Schiphol Logistics Park: voor groot en klein Schiphol Logistics Park weerspiegelt de internationale economische opleving. Het logistieke bedrijventerrein van ruim 44 hectare aan de A4 en onder de rook van Schiphol mag zich in toenemende mate verheugen in de belangstelling van ontwikkelaars, beleggers en bedrijven. Het aantal nog uitgeefbare kavels, groot en klein, slinkt gestaag. De bereikbaarheid, de infrastructuur en de uitstraling van Schiphol Logistics Park (SLP) vallen bij geïnteresseerde partijen in de smaak. ‘W ij concentreren ons op dit moment op de ontwikkeling van de gebieden op SLP West. Aan de oostkant van het park is inmiddels alle grond - 31 ha - uitgegeven. Somerset en WDP hebben daar mooie ontwikkelingen, Kuehne+Nagel, Expeditors, InterXion en Rapid Logistics zijn volop in bedrijf of aan het bouwen’, zegt senior projectmanager Rini Schoutsen van SADC, de ontwikkelaar die de grond verkoopt aan bedrijven, beleggers en ontwikkelaars. ‘Met de start van de ontwikkeling van SLP West hebben we niet alleen mogelijkheden voor grote logistieke kavels, maar kunnen we ook kleinere percelen aanbieden. Verder is belangrijk dat SLP West ook terreinen heeft voor het stallen van bijvoorbeeld vrachtwagens of busjes. Daarin is het bedrijventerrein vrij uniek.’ 20 - Logistiekvastgoed 2017 Schop in de grond voor eerste vestiger SLP West, net naast de aanvliegroute van de Kaagbaan’, wordt in twee fasen ontwikkeld, Noordzijde en Zuidzijde. SLP West Noordzijde is interessant voor bedrijven die in principe genoeg hebben aan een gebouw van 5.000 tot 8.000 m2 en een maximale bouwhoogte van 5 tot 10 meter. Niet alleen de kleinere logistieke ondernemingen komen dan in beeld, maar bijvoorbeeld ook koeriersbedrijven, cateraars, truckreparatiebedrijven, autoverhuurbedrijven, enzovoorts. Vrijwel allemaal business-to-business verbonden met Schiphol. Een van de eerste bedrijven die hier een bedrijfspand neerzet, is Durfort Vastgoed. Het logistieke pand wordt door bouwbedrijf Aan de Stegge gerealiseerd. SADC-salesmanager Anne Peters zegt: ‘In augustus gaat de schop in de grond voor het bedrijfsgebouw, waarna ontwikkelaar Durfort in december dit jaar het pand zal opleveren aan de eindgebruiker. Montea wordt de uiteindelijke belegger en verhuurder. Eind april zijn we gestart met het aanleggen van de infrastructuur op West Noordzijde.’ In december komt er een vervoersbedrijf bij, dat vierkante meters nodig heeft voor het stallen van bussen. Ook die onderneming moet aan het eind van het jaar operationeel zijn. Tempo Op West Zuidzijde, aan de overkant van de N201, richt SADC zich op grootschaliger ontwikkelingen, die vergelijkbaar zijn met de ontwikkeling aan de oostkant van SLP. Grote logistieke hallen met hoogtes tot 15 meter, op kavels van 15.000 m2 of
21 Online Touch Home