‘Soms moet je ‘nee’ dúrven zeggen’ D e afgelopen jaren maakte B&G een transitie door van een productgericht bedrijf naar een klantgerichte moderne onderneming. De wensen van de klant en deze ontzorgen staan voortaan voorop, legt sales manager Bakker uit. “Wat niet hetzelfde is als overal ja tegen zeggen.” Nooit af Het afgelopen jaar is een nieuwe huisstijl neergezet en een nieuwe website ontwikkeld. Het woord hekwerk is uit de bedrijfsnaam verdwenen. Bakker: “Omdat we meer doen. We ontwerpen, maken en leveren ook draai- en schuifpoorten. We doen de hele buitenterreinbeveiliging, inclusief zaken als kentekenherkenning of toegangscontrole. ‘Houd Zorgen Buiten’ is daarom de perfecte nieuwe slogan.” Als kers op de taart van de vernieuwing bouwt B&G een nieuw bedrijfspand in Veldhoven. “We gaan goed vooruit, maar er zijn nog steeds verbeterslagen te maken. Ik denk ook dat het een proces is dat nooit af is.” Niet realistisch “Vroeger konden wij geen nee zeggen en pakten we alles aan. Maar als een vraag niet reëel is, moet je nee dúrven zeggen. Laatst was er een aanvraag van een klant die een poort wilde met een betrouwbaarheid van honderd procent. B&G staat voor kwaliteit, maar er zijn zaken die we niet in de hand hebben, zoals molest of blikseminslag. Zo’n aanvraag is dus niet realistisch. Wij willen hier graag de verwachtingen managen, oftewel wat zijn de mogelijkheden bij incidenten.” Vooraf helder “Je moet de klant meenemen in het proces. Hoe wil je de toegangspoort gebruiken? Gaat die tien of zeshonderd keer per dag open? Wat verwacht je van het hek? Alleen bescherming, of ook detectie? Als je het hele verhaal vooraf helder hebt, kun je in de uitvoering alles in een keer goed en snel doen. Bij een dc in de foodsector zijn er bijvoorbeeld besmettingsrisico’s, terwijl je bij een dc met twee gebruikers twee heel verschillende eisenpakketten Logistiekvastgoed 2018 - 47 “Klanten kopen geen hek, ze willen controle over hun buitenterrein”, zegt Ron Bakker van B&G. Die controle biedt het bedrijf met een uitgekiend programma aan hekwerken, toegangspoorten en beveiligingssystemen. “Geen situatie is identiek, iedere klant heeft een andere oplossing nodig.” En dat pakt B&G tegenwoordig anders aan dan voorheen. kunt hebben. Daarom is het van belang om altijd mee te denken over de juiste oplossing.” Echt nodig? “Staat er ‘doe maar een hekje’ in het bestek, dan moet je in gesprek. Het omgekeerde komt ook voor. Een aanvraag bestond uit een overgedimensioneerd hek aangevuld met detectie. Is dat echt nodig, vragen wij dan. Het bleek van niet, dus hebben we een goedkopere oplossing geleverd. Hiermee kon voor de klant een substantiële besparing worden gerealiseerd, waarbij het uiteindelijke resultaat hetzelfde is gebleven. Ja, je moet met de klant meedenken in zijn portemonnee en niet per se alles uit een order willen persen.” Alles in eigen hand B&G heeft het hele proces in eigen hand, van advies, ontwerp en productie tot en met transport en installatie. “We doen alles zelf, ook de service en de nazorg”, zegt Bakker. “Kwalitatief hekwerk en aanverwante artikelen tot en met de voordeur. Komen er andere zaken bij, dan hebben we daarvoor partners. Ook in de uitvoering van het werk moet je in gesprek blijven, zegt Bakker. Bijvoorbeeld over het aansluiten van de elektrotechnische apparatuur. “Als er al een installateur rondloopt, gaan we in overleg. Wie doet wat waar? Als hij de poort aansluit: prima. Als de aannemer graaft voor ons hek: ook prima. Uitgangspunt is altijd: wat is het beste voor de klant?” Vroegtijdig betrekken Bij het aanleggen van hekwerken en toegangspoorten loop je vrijwel altijd in de weg, zegt Bakker, die dat vooral als een uitdaging ziet. “Voor de nieuwbouw van UPS in Eindhoven starten we nu aan één kant, maar we weten nog niet waar we de volgende dag verder kunnen. Dat is afhankelijk van de betonvloermaker, de hovenier en de stratenmaker. We moeten dus extreem flexibel zijn. Dat kan prima, als we in een vroeg stadium worden betrokken in de plannen. Bij een andere klant hebben we eerst een groot deel van het vaste hekwerk geplaatst, met uitzondering van de toegang. De klant heeft dus geen bouwhek nodig en als de bouw straks klaar is, hebben wij nog maar een paar dagen nodig.” << Informatie: B&G Hekwerk Ron Bakker rbakker@bghekwerk.nl Telefoon 0499 – 363 666
48 Online Touch Home