14

naar voorbereid. Dat vraagt om inspanningen van alle ketenspelers. Zij moeten hun krachten bundelen en nadenken over hoe zij slimmer kunnen omgaan met onder andere het delen van informatie, capaciteit, resources, mensen, vervoer en opslag. Daar is ook een interessante uitdaging weggelegd voor de vastgoedbranche. We moeten naar een ander type vastgoed, ofwel van vastgoed naar flexgoed.” Buijssen wijst erop dat door niet puur te focussen op transport en modaliteiten, maar meer op de verschillende soorten te vervoeren goederen, andere uitdagingen van supply chains zichtbaar worden. “Daarmee krijgen we kijk op mogelijkheden en de noodzaak om deze anders te ontwerpen,” weet zij. “De snel toenemende volatiliteit in goederenstromen (snel wisselende vraag, kleinere dropsizes, breder assortiment) laat de grenzen van de bestaande besturingsprogramma’s zien. In combinatie met de toenemende schaarste aan personeel, infrastructuur en de tolerantie van externe kosten is het, samen met de vraag naar verduurzaming, voor alle spelers in logistieke ketens uitdagend om met deze aspecten om te gaan. Slimmere ketenregie in combinatie met steeds hogere eisen leunt op digitalisering van informatie, in veel meer toepassingen, met veel meer sensoren en in een veel groter detail dan tot nu toe gebruikelijk was. Datagedreven logistiek is een voorwaarde voor een succesvolle transitie naar een emissieloos en concurrerend logistiek systeem. Wettelijke kaders kunnen het delen van data vergemakkelijken of blokkeren. Ook op dit vlak leidt samenwerking tussen overheden, bedrijven en onderzoekers tot meer inzicht en werkbare oplossingen.” Toppositie Mondiaal is er een sterke groei in goederentransport. Internationale spelers beschouwen Nederland als één grote, stedelijke omgeving, waar trendsettende experimenten plaatsvinden met andere logistieke oplossingen. Zo zijn er de toepassingen van Picnic en e-commercepartijen, het gebruik van innovatieve voertuigen, zoals cargobikes en LEV’s, effecten van zonering (ZE-zones), en het gebruik Topteam Logistiek Het Topteam Logistiek is het sturende orgaan binnen de Topsector Logistiek, dat onder meer doelstellingen opstelt en toeziet op het behalen daarvan binnen de gestelde perioden. In dit topteam zijn ondernemingen, kennisinstellingen en de overheid vertegenwoordigd, evenals de voorzitter van de Logistieke Alliantie. Deze alliantie vormt een toegangspoort tot de vele bedrijven, die moeten zijn uitgerust om de transities te kunnen verwezenlijken. Het Topteam Logistiek besluit over de ambitie, doelen, inhoudelijke scope, prioritaire thema’s, toepassingsgebieden en relevante doorsnijdende thema’s en verdeelt de beschikbare middelen daarover. van Intelligent Transport Systems (ITS) voor slimmere logistiek. Buijssen: “Onze toppositie is niet vanzelfsprekend. We zullen toekomstbestendig en concurrerend moeten blijven, dus innovatief, winstgevend en vooraanstaand. Alleen dan is duurzame economische groei mogelijk. Dit is een veelomvattende uitdaging, die meer betekent dan een drastische reductie van de uitstoot van broeikasgassen. Het gaat om de ‘footprint’ van onze economische activiteiten in de breedste zin van het woord. Dat vraagt om herontwerp en nieuwe uitvoering van onze logistieke ketens, wat decennia aan inspanning vergt.” Binnen de Topsector Logistiek wordt onderzoek praktisch toepasbaar gemaakt voor bedrijven. Voor de brede oplossing van nieuwe toepassingen werkt het programmabureau samen met brancheorganisaties. Dit vanwege hun mogelijkheden om innovatieve logistieke concepten toegankelijk te maken voor het brede MKB, en/of omdat zij weten wat hiervoor concreet nodig is. De Logistieke Alliantie, een bondgenootschap van bedrijfsleven, brancheorganisaties en infrastructuurbeheerders, is hierin een belangrijke partner. ‹‹ www.topsectorlogistiek.nl

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication