15

Groener en schoner, met ons allen ‘Binnenvaarttransport is een onmisbare manier om het vervoer van vrachtgoed soepel te laten verlopen tussen hoofdhavens als Amsterdam, Rotterdam, Zeeland en Antwerpen én het Europese randgebied. Drie van de negen corridors van het Trans­Europese vervoersnetwerk zijn afkomstig van of eindigen in Nederland. Nijmegen, uitgeroepen tot de European Green Capital van 2018, ligt aan een van deze corridors: de Rijn­Alpen Corridor. O ndernemers in de binnenvaart hebben mij verzocht de diverse beleidslijnen voor klimaat, energie, transport en de leefomgeving te integreren. Zij willen de onzekerheden die voortkomen uit de huidige beleidslijnen uit de weg ruimen en toewerken naar een beleid voor radicale vergroening. Zodoende hebben we gezamenlijk een nieuwe stip op de horizon gezet: een energieneutrale en zero-emissie binnenvaarttransport in 2050. Dit kunnen we niet alleen. De Europese Commissie speelt hierin een cruciale rol, namelijk voor het smeden van paneuropese oplossingen voor paneuropese problemen. Het klimaatakkoord heeft ons op een duidelijk pad gezet om van 1990 tot 2050 emissies te reduceren. Ik verwacht dat we in Nederland nog voor de zomer van 2018 gezamenlijk een tussenCora van Nieuwenhuizen Minister Infrastructuur en Waterstaat doel kunnen overeenkomen voor CO2 -emissies in 2030. Ik streef hierbij naar een Green Deal-aanpak, met talloze stakeholders in de logistieke sector en partijen die te maken hebben met watertransport, een deal die eind 2018 afgerond moet worden. Het congres Ports and the City biedt hierin een uitstekend platform om de discussie aan te gaan met deze stakeholders, niet alleen uit Nederland, maar ook uit buurlanden in de stroomgebieden van de Rijn, de Maas en de Schelde. Voor nu wens ik de stad Nijmegen en alle betrokkenen van de organisatie van het congres Ports and the City veel succes om van het opzetten van deze Green Deal een belangrijke mijlpaal te maken.’ <<

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication