Industriehaven Venloo Al vier jaar op rij wint Venlo-Venray de verkiezing van Nederlandse Logistieke Hotspot. Van de twaalf edities van deze verkiezingen zette de Noord-Limburgse regio er maar liefst negen op haar naam. Ook op de diverse Europese ranglijsten voor logistieke topregio’s doet Venlo-Venray het al jarenlang goed. Zo werd de regio vorig jaar voor de tweede keer uitgeroepen tot beste vestigingslocatie voor Europese distributiecentra. De basis van dit succes is de strategische ligging, tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen en het Europese achterland in en vlakbij het Duitse Ruhrgebied. Die ligging, in combinatie met de uitstekende bereikbaarheid via de modaliteiten weg, water, spoor en lucht, maken het gebied aantrekkelijk als vestigingsplaats voor logistieke bedrijven. Zo bouwen zowel DB Schenker als Vida XL momenteel nieuwe distributiecentra in Venlo. Dat van Vida XL wordt met ruim 100.000 m² zelfs het grootste e-commerce distributiecentrum van Nederland. Ook de Venlose Industriehaven is onderdeel van en facilitair aan de logistieke VAL- en VAS- activiteiten binnen de Hotspot voor wat betreft de modaliteit vervoer over water. Zowel containers als bulk worden er in steeds grotere volumes overgeslagen. Binnen industrieterrein Venlo Trade Port zijn ook nog de spoorwegterminals van ECT en Cabooter gelegen van waaruit het zgn. synchromodale vervoersconcept gepraktiseerd kan worden. Sinds de recente vergroting van de sluizen in de Maas door Min I&M / RWS is de haven bereikbaar voor de zgn. Vb schepen (koppelverbanden tot 200 meter), waardoor de schaalvergroting in de binnenvaart optimaal benut kan worden. Doordat de autowegen en de spoorwegen steeds meer aan hun maximumcapaciteit komen is vervoer vanuit de zeehavens over water naar het achterland en visa versa een veilig, milieuvriendelijk, geruisloos en betrouwbaar alternatief. Zeker als het niet tijd kritische goederen betreft. Op het water is wat Venlo betreft voldoende ruimte. Niet alleen de bereikbaarheid over water gezien vanuit de zeehavens is als goed te kwalificeren, ook die voor de rest van Nederland. In feite geldt dat voor het hele West- Europese vaste land. Voordeel van de binnenvaart is dat grote hoeveel heden goederen binnen een redelijk tijdsbestek kunnen worden vervoerd, waardoor files en overbelaste treinpaden worden beperkt in het voordeel van een goede trimodale bereikbaarheid, geheel overeen komstig de uitgangspunten die zijn vastgelegd bij de beleidsontwikkeling van de Modal Shift. Voor meer informatie: Jan Mulders, beleidsadviseur economie Mobiel: 06 - 21 54 72 42 Email: j.mulders@venlo.nl 12 Haties 2017
13 Online Touch Home