aan elektrische deelscooters.” Inmiddels zijn de bestaande bedrijven bezig met het opzetten van eigen buslijnen, vanuit Rottterdam-Zuid rechtstreeks naar Nieuw Reijerwaard. De belangstelling van bedrijven om zich te vestigen op Nieuw Reijerswaard is groot. Metselaar: “Als we alle interesses in hectares bij elkaar optellen komen we nu al ruimte tekort.” Dat maakt selectie makkelijker want niet iedereen is welkom. Van Os: “Door de lokale overheden is besloten dat een bedrijf dat zich wil vestigen een AGF-label moet hebben. Dat wil zeggen dat een autosloperij er niet opkomt. Want we willen echt aan deze selectie vasthouden omdat dat elkaar versterkt.” Metselaar: “We zoeken agro, vers, food en logistiek. Zoals Van Gelder, dat is echt een topspeler op het gebied van horeca en catering. Maar er is ook ruimte voor servicegerichte bedrijven.” Topsegment Zoveel ambities en zoveel kwaliteit heeft ook een keerzijde. Van Os: “Onze prijzen zitten in het topsegment, maar bedrijven zijn meer dan bereid om die prijs er voor neer te leggen. Dit is de logistieke hotspot wat AGF-betreft.” Wie denkt dat de uitgevende gemeenten rijk worden van het project vergist zich, alle opbrengsten van de grondexploitatie worden in het project gestopt. Van Os: “Het gaat ons om het behoud van werkgelegenheid. Bestaande en nieuwe bedrijven vragen om Links op de foto Gert-Jan Metselaar, rechts op de foto Henk van Os, respectievelijk directeur en voorzitter van de GRNR. die uitbreiding. Als uitbreiden niet kan, dan vertrekken ze naar elders in de regio en dan zijn wij die werkgelegenheid kwijt.” De economische belangen voor de regio zijn groot. Van Os: “Er gaan hier miljarden euro’s doorheen. Wat ’s avonds bij de mensen op het bord ligt, komt via dit bedrijventerrein. Het biedt 96 ha bedrijventerrein wordt toegevoegd aan het bestaande AGF-cluster, hier in beeld met de nieuwbouw van Van Gelder groente en fruit midden op de foto. naast werkgelegenheid ook veel potentie voor innovatie op het gebied van AGF. We zijn koplopers, en als we dit verder weten te clusteren en te versterken, dan behouden we die toppositie in de wereld.” Full-service truckparking Hoewel beide heren geen echte verkopers zijn, weten ze hun terrein goed aan de man te brengen. Metselaar: “We vergeten bijna te vertellen dat we ook drie gescheiden systemen hebben voor de afvoer van riool- en proceswater, voor schoon hemelwater van de daken en voor vuil hemelwater van de parkeerterreinen en wegen. En bij de aanpak van de Verbindingsweg is het asfalt gerecycled.” En de heren vragen aandacht voor de bewaakte truckparking met minstens 150 plekken die centraal op het terrein wordt aangelegd. Metselaar: “Chauffeurs kunnen daar wachten als ze nog niet bij het dock terecht kunnen of als ze moeten rusten in het kader van de rijtijdenwet. Het wordt een full-serviceconcept dus ook met een brandstofpunt. En er wordt nagedacht over oplaadpunten voor elektrische vrachtwagens.” In 2026 moet de laatste kavel uitgegeven worden. Het hele project zou in 2030 moeten zijn afgerond. ¢ Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard www.dutchfreshport.eu www.nieuwreijerwaard.eu info@nieuwreijerwaard.eu 0180 - 200030 FOOD Locaties 2020/2021 - 53
54 Online Touch Home