36

Harlingen De Fryske Marren ACHT FRIESE HAVENS BELANGRIJK VOOR VESTIGINGSKLIMAAT Frisian Ports groeit als havencluster De samenwerking van de acht Friese havens is sinds een jaar geformaliseerd. Belangrijker, het bundelen van de krachten onder de vlag van Frisian Ports werpt inmiddels zijn vruchten af. Met als basis het nieuwe, strategische mission statement kan Frisian Ports de verdere profilering van de havens als aantrekkelijke vestigingsplaats vormgeven. Smallingerland F risian Ports is het samenwerkingsverband van de havens in Heerenveen, Leeuwarden, Drachten (Smallingerland), Sneek (Súdwest Fryslân), Harlingen, Lemmer (De Fryske Marren), Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. De verwachting is dat de haven van Franeker in de nieuwe gemeente Waadhoeke (ontstaan na de recente herindeling) de negende deelnemer zal zijn. Al deze havens zijn aangesloten op het hoofdvaarwegennet en hebben een belangrijke functie voor de (watergebonden) economie in Friesland. In gezamenlijkheid wil Frisian Ports een wezenlijke positie in het nationale en internationale beroepsvaarwegennetwerk innemen. “Als Friese havencluster staan we sterk en verzorgen we de op twee na grootste hoeveelheid overslag per jaar in Nederland”, zegt Maria Le Roy die voorzitter is van Frisian Ports en wethouder in Harlingen. Volumes De belangrijkste producten voor de Friese havens zijn zand, grind, agrarische bulkgoederen, producten in containers en die voor de maritieme maakindustrie. De verwachting is dat deze volumes zullen groeien. Vooral als het gaat om containers en ‘agribulk’. Wanneer de voorgenomen zandwinning in het IJsselmeer doorgaat, en wanneer de haven in Franeker is aangesloten, nemen de vrachtvolumes verder toe. “Mogelijk wordt onze havencluster dan de grootste in Nederland”, verwacht vicevoorzitter Ron van der Leck van Frisian Ports. “Nu staan Port of Zwolle en Port of Twente met grotere overslagcijfers op de nummers 1 en 2.” Dat Frisian Ports een partij is waarmee in Friesland rekening wordt gehouden blijkt volgens Maria Le Roy uit de recente behandeling van de provinciale discussienota over de Friese vaarwegen. “Nu we als Frisian Ports zijn samengebald en één belang hebben om de vaarwegen goed uit te nutten en de transitie van het wegvervoer naar het watertransport gestalte te geven, merken we dat de provinciale politiek rekening houdt met ons programma. De impact van Frisian Ports is in zo’n geval veel groter dan die van de afzonderlijke havengemeentes.” Onderdeel van TEN-T Alle havens van Frisian Ports hebben een goede aansluiting op het nationale hoofdvaarwegennet dat onderdeel uitmaakt van de corridor Amsterdam-NoordNederland en de internationale North Sea-Baltic-corridor. Ze staan op de Europese TEN-T-kaart, die het trans-Europese vervoersnetwerk markeert dat met Europees geld voor verbetering in aanmerking komt.

37 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication