PORT OF HARLINGEN: WAARDECREATIE EN MEER WERKGELEGENHEID Harlinger haveneconomie verandert De oprichtingsakte werd net nog voor de Kerst vorig jaar getekend, waarna de haven van Harlingen het nieuwe jaar verder ging als NV Port of Harlingen. Losgemaakt van de gemeentelijke ketenen moet de enige Friese zeehaven zich verder ontwikkelen en commercieel beter op de kaart zetten. “De haveneconomie zal er anders gaan uitzien.” W ie op de Waddenpromenade in Harlingen is, wil maar één ding en dat is vooral de boot naar Terschelling en Vlieland niet missen. De doorsnee toerist zal weinig oog hebben voor de andere activiteiten die aan de Harlinger haven zijn gebonden. Neem bijvoorbeeld de overslagactiviteiten, de visserij en -verwerking, de scheeps- en megajachtbouw, de industrieën van zand- en grindhandel en de betonfabriek. Paul Pot, de kersverse directeur van Port of Harlingen die overkwam uit Amsterdam, weet wat hem te wachten staat. Harlingen moet een professionele haven krijgen waar ruimte is voor meer werkgelegenheid, waardecreatie en efficiënt beheer. “We gaan als één slagvaardig bedrijf mee in de vaart der volkeren in zowel de dienstverlening als de exploitatie van het haventerrein”, zegt Pot die de gemeente nu als enige aandeelhouder van het havenbedrijf kent. Gebiedsagenda Wadden Toeristisch aantrekkelijk, cultuurhistorisch boeiend en met een duurzame economie. Dat is wat het Rijk voor het Nederlandse Waddengebied voor ogen heeft. Dat perspectief is verpakt in de Gebiedsagenda Wadden 2050. Voor de Port of Harlingen zijn de opties voor de Wadden “een hele uitdaging”. Hier komt de haveneconomie versus de natuur om de hoek kijken. Baggeren van de vaargeul en de visserij zijn niet meteen activiteiten die op een warm onthaal kunnen rekenen bij de beleidsmakers voor de Wadden. Overleg moet het begin van mogelijke oplossingen zijn, vinden ze in Harlingen.
33 Online Touch Home