Funderingbedrijf van ’t Hek ontwikkelt Amsterdamse bouwhub Het funderingsbedrijf ontwikkelt daarom, samen met Port of Amsterdam, een bouwwub van 55.000 m2 in de Amsterdamse haven. Ruud van ’t Hek over de bouwhub: We helpen bouwbedrijven bij grote projecten in de stad. Zij vertelden ons dat het leveren en afvoeren van bouwmaterialen een uitdaging voor ze is. Staal, hout, gips of cv-ketels: veel van deze materialen komen van buiten de stad. De chauffeurs weten niet altijd de weg, waardoor ze vast komen te staan, of heel vroeg arriveren en hun motor voor jouw huis laten ronken. Zo kwamen we op het idee van een bouwHub: één plek in de haven, waar leveranciers materialen naartoe brengen. Wij zorgen voor het vervoer naar de stad. Toen we met dit idee naar Port of Amsterdam stapten, waren ze meteen enthousiast. Het scheelt een heleboel vrachtwagens in de stad. Ze hoeven namelijk alleen maar naar de hub te rijden. Wij doen het laatste stuk. We kennen de stad op ons duimpje. We weten dus precies hoe we moeten rijden, waar we wel kunnen gaan staan en waar we beter een ander plekje kunnen zoeken. We verzamelen ladingen en doen zo in één rit meerdere bezorgingen. Zo houden we het aantal ritten minimaal. En we gaan met een volle wagen terug. Het karton en plastic waarin de materialen vaak verpakt zitten, nemen we namelijk meteen weer mee om te recyclen in de haven. De logistiek in grote steden remt de leefbaarheid Vanaf 2019 komen ze op de markt voor stadslogistiek. Daarna is er echt geen excuus meer om klaar te zijn voor zero emissie stadslogistiek in 2025. Het is tijd om elektrisch transport in de stad verplicht stellen, waterstof mag ook. De techniek is er, maar wordt nu vaak niet ingezet, omdat het economisch nog onrendabel lijkt. Maar als elektrisch transport en waterstof in steden het monopolie krijgen, zal dat snel veranderen. Met de korte actieradius van elektrische voertuigen gaan professionele logistieke dienstverleners werken met een aangepast concept. Ze verzorgen het transport tot aan de hubs aan de rand van de stad met volle dieselvrachtwagens en binnenvaartschepen, en van daaruit met elektrisch vervoer: vrachtwagens, bestelauto’s en cargobikes. En, soms is vervoer over water van afval of bouwmaterialen de beste weg. Die hubs zijn gespecialiseerd in de grote stromen die de stad in gaan: bouwmaterialen (ook circulair), levensmiddelen en food service, facilitaire inkoop en pakketdistributie. De ontwikkelaars van vastgoed aan de rand van de stad moeten ruimte maken voor aanvoer (en mogelijk zelfs de afvoer) via de binnenvaart en ruime mogelijkheden voor het slim opladen van de voertuigen met ‘smart charging’ en veilig parkeren van de voertuigen. Uiteraard zijn alle gebouwen voorzien van zonnepanelen die elektriciteit leveren voor de voertuigen. De ondernemingen op zo’n stadslogistiek bedrijventerrein werken intensief samen met park management. Maak ruimte voor stadslogistiek Nieuwe wijken moet de overheid op basis van ‘zero impact mobiliteit’-richtlijnen inrichten; schone lucht, veel groen en ruimte om te bewegen. Het beleveren moet alleen nog maar mogelijk zijn met lichte elektrische voertuigen of via afhaalpunten. De Pijp is een negentiende-eeuwse wijk, en kunnen we niet zomaar ombouwen. Daarom wringt het verkeer daar, en is het lastig om de problemen daar goed aan te pakken. In nieuwe wijken moeten de overheid slimme en schone stadslogistiek van meet af aan mogelijk maken. ‹‹ Walther Ploos van Amstel is lector Citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam Logistiekvastgoed 2018 - 121
122 Online Touch Home