52

Projecten en profilering De 3 gemeenten spraken af om elkaar te ondersteunen bij projecten die de haveninfrastructuur in de regio bevorderen. Bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid en kennisuitwisseling. Ook werken zij aan een gezamenlijke profilering, waarin het belang van de logistieke bereikbaarheid over het water centraal staat. Hierbij worden de exploitanten van de in de regio gelegen containerterminals betrokken. Verder worden MCA Brabant, Midpoint Brabant en REWIN betrokken bij Havens Midden-Brabant voor gevraagde en ongevraagde advisering bij projecten en kennisuitwisseling. Ecosysteem Oosterhout, Waalwijk en Tilburg zijn verbonden door het Wilhelminakanaal en de Bergse Maas. Ze liggen gezamenlijk nabij de zeehavens Moerdijk, Rotterdam en Antwerpen. Samen vormen zij een sterk logistiek ecosysteem. De samenwerking tussen de 3 gemeenten en de container-operators (BTT, ROC en OCT) biedt veel kansen. Zoals kansen voor de ontwikkeling van een goede achterlandstrategie richting de zeehavens. Ook het gezamenlijk optrekken richting Rijkswaterstaat en de Provincie biedt mogelijkheden in het realiseren van projecten. Denk aan de nieuwe insteekhaven Waalwijk die in 2020 wordt opgeleverd, Maar ook zaken zoals de aanpak van de snelweg A58, Breda, Tilburg, Eindhoven, het verbreden en verdiepen van het Wilhelminakanaal, waardoor de waterbereikbaarheid van Tilburg wordt geoptimaliseerd, en de aanpak van het knooppunt Hooipolder (A27/ A59) en de A59 tussen Waalwijk en Den Bosch (A59/A2). Ontwikkelingen Waalwijk Waalwijk heeft van oudsher veel maakindustrie en is vooral bekend vanwege de schoen- en lederindustrie. De laatste jaren heeft de logistiek sector zich sterk ontwikkeld, waarbij opvalt dat grote bedrijven op het gebied van e-commerce 52 - Havenlocaties 2018 en grootschalige (internationale) distributiecentra zich in Waalwijk vestigen. Een van de oorzaken daarvoor is dat Waalwijk geografisch gunstig ligt en goed is ontsloten via water en weg. Ook ligt een railterminal in de nabijheid liggen de luchthavens Rotterdam, Eindhoven en Schiphol op korte afstand. De bereikbaarheid van het bedrijvenpark Haven zal de komende jaren sterk verbeteren. Naast verbetering van de A59 (waar het bedrijvenpark direct aan ligt), met o.a. een nieuw klaverblad met een rechtstreekse ontsluiting op het nieuw aan te leggen bedrijvenpark, zal er ook een nieuw insteekhaven worden aangelegd. De huidige haven kent zijn beperkingen, doordat het slechts via klasse 3-schepen toegankelijk is en achter een sluis ligt. De nieuwe insteekhaven biedt veel ruimere mogelijkheden. Er is een open waterverbinding die onbeperkt, 24/7 toegankelijk is voor klasse 5-schepen. Met de nieuwe insteekhaven en het daarnaast gelegen bedrijventerrein Haven Acht, dat exclusief is bedoeld voor grootschalige logistiek, wordt naadloos aangesloten op de groeiende vraag naar multimodale ontsloten bedrijventerreinen. Omdat Waalwijk ligt tussen water en rijksweg is het tijdsverlies minimaal. De gemeente verwacht de haven in 2018 aan te besteden, zodat de eerste schepen in 2020 kunnen aanmeren waardoor bereikbaarheid met klasse V, zonder beperkingen, 24/7 wordt gewaarborgd, met een watergebonden bedrijventerrein naast de terminal. <<

53 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication