49

Transport & Logistiek Nederland (TLN) TLN is een invloedrijke brancheorganisatie in het goederenwegvervoer en de logistieke diensterverlening. De organisatie biedt individuele diensten en (inter)nationale collectieve belangenbehartiging voor bijna 5.000 leden. TLN fungeert als kennisbron en zoekt naar maatwerkoplossingen, die ondernemerschap helpen verbeteren. Daarnaast werkt TLN continu aan haar externe netwerk op politiek en overheidsniveau. Elisabeth Post “D e uitbraak van het coronavirus heeft niet alleen een verbeterde samenwerking teweeg gebracht met zowel gemeenten als het Rijk, maar ook snelle interactie met goede, tijdelijke oplossingen voor ontstane knelpunten,” zegt Elisabeth Post. “Zo zijn in de coronacrisis de gemeentelijke venstertijden tijdelijk versoepeld. Daarvoor hebben we nadrukkelijk gepleit, omdat er problemen ontstonden in de bevoorrading van winkels in binnensteden. Op ons pleidooi is snel gereageerd.” “Ook schakelen we regelmatig met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en stemmen we zaken af in vast overleg met het departement,” vervolgt Post. “Zo zijn noodzakelijke vergunningen op nationaal niveau geactualiseerd. Vakbekwaamheid Code 95 kon bijvoorbeeld uitstel krijgen tot 1 juni, omdat examens voor het beroepsmatig besturen van vrachtvoertuigen geen doorgang konden vinden vanwege de uitbraak van het coronavirus. En nadat we aan de bel trokken, losten Green Lanes snel de initieel hardnekkige files bij de Belgische grens op.” Post hoopt dat het verkregen begrip voor de sector en de doeltreffende samenwerking zich in de nabije toekomst op gelijke voet doorzet. “Want we moeten vooruitzien, voorbij de coronacrisis,” benadrukt zij. “Er moet - stapsgewijs - nog veel gebeuren.” Stedelijke distributie De doelstellingen van ZES zijn haalbaar, volgens Post. “Mits iedereen gezamenlijk de schouders eronder zet, zegt zij. ‘”We moeten tenslotte voldoen aan het Klimaatakkoord, dat flinke druk zet op emissievrije bevoorrading. Zodra gemeenten aangeven waar de grenzen van zero-emissie zones liggen, kan de industrie vaart maken met de productie van elektrische vrachtvoertuigen, maar ook Meer informatie: Transport & Logistiek Nederland (TLN) drs. Elisabeth Post, voorzitter Boris Pasternaklaan 22, postbus 3008, 2700 KS Zoetermeer 088 – 456 7109 www.tln.nl de ontwikkeling van voldoende stadshubs is van groot belang. In de toekomst leveren vrachtwagens voor lange afstanden goederen af naar overslagplaatsen, aan de rand van het zero-emissiegebied. Van daaruit kunnen uitstootvrije voertuigen worden ingezet om de goederen gebundeld en met een efficiënte beladingsgraad verder te distribueren in de stad: de zogenaamde Last Mile.” Gezamenlijke uitdaging Bij het maken van uitgekiende keuzen voor een juiste ligging van de stadshubs en de bereikbaarheid van de stad, zijn - buiten andere te overwinnen obstakels - ongetwijfeld ook infrastructurele aanpassingen noodzakelijk. “Voor de realisatie van Last Mile Delivery hebben we de provinciale overheden eveneens nodig,” weet Post. “Gemeenten leggen hun bestemmingsplannen mede vast op basis van de visie van de provincie, waarin zij zijn gesitueerd. Dit wordt een uitdaging waaronder we met ons allen onze schouders moeten zetten. Visies, plannen en investeringen mogen tijdens de crisis niet naar de achtergrond raken. Ook het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft hiervoor al gepleit. De maatregelen die nu moeten worden genomen voor de toekomst, zijn afhankelijk van de beschikbare fysieke en financiële ruimte. Die ruimte is snel nodig, evenals samenwerking op dit gebied. De sector transport en logistiek kan dit niet alleen.” ‹‹ Logistiekvastgoed 2020 - 49

50 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication