leerlingen: als voorbereiding op het examen EBAT Deze praktijkdag is vooral een oefening in nauwkeurig uitlijnen, precies volgens de procedure. Plan een uitlijnklus vlak na deze dag en neem de tijd om er lekker op te oefenen. Als je klaar bent leg je een collega uit welke stappen je allemaal hebt genomen. Op de display van het uitlijnapparaat kunnen jullie zien of je het goed hebt gedaan. Je leerling leert uitlijnen met verschillende uitlijnapparatuur. Deze kennis is een onderdeel van het examen EBAT, dus vooral belangrijk voor leerlingen. 1 uur online zelfstudie Na de training kan je: • de verschillende wiel- en fuseestanden en de invloed daarvan op het rijgedrag van het voertuig uitleggen. • met JOSAM en ander meetgereedschap het chassis meten. • met JOSAM de scheefstand van de achteras meten. • met KOCH de wiel- en fuseestanden van de vooras meten. • met de aangesloten meter de stuurdrukken meten. • een uitlijnrapport analyseren. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie TRAININGSGIDS | REPARATIE / DIAGNOSE MECHANISCH € 240 met OOMT zonder OOMT: €325

| REPARATIE / DIAGNOSE EBAT | TS OEFENDAG REPARATIE EBAT De moeilijkste opdrachten leren en (nog eens) oefenen Doe je dit schooljaar examen Eerste Bedrijfsautotechnicus (EBAT) kerntaak Reparatie? Dan zijn er opdrachten uit het Praktijkboek die je moet leren en oefenen. In onze werkplaatsen zijn de opdrachten klaargezet. Bij ons leer en oefen je onder begeleiding van onze trainers en zonder tijdsdruk. Ben je al klaar voor het examen? Dan kan je bij ons de mogelijke opdrachten van het examen nog eens extra komen oefenen. We leggen je uit hoe je tijdens het examen het beste te werk kan gaan. We geven tips zodat je weet waar je op moet letten. Zo heb je alles in de vingers en kan je vol vertrouwen beginnen aan de Proeve van Bekwaamheid. REPARATIE EBAT Je kan de volgende opdrachten oefenen: • Verlichting aansluiten en stekkerverbindingen maken • Cilinder plus zuiger vervangen • Hoogteregelventiel monteren en afstellen • Ruitenwissermotor aansluiten • Laadklepbediening aansluiten • Differentieel afstellen. 1 DAG OEFENDAG € 325 33

TRUCKWISE DIAGNOSE | DIAGNOSE EBAT | TS TRAININGSGIDS | DIAGNOSE

| DIAGNOSE EBAT | TS DIAGNOSE DIESEL MOTORMANAGEMENT Voorkennis: Bedrijfsauto Elektronica + Sensoren en actuatoren + Meten met de scoop Leer diagnose stellen aan een dieselmotor Deze praktijktraining gaat over alle elektronica die de dieselmotor aanstuurt. Zoals het gloeisysteem en de verstuivers maar ook de sensoren die signalen afgeven om de motor optimaal te laten functioneren. We leren de onderdelen doormeten en zo een diagnose stellen. Storing zoeken in een motormanagementsysteem is een onderdeel van het EBAT-examen! Dit oefenen we uitgebreid. 1,5 uur online zelfstudie Na de 1e dag kan je: • een EDC systeem analyseren. • met de scoop een pompverstuiversysteem analyseren. • met de scoop een common-rail systeem analyseren. • met de systeemtester en drukmeterset een commonrail systeem analyseren. • een SCR systeem analyseren 1,5 uur online zelfstudie Na de 2e dag kan je: • een diagnose stellen over het common-rail dieselsysteem. • een diagnose stellen over het pompverstuiversysteem. • met systeemtester een diagnose stellen over het dieselsysteem. • een diagnose stellen over het SCR systeem. 2 DAGEN + 1,5 uur online zelfstudie per RPT-dag MOTORMANAGEMENT € 480 met OOMT zonder OOMT: € 650 35

| DIAGNOSE EBAT | TS DIAGNOSE LUCHTVERING Voorkennis: Meten met de scoop Belangrijke dag voor in de werkplaats Luchtvering, luchtdrukremmen en luchtgeveerde stoelen maken tegenwoordig deel uit van geïntegreerde elektronisch-pneumatische systemen. Als een voertuig bijvoorbeeld scheef staat, kan de oorzaak dan ook in verschillende systemen zitten. We leren je alles over de opbouw en werking van het luchtveersysteem. Ook leer je de afstellingen van de wagenhoogte uitvoeren en een diagnose stellen. Het controleren van de hoogteregeling is een onderdeel van het examen. We nemen de tijd om dit goed in de vingers te krijgen. 1,5 uur online zelfstudie Na de training kan je: • met het schema een mechanisch lucht-veersysteem aansluiten en de juiste hoogtes afstellen. • met een multimeter en scoop controleren of de hoogtesensor en balgdruksensor werken (ECAS/ECS). • uitleggen hoe het bedieningskastje werkt en metingen verrichten. Ook kan hij met een systeemtester de juiste hoogtes kalibreren. • op een geleide manier een diagnose stellen bij een storing aan een elektronische luchtvering. • pneumatische en elektrische schema’s lezen en de opbouw/werking van het systeem verklaren met deze schema’s. 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie TRAININGSGIDS | DIAGNOSE MECHANISCH € 240 met OOMT zonder OOMT: € 325

| DIAGNOSE EBAT | TS DIAGNOSE ABS EN EBS Voorkennis: Bedrijfsauto Elektronica + Meten met de scoop Een training om veel van op te steken Je leert de opbouw van ABS en EBS (KNORR en WABCO). Ook leer je metingen en afstellingen uitvoeren. Storing zoeken aan een EBS-systeem is onderdeel van het examen voor leerlingen. 1,5 uur online zelfstudie Na de 1e dag kan je: • het doel van harmonisatie en voorijling bij conventioneel geremde voertuigen uitleggen. Ook kan hij de juiste instellingen bepalen. • uitleggen hoe de belangrijkste onderdelen van het WABCO EBS-systeem (trekkend voertuig) werken. • het pneumatische circuit van een EBS-systeem voor getrokken voertuigen aansluiten, de aan-spreekdruk bepalen en de ingestelde voorijling meten. • uitleggen hoe de belangrijkste onderdelen van het KNORR EBS-systeem (trekkend voertuig) werken. • de wielsensoren meten. • de slijtagesensor en het ABS-ventiel meten. • storingen zoeken in het ABS-systeem. • elektrische schema’s van een ABS-systeem lezen, begrijpen en verklaren. 1,5 uur online zelfstudie Na de 2e dag kan je: • met een systeemtester de werking van een EBSsysteem verklaren. • met manometers, systeemtester en een scoop een conclusie trekken en reparatieadvies geven over de oorzaak van een storingen in het EBS of klachten van de chauffeur. • met de systeemtester het ESP-systeem analyseren. • elektrische schema’s van een EBS-systeem lezen, begrijpen en verklaren. 2 DAGEN + 1,5 uur online zelfstudie per RPT-dag REMSYSTEMEN € 480 met OOMT zonder OOMT: € 650 37

| DIAGNOSE EBAT | TS OEFENDAG DIAGNOSE EBAT De moeilijkste opdrachten leren en (nog eens) oefenen Doe je dit schooljaar examen Eerste Bedrijfsautotechnicus (EBAT) kerntaak 2 (Reparatie)? Dan zijn er opdrachten uit het Praktijkboek die je moet leren en oefenen. In onze werkplaatsen zijn de opdrachten klaargezet. Bij ons leer en oefen je onder begeleiding van onze trainers en zonder tijdsdruk. Ben je al klaar voor het examen? Dan kan je bij ons de mogelijke opdrachten van het examen nog eens extra komen oefenen. We leggen je uit hoe je tijdens het examen het beste te werk kan gaan. We geven tips zodat je weet waar je op moet letten. Zo heb je alles in de vingers en kan je vol vertrouwen beginnen aan de Proeve van Bekwaamheid. DIAGNOSE EBAT Je kan de volgende opdrachten oefenen: • Metingen aan de krukas • Storing zoeken aan een EBS-systeem • Storingen zoeken in dieselmotormanagement • Storing zoeken spiegelverstelling • Uitlijnen. 1 DAG TRAININGSGIDS | DIAGNOSE OEFENDAG € 325

TRUCKWISE DIAGNOSE GEVORDERD 39

| DIAGNOSE GEVORDERD | TS DIAGNOSE MODERNE DIESELTECHNIEK Voorkennis: Bedrijfsauto Elektronica + Sensoren en actuatoren + Meten met de scoop Diagnose stellen aan alle managementsystemen De dieselmotormanagementsystemen in moderne trucks hebben de laatste jaren een grote ontwikkeling ondergaan, waardoor er in prestaties en uitstoot een enorme stap voorwaarts is gezet. De oude dieselmotor voorzien van een mechanische lijnpomp of roterende brandstofpomp, heeft inmiddels complexer common-rail of pompverstuiversysteem. In het praktijkdeel van deze training pak je lastige (veelal praktijkgerelateerde) storingen in dieselmotormanagementsystemen aan volgens een vooraf opgezet stappenplan. En we behandelen uitvoerig de interpretatie van de verschillende parameters van een dieselmotormanagementsysteem. In de training gaat het vooral om het opzetten van het stappenplan, de uitgevoerde controles, het toepassen van de beschikbare informatie en verslaglegging van de uitgevoerde werkzaamheden. Na deze training kun je zelf lastige storingen in dieselmotormanagementsystemen diagnosticeren met behulp van diagnosestrategieën, elektrische schema’s, diagnoseapparatuur, scoop en multimeter. Na de 2 trainingsdagen kun je: • een stappenplan opstellen voor diagnose, gerelateerd aan de verschillende dieselmotormanagementsystemen. • diagnoseapparatuur toepassen, zoals parameters uitlezen, foutcodes uitlezen/wissen, actuatoren testen, configuratie instellingen. • de opbouw van verschillende dieselmotormanagementsystemen omschrijven. • de functie, werking en controle van de verschillende brandstofsystemen volgens gestelde procedures beoordelen en diagnosticeren. • de functie en werking van diverse sensoren verklaren, zoals druksensoren, temperatuursensoren, toerentalsensoren, versnellingssensoren, pingelsensoren, lambda-sensoren, gasklep- en gaspedaalsensoren, luchtmassa, positiesensoren, drukverschilsensoren, temperatuursensoren. • parameters diagnoseapparatuur interpreteren in relatie tot de verschillende dieselmotormanagementsystemen. • beschikbare informatie toepassen in relatie tot de verschillende dieselsystemen. • merk-specifieke uitlezing tijdens diagnose toepassen en interpreteren. 2 DAGEN TRAININGSGIDS | DIAGNOSE GEVORDERD MOTORMANAGEMENT € 530 met OOMT zonder OOMT: € 650

| DIAGNOSE GEVORDERD | TS DIAGNOSE DATANETWERKEN Voorkennis: Bedrijfsauto Elektronica + Meten met de scoop Krijg de datanetwerken echt onder de knie Veel technici vinden datanetwerken moeilijk. Denk aan computergestuurde componenten als motormanagement, automatische transmissie en ABS. Deze dag gaat in op hoe technische systemen informatie uitwisselen. We maken kennis met begrippen als LIN-bus, Most en IRDA en CAN-bus. Leer hoe de netwerken zijn opgebouwd, hoe ze werken en hoe je ze kan doormeten. 1,5 uur online zelfstudie Na de training kan je: • de opbouw en werking van CANbus datanetwerken uitleggen. • de bedradingsschema’s van CANbus netwerken lezen. • weerstandswaarden meten van de verschillende CANbus netwerken. • scoop beelden interpreteren van CANbus Low speed netwerken. • scoop beelden interpreteren van CANbus High speed netwerken. 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie ELEKTRONICA € 265 met OOMT zonder OOMT: € 325 41

| DIAGNOSE GEVORDERD | TS VEILIG WERKEN AAN E-BEDRIJFSWAGENS BASIS (ev-VOP NEN 9140) Voorkennis: Bedrijfsauto Elektronica Leer hoe je veilig werkt aan hybride en e-bedrijfsvoertuigen Op deze dag leer je veilig werken met hybride of volledig elektrisch aangedreven voertuigen. Je leert de verschillende HV-componenten herkennen en hun functie begrijpen. Dit helpt je om beter te begrijpen wat de risico’s zijn, zodat je weet hoe je veilig met deze voertuigen kunt werken. Zo voldoe je ook aan de NEN 9140-norm met betrekking tot het werken met elektrische en hybride voertuigen voor voldoende onderrichte personen (ev-VOP). Let op, volgens de NEN 9140 richtlijnen moet je minimaal 18 jaar zijn voor een aanwijzing! Vóór deze training volg je eerst een e-learning van ongeveer 1 uur. Deze e-learning moet je met een voldoende afronden voor je naar de praktijkdag komt. Je krijgt het certificaat ‘Veilig werken aan e-bedrijfswagens’ na afloop van de training, als de kennistoets met een voldoende is afgerond. 1 uur online zelfstudie In deze training behandelen we de volgende onderwerpen: • veiligheidsrisico’s van werken aan, met of nabij e-voertuigen herkennen. • veiligheidsmaatregelen met betrekking tot e-voertuigen nemen. • de Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s) die voor het werken aan e-voertuigen noodzakelijk zijn gebruiken. • de verschillende EV-componenten herkennen en verklaren. • PBM’s controleren. • de eisen aan (meet)gereedschappen toepassen. • HV-systemen veiligstellen volgens de voorschriften van de fabrikant. • inschatten wanneer er elektrisch gevaar dreigt en je niet aan, met of nabij het e-voertuig kan werken. • weten wanneer je de ev-WV (ev-WerkVerantwoordelijke) inschakelt. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie TRAININGSGIDS | DIAGNOSE GEVORDERD E-VOERTUIGEN € 325

| DIAGNOSE GEVORDERD | TS VEILIG WERKEN AAN E-BEDRIJFSWAGENS GEVORDERD (EV-VP NEN 9140) Voorkennis: Veilig werken met e-voertuigen basis Verplicht: ev-VOP NEN 9140 certificaat Met ev-VP NEN 9140 certificaat Deze training ‘Veilig werken aan e-voertuigen gevorderd (ev-VP NEN 9140)’ is voor technici die al de kennis en vaardigheid hebben die voor een ev-VOP (ev-Voldoende Onderricht Persoon) gelden en die verantwoordelijk gaan worden voor het controleren van het spanningsvrij zijn van het HV-systeem zodat veilig reparaties verricht kunnen worden aan onderdelen van dit HV-systeem, uitgezonderd de HV-batterij. Tijdens deze ééndaagse training leer je hoe veilig metingen kunt verrichten en waar om zo zeker te zijn dat de het HV-systeem veilig is om aan te werken door jou of je collega die ev-voldoende is onderricht (ev-VOP). Ook wordt er dieper ingegaan op de werking van een HV-systeem en leer je eenvoudige diagnoses te stellen. Nadat je deze training met voldoende resultaat gevolgd hebt, kun door je werkgever worden aangewezen als ev-Vakbekwaam Persoon (ev-VP) volgens NEN 9140. Vóór deze training volg je eerst een online training van ongeveer 1 uur. Deze e-learning moet je met een voldoende afronden voor je naar de praktijkdag komt. Je leert de apparatuur kennen en bedienen die nodig is om diagnose aan het HV-systeem van een e-voertuig te kunnen stellen (zoals systeemtester, spanningsmeter, mega-ohmmeter). 1 uur online zelfstudie Na de training kun je: • onderhoud, reparaties en eenvoudige diagnose aan HV-componenten en systemen uitvoeren. • het HV-systeem onderbreken volgens het voorschrift van de fabrikant. • controleren of het HV-systeem spanningsvrij is. • de veiligheid van je eigen werkplek vaststellen. • de veiligheid van een e-voertuig vaststellen, in relatie met het werk dat aan, met of nabij het e-voertuig moet worden uitgevoerd. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie E-VOERTUIGEN € 325 43

| DIAGNOSE GEVORDERD | TS OEFENDAG MECHANISCH EN ELEKTRISCH | TS De moeilijkste opdrachten leren en (nog eens) oefenen Doe je dit schooljaar examen Technisch Specialist (TS) niveau 4? Dan zijn er opdrachten uit het Praktijkboek die je moet leren en oefenen. In onze werkplaatsen zijn de opdrachten klaargezet. Bij ons leer en oefen je onder begeleiding van onze trainers en zonder tijdsdruk. Ben je klaar al voor het examen? Dan kan je bij ons de mogelijke opdrachten van het examen nog eens extra komen oefenen. We leggen je uit hoe je tijdens het examen het beste te werk kan gaan. We geven tips zodat je weet waar je op moet letten. Zo heb je alles in de vingers en kan je vol vertrouwen beginnen aan de Proeve van Bekwaamheid. DIAGNOSE EBAT Je kan de volgende opdrachten oefenen: • Diagnose cilinders en zuigers • Diagnose mechanisch gedeelte van het motorblok • Diverse storingen diesel motormanagement (waarbij er geen foutcode aanwezig is of niet direct naar de oorzaak van de storing leidt) • Diagnose EBS (waarbij er geen foutcode aanwezig is of niet direct naar de oorzaak van de storing leidt). 1 DAG TRAININGSGIDS | DIAGNOSE GEVORDERD OEFENDAG € 325

TRUCKWISE SPECIALS | DIAGNOSE GEVORDERD | TS 45

| SPECIALS DIAGNOSE UITLAATGASNABEHANDELING (EURO 6) Voorkennis: Bedrijfsauto Elektronica + Diagnose Dieselmotormanagement Leer storingen in Euro-6 systemen oplossen Deze 2-daagse training gaat over het uitlaatgasnabehandelingssysteem. Je leert de opbouw van het systeem kennen en waarom systemen als EGR en AdBlue wordt toegepast. We gaan ook uitgebreid in op hoe systemen als Denoxtronic, Bluetec en Albonair werken, en wat de functies zijn van de verschillende sensoren en actuatoren. Natuurlijk werken we volop in de praktijk, je gaat verschillende diagnoses stellen aan voertuigen en systemen waarin we storingen hebben ingebouwd, zodat je daarvan kunt leren. Na de 1e dag heb je kennis van: • werking en principe van euro 6 systemen. • doel en werking van EGR systeem. • doel en werking van AdBlue toevoeging. • opbouw van roetfilter en oxidatiekatalysator. • wat zijn de verschillen tussen de verschillende systemen. • functie van de diverse sensoren en actuatoren. Na de 2e dag kan je: • diagnose stellen aan de verschillende Euro-6 systemen. • opsporen van aangebrachte systeemstoringen. • metingen verrichten met behulp van multimeter, scoop en diagnose-apparatuur. • relatie verklaren tussen klacht en storing. 2 DAGEN TRAININGSGIDS | SPECIALS SPECIALS € 795

| SPECIALS INCIDENT MANAGEMENT Met examen ‘Eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten op wegen’ Als je veel als servicebedrijf of pechhulpdienst onderweg bent, is de kans groot dat je als eerste aankomt bij een incident op de rijbaan. Dan is het natuurlijk zaak om de weg zo snel mogelijk vrij te maken. Maar ook een pechgeval op de vluchtstrook is een incident. Incident Management (IM) bestaat uit alle maatregelen die je moet nemen om zo veilig mogelijk te handelen na een verkeersincident. Voor het verlenen van pechservice op het Nederlandse wegennet moeten pechhulpverleners adequaat zijn opgeleid. Voor BOVAG en VACO bedrijven is het volgen van deze training zelfs verplicht. Met deze training leert je om je werkzaamheden zo veilig mogelijk uit te voeren, zonder dat je de overige weggebruikers in gevaar brengt of onnodig hindert. Tijdens deze training leren medewerkers hoe ze veilig moeten handelen tijdens een incident op de weg. 1 uur online zelfstudie Zelfstudie is een belangrijk onderdeel van deze training. Voor het examen moet je de ‘Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij verkeersincidenten’ goed kennen. Dit boek ontvang je per post. Neem het goed door, reken hiervoor ongeveer 8 uur leestijd. Verder bereid je je voor met onze e-learning. Deze duurt ongeveer 1 uur. Tot slot kun je nog oefenvragen maken. Als je je goed hebt ingelezen kom je naar de praktijktraining bij Innovam. We zorgen er via oefeningen voor dat je inzicht krijgt in de belangrijkste onderdelen van Incident Management: • Eerste veiligheidsmaatregelen: de 4 V’s bij één- en tweezijdig aanrijdgevaar. • Beveiliging incidenten op de rijbaan • Beveiliging pechhulpverlening op de vluchtstrook • Pechhulp binnen de bebouwde kom. Direct na de training maak je het examen. 1/2 DAG + 1 uur online zelfstudie + 8 uur leestijd SPECIALS € 235 Examen: € 75 47

| SPECIALS BEVOEGDHEIDSVERLENGING TACHOGRAAFTECHNICUS e-learning Handboek Tachograaf Vanaf 1 januari 2017 moet je voor het afmelden van tachografen en snelheidsbegrenzers in het bezit zijn van een geldige bevoegdheidspas. Deze pas is 4 jaar geldig. Om je bevoegdheid te verlengen moet je succesvol hebben deelgenomen aan het IBKI examen Bevoegdheidsverlenging Tachograaftechnicus. Dit examen bestaat uit theorievragen uit het RDW Handboek Tachograaf 2019. Je hoeft dus geen praktijkexamen te doen, of vragen over de praktijk te beantwoorden. Je wordt getoetst op voldoende kennis van de Regeling Tachografen en de Regeling Tachograafkaarten. Ook ben je in staat de eisen en normen in het Handboek Tachograaf op te zoeken. Om goed voorbereid het examen in te gaan is het dus belangrijk dat je voldoende kennis hebt van het handboek. Met onze e-learning oefen je de inhoud van het handboek, net zo lang totdat je het goed genoeg kent. Het handboek zit (digitaal) in de e-learning en hoef je dus niet te kopen. • In deze e-learning leer je het handboek kennen door meerkeuzevragen te oefenen. Vanuit de vraag kun je direct zoeken in het digitale handboek. Bij elke vraag krijg je na het beantwoorden direct feedback. Zo weet je welke artikelen uit het handboek je beheerst en waar je nog verder op moet trainen. Je kunt de e-learning onbeperkt opnieuw maken om de vragen goed te oefenen. E-LEARNING beschikbaar vanaf oktober 2020 TRAININGSGIDS | SPECIALS SPECIALS € 69 excl. BTW

| SPECIALS UPDATE NEN 9140 Verplicht: ev-VOP NEN 9140 certificaat Verplichte kost voor de werkverantwoordelijke NEN 9140 beschrijft hoe je veilig werkt aan e-voertuigen. Deze online training legt uit wat deze norm inhoudt en wat dat voor consequenties heeft voor het werken aan e-voertuigen in de werkplaats. Vooral het praktische stappenplan in de vorm van een flowchart krijgt veel aandacht. Werkgevers en Arbo-verantwoordelijken gebruiken deze update om voldoende kennis te hebben van de norm NEN 9140. Zij zijn als werkverantwoordelijke (ev-WV) immers verantwoordelijk voor de veiligheid in de werkplaats! In de e-learning leer je: • De Arbowet bepaalt dat een werknemer veilig moet kunnen werken. • NEN 9140:2019 geeft invulling aan het Arbeidsomstandighedenbesluit. • Er zijn drie personen die kunnen worden aangewezen, de ev-voldoende onderricht persoon (ev-VOP), de ev-vakbekwaam persoon (ev-VP) en de ev-werkverantwoordelijke (ev-WV). • De aanwijzing gebeurt schriftelijk door de werkgever of zijn Arbo-verantwoordelijke. • De (eind)verantwoordelijke in werkplaats voor veilig werken aan e-voertuigen is de ev-WV. • Een aan te wijzen persoon moet voldoende zijn geïnstrueerd en/of opgeleid voor de werkzaamheden waarvoor hij wordt aangewezen. • Instructies moeten periodiek worden herhaald, minimaal eens in de vijf jaar. • Aangewezen personeel moet beschikken over de juiste PBM’s en gereedschappen. • NEN 9140:2019 werkt met een overzichtelijk stappenplan. Bij iedere stap wordt aangegeven welke persoon die mag uitvoeren. Bij niet HV-werkzaamheden kan dat een leek zijn. Alle werkzaamheden aan een e-voertuig beginnen met een risicoanalyse. Het stappenplan wordt uitvoerig toegelicht. • Bij werken onder spanning in de HV-batterij is een specifieke opleiding nodig. E-LEARNING beschikbaar vanaf oktober 2020 SPECIALS € 35 excl. BTW 49

TRUCKWISE LEERMEESTER TRAININGSGIDS | LEERMEESTER

| LEERMEESTER WORDEN LEERMEESTER WORDEN: WERKPLAATS Training Leermeester worden: Werkplaats Als leermeester maak jij het verschil voor jouw leerling. Het begint met het vertrouwen tussen jou en je leerling. Hoe bouw je vertrouwen op en zorg je dat de leerling stappen maakt in zijn ontwikkeling naar volwaardig monteur? Die stappen zijn niet alleen het ontwikkelen van technische kennis en vaardigheden, je bouwt ook aan sociale vaardigheden om goed in een team te kunnen functioneren. Tijdens deze leermeestertraining oefen je onder meer hoe je effectief gesprekken voert en hoe je feedback geeft op situaties die met leerlingen kunnen ontstaan. Zo pakt een leerling zaken sneller op en wordt hij eerder lid van je team. Daarnaast leer je wat de taken van een leermeester zijn en hoe je een leerjaar organiseert en plant. De leermeestertraining is zinvol voor iedereen die in de werkplaats met leerlingen omgaat. • 4 e-learnings als thuisstudie • plannen en organisatie • onderwijs anno nu • motiveren en feedback • beoordelingscyclus. • 1 trainingsdag • Samenstelling team en de noodzaak van leerlingen • 1 online training • Leerstijlen: welke leerstijl voor welke leerling? • Leerstijlen praktisch inzetten • Leerstijlen combineren voor effectieve kennisoverdracht. • Werving en selectie van leerlingen • Afspraken met school en leerling • Feedback geven en ontvangen • Motiveren • Beoordelen • Instructie geven • Effectief communiceren • Slecht nieuws-gesprekken. truckwise.nl/leermeester 51

| LEERMEESTER ZIJN LEERMEESTER ZIJN: EFFECTIEVER BEGELEIDEN Training Leermeester zijn: Effectiever begeleiden Als je inmiddels enkele jaren ervaring hebt met het begeleiden van leerlingen, vraag je je soms af wat je nog meer kunt doen om je leerlingen te ondersteunen. Je zou willen dat je meer tijd hebt voor je leerling, maar je bent druk met al je werkzaamheden in het bedrijf. In deze training vergroot je jouw persoonlijke effectiviteit waardoor je meer tijd kunt investeren in jouw doelen. Bijvoorbeeld jouw doelen met je leerling. Effectief betekent onder andere dat je jouw doelen niet je niet in je eentje bereikt. Samen met je leerling, de school en je bedrijf zorg je voor een goede rolverdeling. Zo organiseer je jezelf en de leeromgeving. Daarnaast leren we je effectiever samenwerken met je leerling. Je kunt effectiever zijn als je kunt inspelen op het gedrag van je leerlingen. Bijvoorbeeld: hoe ga je om met afstandelijke leerlingen, leerlingen met een stoornis of leerlingen die minder gemotiveerd zijn. In plaats van de rol van leermeester te nemen kun je de rol van coach pakken. Je coacht de leerling in het bereiken van zijn persoonlijke doelen. Deze training is zinvol voor iedereen die meer dan ca. 5 jaar met leerlingen omgaat. Dus ervaren leermeesters maar ook andere technici, chefs, etc. • 4 e-learnings als thuisstudie • Opbouw opleidingsstructuur MBOmotorvoertuigentechniek • 1 trainingsdag • De zeven thema’s van de effectieve leermeester • Keuzeadvies BOL of BBL vanuit leerling en bedrijf • Leerlingniveaus matchen aan je bedrijfsstructuur en opbouw • Jaarplan opstellen met leerling en school. • 1 online training • Inzicht in MBO-opleidingsstructuur • Lesonderwerpen en didactisch model • Praktijkopleiding laten aansluiten op MBOopleiding • Schoolresultaten van de leerling digitaal (op) volgen. (Begeleiden, Instrueren, Communiceren, Plannen en Organiseren, Veilig werken, Beoordelen en Reflecteren) • Proactief, reactief, assertief, agressief en onderdanig gedrag herkennen • De leermeester en voorbeeldgedrag • Meest-voorkomende gedragsstoornissen en hoe daarmee om te gaan • Moeilijke gesprekken voeren en grenzen aangeven • Slecht nieuws brengen en omgaan met emoties • De leermeester als coach • Beoordelingscyclus correct voorbereiden, uitvoeren en vastleggen • Afspraken maken met de school. truckwise.nl/leermeester TRAININGSGIDS | LEERMEESTER

APK KEURMEESTER 53

| APK-KEURMEESTER APK 1 KEURMEESTER WORDEN APK-keurmeester Zware Voertuigen Wil je APK Keurmeester worden voor zware voertuigen, dan bereidt deze training je voor op het examen APK 1 Keurmeester Zware Voertuigen. Met dit diploma mag je ook zware aanhangwagens keuren. Gedurende de training leer je alles over APK-regelgeving, keuringsaspecten, administratieve procedures, erkenningsregelingen en sanctiesystemen. Tijdens deze training leer je: • Werken met het RDW-boek ‘Regelgeving APK’ • Administratieve procedures • Keuringsrapport en afmeldprocedure • Alle keuringsaspecten, met behulp van computer betreffende: roest, motor, brandstofsystemen en milieu, aandrijving, assen en wielophanging/banden, stuurinrichting, remmen, verlichting, carrosserie • Erkenningsregeling en sanctiesysteem keuringsinstantie/keurmeester • Oefentoetsen op computer • Praktijkoefeningen • Oefenexamen. Verkorte APK2-training voor Keurmeesters Zware Voertuigen Ben je al APK1-keurmeester, of je hebt het APK-keuzedeel op school met een voldoende afgerond, dan bereidt deze training je perfect voor op het examen APK Lichte Voertuigen. Tijdens deze verkorte training behandelen we alleen specifieke examenonderdelen zoals milieu, remmen, bouwwijze (roest) en de berekeningen die hierbij horen. We gaan ervan uit dat je al basiskennis hebt van de Regelgeving APK zoals administratieve procedures, keuringseisen, erkenningsregeling, sanctiesystemen, e.d. Tijdens deze training leer je: • Werken met het RDW-boek ‘Regelgeving APK’ • Keuringspraktijk aan de hand van video’s • Keuringsaspecten milieu, bouwwijze (roest) en reminrichting • Oefenvragen met behulp van computer betreffende: roest, motor, brandstofsystemen en milieu, aandrijving, assen en wielophanging/banden, stuurinrichting, remmen, verlichting, carrosserie • Oefenexamen. Keurmeester worden zonder EBAT-diploma via EVC Wil je APK1-keurmeester worden? Dat kan als je een MBO-diploma op tenminste niveau 3 (Eerste bedrijfsautotechnicus) hebt. Heb je dat niet, maar heb je wel de werkervaring in de werkplaats? Of heb je een diploma op niveau 2? Dan kan je misschien een Ervaringscertificaat halen. Via het Ervaringscertificaat kun je aantonen dat je kwaliteiten op gelijkwaardig niveau zijn. Als je de EVC-procedure wilt aanvragen om APK-keurmeester te worden, komt daar best wat bij kijken. Gelukkig kunnen wij je hierbij helpen. Wij informeren je over de mogelijkheden van het EVC traject, we begeleiden je bij de aanvraag en we adviseren je over het benodigde opleidingsplan om de opdrachten tijdens de proeve van bekwaamheid met succes te kunnen behalen. TRAININGSGIDS | APK-KEURMEESTER

| APK-KEURMEESTER APK 1 BEVOEGDHEIDSVERLENGING APK1 Bevoegdheidsverlenging theorie, aansluitend examen Je APK 1 keuringsbevoegdheid verleng je het snelst met onze halve dag theorietraining. Het examen doe je meteen na de training. In de theorieblokken bespreken we de recente wijzigingen in de APK-regelgeving en komen de lastigste examenonderdelen, waaronder remmen, roest en verlichting, aan bod. Verder gaan we uitgebreid in op de vragen en opdrachten uit het werkboek. • Inclusief werkboek • Inclusief online oefenmodule • Bespreken recente wijzigingen in de APK-regelgeving. • Bespreken van werkboek inclusief opdrachten en vragen. • Bespreken moeilijkste onderwerpen, zoals remmen, roest en verlichting. Na de training ben je klaar voor het examen, dat direct na afloop wordt afgenomen. Je kunt kiezen uit het middag- of avondexamen. Wij reserveren dit examen voor jou. Na het examen hoor je direct of je geslaagd bent, en weet je dus direct waar je aan toe bent. APK1 Bevoegdheidsverlenging theorie en praktijk Ideale examenvoorbereiding voor wie weinig keurt. Dankzij de uitgebalanceerde combinatie van theorie en praktijkopdrachten weet je na de training alles van de moeilijkste onderdelen van het examen. Tijdens de theorieblokken bespreken we recente wijzigingen in de APK-regels en kijken we naar opdrachten en vragen uit het werkboek. • Inclusief werkboek • Inclusief online oefenmodule De praktijkopdrachten tijdens deze trainingsdag: • Bespreken recente wijzigingen in de APK-regelgeving. • Bespreken van werkboek inclusief opdrachten en vragen. • Praktijkoefeningen: • koppelinrichtingen • milieu en uitwendige veiligheid (carrosserie) • controle luchtdrukremsysteem • banden • controle stuurinrichting, fuseerpen en wiellager. • Oefentoetsen APK op de computer onder deskundige begeleiding van de trainer. truckwise.nl/APK 55

WWW.TRUCKWISE.NL 030 6087922 WE HELPEN JE VERDER 08 | 2020 ©INNOVAM

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. We helpen je verder
  3. 3
  4. Opleidingsplan Trucktechnici
  5. 5
  6. Praktijktraining voor leerlingen
  7. 7
  8. Wat kost RPT?
  9. 9
  10. Zo stel je een opleidingsplan samen
  11. 11
  12. Opleidingsplan BBL-leerlingen
  13. 13
  14. Afleveren
  15. 15
  16. Onderhoud
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. Reparatie
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. Reparatie/Diagnose
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. Diagnose
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. Diagnose gevorderd
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. Specials
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. Leermeester
  51. 51
  52. APK-keurmeester
  53. 53
  54. 54
  55. 55
  56. Contact
Home


You need flash player to view this online publication