88

Markiezaat Container Terminal als draaischijf tussen Antwerpen en Rotterdam In de loop van volgend jaar wordt de nieuwe Markiezaat Container Terminal aan het Schelde­Rijnkanaal opgeleverd. De nieuwe terminal ligt precies halverwege Antwerpen en Rotterdam en is daarmee de ideale draaischijf voor het containervervoer, zegt directeur Arn van der Vorst. Bovendien liggen er tienduizenden vierkante meters opslagruimte en een containerdepot in de achtertuin. et de nieuwe buitengaatse containerterminal aan het Schelde-Rijnkanaal is de Markiezaat Container Terminal (MCT) straks letterlijk ‘de parkeerplaats naast de water-snelweg’ legt Van der Vorst uit. “Rotterdam, Vlissingen en Antwerpen zijn vlakbij. Ik zie heel veel voordeel voor iedereen.” M Wachttijden vermijden “Want geld verdienen is één, maar slim geld verdienen, dat is nog veel mooier. Niemand van de Nederlandse binnenvaart terminals 88 - Havenlocaties 2018 heeft het volume om voor één kade in Antwerpen een boot te vullen. Door de containers van de terminals uit het achterland hier te bundelen kunnen we een schip laden voor iedere afzonderlijke kade en vermijd je wachttijden in de zeehavens. Als we dat slim en kostenefficiënt doen is dat een voordeel voor alle partijen”, zegt Van der Vorst. Antwerpse interesse Ook het wegverkeer kan zijn containers afzetten in Bergen op Zoom om wachttijden in de zeehavens en congestie om de randwegen van Antwerpen te vermijden. “We halen letterlijk wielen van de weg. De oplossing is niet méér asfalt, maar dingen slimmer doen en de binnenvaart is een van die slimme dingen. Als we dat dan samen weten te doen, hebben we het helemaal goed voor elkaar.” Inmiddels vond er een gesprek plaats met het Antwerpse havenbedrijf, zegt Van der Vorst. “Die zijn zeer geïnteresseerd om een deel van hun problematiek samen met ons op te lossen.” Efficiency De bedoeling is om op de nieuwe terminal te werken met twee containerkranen in plaats van reach stackers. Dat vergroot de efficiency op de terminal. De kade wordt driehonderd meter lang. Van der Vorst verwacht straks 250.000 TEU per jaar af te handelen tegen nu 140.000 TEU op de huidige locatie. De huidige Markiezaat Container terminal kent twintig afvaarten per week met vier schepen. “Kleine schepen, om snel heen en weer te kunnen, middelgrote en grote. Het aantal afvaarten zal wel gelijk blijven, maar de schepen zullen groter zijn.”

89 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication