11

NEDERLANDSE VERENIGING VAN BINNENHAVENS (NVB) regionaal niveau meer naar buiten treden met de huidige economische spin-off en de perspectieven van de havens. Koppeling van de nationale zee- en binnenhavens zal vervolgens uitwijzen hoe belangrijk de binnenhavens zijn voor het toenemende goederenvervoer naar het achterland. Als kennispartner zijn wij bereid om, zodra de regioclusters functioneren, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) te helpen bij haar systeemverantwoordelijkheid en het via een visie oppakken van de centrale regie. Het Rijk investeerde al in de infrastructuur, maar er is nog veel werk te verzetten.” De NVB weet al jaren toegevoegde waarde te bieden bij belangrijke ontwikkelingen rond de Nederlandse binnenhavens. Strategische afwegingen Het verenigingsbestuur voorziet dat Nederland alleen via bundeling en nauw onderling overleg haar internationale positie als vooraanstaand distributieland kan behouden en versterken.” Met elkaar beconcurreren gaan we kopje onder, volgens Janse de Jonge. “Afspreken wie waarom welk deel van de logistieke keten oppakt en wie welke goederen voor zijn rekening neemt, leidt daarentegen wél tot - gezamenlijk - economisch profijt,’ benadrukt hij. “Met het maken van soms moeilijke keuzen en strategische afwegingen kunnen we onze goede vooruitzichten optimaal benutten.” Belangenorganisatie De Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) behartigt de professionele belangen van 63 aangesloten leden, waaronder provincies, gemeenten, havenbedrijven, havensamenwerkingen en ontwikkelingsmaatschappijen. Daarbij vertegenwoordigt een vijftal leden alleen al 27 gemeenten. Ook heeft de NVB geassocieerde partners, zoals consultants op het gebied van water- en havenmanagement. De NVB is gesprekspartner voor en verzamelaar en ontsluiter van kennis op het gebied van binnenhavenbeheer, vaarwegen, zeehavens, binnenvaart en andere modaliteiten. De organisatie informeert haar leden via een jaarcongres, het NVB Nieuws, nieuwsbrieven, sociale media, masterclasses voor beginners en gevorderden en regionaal en thematisch overleg. Eric Janse de Jonge “Zo’n 37% van het totale nationale transportvolume bereikt z’n doel al over water.” Havenlocaties 2018 - 11

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication