35

Duizendpoot (Lithobiomorpha) lijkt voedzamer. De kinderen konden eerst bodemdieren zoeken, ook in het kader van de bodemdierenweek. Verder maten ze de groei in hoogte en in dikte van de bomen en gaven de bomen een naam. Tot slot zochten ze nog naar andere dieren die in en om het bosje leefden. Aan bodemdieren vonden ze in TF Malberg meer dan 10 regenwormen, 3-10 naaktslakken, een langpootmug, een pissebed en heel veel mieren. Via internet kregen we de score 6,4. In Heer vonden we: 5 gewone duizendpoten, 1 bijzondere duizendpoot (Lithobiomorpha), 2 miljoenpoten, 2 kevers. Dat is vast een score van 7,5. Op het laken vielen na schudden aan de struik weer veel spinnetjes. We hoorden en zagen een ekster. Verder paddenstoelen en vruchten van de kardinaalsmuts. Er valt dus veel te beleven in een Tiny Forest, dat vonden de kinderen ook. [Werkgroep Scharrelkids] Een gastles op de Bernhard Lievegoed School Henny en ik geven vandaag 3 november een gastles over vogels aan groep 4 van de Bernhard Lievegoed School. Henny is met de groep een boswandeling gaan maken. Ze heeft daar met de kinderen gezocht naar voedsel voor vogels, een buizerd gespot en geluisterd naar vogelgeluiden.Toen we de klas binnenkwamen trok de opgezette bosuil die wij hadden meegebracht, meteen de aandacht en er kwamen vragen van de kinderen: Is dat een echte uil, zijn die ogen echt? Hebben jullie hem zelf opgezet? Meteen genoeg gespreksstof. Daarna zijn we begonnen met even terugkijken op de boswandeling, gevolgd door de quiz. We hadden nog verschillende veren en braakballen meegenomen waar de kinderen met een loep naar konden kijken. Tenslotte nog de bosuil aaien en we konden een geslaagde les afsluiten. [Henny Kloosterboer en Toos Bloemers] Humus 111 - 33

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication