77

Alexander van den Bosch, Directeur European Federation of Inland Ports (EFIP) Haven van Brussel (BE) is mijn vracht of container, wat is het waterpeil, welk onderhoud is er nodig. Dat gebeurt al wel, de echte uitdaging is om het grensoverschrijdend te gaan doen volgens een uniforme standaard. Het kan wel! Een uitstekend initiatief hieromtrent vind ik het COMEX project waarmee op een geharmoniseerde manier RIS op corridorniveau en in 13 lidstaten wordt geïmplementeerd. Zonder digitalisering en innovatie bereik je geen vooruitgang. De vraag is ook: wat is het gemeenschappelijk belang? Op welke manier kun je van competitie naar een integraal samenwerkingsmodel waar iedereen wat aan heeft? Nu denkt men nog te veel in silo’s. Digitalisering is een belangrijk instrument maar tegelijk misschien ook wel de katalysator.” Mogelijkheden en bottlenecks “Nieuwe marktmogelijkheden liggen er op het gebied van circulaire economie en biobased economy. Door de aard van de aanwezige activiteiten zijn de havens als het ware niet meer alleen concessieverlener, maar meer en meer ‘matchmakers’ die zowel de producerende als verwerkende industrieën bij elkaar brengen. Denk aan rest- en afvalstromen die er vaak ter beschikking zijn, evenals potentiële afnemers ervan; dit leidt tot nieuwe marktmogelijkheden. Bottlenecks zijn er ook. Bij harde infrastructuur moet je dan denken aan waterpeil, sluizen, aanmeerplaatsen, het onderhoud aan de waterwegen en de capaciteit van de haven en de services. Aan de andere kant gaat het om de genoemde digitalisering en standaardisatie en het gebrek aan uniforme regels om een gelijk speelveld te creëren. Daarom juich ik vooral vraaggestuurde en innovatieve, bottom-up projecten toe die bruggen weten te slaan tussen disciplines en de verschillende doelgroepen. Dat integrale samenwerking ook logistieke processen in havens kan optimaliseren laat het grensoverschrijdende ‘Upper Rhine traffic management system’ met het ICT-platform dagelijks zien. Ook het afgeronde EU project Connecting Citizen Ports 21’, dat 7 Europese havens bindt, leidde door kennisdeling tot een bruikbare toolbox voor andere havens bij integrale stads/haven ontwikkeling. Zo zijn er vele voorbeelden. Er lopen nu budgetdiscussies op Europees niveau. Er staat druk op de transportbudgetten. Wij pakken dan onze rol en vragen om een hoger budget om de bottlenecks aan te kunnen pakken.” Krachten bundelen “Er is steeds meer ondersteuning en aandacht vanuit Europa voor de binnenhavens. Wij houden dat wel continu in de gaten zodat we op tijd kunnen voorsorteren en het onderwerp voor het voetlicht brengen. Vergeleken met veel andere koepelorganisaties zijn wij een kleine speler, maar we zijn wel efficiënt. Wij zoeken graag de samenwerking, bijvoorbeeld met ‘zuster’ organisaties als Inland Navigation Europe (INE), European Barge Union (EBU) en de European Skippers Organization (ESO). Zo kun je samen de krachten bundelen en kritische massa inbrengen. 2018 wordt een belangrijk jaar. Het is het jaar van de multimodaliteit. Dit jaar verwachten we het een en ander aan nieuwe wet- en regelgeving. We organiseren daarom in november in het Europees Parlement in Straatsburg een belangrijk evenement waarin we het belang van de binnenhavens nog eens stevig voor het voetlicht brengen. De nationale koepels, zoals de Nederlandse Vereniging voor Binnenhavens (NVB) zorgen voor input.” Gesprekspartner “Belangrijk is dat we een organisatie zijn die vrijwel alle lidstaten vertegenwoordigt, maar ook van daarbuiten. Ook zeehavens haken aan en het netwerk breidt zich nog steeds uit. Daarnaast zijn de binnenhavens toegevoegd aan het Trans-European Transport Network (TEN-T). Dit zijn belangrijke transportverbindingen over de landsgrenzen heen om de economie en werkgelegenheid te stimuleren. Ook het feit dat EFIP onder een dak zit met de koepelorganisatie voor zeehavens (ESPO) vind ik een succes. Men weet ons goed te vinden in Brussel, we zijn bekend en worden gevraagd als betrouwbare gesprekspartner en zijn met recht het Europese aanspreekpunt voor binnenhavens.” “De tol in Duitsland, de noodzakelijke vermindering van de CO2 uitstoot, de congestie op de wegen; daar kunnen de binnenhavens de vruchten van plukken. De wind waait de goede kant op en dat moet ook, want het aandeel van de binnenvaart van 6,7 procent moet omhoog. Daarvoor moeten we de bottlenecks aanpakken. Een integrale aanpak in de logistieke keten is daarvoor cruciaal. << Szczecin en Swinoujscie Seaports Authority (PL)

78 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication