0

TRUCKWISE TRAININGSGIDS 2022 | 2023 VOOR TECHNICI EN BBL-STUDENTEN

WE HELPEN JE VERDER Truckwise is een zelfstandig team binnen Innovam. Wij zijn er exclusief voor de truckbranche. We helpen met personele en bedrijfsmatige vraagstukken. Door onze ruime ervaring hebben we vaak een passend antwoord. Niet alleen truckbedrijven, ook het onderwijs, de toeleveranciers, het openbaar vervoer en de truckimporteurs weten de weg naar Innovam Truckwise te vinden. Ontdek wat wij voor je truckbedrijf kunnen betekenen! In deze trainingsgids vind je ons complete trainingsaanbod. Voor APK-keurmeesters, de technici, leermeesters en BBL-studenten. Wie bij ons komt trainen, kan zijn werk morgen al beter doen. Bij onze klanten, en in onze trainingswerkplaatsen en lokalen zetten we ons daar iedere dag voor in. Innovam verbindt en zorgt voor een hechte aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven. BBL-studenten en leermeesters hebben daarom een speciale plaats bij ons. Veel aandacht in deze gids gaat uit naar praktijktraining voor de BBL-studenten in een opleidingsplan op maat. Begeleid je een BBL’er, dit hoef je het niet alleen te doen. Laat ons zorgen voor de beste basiskennis waarop hij zijn hele loopbaan kan terugvallen. Je BBL’er kan bij ons veilig oefenen onder begeleiding van onze deskundige trainers. Zo is hij sneller en beter inzetbaar in de werkplaats, en leert hij precies wat nodig is om te slagen voor zijn examen. Zo zorgen we samen voor de toekomstige vakmensen, en de vakmannen van nu! Boek je training op www.truckwise.nl. Meld je aan voor onze nieuwsbrief, dan ontvang je nieuws en aanbiedingen. En blijf op de hoogte van onze activiteiten via Facebook en LinkedIn. Wil je liever persoonlijk contact of hulp bij het kiezen van de juiste praktijktrainingen voor je BBL’er? Aarzel niet en bel ons dan: 030-6087922. We helpen je telefonisch of maken een afspraak voor een bezoek van je accountmanager. www.truckwise.nl

INHOUD TRUCKWISE TRAININGEN PRAKTIJKTRAININGEN VOOR BBL-STUDENTEN WAT KOST RPT? ZO STEL JE EEN OPLEIDINGSPLAN SAMEN OPLEIDINGSPLAN ONDERHOUD REPARATIE REPARATIE/DIAGNOSE DIAGNOSE DIAGNOSE GEVORDERD SPECIALS LEERMEESTER APK-KEURMEESTER 4 7 9 11 12 & 13 14 20 24 28 35 42 50 56 ©INNOVAM AUGUSTUS 2022 Deze gids is met grote zorg samengesteld. Desondanks is het mogelijk dat de informatie onvolledig of onjuist is. Aan de inhoud kunnen geen rechten worden ontleend. Wijzigingen voorbehouden. Overname voor eigen gebruik is toegestaan onder bronvermelding. Afbeeldingen zijn auteursrechtelijk beschermd. Prijswijzigingen en drukfouten voorbehouden. Kijk voor de meest recente prijzen en productinformatie op www.innovam.nl Omwille van de leesbaarheid gebruiken we steeds ‘hij’ in deze gids. Waar ‘hij’ staat kan uiteraard ook ‘zij’ worden gelezen. 3

TRAININGEN VOOR TECHNICI MECHANISCH 16 MECHANISCH METEN EN MOTORCONDITIE 18 WIELUITLIJNING EN BANDEN 26 TRANSMISSIE EN DIFFERENTIEEL 30 MOTORCOMPONENTEN METEN DIAGNOSE LUCHTVERING Sensoren, actuatoren & scoop DIAGNOSE ABS EN EBS | 2 DAGEN Bedrijfsauto Elektronica + Sensoren, actuatoren & scoop 33 DIAGNOSE LUCHTDRUKREMMEN Luchtdrukremmen 31 LUCHTDRUKREMMEN 29 VERING- EN REMSYSTEMEN 17 SPECIALS EV-HYBRIDE 44 SERVICE AIRCOSYSTEMEN AIRCO TERUGWINNEN KOUDEMIDDELEN (F-GASSEN) Service aircosystemen INCIDENT MANAGEMENT 48 TACHOGRAAFTECHNICUS WORDEN | 4 DAGEN BEVOEGDHEIDSVERLENGING TACHOGRAAFTECHNICUS Tachograaftechnicus 49 NEN 9140 VOOR WERKVERANTWOORDELIJKE | ONLINE ev-VOP NEN 9140 WATERSTOF IN DE MOBILITEITSBRANCHE | ONLINE 43 45 41 47 VEILIG WERKEN AAN E-BEDRIJFSWAGENS GEVORDERD (ev-VP NEN 9140) ev-VOP NEN 9140 + ev-VOP NEN 9140 VEILIG WERKEN AAN E-BEDRIJFSWAGENS BASIS (ev-VOP NEN 9140) Bedrijfsauto Elektronica 40 46 Legenda Voorkennis vereist Certificaat verplicht BEDRIJFSAUTOTECHNICUS | EERSTE BEDRIJFSAUTOTECHNICUS | TECHNISCH SPECIALIST Nieuwegein en Zwolle

ELEKTRONICA MOTORMANAGEMENT 15 BEDRIJFSAUTO ELEKTRONICA BASIS | 2 DAGEN 21 BEDRIJFSAUTO ELEKTRONICA | 3 DAGEN 25 SENSOREN, ACTUATOREN & SCOOP | 2 DAGEN Bedrijfsauto Elektronica 37 DATANETWERKEN Sensoren, actuatoren & scoop DIAGNOSE UITLAATGASNABEHANDELING Bedrijfsauto Elektronica + Sensoren, actuatoren & scoop 38 36 DIAGNOSE MODERNE DIESELTECHNIEK Diagnose diesel motormanagement DIAGNOSE DIESEL MOTORMANAGEMENT | 2 DAGEN Bedrijfsauto Elektronica + Sensoren, actuatoren & scoop DIESEL MOTORMANAGEMENT Bedrijfsauto Elektronica 32 22 LEERMEESTER APK 51 STARTPAKKET: VOOR JE NIEUWE BBL’ER 52 LEERMEESTER WORDEN: WERKPLAATS 53 LEERMEESTER ZIJN: EFFECTIEVER BEGELEIDEN 54 DE JUISTE BBL-STUDENT WERVEN | ONLINE 55 DE SUCCESVOLLE INTRODUCTIE VAN JE BBL-STUDENT | ONLINE 61 APK1 BEVOEGDHEIDSVERLENGING THEORIE, AANSLUITEND EXAMEN 62 APK1 BEVOEGDHEIDSVERLENGING THEORIE EN PRAKTIJK VERKORTE APK2-TRAINING VOOR KEURMEESTERS ZWARE VOERTUIGEN | 2 DAGEN 60 59 OPFRISTRAINING APK1 ERVARINGSCERTIFICAAT (EVC) 58 APK-KEURMEESTER ZWARE VOERTUIGEN | 4 DAGEN Diploma EBAT (niv 3) of vergelijkbaar + een VOG 57 5

Paul & Wim Iveco BV

PRAKTIJKTRAINING VOOR BBL-STUDENTEN Tijdens een praktijktraining voor BBL’ers (een RPT-dag) kan je BBL-student volop oefenen in onze professionele werkplaatsen. Van tevoren krijgt hij theorie als online zelfstudie, zodat hij zich tijdens de RPT-dag vooral op de praktijk kan storten. Veilig en onder leiding van onze deskundige trainers. Door deze focus kan hij sneller en meer leren, en wij leren hem precies dát wat hij weten moet. Dan zijn er ook RPT-oefendagen waar je BBL’er opdrachten kan leren, of opdrachten vóór het examen nog een keer kan oefenen. Hij kan bij ons de opdrachten doen waar je in het leerbedrijf niet aan toekomt. En hij kan zich nog extra voorbereiden op opdrachten van het examen. Zo kan je BBL’er vol vertrouwen beginnen aan de Proeve van Bekwaamheid. Je wilt natuurlijk graag weten hoe je BBL’er het er vanaf bracht tijdens zijn RPT-dag. Daarom krijg je van ons altijd een samenvatting van zijn beoordeling per e-mail. Zo weet je wat hij in de werkplaats vanaf nu zelf kan. Samen zorgen we ervoor dat je BBL’er een goede monteur wordt. DE VOORDELEN VAN RPT: • RPT maakt eerder declarabel Uitleg van onze deskundige trainers die weten wat de student nodig heeft voor zijn opleiding én om in het bedrijf mee te werken aan declarabele klussen. • RPT sluit aan op ROC-opleidingen Doordat Innovam lesmateriaal voor ROC’s ontwikkelt, sluit de inhoud van de RPT-trainingen aan bij wat je student voor school moet leren in het leerbedrijf. • RPT bespaart tijd In de werkplaats moeten meters worden gemaakt. Maar op een RPT-dag is tijd en materiaal genoeg om goed te oefenen. Onze trainers geven extra uitleg, zodat jij dat niet hoeft te doen. • RPT geeft focus en brengt inzicht Een hele dag focus op een thema. Beginnen bij de basis en doorgaan tot een deelnemer het echt snapt; ook de werkzaamheden die in jouw werkplaats niet voorkomen maar die hij op zijn examen wel moet kunnen. De beoordeling vertelt jou wat je BBL’er wel en nog niet kan. Dit geeft jou inzicht in de leerpunten. TRAININGSGIDS | PRAKTIJKTRAINING VOOR BBL-STUDENTEN 7

Eric Iveco BV

WAT KOST RPT? Op een RPT-dag is je BBL-student niet inzetbaar in de werkplaats. Daar staat tegenover dat jij minder tijd nodig hebt voor begeleiding. Na een RPT-dag kan je BBL’er eerder zelfstandig declarabel werk doen. Zo levert een RPT-dag meteen veel op. Een RPT-dag kost 345 euro. Is je leerbedrijf aangesloten bij OOMT, dan draagt OOMT bij in deze kosten. ONDERHOUD / REPARATIE Prijs Af: OOMT-bijdrage* Prijs na aftrek OOMT-bijdrage € 345 € -124 € 221 * OOMT-bijdrage geldt voor OOMT-aangesloten bedrijven. Prijzen zijn excl. btw. DIAGNOSE € 345 € -91 € 254 DIAGNOSE GEVORDERD € 345 € -64 € 281 draagt bij! Is je leerbedrijf aangesloten bij OOMT, dan draagt OOMT bij in deze kosten. OOMT vindt het namelijk belangrijk dat MBO-studenten BBL de kans krijgen om hun praktische vaardigheden te vergroten. De bijdrage van OOMT is afhankelijk van het leerjaar/opleidingsniveau. Ontvang ook Subsidie Praktijkleren Als je een BBL-student begeleidt dan komt je bedrijf waarschijnlijk in aanmerking voor Subsidie Praktijkleren. Dit is een tegemoetkoming van het ministerie van OC&W, in kosten die je bedrijf voor een BBL-student maakt, zoals opleidingskosten. De tegemoetkoming bedraagt tot € 2.700 per BBL-student, per schooljaar. Meer weten, kijk op innovam.nl/spl. TRAININGSGIDS | WAT KOST RPT? 9

Jeremy Iveco BV Amsterdam

ZO STEL JE HET OPLEIDINGSPLAN SAMEN Elektronica, motormanagement, remsystemen, e-voertuigen: als bedrijfsautotechnicus is er veel te leren! Vaak heb je een certificaat of diploma nodig: zoals voor werken met F-gassen of e-voertuigen. In ons opleidingsplan komt alles aan bod. Met ons opleidingsplan heeft je BBL-student een stevige basis waarmee hij in het leerbedrijf ook flink kan bijdragen. Welke dagen kies je? Het RPT-opleidingsplan vind je op de volgende pagina. Welke RPT-dagen kies jij voor je BBL’er? Vraag jezelf af: • Wat weet en kan hij/zij al? • Wat kan ik hem/haar zelf bijbrengen en wat niet? • Heb ik wel de juiste apparatuur beschikbaar? • Is er voldoende tijd om mijn BBL’er te begeleiden? Zet je antwoorden op deze vragen af tegen het opleidingsplan op de volgende pagina. Bij 4 of meer trainingsdagen per schooljaar krijgen jullie beiden de werkplaats hulpvideo’s. Plan via truckwise.nl/RPT Je plant het opleidingsplan via truckwise.nl/RPT. Je hoeft niet perse (alle) data te plannen. Wat je open laat plannen wij voor je in, rekening houdend met de voorkeuren zoals de schooldag, nodige voorkennis en een werkbare spreiding van de dagen. Van elke boeking ontvangen de student en leermeester allebei een e-mail. Wil je dagen verschuiven dan kan dat kosteloos tot een week voor aanvang van de training. Kom je er niet uit? Wil je persoonlijke hulp bij het kiezen van de juiste dagen voor je BBL-student? Aarzel niet en bel ons dan: 030 6087922. We helpen je telefonisch of maken een afspraak voor een bezoek van je accountmanager. TRAININGSGIDS | ZO STEL JE HET OPLEIDINGSPLAN SAMEN 11

TRUCKWISE OPLEIDINGSPLAN VOOR MBO-STUDENTEN BBL | VOERTUIGEN EN MOBIELE WERKTUIGEN BASIS TECHNICUS | BAT | 2 JAAR 1E JAAR BEDRIJFSAUTO ELEKTRONICA BASIS | 2 dgn • Auto Elektronica 1 • Auto Elektronica 2 16 MECHANISCH METEN EN MOTORCONDITIE • Motormechanische componenten • Distributie en klepbediening 17 LUCHTDRUKREMMEN • Luchtdrukremsystemen 18 WIELUITLIJNEN EN BANDEN BASIS • Banden en wielen • Wielgeometrie 22 DIESEL MOTORMANAGEMENT • Bedrijfsauto Elektronica basis • Energiesystemen Diesel 19 OEFENDAG ONDERHOUD BAT OEFENDAG REPARATIE BAT 23 15 2E JAAR BEDRIJFSAUTO ELEKTRONICA | 3 dgn • Auto Elektronica • Schemalezen • Start- en laadsystemen 1 21 ALLROUND TECHNICUS | EBAT | 3 JAAR 1E JAAR BEDRIJFSAUTO ELEKTRONICA BASIS | 2 dgn • Auto Elektronica 1 • Auto Elektronica 2 16 MECHANISCH METEN EN MOTORCONDITIE • Motormechanische componenten • Distributie en klepbediening 17 LUCHTDRUKREMMEN • Luchtdrukremsystemen 18 WIELUITLIJNEN EN BANDEN BASIS • Banden en wielen • Wielgeometrie DIESEL MOTORMANAGEMENT • Bedrijfsauto Elektronica basis • Energiesystemen Diesel 30 MOTORCOMPONENTEN METEN • Motormechanische systemen 31 DIAGNOSE LUCHTVERING • Sensoren, actuatoren & scoop • Comfort- en veiligheidssystemen 29 DIAGNOSE LUCHTDRUKREMMEN • Luchtdrukremmen 19 OEFENDAG ONDERHOUD BAT 15 2E JAAR BEDRIJFSAUTO ELEKTRONICA | 3 dgn • Auto Elektronica 3 • Schemalezen • Start- en laadsystemen op niveau 3 26 TRANSMISSIE EN DIFFERENTIEEL • Transmissie en aandrijving 22 21 LEGENDA ONDERHOUD REPARATIE BAT REPARATIE EBAT DIAGNOSE EBAT DIAGNOSE TS voorkennis vereist bijbehorende Big Wheelsmodule

| MODULES BIG WHEELS ALLROUND TECHNICUS | EBAT | 2 JAAR 1E JAAR SENSOREN, ACTUATOREN & SCOOP | 2 dgn • Auto Elektronica 1 en 2 DIAGNOSE LUCHTDRUKREMMEN • Luchtdrukremmen • Luchtdrukremsystemen 30 MOTORCOMPONENTEN METEN • Motormechanische systemen 26 TRANSMISSIE EN DIFFERENTIEEL • Transmissie en aandrijving 31 DIAGNOSE LUCHTVERING • Sensoren, actuatoren & scoop • Comfort- en veiligheidssystemen 25 29 2E JAAR DIAGNOSE DIESEL MOTORMANAGEMENT | 2 dgn • Bedrijfsauto Elektronica + Sensoren, actuatoren & scoop • Motormanagement Diesel DIAGNOSE ABS EN EBS | 2 dgn • Bedrijfsauto Elektronica + Sensoren, actuatoren & scoop 27 OEFENDAG REPARATIE EBAT OEFENDAG DIAGNOSE EBAT 34 32 33 3E JAAR SPECIALIST | TS NIVEAU 4 SENSOREN, ACTUATOREN & SCOOP | 2 dgn • Auto Elektronica 1 en 2 DIAGNOSE DIESEL MOTORMANAGEMENT | 2 dgn • Bedrijfsauto Elektronica + Sensoren, actuatoren & scoop • Motormanagement Diesel 33 DIAGNOSE ABS EN EBS | 2 dgn • Bedrijfsauto Elektronica + Sensoren, actuatoren & scoop 27 OEFENDAG REPARATIE EBAT OEFENDAG DIAGNOSE EBAT 34 38 DIAGNOSE UITLAATGASNABEHANDELING • Bedrijfsauto Elektronica + Sensoren, actuatoren & scoop • Auto Elektronica 4 40 VEILIG WERKEN AAN E-BEDRIJFSWAGENS BASIS (EV-VOP NEN 9140) • Bedrijfsauto Elektronica 41 VEILIG WERKEN AAN E-BEDRIJFSWAGENS GEVORDERD (EV-VP NEN 9140) • Bedrijfsauto Elektronica + ev-VOP NEN 9140 39 OEFENDAG MECHANISCH EN ELEKTRISCH | TS EXTRA KWALIFICATIE 44 SERVICE AIRCOSYSTEMEN F-GASSEN (F-gassen certificaat) 45 EV-VOP EV-VP (incl. NEN 9140 VP certificaat) 40 41 13 25 32 DIAGNOSE MODERNE DIESELTECHNIEK • Bedrijfsauto Elektronica + Sensoren, actuatoren & scoop • Motormanagement Diesel 37 DATANETWERKEN • Bedrijfsauto Elektronica + Sensoren, actuatoren & scoop • Auto Elektronica 4 36

TRUCKWISE ONDERHOUD | ONDERHOUD | BAT | EBAT TRAININGSGIDS | BASIS TECHNICUS | BAT | EBAT

| ONDERHOUD | BAT | EBAT BEDRIJFSAUTO ELEKTRONICA BASIS De meest gevolgde praktijktraining Problemen in de elektronica leiden soms tot kopzorgen. Zonder de juiste aanpak kan dat veel tijd in beslag nemen. Deze praktijktraining behandelt de basis van elektronica, zoals het lezen van schema’s en het gebruiken van een multimeter. Pas wanneer je een multimeter goed instelt, aansluit en dan kunt voorspellen wat je verwacht te gaan meten, snap je het écht. Met deze training krijg je dé basis om goed te kunnen meten met de multimeter. Deze kennis heb je nodig bij alle andere trainingen waar je elektrische metingen moet doen. 1,5 uur online zelfstudie Na de 1e dag kan je: • met de multimeter spanning, stroom en weerstand meten van onderdelen van een voertuig. • eenvoudige elektrische schakelingen opbouwen aan de hand van schema’s. • spanning, stroom en weerstand meten van de opgebouwde schakelingen. • de wet van Ohm toepassen. • meten aan parallel-, serie- en gecombineerde schakelingen. • extra verlichting aansluiten met een relais. • een radio aansluiten. • een start- en een laadsysteem meten. 1,5 uur online zelfstudie Na de 2e dag kan je: • de stappen voor een V4 meting uitvoeren. • de begrippen ‘overgangsweerstand’ en ‘onderbreking’ uitleggen. • met de multimeter een clandestiene verbruiker opsporen. • met een 24V/21W lamp kortsluiting opsporen. • storing lokaliseren met de V4 meetmethode. • storing lokaliseren in een startsysteem. • storing lokaliseren in een laadsysteem. 2 DAGEN + 1,5 uur online zelfstudie per RPT-dag ELEKTRONICA € 442 met OOMT zonder OOMT: € 690 15

| ONDERHOUD | BAT | EBAT MECHANISCH METEN EN MOTORCONDITIE Meten is weten Je leert omgaan met allerlei soorten meetgereedschappen. We vertellen je hoe je met deze gereedschappen om moet gaan. Je leert hoe je de motorconditie kunt bepalen zonder de motor te demonteren, en welk gereedschap je daarvoor gebruikt. De metingen die je tijdens de training doet gebruik je ook tijdens het praktijkexamen. 1 uur online zelfstudie Na de training kan je verschillende metingen uitvoeren die ook in het BAT-examen voorkomen: • met schuifmaat en schroefmaat de nokhoogte en basiscirkel meten. Ook kan hij de slingering, de axiale speling van een krukas en de onvlakheid van het onderblok meten. • met de juiste schuifmaat een remschijf en/of remtrommel beoordelen. • kalibers gebruiken voor het beoordelen van kingpennen, vangmuilpennen en trekogen. • rei en voelermaten gebruiken voor het bepalen van de onvlakheid van de schotel en schotelplaat. • een meetklok met statief gebruiken voor het bepalen van de schotelspeling. • meten en afstellen van klepspeling bij een motor met stelbouten en/of stelplaatjes. • de compressie van een (diesel)motor meten. • een cilinderlekkagetest uitvoeren op een (diesel) motor. • spelingmeten van fuseepennen, wiellagers en spoorstangkogels controleren van de vooras. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie MECHANISCH TRAININGSGIDS | BASIS TECHNICUS | BAT | EBAT € 221 met OOMT zonder OOMT: € 345

| ONDERHOUD | BAT | EBAT LUCHTDRUKREMMEN Basiskennis over luchtdrukremmen Je leert hoe het luchtdruk remsysteem is opgebouwd. Je leert ventielen herkennen en wat de functie van een ventiel is. We gaan schema’s lezen. Je leert de daarbij behorende coderingen begrijpen en waarom en waar je deze coderingen kunt terugvinden. Nadat je het luchtdruk remsysteem hebt opgebouwd leer je de afstelling van het systeem te controleren. 1,5 uur online zelfstudie Na de training kan je: • pneumatische schema’s lezen en onderdelen herkennen. • een luchtdrukverzorgend systeem opbouwen. • een bedrijfsremsysteem opbouwen. • een hulp-/parkeerremgedeelte opbouwen. • het volgwagenstuurgedeelte opbouwen. • metingen uitvoeren aan het voetremventiel. • ALR controleren. • een volgwagenremsysteem opbouwen. • we controleren de voorijling en kunnen daarna verklaren waarom voorijling wordt toegepast. 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie VERING- EN REMSYSTEMEN € 221 met OOMT zonder OOMT: € 345 17

| ONDERHOUD | BAT | EBAT WIELUITLIJNEN EN BANDEN Alles over wielen en banden Je leert welke gegevens je allemaal op de band kunt aflezen en waarom je deze informatie nodig hebt. Je leert hoe je een band moet vervangen en waarom we een wiel balanceren. Ook leer je welke wielstanden er zijn en hoe je deze kunt controleren, en hoe je op het uitlijnrapport de gegevens invult die je tijdens het controleren waarneemt. 1 uur online zelfstudie Na de training kan je: • de basis van balanceren en uitlijnen uitleggen. • uitleggen wat wiel- en fuseestanden zijn en wat hun invloed is op het rijgedrag van een voertuig. • banden herkennen en controleren op slijtage en beschadigingen. • bandcoderingen herkennen en uitleggen. • band van een voertuig vervangen en balanceren. • de scheefstand van de achteras controleren met JOSAM apparatuur. • met KOCH apparatuur sporing en camber vooras meten. • een uitlijnrapport analyseren. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie MECHANISCH TRAININGSGIDS | BASIS TECHNICUS | BAT | EBAT € 221 met OOMT zonder OOMT: € 345

| ONDERHOUD | BAT | EBAT OEFENDAG ONDERHOUD BAT De moeilijkste opdrachten leren en (nog eens) oefenen Doe je dit schooljaar examen Bedrijfsautotechnicus (BAT) kerntaak 1 en 2 (onderhoud en afleveren)? Dan zijn er opdrachten uit het Praktijkboek die je moet leren en oefenen. In onze werkplaatsen zijn de opdrachten klaargezet. Bij ons leer en oefen je onder begeleiding van onze trainers en zonder tijdsdruk. Ben je al klaar voor het examen? Dan kan je bij ons de mogelijke opdrachten van het examen nog eens extra komen oefenen. We leggen je uit hoe je tijdens het examen het beste te werk kan gaan. We geven tips zodat je weet waar je op moet letten. Zo heb je alles in de vingers en kan je vol vertrouwen beginnen aan de Proeve van Bekwaamheid. Je kan de volgende opdrachten oefenen: • Radio aansluiten • Kleppen stellen • Verstralers aansluiten • Afleveringscontrole uitvoeren • Stekkerverbindingen beoordelen en maken • Multiriem en spanner demonteren en monteren 1 DAG OEFENDAG € 345 19

TRUCKWISE REPARATIE BAT | REPARATIE | BAT TRAININGSGIDS | BASIS TECHNICUS | BAT

| REPARATIE | EBAT BEDRIJFSAUTO ELEKTRONICA De training die bijna iedereen volgt. Deze dagen leggen een belangrijke basis in elektronica! In deze praktijktraining wordt het allemaal wat moeilijker met de elektronica. In de moderne bedrijfswagens zitten datanetwerken, rijhulpsystemen, etc. Wil je echt begrijpen hoe elektrische systemen met elkaar communiceren en hoe ze functioneren? Dan is het belangrijk dat je de basis van elektronica goed beheerst. De nadruk van deze training ligt dan ook in de opbouw van elektronica. Je leert complexe storingen zoeken met een multimeter. Zo leer je elektrische schema’s lezen en gebruiken. Je leert storingen zoeken met behulp van de V4-meting, en deelmetingen uitvoeren met behulp van het bijgeleverde schema. 1,5 uur online zelfstudie Na deze trainingsdag kan je: • goed Volt meten met een multimeter. • goed Ampère meten met een multimeter en/of stroomtang. • de wet van Ohm toepassen. • het verschil en de eigenschappen tussen een serie- en parallel schakeling herkennen. 1,5 uur online zelfstudie Na deze trainingsdag kan je: • meten aan diode’s en begrijpen waarom deze in een elektrische schakeling worden toegepast. • meten aan LED’s en de werking ervan begrijpen. • verschillende transistoren begrijpen, doormeten en de werking ervan controleren. • een Darlington schakeling maken en begrijpen. • een relais aansluiten en de verschillen herkennen. 1,5 uur online zelfstudie Na deze trainingsdag kan je: • de opgedane kennis van dag 1 en dag 2 gebruiken om storingen zelfstandig te lokaliseren in complexe elektrische en elektronische systemen. • met verschillende elektrische schema’s werken • de juiste diagnose te stellen met behulp van een multimeter, stroomtang en schema’s. • meetresultaten beoordelen en aangeven waar de storing zich bevindt. • een startrelais en hulprelais in het startsysteem doormeten. • het verschil tussen laadstroom en dynamostroom aangeven. • elektrische storingen zoeken in een voertuig door middel van de V1-V2-V3-V4 meting’ • ‘terugmeten’ om de exacte locatie van een storing vast te stellen. • een startsysteem doormeten. • een laadsystemen doormeten. • kortsluiting aan een elektrische installatie opsporen. • onderdelen aansluiten. • kabelschoenverbindingen maken. • elektrische verbindingen maken. • clandestiene verbruikers opsporen. 3 DAGEN + 1,5 uur online zelfstudie per RPT-dag ELEKTRONICA € 663 met OOMT zonder OOMT: € 1035 21

| REPARATIE | BAT DIESEL MOTORMANAGEMENT Voorkennis: Bedrijfsauto Elektronica Over de elektronica die de dieselmotor aansturen Als een dieselmotor hapert, inhoudt of erg rookt, moet je achterhalen waar het probleem zit. Zo kun je dit misschien oplossen met een eenvoudige reparatie of vervanging, in plaats van een compleet systeem. Deze training gaat over alle elektronica die de dieselmotor aanstuurt. Zoals het gloeisysteem en de verstuivers maar ook de sensoren die signalen afgeven om de motor optimaal te laten functioneren. We gaan de onderdelen benoemen en doormeten. Je leert de belangrijkste controles uitvoeren aan het dieselmotormanagementsysteem. Zo kan je bepalen of het systeem goed werkt. Ook vervang je een aantal onderdelen van de motor. 1,5 uur online zelfstudie Na de training kan je: • een pompverstuiver inleren. • het gloeisysteem controleren. • de EGR-klep vervangen en testen op correcte werking. • de turbo vervangen. • meten aan common-rail systeem. • diagnose stellen aan common-rail verstuivers. 1 DAG MOTOR+ 1,5 uur online zelfstudie MANAGEMENT TRAININGSGIDS | BASIS TECHNICUS | BAT € 221 met OOMT zonder OOMT: € 345

| REPARATIE | BAT OEFENDAG REPARATIE BAT De moeilijkste opdrachten leren en (nog eens) oefenen Doe je dit schooljaar examen Eerste Bedrijfsautotechnicus (EBAT) kerntaak 2 (Reparatie)? Dan zijn er opdrachten uit het Praktijkboek die je moet leren en oefenen. In onze werkplaatsen zijn de opdrachten klaargezet. Bij ons leer en oefen je onder begeleiding van onze trainers en zonder tijdsdruk. Ben je al klaar voor het examen? Dan kan je bij ons de mogelijke opdrachten van het examen nog eens extra komen oefenen. We leggen je uit hoe je tijdens het examen het beste te werk kan gaan. We geven tips zodat je weet waar je op moet letten. Zo heb je alles in de vingers en kan je vol vertrouwen beginnen aan de Proeve van Bekwaamheid. Je kan de volgende opdrachten oefenen: • Kleppen stellen • Multiriem vervangen • Startmotor vervangen • Dynamo vervangen • Rembooster (membraancilinder) vervangen • Luchtveerbalg vervangen • Uitlaatspruitstuk vervangen. 1 DAG OEFENDAG € 345 23

TRUCKWISE REPARATIE EBAT | REPARATIE | EBAT TRAININGSGIDS | ALLROUND TECHNICUS | EBAT

| REPARATIE | BAT SENSOREN, ACTUATOREN & SCOOP Voorkennis: Bedrijfsauto Elektronica Uitgebreid aandacht voor meten Tijdens deze RPT-training leer je omgaan met de scoop. Een scoop lijkt een moeilijk instrument maar je kunt er zo veel informatie uit halen. Bijvoorbeeld omdat je een signaal kunt stilzetten en uitrekken. Met een multimeter kan dat niet. Je maakt kennis met AC, DC, frequenties, digitale signalen en duty cycle en hoe die te meten met de scoop. Op de tweede dag ga je meten aan alle elektronische componenten die de motor aansturen en processen afregelen. Denk bijvoorbeeld aan de temperatuursensor, Piëzo-sensor en de luchtmassameter. We gaan de onderdelen benoemen, doormeten en zo de werking verklaren. 1 uur online zelfstudie Na de trainingsdag kan je: • tijd, spanning en triggerniveau instellen. • begrippen als AC, DC, periodetijd, frequentie en dutycycle uitleggen. • periodetijd, frequentie en duty-cycle berekenen. • verschillende onderdelen meten. • een niet repeterend signaal meten. • wisselspanning meten. • variabele gelijkspanning meten. • blokspanning meten. • een digitaal signaal meten. Na deze trainingsdag kan je: • uitleggen hoe sensoren en actuatoren werken. • bijvoorbeeld de temperatuursensor, • inductieve-sensor, • hall-sensor, • potentiometer, • druksensor en • solenoïdeklep. • controles op de juiste manier uitvoeren. 2 DAGEN + 1 uur online zelfstudie zonder OOMT: € 690 ELEKTRONICA € 442 met OOMT 25

| REPARATIE | BAT TRANSMISSIE EN DIFFERENTIEEL Praktijkdag over de versnellingsbak en het differentieel Na deze dag vertelt jíj jouw collega’s wat moet gebeuren als een versnellingsbak moeilijk schakelt, kraakt of uit de versnelling springt! Je leert een versnellingsbak en een eindaandrijving demonteren en weer monteren. Daarbij voer je de controles en afstellingen uit die in de werkplaatshandleiding staan. 1 uur online zelfstudie Na de training kan je: • een versnellingsbak uit elkaar halen, controleren en monteren. • een eindoverbrenging en differentieel controleren. • de naafreductie uit elkaar halen, controleren en monteren. • de beveiligingen op een versnellingsbak controleren. • de opbouw en werking van een geautomatiseerde versnellingsbak uitleggen. • storing zoeken bij een geautomatiseerde versnellingsbak. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie zonder OOMT: € 345 TRAININGSGIDS | BASIS TECHNICUS | BAT MECHANISCH € 221 met OOMT

| REPARATIE | EBAT OEFENDAG REPARATIE EBAT De moeilijkste opdrachten leren en (nog eens) oefenen Doe je dit schooljaar examen Eerste Bedrijfsautotechnicus (EBAT) kerntaak Reparatie? Dan zijn er opdrachten uit het Praktijkboek die je moet leren en oefenen. In onze werkplaatsen zijn de opdrachten klaargezet. Bij ons leer en oefen je onder begeleiding van onze trainers en zonder tijdsdruk. Ben je al klaar voor het examen? Dan kan je bij ons de mogelijke opdrachten van het examen nog eens extra komen oefenen. We leggen je uit hoe je tijdens het examen het beste te werk kan gaan. We geven tips zodat je weet waar je op moet letten. Zo heb je alles in de vingers en kan je vol vertrouwen beginnen aan de Proeve van Bekwaamheid. REPARATIE EBAT Je kan de volgende opdrachten oefenen: • Verlichting aansluiten en stekkerverbindingen maken • Cilinder plus zuiger vervangen • Hoogteregelventiel modificeren • Ruitenwissermotor aansluiten • Laadklepbediening aansluiten • Differentieel afstellen • Lagervoorspanning en eindaandrijving afstellen • Meerpolige stekkerdoos aansluiten. 1 DAG OEFENDAG € 345 27

TRUCKWISE DIAGNOSE EBAT | DIAGNOSE | EBAT TRAININGSGIDS | ALLROUND TECHNICUS | EBAT

| DIAGNOSE | EBAT DIAGNOSE LUCHTDRUKREMMEN Voorkennis: Luchtdrukremmen Belangrijke praktijktraining over remmen De remmen zijn natuurlijk het allerbelangrijkste onderdeel van een vrachtwagen. Dit is trouwens zonder meer een belangrijke RPT-dag voor elke BBL’er. Na deze dag kan je bijvoorbeeld bepalen of een vrachtwagen remt zonder te scharen, en of de remkracht goed verdeeld wordt over de assen; in geladen en ongeladen toestand. 1 uur online zelfstudie Na de training kan je: • een diagnose stellen bij een voertuig met leeglastventiel. • het volgwagen stuurventiel meten. • een mechanisch ALR meten. • met nomogrammen de hefboomlengte bepalen van mechanische ALR’s. • een diagnose stellen bij een aanhanger met verkeerd afgestelde aanpassingsventielen op vooras en achteras. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie VERING- EN REMSYSTEMEN € 254 met OOMT zonder OOMT: € 345 29

| DIAGNOSE | EBAT MOTORCOMPONENTEN METEN Training over het inwendige van de motor Op deze praktijktraining leer je het inwendige van de motor meten en controleren. Zo kan je bepalen of cilinderkop, zuigers, cilinders en lagers moeten worden vervangen, gerepareerd of nog een tijdje meekunnen. Hetzelfde geldt voor de onderdelen van de distributie. Een waardevolle vaardigheid voor in het bedrijf en voor studenten ook nog eens belangrijk voor het examen EBAT! 1 uur online zelfstudie Na de training kan je: • cilinders en zuigers meten: tapsheid en ovaliteit, zuigerspeling, groefspeling van zuigerveren en slotspeling van zuigerveren bepalen. • een klepmechanisme meten: nokhoogte en slijtage bepalen, lagertappen, kleppen, klepveren en klepgeleiders meten. • een krukas en lagering meten: hoofdlagers, drijfstanglagers, axiale en radiale speling en slingering meten. • de uitsteekhoogte van cilindervoeringen meten. • relatieve compressiemeting met een systeemtester. • met een endoscoop de motor van binnen onderzoeken. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie MECHANISCH TRAININGSGIDS | ALLROUND TECHNICUS | EBAT € 254 met OOMT zonder OOMT: € 345

| DIAGNOSE | EBAT DIAGNOSE LUCHTVERING Voorkennis: Sensoren, actuatoren & scoop Belangrijke dag voor in de werkplaats Luchtvering, luchtdrukremmen en luchtgeveerde stoelen maken tegenwoordig deel uit van geïntegreerde elektronisch-pneumatische systemen. Als een voertuig bijvoorbeeld scheef staat, kan de oorzaak dan ook in verschillende systemen zitten. We leren je alles over de opbouw en werking van het luchtveersysteem. Ook leer je de afstellingen van de wagenhoogte uitvoeren en een diagnose stellen. Het controleren van de hoogteregeling is een onderdeel van het examen. We nemen de tijd om dit goed in de vingers te krijgen. 1,5 uur online zelfstudie Na de training kan je: • met het schema een mechanisch lucht-veersysteem aansluiten en de juiste hoogtes afstellen. • met een multimeter en scoop controleren of de hoogtesensor en balgdruksensor werken (ECAS/ECS). • uitleggen hoe het bedieningskastje werkt en metingen verrichten. Ook kan hij met een systeemtester de juiste hoogtes kalibreren. • op een geleide manier een diagnose stellen bij een storing aan een elektronische luchtvering. • pneumatische en elektrische schema’s lezen en de opbouw/werking van het systeem verklaren met deze schema’s. 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie VERING- EN REMSYSTEMEN € 254 met OOMT zonder OOMT: € 345 31

| DIAGNOSE | EBAT DIAGNOSE DIESEL MOTORMANAGEMENT Voorkennis: Bedrijfsauto Elektronica + Sensoren, actuatoren & scoop Leer diagnose stellen aan een dieselmotor Deze praktijktraining gaat over alle elektronica die de dieselmotor aanstuurt. Zoals het gloeisysteem en de verstuivers maar ook de sensoren die signalen afgeven om de motor optimaal te laten functioneren. We leren de onderdelen doormeten en zo een diagnose stellen. Storing zoeken in een motormanagementsysteem is een onderdeel van het EBAT-examen! Dit oefenen we uitgebreid. 1,5 uur online zelfstudie Na de 1e dag kan je: • een EDC systeem analyseren. • met de scoop een pompverstuiversysteem analyseren. • met de scoop een common-rail systeem analyseren. • met de systeemtester en drukmeterset een commonrail systeem analyseren. • een SCR systeem analyseren 1,5 uur online zelfstudie Na de 2e dag kan je: • een diagnose stellen over het common-rail dieselsysteem. • een diagnose stellen over het pompverstuiversysteem. • met systeemtester een diagnose stellen over het dieselsysteem. • een diagnose stellen over het SCR systeem. 2 DAGEN + 1,5 uur online zelfstudie per RPT-dag TRAININGSGIDS | ALLROUND TECHNICUS | EBAT MOTORMANAGEMENT € 508 met OOMT zonder OOMT: € 690

| DIAGNOSE | EBAT DIAGNOSE ABS EN EBS Voorkennis: Bedrijfsauto Elektronica + Sensoren, actuatoren & scoop Een training om veel van op te steken Je leert de opbouw van ABS/EBS systemen kennen van zowel WABCO als KNORR en hun verschillen. Ook leer je metingen aan beide systemen uitvoeren en diagnose stellen. Je leert hoe de verschillende veiligheidscomponenten van het voertuig samenwerken met de remmen en waarom. Je leert het nut van remharmonisatie en hoe deze gerealiseerd wordt. Je leert de relatie tussen het elektrische deel en het pneumatische deel van de remmen kennen. 1,5 uur online zelfstudie Na de 1e dag kan je: • het doel van harmonisatie en voorijling bij conventioneel geremde voertuigen uitleggen. Ook kan hij de juiste instellingen bepalen. • uitleggen hoe de belangrijkste onderdelen van het WABCO EBS-systeem (trekkend voertuig) werken. • het pneumatische circuit van een EBS-systeem voor getrokken voertuigen aansluiten, de aan-spreekdruk bepalen en de ingestelde voorijling meten. • uitleggen hoe de belangrijkste onderdelen van het KNORR EBS-systeem (trekkend voertuig) werken. • de wielsensoren meten. • de slijtagesensor en het ABS-ventiel meten. • storingen zoeken in het ABS-systeem. • elektrische schema’s van een ABS-systeem lezen, begrijpen en verklaren. 1,5 uur online zelfstudie Na de 2e dag kan je: • met een systeemtester de werking van een EBSsysteem verklaren. • met manometers, systeemtester en een scoop een conclusie trekken en reparatieadvies geven over de oorzaak van een storingen in het EBS of klachten van de chauffeur. • met de systeemtester het ESP-systeem analyseren. • elektrische schema’s van een EBS-systeem lezen, begrijpen en verklaren. 2 DAGEN + 1,5 uur online zelfstudie per RPT-dag VERING- EN REMSYSTEMEN € 508 met OOMT zonder OOMT: € 690 33

| DIAGNOSE | EBAT OEFENDAG DIAGNOSE EBAT De moeilijkste opdrachten leren en (nog eens) oefenen Doe je dit schooljaar examen Eerste Bedrijfsautotechnicus (EBAT) kerntaak 2 (Reparatie)? Dan zijn er opdrachten uit het Praktijkboek die je moet leren en oefenen. In onze werkplaatsen zijn de opdrachten klaargezet. Bij ons leer en oefen je onder begeleiding van onze trainers en zonder tijdsdruk. Ben je al klaar voor het examen? Dan kan je bij ons de mogelijke opdrachten van het examen nog eens extra komen oefenen. We leggen je uit hoe je tijdens het examen het beste te werk kan gaan. We geven tips zodat je weet waar je op moet letten. Zo heb je alles in de vingers en kan je vol vertrouwen beginnen aan de Proeve van Bekwaamheid. DIAGNOSE EBAT Je kan de volgende opdrachten oefenen: • Metingen aan de krukas • Storing zoeken aan een EBS-systeem • Storingen zoeken in dieselmotormanagement • Storing zoeken spiegelverstelling • Uitlijnen. 1 DAG OEFENDAG TRAININGSGIDS | ALLROUND TECHNICUS | EBAT € 345

TRUCKWISE DIAGNOSE GEVORDERD | DIAGNOSE GEVORDERD | TS 35

| DIAGNOSE GEVORDERD | TS DIAGNOSE MODERNE DIESELTECHNIEK Voorkennis: Diagnose diesel motormanagement Diagnose stellen aan alle managementsystemen De dieselmotormanagementsystemen in trucks hebben de laatste jaren een grote ontwikkeling ondergaan, waardoor er in prestaties en uitstoot een enorme stap voorwaarts is gezet. De huidige motoren zijn voorzien van complexe common-rail systemen. In deze training pak je lastige storingen in dieselmotormanagementsystemen aan volgens een vooraf opgezet stappenplan. En we behandelen uitvoerig de interpretatie van de verschillende parameters van een dieselmotormanagementsysteem. In de training gaat het vooral om het opzetten van het stappenplan, de uitgevoerde controles, het toepassen van de beschikbare informatie en verslaglegging van de uitgevoerde werkzaamheden. Na de 2 trainingsdagen kun je: • een stappenplan opstellen voor diagnose, gerelateerd aan de verschillende dieselmotormanagementsystemen. • de opbouw van verschillende dieselmotormanagementsystemen omschrijven. • de functie, werking en controle van de verschillende brandstofsystemen volgens gestelde procedures beoordelen en diagnosticeren. • parameters diagnoseapparatuur interpreteren in relatie tot de verschillende dieselmotormanagementsystemen. 2 DAGEN TRAININGSGIDS | SPECIALIST | TS MOTORMANAGEMENT € 562 met OOMT zonder OOMT: € 690

| DIAGNOSE GEVORDERD | TS DATANETWERKEN Voorkennis: Sensoren, actuatoren & scoop Krijg de datanetwerken echt onder de knie Veel technici vinden datanetwerken moeilijk. Denk aan computergestuurde componenten als motormanagement, automatische transmissie en ABS. Deze dag gaat in op hoe technische systemen informatie uitwisselen. We maken kennis met begrippen als LIN-bus, Most en IRDA en CAN-bus. Leer hoe de netwerken zijn opgebouwd, hoe ze werken en hoe je ze kan doormeten. 1,5 uur online zelfstudie Na de 1e dag kan je: • de opbouw en werking van CANbus datanetwerken uitleggen. • de bedradingsschema’s van CANbus netwerken lezen. • weerstandswaarden meten van de verschillende CANbus netwerken. • scoop beelden interpreteren van CANbus Low speed netwerken. • scoop beelden interpreteren van CANbus High speed netwerken. 1 DAG + 1,5 uur online zelfstudie ELEKTRONICA € 281 met OOMT zonder OOMT: € 345 37

| DIAGNOSE GEVORDERD | TS DIAGNOSE UITLAATGASNABEHANDELING Voorkennis: Bedrijfsauto Elektronica + Sensoren, actuatoren & scoop Leer storingen in Euro-6 systemen oplossen Deze training gaat over het uitlaatgasnabehandelingssysteem. Je leert de opbouw van het systeem kennen en waarom systemen als EGR en AdBlue wordt toegepast. We gaan ook uitgebreid in op de werking van de sensoren en actuatoren in het uitlaatgasnabehandelingssysteem. In deze training pak je lastige storingen in uitlaatgasnabehandelingssysteem aan volgens een vooraf opgezet stappenplan. Na de 1e dag heb je kennis van: • werking en principe van euro 6 systemen • doel en werking van EGR-systeem • doel en werking van AdBlue toevoeging • opbouw van uitlaatgasnabehandelingssysteem • functie van de diverse sensoren en actuatoren. 1 DAG MOTORMANAGEMENT TRAININGSGIDS | SPECIALIST | TS € 281 met OOMT zonder OOMT: € 345

| DIAGNOSE GEVORDERD | TS OEFENDAG MECHANISCH EN ELEKTRISCH | TS De moeilijkste opdrachten leren en (nog eens) oefenen Doe je dit schooljaar examen Technisch Specialist (TS) niveau 4? Dan zijn er opdrachten uit het Praktijkboek die je moet leren en oefenen. In onze werkplaatsen zijn de opdrachten klaargezet. Bij ons leer en oefen je onder begeleiding van onze trainers en zonder tijdsdruk. Ben je klaar al voor het examen? Dan kan je bij ons de mogelijke opdrachten van het examen nog eens extra komen oefenen. We leggen je uit hoe je tijdens het examen het beste te werk kan gaan. We geven tips zodat je weet waar je op moet letten. Zo heb je alles in de vingers en kan je vol vertrouwen beginnen aan de Proeve van Bekwaamheid. DIAGNOSE TS Je kan de volgende opdrachten oefenen: • Diagnose cilinders en zuigers • Diagnose mechanisch gedeelte van het motorblok • Diverse storingen diesel motormanagement (waarbij er geen foutcode aanwezig is of niet direct naar de oorzaak van de storing leidt) • Oefenen Diagnose Canbus (waarbij er geen foutcode aanwezig is of niet direct naar de oorzaak van de storing leidt). 1 DAG OEFENDAG € 345 39

| DIAGNOSE GEVORDERD | TS VEILIG WERKEN AAN E-BEDRIJFSWAGENS BASIS (ev-VOP NEN 9140) Voorkennis: Bedrijfsauto Elektronica Leer hoe je veilig werkt aan hybride en e-bedrijfsvoertuigen Op deze dag leer je veilig werken met hybride of volledig elektrisch aangedreven voertuigen. Je leert de verschillende HV-componenten herkennen en hun functie begrijpen. Dit helpt je om beter te begrijpen wat de risico’s zijn, zodat je weet hoe je veilig met deze voertuigen kunt werken. Zo voldoe je ook aan de NEN 9140-norm met betrekking tot het werken met elektrische en hybride voertuigen voor voldoende onderrichte personen (ev-VOP). Na deze training mag je aan een vrijgeschakeld HV-systeem werken. Let op, volgens de NEN 9140 richtlijnen moet je minimaal 18 jaar zijn voor een aanwijzing! Vóór deze training volg je eerst een e-learning van ongeveer 1 uur. Deze e-learning moet je met een voldoende afronden voor je naar de praktijkdag komt. Je krijgt het certificaat ‘Veilig werken aan e-bedrijfswagens’ na afloop van de training, als de kennistoets met een voldoende is afgerond. 1 uur online zelfstudie In deze training behandelen we de volgende onderwerpen: • veiligheidsrisico’s van werken aan, met of nabij e-voertuigen herkennen. • veiligheidsmaatregelen met betrekking tot e-voertuigen nemen. • de Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s) die voor het werken aan e-voertuigen noodzakelijk zijn gebruiken. • de verschillende EV-componenten herkennen en verklaren. • PBM’s controleren. • de eisen aan (meet)gereedschappen toepassen. • HV-systemen veiligstellen volgens de voorschriften van de fabrikant. • inschatten wanneer er elektrisch gevaar dreigt en je niet aan, met of nabij het e-voertuig kan werken. • weten wanneer je de ev-WV (ev-WerkVerantwoordelijke) inschakelt. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie TRAININGSGIDS | SPECIALIST | TS E-VOERTUIGEN € 281 met OOMT zonder OOMT: € 345

| DIAGNOSE GEVORDERD | TS VEILIG WERKEN AAN E-BEDRIJFSWAGENS GEVORDERD (EV-VP NEN 9140) Voorkennis: Veilig werken met e-voertuigen basis Verplicht: ev-VOP NEN 9140 certificaat Met ev-VP NEN 9140 certificaat Deze training ‘Veilig werken aan e-voertuigen gevorderd (ev-VP NEN 9140)’ is voor technici die al de kennis en vaardigheid hebben die voor een ev-VOP (ev-Voldoende Onderricht Persoon) gelden en die verantwoordelijk gaan worden voor het controleren van het spanningsvrij zijn van het HV-systeem zodat veilig reparaties verricht kunnen worden aan onderdelen van dit HV-systeem, uitgezonderd de HV-batterij. Je leert hoe je metingen veilig kunt verrichten en waar je veilig kunt meten, om zeker te zijn dat de het HVsysteem veilig is om aan te werken, door jou of je collega die ev-voldoende is onderricht (ev-VOP). Ook gaan we dieper in op de werking van een HV-systeem en leer je eenvoudige diagnoses te stellen. Nadat je deze training met voldoende resultaat gevolgd hebt, kun door je werkgever worden aangewezen als ev-Vakbekwaam Persoon (ev-VP) volgens NEN 9140. Vóór deze training volg je eerst een online training van ongeveer 1 uur. Deze e-learning moet je met een voldoende afronden voor je naar de praktijkdag komt. Je leert de apparatuur kennen en bedienen die nodig is om diagnose aan het HV-systeem van een e-voertuig te kunnen stellen (zoals systeemtester, spanningsmeter, mega-ohmmeter). 1 uur online zelfstudie Na de training kun je: • onderhoud, reparaties en eenvoudige diagnose aan HV-componenten en systemen uitvoeren. • het HV-systeem onderbreken volgens het voorschrift van de fabrikant. • controleren of het HV-systeem spanningsvrij is. • de veiligheid van je eigen werkplek vaststellen. • de veiligheid van een e-voertuig vaststellen, in relatie met het werk dat aan, met of nabij het e-voertuig moet worden uitgevoerd. • meten met een Mega Ohm meter. • meten aan laadkabels. • het BMS-systeem aflezen. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie E-VOERTUIGEN € 281 met OOMT zonder OOMT: € 345 Examen: € 95 41

TRUCKWISE SPECIALS | SPECIALS SPECIALS TRAININGSGIDS | SPECIALS

| SPECIALS NEN 9140 VOOR WERKVERANTWOORDELIJKE Verplicht: ev-VOP NEN 9140 certificaat Verplichte kost voor de werkverantwoordelijke NEN 9140 beschrijft hoe je veilig werkt aan e-voertuigen. Deze online training legt uit wat deze norm inhoudt en wat dat voor consequenties heeft voor het werken aan e-voertuigen in de werkplaats. Vooral het praktische stappenplan in de vorm van een flowchart krijgt veel aandacht. Werkgevers en Arbo-verantwoordelijken gebruiken deze update om voldoende kennis te hebben van de norm NEN 9140. Zij zijn als werkverantwoordelijke (ev-WV) immers verantwoordelijk voor de veiligheid in de werkplaats! Deze e-learning moet je met een voldoende afronden. In de e-learning leer je: • De Arbowet bepaalt dat een werknemer veilig moet kunnen werken. • NEN 9140:2019 geeft invulling aan het Arbeidsomstandighedenbesluit. • Er zijn drie personen die kunnen worden aangewezen, de ev-voldoende onderricht persoon (ev-VOP), de ev-vakbekwaam persoon (ev-VP) en de ev-werkverantwoordelijke (ev-WV). • De aanwijzing gebeurt schriftelijk door de werkgever of zijn Arbo-verantwoordelijke. • De (eind)verantwoordelijke in werkplaats voor veilig werken aan e-voertuigen is de ev-WV. • Een aan te wijzen persoon moet voldoende zijn geïnstrueerd en/of opgeleid voor de werkzaamheden waarvoor hij wordt aangewezen. • Instructies moeten periodiek worden herhaald, minimaal eens in de vijf jaar. • Aangewezen personeel moet beschikken over de juiste PBM’s en gereedschappen. • NEN 9140:2019 werkt met een overzichtelijk stappenplan. Bij iedere stap wordt aangegeven welke persoon die mag uitvoeren. Bij niet HV-werkzaamheden kan dat een leek zijn. Alle werkzaamheden aan een e-voertuig beginnen met een risicoanalyse. Het stappenplan wordt uitvoerig toegelicht. • Bij werken onder spanning in de HV-batterij is een specifieke opleiding nodig. E-LEARNING E-VOERTUIGEN SPECIALS € 35 excl. BTW 43

| SPECIALS SERVICE AIRCOSYSTEMEN Leer alles over de werking van aircosystemen en weet welke onderdelen je moet vervangen De kans dat een aircosysteem defect raakt is heel groot. Dat komt door de plaatsing van de verschillende onderdelen, zoals de condensor en compressor. Met deze training leer je de problemen vaststellen en het aircosysteem correct herstellen. Je leert allereerst hoe een aircosysteem werkt. Vervolgens leer je hoe het systeem op lekkage controleert. Dat is wettelijk verplicht. Je leert wat de aandachtspunten zijn bij het vervangen van onderdelen, zoals het toevoegen van de juiste soort en hoeveelheid olie. Je leert goed vacumeren en vullen, dat voorkomt onnodige garantiereparaties. Je leert ook welke praktische controlemetingen je uitvoert voordat je de auto aflevert aan de klant. 1 uur online zelfstudie De deelnemer leert: • De opbouw en werking van het aircosysteem; • componenten van het aircosysteem herkennen en benoemen; • de werking van aircocomponenten; • een drukproef correct uitvoeren om vaststellen of, en waar een aircosysteem lekt; • welke onderdelen vervangen moeten worden als het aircosysteem lek is. Zoals een filter/droger bij lichte bedrijfswagens waar dat nog niet geïntegreerd in de condensor; • correct vacumeren om vocht en niet-condenseerbare gassen te verwijderen; • de gevolgen en oorzaken kennen van het onvoldoende vacumeren of als na de standtijd de minimale onderdruk in het aircosysteem niet is gehandhaafd; • op de juiste manier vullen van het aircosysteem; • druk- en temperatuurmetingen uitvoeren om te beoordelen of een aircosysteem correct werkt. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie per dag TRAININGSGIDS | SPECIALS SPECIALS € 221 met OOMT zonder OOMT: € 345

| SPECIALS AIRCO TERUGWINNEN KOUDEMIDDELEN (F-GASSEN) Verplicht: Service aircosystemen Met examen F-gassen Als je werkt met koudemiddelen in auto’s dan zijn daar wettelijk verplichtingen aan verbonden. Je moet dan het F-gassen certificaat behalen. Om koudemiddelen geleverd te krijgen moet er bovendien iemand met een geldig certificaat in de werkplaats zijn. Hoe is de training opgebouwd? Deze training bestaat uit 2 delen. Na de training doe je direct examen. Voordat je naar Innovam komt maak je eerst de e-learning. Daarmee leer je voor het theorie-deel van het examen. Tijdens de training bij Innovam kun je na een korte intro gaan werken aan opdrachten aan praktijkopstellingen die ook tijdens het examen gebruikt worden. Je leert dan de handelingen juist uitvoeren en controles te doen. 1 uur online zelfstudie De deelnemer leert: In de theorieles: • De werking van mobiele airco’s. • De milieueffecten van als koelmiddel gebruikte synthetische koudemiddelen en de desbetreffende milieuregelgeving. • De milieuvriendelijke terugwinning van gefluoriseerde broeikasgassen en gereguleerde stoffen. Tijdens de praktijkoefeningen: • Het aircosysteem legen, met dezelfde aircomachine die ook tijdens het examen wordt gebruikt. • Reinheid van het f-gas in de opslagcilinder controleren. • Hoeveelheid f-gas in de opslagcilinder controleren. Zonder systeemkennis is deze training te intensief en te kort om succesvol aan het examen deel te kunnen nemen. Heb je geen systeemkennis, volg dan eerst de training Aircosystemen. 1 DAG + 1 uur online zelfstudie SPECIALS € 221 met OOMT zonder OOMT: € 345 Examen: € 173 45

| SPECIALS WATERSTOF IN DE MOBILITEITSBRANCHE Om de temperatuurstijging op aarde te beperken is een sterke CO2 vermindering nodig. CO2 en andere broeikasgassen komen vrij door de verbranding van fossiele brandstoffen. De waterstofeconomie is een duurzaam alternatief voor fossiele brandstoffen. In deze online training leer je alles over de toepassingen van waterstof als ‘brandstof van de toekomst’. Met name de toepassingen in de mobiliteit komen ruimschoots aan bod. Je leert wat waterstof is en hoe het wordt gemaakt. En je leert op welke manieren waterstof wordt toegepast in mobiliteit. In deze e-learning vertellen we je alles over waterstofvoertuigen. Over verbrandingsmotoren op waterstof en welk onderhoud de verschillende voertuigen nodig hebben. Ook het waterstof-tankstation en de regelgeving omtrent waterstof in voertuigen komen aan bod. Deze e-learning is interessant en leerzaam voor iedereen die werkzaam is in de mobiliteitsbranche. Je leert: • wat waterstof is • hoe waterstof wordt gemaakt • de verschillende toepassingen van waterstof • hoe een brandstofcel werkt • wat de verschillende waterstofvoertuigen zijn • hoe een waterstofvoertuig is opgebouwd • welk onderhoud er nodig is aan waterstofvoertuigen • de regelgeving omtrent waterstof in voertuigen. E-LEARNING TRAININGSGIDS | SPECIALS E- SPECIALS VOERTUIGEN € 49

| SPECIALS INCIDENT MANAGEMENT Met examen ‘Eerste veiligheidsmaatregelen bij incidenten op wegen’ Als je veel als servicebedrijf of pechhulpdienst onderweg bent, is de kans groot dat je als eerste aankomt bij een incident op de rijbaan. Dan is het natuurlijk zaak om de weg zo snel mogelijk vrij te maken. Maar ook een pechgeval op de vluchtstrook is een incident. Incident Management (IM) bestaat uit alle maatregelen die je moet nemen om zo veilig mogelijk te handelen na een verkeersincident. Voor het verlenen van pechservice op het Nederlandse wegennet moeten pechhulpverleners adequaat zijn opgeleid. Voor BOVAG en VACO bedrijven is het volgen van deze training zelfs verplicht. Het certificaat dat je met het examen behaalt is 5 jaar geldig. Met deze training leert je om je werkzaamheden zo veilig mogelijk uit te voeren, zonder dat je de overige weggebruikers in gevaar brengt of onnodig hindert. Tijdens deze training leren medewerkers hoe ze veilig moeten handelen tijdens een incident op de weg. 1 uur online zelfstudie Zelfstudie is een belangrijk onderdeel van deze training. Voor het examen moet je de ‘Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen bij verkeersincidenten’ goed kennen. Dit boek ontvang je per post. Neem het goed door, reken hiervoor ongeveer 8 uur leestijd. Verder bereid je je voor met onze e-learning. Deze duurt ongeveer 1 uur. Tot slot kun je nog oefenvragen maken. Als je je goed hebt ingelezen kom je naar de praktijktraining bij Innovam. We zorgen er via oefeningen voor dat je inzicht krijgt in de belangrijkste onderdelen van Incident Management: • Eerste veiligheidsmaatregelen: de 4 V’s bij één- en tweezijdig aanrijdgevaar. • Beveiliging incidenten op de rijbaan • Beveiliging pechhulpverlening op de vluchtstrook • Pechhulp binnen de bebouwde kom. Direct na de training maak je het examen. 1/2 DAG + 1 uur online zelfstudie + 8 uur leestijd SPECIALS € 254 Examen: € 95 47

| SPECIALS TACHOGRAAFTECHNICUS WORDEN Wil je Tachograaftechnicus worden? Dan bereidt deze training je voor op het examen Tachograaftechnicus. Hiermee mag je Tachografen inbouwen en ijken. Tijdens de training leer je alles over de Tachograaf-regelgeving, keuringsaspecten, administratieve procedures, sanctiesystemen, verzegeling, ijkproces en verschillende types tachografen. We werken met de papieren regelgeving en de online regelgeving, via tablets. Innovam reserveert het examen voor je. Tijdens de training leer je: • Werken met de tachograaf-regeling: het boek en via tablet. • Administratieve procedures • Uitrolprocedure • Analoge tachografen • Digitale tachografen • Afmeldprocedure • Administratieve controles • Uitlezen technisch protocol • Printuitdraai verklaren. 4 DAGEN TRAININGSGIDS | SPECIALS SPECIALS € 895 Examen: € 235

| SPECIALS BEVOEGDHEIDSVERLENGING TACHOGRAAFTECHNICUS Voorkennis: Tachograaftechnicus Ben je eenmaal Tachograaftechnicus, dan is je bevoegdheid 4 jaar geldig. Daarna moet je het verlengen met een examen. Als voorbereiding daarop volg je deze training. We bespreken de recente wijzigingen in de Tachograaf-regelgeving. En we bereiden de moeilijkste onderdelen van het examen goed voor. Zo kun je vol vertrouwen deelnemen aan het examen. Het examen is direct na afloop van de training. Innovam reserveert het examen voor je. Tijdens de training leer je: • In de oefenmodule leer je de Tachograaf-regelgeving. • In de theorietraining bespreken we recente wijzigingen in de Tachograaf-regelgeving. • We bespreken de moeilijkste onderdelen van het examen. • Je kunt vragen stellen. 1/2 DAG 2 tot 4 uur online thuisstudie SPECIALS € 285 Examen: € 65 49

TRUCKWISE LEERMEESTER | LEERMEESTER LEERMEESTER TRAININGSGIDS | LEERMEESTER

| LEERMEESTER STARTPAKKET: VOOR JE NIEUWE BBL’ER 2 e-learnings en een PDF voor de eerst kennismaking Een beginnende monteur in de werkplaats! Spannend voor hem, en het begin van een flinke investering voor jou en je bedrijf. En zoals dat gaat met investeringen: daar wil je op den duur een doel mee bereiken. Een BBLstudent kan veel voor je bedrijf betekenen: een toekomstige arbeidskracht, nieuwe energie en kennis, en over een poos ook hogere productiviteit voor de werkplaats. Een goed begin is daarom goud waard. Een goed begin met je BBL’er levert je veel: Eerder een goede plaats in het team. Begrijpen hoe de werkplaats werkt: wat zijn er voor gereedschappen, wie doet wat en hoe werken we veilig. Bestel voor je nieuwe monteur in opleiding dit startpakket. Hij krijgt dan meteen een account in Mijn Innovam waar we 3 dingen voor hem klaarzetten: • E-learning Gereedschapskennis • E-learning Werkplaatsveiligheid • PDF Je eerste werkdag (rondleiding) GEREEDSCHAPSKENNIS ca. 30 minuten WERKPLAATSVEILIGHEID ca. 30 minuten Na deze e-learning weet je welke gereedschappen het meest gebruikt worden in de werkplaats. Je weet hoe ze heten en waarvoor ze dienen. Je leert 3 groepen gereedschappen kennen: • Handgereedschap • Meetgereedschap • Speciaal gereedschap JE EERSTE WERKDAG (rondleiding) 4 pagina’s Download deze PDF en print ‘m uit in kleur. Dan begint de rondleiding van je nieuwe collega door het bedrijf. De PDF helpt om kennis te maken met de juiste personen. Je BBL-student bedenkt welke vragen hij aan collega’s kan stellen zodat zij vertellen wat ze voor het bedrijf betekenen. Met deze PDF maken we kennismaken heel makkelijk voor je BBL’er. Het wordt duidelijk wat jullie de komende tijd gaan leren en doen, en wat belangrijk is voor de veiligheid in de werkplaats. Na deze e-learning weet je dat het jouw verantwoordelijkheid is om gereedschappen op de juiste manier te gebruiken. Je leert wat onveilige situaties in de werkplaats zijn en hoe je dus veilig kunt werken. Daarmee voorkom je ongelukken. Je leert over de volgende 3 onderwerpen: • Arbo • Risico’s in de werkplaats • Persoonlijke beschermingsmiddelen E-LEARNING 1 uur online zelfstudie + PDF LEERMEESTER € 15 51

| LEERMEESTER LEERMEESTER WORDEN: WERKPLAATS Als leermeester maak jij het verschil voor jouw MBO-studenten BBL. Het begint met het vertrouwen tussen jullie. Hoe bouw je vertrouwen op en zorg je dat de hij/zij stappen maakt in de ontwikkeling naar volwaardig monteur? Die stappen zijn niet alleen het ontwikkelen van technische kennis en vaardigheden, je bouwt ook aan sociale vaardigheden om goed in een team te kunnen functioneren. Tijdens deze leermeestertraining oefen je onder meer hoe je effectief gesprekken voert en hoe je feedback geeft op situaties die met monteurs in opleiding kunnen ontstaan. Zo pakt een student zaken sneller op en wordt hij eerder lid van je team. Daarnaast leer je wat de taken van een leermeester zijn en hoe je een leerjaar organiseert en plant. De leermeestertraining is zinvol voor iedereen die in de werkplaats met MBO-studenten BBL omgaat. 4 e-learnings als thuisstudie • plannen en organisatie • onderwijs anno nu • motiveren en feedback • beoordelingscyclus. 1 online training • Leerstijlen: welke leerstijl voor welke student? • Leerstijlen praktisch inzetten • Leerstijlen combineren voor effectieve kennisoverdracht. 1 trainingsdag • Samenstelling team en de noodzaak van instroom • Werving en selectie van BBL’ers • Afspraken met school en student • Feedback geven en ontvangen • Motiveren • Beoordelen • Instructie geven • Effectief communiceren • Slecht nieuws-gesprekken. 1 DAG + 2 uur online zelfstudie zonder OOMT: € 345 TRAININGSGIDS | LEERMEESTER LEERMEESTER € 186 met OOMT

| LEERMEESTER LEERMEESTER ZIJN: EFFECTIEVER BEGELEIDEN Als je inmiddels enkele jaren ervaring hebt met het begeleiden van BBL-studenten, vraag je je soms af wat je nog meer kunt doen om je studenten te ondersteunen. Je zou willen dat je meer tijd hebt voor je BBL’er, maar je bent druk met al je werkzaamheden in het bedrijf. In deze training vergroot je jouw persoonlijke effectiviteit waardoor je meer tijd kunt investeren in jouw doelen. Bijvoorbeeld jouw doelen met je studenten. Effectief betekent onder andere dat je jouw doelen niet in je eentje bereikt. Samen met je student, de school en je bedrijf zorg je voor een goede rolverdeling. Zo organiseer je jezelf en de leeromgeving. Daarnaast leren we je effectiever samenwerken met je BBL’er. Je kunt effectiever zijn als je kunt inspelen op het gedrag van je BBL’ers. Bijvoorbeeld: hoe ga je om met afstandelijke studenten, studenten met een stoornis of studenten die minder gemotiveerd zijn. In plaats van de rol van leermeester te nemen kun je de rol van coach pakken. Je coacht de student in het bereiken van zijn persoonlijke doelen. Deze training is zinvol voor iedereen die meer dan ca. 5 jaar met BBL-studenten omgaat. Dus ervaren leermeesters maar ook andere technici, chefs, etc. 4 e-learnings als thuisstudie • Opbouw opleidingsstructuur MBOmotorvoertuigentechniek 1 trainingsdag • De zeven thema’s van de effectieve leermeester • Keuzeadvies BOL of BBL vanuit student en bedrijf • Leerniveaus matchen aan je bedrijfsstructuur en opbouw • Jaarplan opstellen met student en school. 1 online training • Inzicht in MBO-opleidingsstructuur • Lesonderwerpen en didactisch model • Praktijkopleiding laten aansluiten op MBO-opleiding • Schoolresultaten van de student digitaal (op)volgen. (Begeleiden, Instrueren, Communiceren, Plannen en Organiseren, Veilig werken, Beoordelen en Reflecteren) • Proactief, reactief, assertief, agressief en onderdanig gedrag herkennen • De leermeester en voorbeeldgedrag • Meest-voorkomende gedragsstoornissen en hoe daarmee om te gaan • Moeilijke gesprekken voeren en grenzen aangeven • Slecht nieuws brengen en omgaan met emoties • De leermeester als coach • Beoordelingscyclus correct voorbereiden, uitvoeren en vastleggen • Afspraken maken met de school. 1 DAG + 2 uur online zelfstudie zonder OOMT: €345 LEERMEESTER € 245 met OOMT 53

| LEERMEESTER DE JUISTE BBL-STUDENT WERVEN Ga je een nieuwe BBL-student aannemen, vraag je dan eerst af wat je voor een monteur zoekt. Wat past er in je bedrijf en bij je team? Een starter of niet, en welk niveau. Welke ambities en eigenschappen zie je graag: noteer het in een functieprofiel. Met de juiste voorbereiding is de kans groot dat je een BBL’er vindt die aan jullie profiel voldoet. Denk je dat je ‘m hebt gevonden? Dan kom je in een sollicitatiegesprek veel van elkaar te weten. Een goed gesprek vergroot de kans op een succesvolle samenwerking enorm. We nemen onze handige checklist voor dat gesprek met je door: hoe bouw je het gesprek op, dus wat bespreek je allemaal en in welke volgorde. Deze checklist kun je na de training als PDF downloaden. We leren je meteen een handige methode waarmee je de juiste vragen stelt. Tot slot helpen we je aan de juiste wettelijke afspraken die je uiteindelijk met je BBL’er maakt. Na afloop van deze online training: • Heb je een beeld van de arbeidsmarkt en je bedrijf • Stel je vooraf een functieprofiel op voor je student • Werf je BBL-studenten via efficiënte kanalen • Voer je een gestructureerd gesprek • Stel je de juiste vragen tijdens het selectiegesprek • Maak je wettelijke afspraken met je BBL’er. Na de training kun je downloaden: • Inhoud en volgorde van het sollicitatiegesprek (PDF) • De STARR-methode om vragen te stellen (PDF) • Slecht nieuws-gesprekken. ONLINE 2 uur online zelfstudie + PDF TRAININGSGIDS | LEERMEESTER LEERMEESTER € 0 met OOMT zonder OOMT: € 40

| LEERMEESTER DE SUCCESVOLLE INTRODUCTIE VAN JE BBL-STUDENT Hoe zorg je ervoor dat je nieuwe BBL’er snel ingewerkt wordt? Je wilt dat hij succesvol wordt, zowel in zijn opleiding als bij jullie in de werkplaats. Hoe beter je de introductieperiode inricht, des te groter is de kans op succes. En: stel samen vast wanneer jullie succesvol zijn: wat verwachten jullie van elkaar. In deze online training geven we je een stappenplan voor een introductie in fasen: wat de je op de eerste dag, week, maand en kwartaal. Dit plan kun je na de training als PDF downloaden. Dat is een handige leidraad voor een succesvolle start. En daarna? Dan sta je er niet alleen voor want begeleiden doe je niet helemaal in je eentje. Zet je collega’s in, en maak gebruik van alle hulp die betrokken partijen bieden: voor jezelf, je BBL’er en je bedrijf. We laten je zien welke hulp er allemaal is. Na afloop van deze online training: • Kun je de voor -en nadelen van het werken met BBL-studenten afwegen • Speel je beter in op de verwachtingen • Zie je de noodzaak van een goede introductie • Faseer je de introductie van een BBL-student • Schakel je ondersteuning van betrokken partijen in • Werk je met praktijkopdrachten. Na de training kun je downloaden: • Fasen van de introductie (PDF) • Gedragsregels om afspraken over te maken (PDF) ONLINE 2 uur online zelfstudie + PDF LEERMEESTER € 0 met OOMT zonder OOMT: € 40 55

APK KEURMEESTER | APK-KEURMEESTER APK TRAININGSGIDS | APK-KEURMEESTER

| APK-KEURMEESTER ERVARINGSCERTIFICAAT (EVC) Keurmeester worden zonder EBAT-diploma via EVC Wil je APK1-keurmeester worden? Dat kan als je een MBO-diploma op tenminste niveau 3 (Eerste bedrijfsautotechnicus) hebt. Heb je dat niet, maar heb je wel de werkervaring in de werkplaats? Of heb je een diploma op niveau 2? Dan kan je misschien een Ervaringscertificaat halen. Via het Ervaringscertificaat kun je aantonen dat je kwaliteiten op gelijkwaardig niveau zijn. Als je de EVC-procedure wilt aanvragen om APK-keurmeester te worden, komt daar best wat bij kijken. Gelukkig kunnen wij je hierbij helpen. Wij informeren je over de mogelijkheden van het EVC traject, we begeleiden je bij de aanvraag en we adviseren je over het benodigde opleidingsplan om de opdrachten tijdens de proeve van bekwaamheid met succes te kunnen behalen. EVC-traject De EVC-procedure wordt door IBKI uitgevoerd in 2 stappen: • Je vult de vragenlijst over je taken en werkzaamheden in • Zij observeren je werk op je eigen werkplek of je doet bij IBKI een proeve van bekwaamheid. IBKI vergelijkt de resultaten van deze stappen met de eisen van het beroepsonderwijs en de beroepsstandaard APK keurmeester, en schrijft dit op in een Ervaringscertificaat. Daarmee weet je precies waar je staat en waar je nog naartoe kunt. Bijvoorbeeld naar de training en het examen om APK-keurmeester te worden. Daarvoor is een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) ook verplicht. Heb je de werkervaring niet (helemaal)? Wat jij kan (en weet) wordt dus vergeleken met het MBO-diploma. En dat is niet mis. Je kunt niet ‘even’ APK-keurmeester worden. Voordat je er aan begint, kijken we of EVC bij jou past. Mis je nog wat, dan kunnen we je daar vaak bij helpen. Wat levert onze begeleiding je op? Als je de EVC-procedure wilt aanvragen om APK keurmeester te worden, komt daar best wat bij kijken. Gelukkig kunnen wij je hierbij helpen. • Zekerheid over jouw persoonlijke doel van EVC • Vlotte aanloop naar de EVC-procedure • Kansrijke deelname aan het traject door de juiste voorbereiding. Kosten Naast kosten voor onze begeleiding is er ook een tarief voor de EVC-procedure: €1.500. Is je bedrijf OOMT- of OOC-aangesloten, dan betaalt OOMT of OOC voor jou. Deze vergoeding geldt 1 keer per persoon. Dus een goede voorbereiding is belangrijk, we helpen je graag. Als je APK-keurmeester wilt worden kun je nog bijkomende kosten verwachten: voor de training en het examen. Overweeg je een EVC-procedure? Een goede zet! Aarzel niet en neem vrijblijvend contact met ons op. MAATWERK APK 57

| APK-KEURMEESTER APK-KEURMEESTER ZWARE VOERTUIGEN Voorkennis: Diploma Eerste Bedrijfsautotechnicus (niveau 3) of vergelijkbaar en een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) Wil je APK Keurmeester worden voor zware voertuigen, dan bereidt deze training je voor op het examen APK 1 Keurmeester Zware Voertuigen. Met dit diploma mag je ook zware aanhangwagens keuren. Gedurende de training leer je alles over APK-regelgeving, keuringsaspecten, administratieve procedures, erkenningsregelingen en sanctiesystemen. Tijdens de APK-training werken we met de APK-regelgeving. Via digitale oefenprogramma’s gaan we in op alle keuringsaspecten: roest, motor, brandstofsystemen en milieu, aandrijving, assen en wielophanging/ banden, stuurinrichting, remmen, verlichting en carrosserie. In een ander belangrijk deel van de training ga je aan de slag met praktijkoefeningen. Aan het eind van de training doe je een oefenexamen zodat je goed weet hoe het examen bij IBKI verloopt. Je weet dan ook voor jezelf of je alle stof voldoende beheerst. Je reserveert het examen APK 1 Zware Voertuigen bij IBKI. Plan je examen zo kort mogelijk na je laatste trainingsdag maar houd rekening met wat voorbereidingstijd voor wat zelfstudie, zodat je nog tijd hebt om extra te studeren. IBKI neemt dit examen alleen in Nieuwegein af. Tijdens deze training leer je: • Werken met de online APK-regelgeving • Administratieve procedures • Keuringsrapport en afmeldprocedure • Alle keuringsaspecten, betreffende: roest, motor, brandstofsystemen en milieu, aandrijving, assen en wielophanging/banden, stuurinrichting, remmen, verlichting, carrosserie • Erkenningsregeling en sanctiesysteem keuringsinstantie/keurmeester • Oefentoetsen op computer • Praktijkoefeningen • Oefenexamen. 4 DAGEN + thuisstudie TRAININGSGIDS | APK-KEURMEESTER APK € 695

| APK-KEURMEESTER OPFRISTRAINING APK1 Omdat je APK Keurmeester wil worden voor zware voertuigen volgde je de training APK Keurmeester Zware Voertuigen, als voorbereiding op het examen. Wil je de belangrijkste examenonderwerpen nog een keer uitgelegd krijgen; dan volg je deze opfristraining. Voor deze training kom je een hele dag naar Innovam Truckwise. Heb je eerder APK-examen gedaan; dan neem je de uitslag mee naar de training. Zo weten jij en de trainer precies voor welke onderwerpen je extra moet oefenen. In een kleine groep ga je aan de slag met de theorie; er is dan ook veel ruimte om vragen te stellen. Er is extra aandacht voor de praktijkervaringsvragen en het opzoeken in de APK-regelgeving. Dit bespaart je veel tijd tijdens het examen. • De belangrijkste examenonderwerpen worden nog een keer uitgelegd • Zoeken in de APK-regelgeving • Toelichting over de praktijkervaringsvragen • Extra uitleg over de onderdelen waarvoor je gezakt bent • Vragen stellen 1 DAG APK € 199 59

| APK-KEURMEESTER VERKORTE APK2-TRAINING VOOR KEURMEESTERS ZWARE VOERTUIGEN Ben je al APK1-keurmeester, of je hebt het APK-keuzedeel op school met een voldoende afgerond, dan bereidt deze training je perfect voor op het examen APK Lichte Voertuigen. Tijdens deze verkorte training behandelen we alleen specifieke examenonderdelen zoals milieu, remmen, bouwwijze (roest) en de berekeningen die hierbij horen. We gaan ervan uit dat je al basiskennis hebt van de Regelgeving APK zoals administratieve procedures, keuringseisen, erkenningsregeling, sanctiesystemen, e.d. Trainingsdag bij Innovam Op de eerste trainingsdag geven we je het RDW-boek ‘Regelgeving APK’. Daarnaast krijg je van ons een werkboek met samenvattingen, vragen en praktijkopdrachten. Aan de hand van het werkboek en video’s van praktijksituaties leren we je goed werken met de regelgeving. Thuisstudie: e-learning en (praktijk)opdrachten in het werkboek Na de eerste trainingsdag werk je thuis of in je bedrijf zelf verder. Via de uitgebreide e-learning neem je de basiskennis nog eens door of fris je deze goed op. Je maakt de resterende opdrachten in het werkboek. Na de eerste dag kun je de theorie ook oefenen met de online oefenmodule. Halve dag praktijk (oefenexamen) Op de laatste trainingsdag doe je een oefenexamen zodat je goed weet hoe het examen bij IBKI verloopt. Je weet dan ook jezelf of je alle stof voldoende beheerst. Tijdens deze training leer je: • Werken met het RDW-boek ‘Regelgeving APK’ • Keuringspraktijk aan de hand van video’s • Keuringsaspecten milieu, bouwwijze (roest) en reminrichting • Oefenvragen met behulp van computer betreffende: roest, motor, brandstofsystemen en milieu, aandrijving, assen en wielophanging/banden, stuurinrichting, remmen, verlichting, carrosserie • Oefenexamen. 2 DAGEN TRAININGSGIDS | APK-KEURMEESTER APK € 485

| APK-KEURMEESTER APK 1 BEVOEGDHEIDSVERLENGING THEORIE, AANSLUITEND EXAMEN Je APK 1 keuringsbevoegdheid verleng je het snelst met onze halve dag theorietraining. Het examen doe je meteen na de training. In de theorieblokken bespreken we de recente wijzigingen in de APK-regelgeving en komen de lastigste examenonderdelen, waaronder remmen, roest en verlichting, aan bod. Verder gaan we uitgebreid in op de vragen en opdrachten uit het werkboek. Drie maanden voor je training begint krijg je toegang tot onze online oefenmodule om examenvragen te oefenen. Drie weken voor de training ontvang je het werkboek. Hierin vind je een aantal belangrijke keuringsaspecten en huiswerkopdrachten. Houd er rekening mee dat je thuis ongeveer vier tot zes uur moet besteden aan deze zelfstudie. • Inclusief werkboek • Inclusief online oefenmodule • Bespreken recente wijzigingen in de APK-regelgeving. • Bespreken van werkboek inclusief opdrachten en vragen. • Bespreken moeilijkste onderwerpen, zoals remmen, roest en verlichting. Na de training ben je klaar voor het examen, dat direct na afloop wordt afgenomen. Je kunt kiezen uit het middag- of avondexamen. Wij reserveren dit examen voor jou. Na het examen hoor je direct of je geslaagd bent, en weet je dus direct waar je aan toe bent. 1/2 DAG APK + 6 uur thuisstudie € 265 Examen: € 139,65 61

| APK-KEURMEESTER APK 1 BEVOEGDHEIDSVERLENGING THEORIE EN PRAKTIJK Ideale examenvoorbereiding voor wie weinig keurt. Dankzij de uitgebalanceerde combinatie van theorie en praktijkopdrachten weet je na de training alles van de moeilijkste onderdelen van het examen. Tijdens de theorieblokken bespreken we recente wijzigingen in de APK-regels en kijken we naar opdrachten en vragen uit het werkboek. Drie maanden voor je training begint krijg je toegang tot onze online oefenmodule om examenvragen te oefenen. Drie weken voor de training ontvang je het werkboek. Hierin vind je een aantal belangrijke keuringsaspecten en huiswerkopdrachten. Houd er rekening mee dat je thuis ongeveer vier tot zes uur moet besteden aan deze zelfstudie. • Inclusief werkboek • Inclusief online oefenmodule De praktijkopdrachten tijdens deze trainingsdag: • Bespreken recente wijzigingen in de APK-regelgeving. • Bespreken van werkboek inclusief opdrachten en vragen. • Praktijkoefeningen: • koppelinrichtingen • milieu en uitwendige veiligheid (carrosserie) • controle luchtdrukremsysteem • banden • controle stuurinrichting, fuseerpen en wiellager. 1 DAG APK + 6 uur thuisstudie TRAININGSGIDS | APK-KEURMEESTER € 325 Examen: € 139,65

63

WWW.TRUCKWISE.NL 030 6087922 WE HELPEN JE VERDER 08 | 2022 ©INNOVAM

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
  51. 51
  52. 52
  53. 53
  54. 54
  55. 55
  56. 56
  57. 57
  58. 58
  59. 59
  60. 60
  61. 61
  62. 62
  63. 63
  64. 64
Home


You need flash player to view this online publication