“Nederland profiteert versneld van de aantrekkende wereldeconomie” Arthur van Dijk BTW is verschuldigd. Daarnaast oogst onze arbeidsmoraal waardering, evenals het gemak waarmee hier flexibele arbeid mogelijk is.” Grote voordelen biedt bovendien de toenemende samenwerking tussen het bedrijfsleven, onderwijsinstellingen en overheden met als doel om steeds meer jongeren te interesseren voor een carrière in de logistiek. Van Dijk: “Onlangs is zelfs een pilot georganiseerd om via ‘serious gaming’ al praktische voorkennis te bieden aan basisscholieren. De Rijksuniversiteit Groningen ontwikkelde voor onderwijs en bedrijfsleven in recente onderzoektrajecten games, die specifieke aspecten in de logistiek benaderen, zoals stadslogistiek en ‘gain sharing’ in samenwerkingsverbanden. De games creëren bewustwording en stimuleren inzichtelijkheid en effectiviteit van processen in de logistiek.” Van Dijk signaleert verder goede sub-initiatieven op het gebied van certificering, uitzendkrachten, financiële constructies en andere specialisaties.” Nederland profiteert versneld van de aantrekkende wereldeconomie,” zegt hij. “Hier is sprake van een optelsom. We zijn goed in transport en overslag, opslag en warehousing, logistics en value added services, ketenregie, overkoepelend acteren, slimmer, sneller en duurzamer werken en ICT. Maar blijven we dat ook op de lange termijn?” Digitalisering “Verdere digitalisering is onze nieuwste kans,” vervolgt Van Dijk. “Een adequate digitale infrastructuur draagt onder andere bij aan de gewenste modaliteitonafhankelijkheid. Deze krachtige kans vormt echter ook een bedreiging. Uitvoerderschap, in plaats van automatische regie, kan een geduchte consequentie zijn. De hele wereld neemt digitalisering serieus en overal ontstaan op dat gebied razendsnelle ontwikkelingen. Wij zijn daarin dus niet per definitie uniek. Dat betekent dat nieuwe aanbieders met zelfdenkende datasets straks bepalen hoe bedrijven hun goederen gaan vervoeren. Daarmee komt onze uitgangspositie als ‘Gateway to Europe’ onder druk te staan. We moeten dus scherp en vooruitstrevend blijven om als koploper stand te houden. De logistieke sector moet optimaal willen en kunnen inspelen op ontwikkelingen, zoals ‘big data’, ‘shared economy’, 3D printing, biotechnologie en kritisch nadenken over wat de klanten van de opdrachtgever willen. Dat betekent zicht Transport & Logistiek Nederland (TLN) TLN is een invloedrijke brancheorganisatie in het goederenwegvervoer en de logistieke diensterverlening. De organisatie biedt individuele diensten en (inter)nationale collectieve belangenbehartiging voor bijna 5.500 leden. TLN fungeert als kennisbron en zoekt naar maatwerkoplossingen, die ondernemerschap helpen verbeteren. Daarnaast werkt TLN continu aan haar externe netwerk op politiek en overheidsniveau.
24 Online Touch Home