61

operationeel te zijn en dat is gelukt, dankzij de samenwerking met mijn vaste partners.” Hij haalt als voorbeeld de tijdige levering aan van de gewenste heipalen. “Samen met het bouwbedrijf hebben we gezocht naar een alternatief. Uiteindelijk vonden we ergens zwaardere en langere palen dan nodig, maar de bouw kon wel door. Als je als opdrachtgever veel verwacht van je bouwer, dan moet je zelf niet de belemmerende factor zijn. Als opdrachtgever moet je ook snel durven en kunnen beslissen. We bouwen daarom altijd met hetzelfde bouwteam om snel tot een effectief resultaat te komen. Die vastigheid zorgt voor een vertrouwensrelatie en een goede kwaliteit voor een goede prijs. De aannemer moet er ook een boterham aan kunnen verdienen. Het moet een win-win zijn.” Milieuvriendelijk Van Opzeeland is voorstander van ‘milieuvriendelijk’ bouwen waar het kan. Dat wil zeggen: de onderliggende businesscase moet kloppen, want ‘de marges in de logistieke dienstverlening laten het alleen dan toe’. De nieuwere panden zijn voorzien van LED-verlichting, extra isolatie en van een koude-installatie die werkt met natuurlijke koelmiddelen. De restwarmte van de koelinstallatie wordt teruggewonnen en gebruikt voor het verwarmen van de kantoren. Van Opzeeland heeft nog een tip voor het bouwen van een koelhuis: “Zorg eerst voor de stroomvoorziening. Reken uit wat je nodig hebt en regel het.” Bouwkundig deksel Wat zijn de leermomenten uit tien jaar panden bouwen? “Natuurlijk is er voortschrijdend inzicht, maar de basis is telkens hetzelfde: hoe kun je een pand zo efficiënt mogelijk gebruiken? Dus zoveel mogelijk de constructie aan de buitenkant, zodat je aan de binnenkant gladde, strakke panelen hebt. ‘Als je als opdrachtgever veel verwacht van je bouwer, dan moet je zelf niet de belemmerende factor zijn.’ Praktisch en hygiënisch. Wij kiezen ook voor docks aan de buitenkant. Dat is beter voor de klimaatbeheersing binnen én het is efficiënter aansteken met de vrachtauto. De banden slijten minder en je hebt minder manoeuvreerruimte nodig.” Alle nieuwe panden zijn ook voorzien van een extra zolder tussen het koelplafond en het dak. “Een bouwkundig deksel waarop alle leidingen, kabels en andere techniek liggen.” Barendrecht Begin 2016 wilde Van Opzeeland fase II in Waalwijk weer oppakken toen een nieuwe kans zich aandiende. “We kregen de mogelijkheid om twee panden van totaal vijftienduizend vierkante meter in Barendrecht over te nemen.” Tussendoor nam Kivits Drunen nog enkele transportbedrijven over en dat kostte ook de nodige aandacht, legt Van Opzeeland uit. “Zodra de wielenkant op orde is moet fase II er toch van gaan komen, we gebruiken namelijk in Waalwijk ondertussen ook diversen externe panden. We kochten wel alvast een hectare grond bij dat beschikbaar kwam, juist naast ons kavel. Dat is een nu een beveiligde parking voor onze trucks.” “We zijn vaak benaderd door ontwikkelaars, maar wij krijgen het meest comfortabele gevoel als onze belangrijkste panden van onszelf zijn. Het geeft een klein kostenvoordeel en wie weet is het straks nog een appeltje voor de dorst.” ‹‹ Waalwijk prima locatie voor logistiek “Waalwijk is een prima locatie. Het is fijn om in een logistieke hotspot te ondernemen. Waarom? Het is niet voor niets dat we het zo noemen. De gemeente heeft de focus op logistiek als het gaat om ruimtelijke ordening, arbeidsmarkt en infrastructuur. Ze begrijpen waarover we het hebben en wat voor ons als sector belangrijk is. Ook als je vergunningen nodig hebt, kan je hier snel schakelen. Meedenken, eerlijk en duidelijk, en snel, zo werkt het hier. Fase I ging bijvoorbeeld in acht en een halve maand van eerste idee tot en met realisatie, mede dankzij die instelling van de gemeente. Geen langdurig onderhandelingsproces, maar wederzijds realisme. Daarnaast is de samenwerking in de driehoek onderwijs, overheid en ondernemers hier prima. De lijnen zijn hier heel kort en centraal georganiseerd door het platform Logistiek Midden-Brabant, in en rondom het Huis van de Logistiek in Tilburg. Dat vertaalt zich naar allerlei programma’s, bijvoorbeeld rondom een human capital-programma met specifieke opleidingen en maatwerkoplossingen.” Logistiekvastgoed 2017 - 61

62 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication