137

Komen er weer distributiecentra in steden? Bedrijven bieden hun klanten steeds meer opties voor levering. CoolBlue biedt vandaag besteld, vanavond geleverd. In de bouw geldt vandaag besteld, morgen tussen 7 en 9 af geleverd op de bouwplaats. De verfgroothandel levert zelfs binnen een uur. Ik wil mijn pakje vanavond nog kunnen afhalen bij de Albert Heijn winkel. En, afspraak is afspraak. Klanten verwachten precisie-logistiek. Hoe moeten we dat in steden slim organiseren nu we de afgelopen decennia de logistiek juist uit de stad hebben verjaagd? k heb vijf Albert Heijn’s to go binnen 500 meter van mijn huis, twee AH-supermarkten en dagelijks rijdt AH.nl vele malen voor mijn deur langs. Het moet vers, vlug en volledig. Het is wachten op de eerste buurtwinkels voor bouwmaterialen die meteen ook afhaalpunt voor internetbestellingen zijn. Zelfs IKEA opent nu weer stadswinkels. Vroeger konden de Jumbo, Gamma, Blokker, Hema, Intertoys en Zeeman nog met volle wagens naar de winkels. Met de steeds kleinere, en frequentere, leveringen lukt dat niet meer. Er is simpelweg te weinig ruimte voor al die vrachtwagens en bestelbusjes in de stad. I Steden in Europa leggen het transport steeds meer, en steeds strengere, regels op. Het moet schoner, stiller, veiliger en eigenlijk onzichtbaar. De fietskoerier komen op en zouden wel eens 25 procent van de zendingen in steden kunnen gaan Logistiek is de afgelopen dertig jaar de stad uit gejaagd naar bedrijven terreinen ver weg bezorgen. Die enkele vrachtwagen of bestelbus die de stad nog wel in mag moet emissievrij zijn. Natuurlijk mag je niet meer met een enkele levering de stad in; je moet bundelen. Bedrijven gaan hun goederenstromen ontkoppelen aan de rand van de stad of, liever nog, in die steden zelf dichtbij consumenten en winkels. Maar, dan moet daarvoor wel de ruimte zijn. Logistiek is de afgelopen dertig jaar de stad uit gejaagd naar bedrijventerreinen ver weg. In grote Europese steden wordt daarom nagedacht over hoe die logistiek weer in de stad kan worden ingepast. Er zijn goed bereikbare binnenstedelijke ‘logistieke hotels’ nodig. Zo’n hotel is gepland in Parijs. De helft van het 50.000 vierkante meter tellende project is bestemd voor opslag, overslag, afhaalpunten en laden van elektrische voertuigen. Parijs gebruikt nu al de Seine voor de levering aan supermarkten en binnenkort zelfs de trein om de bevoorrading in de stad te regelen. In hartje London zijn meerdere distributiecentra te vinden voor bouwlogistiek. Dit biedt kans voor de (her) ontwikkeling van vastgoed. Logistiek moet weer een plek krijgen binnen de stadsgrenzen. Laten we voorlopig het Amsterdamse Food Center voor food service, de binnenhavens voor bouwmaterialen en de stationslocaties voor retail- en webwinkellogistiek behouden en snel goede laad- en loslocaties voor vracht over de gracht regelen. Over vijf jaar zal PostNL toegeven dat we nooit alle postkantoren hadden moeten sluiten. Walther Ploos van Amstel Lector Citylogistiek Hogeschool van Amsterdam Logistiekvastgoed 2017 - 137

138 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication