71

Meer informatie over Get ahead in Europe is te vinden op www.getaheadineurope.com stemen ontstaan. Ze wijst op de nieuwe ontwikkelingen die in het gebied plaatsvinden op het gebied van e-commerce en supplychain-logistiek. “Dan is het logisch om samen met de logistiek gerelateerde bedrijven deze ontwikkelingen op gedrag en technologie verder te onderzoeken.” Slimste haven Het succes van de treinverbinding dat onderdeel uitmaakt van de Nieuwe Zijderoute, is in september 2017 ceremonieel gevierd in Tilburg. Tilburg maakt als eerste stad in Nederland daar prominent onderdeel van uit. op de kaart te zetten. Er staat handige informatie op en er zijn allerlei nuttige zaken te downloaden.” Beter presterende keten Niet alleen in de haven of in de regio, maar ook op de corridor wordt geïnvesteerd in de logistieke keten. Dit houdt zeker niet alleen meer infrastructuur in, maar ook meer focus op het vergroten van de betrouwbaarheid van intermodaal vervoer. Naast dat een beter presterende keten zorgt voor een sterkere propositie voor Rotterdam – MiddenBrabant is het effect ook dat er een ladingverschuiving van de weg naar het spoor en binnenvaart plaatsvindt. Met als resultaat een beter bereikbare haven en regio. Een concreet voorbeeld van een investering in betrouwbare duurzame ketens vanuit Get ahead in Europe is de West-Brabant corridor. Deze samenwerking betekent in de praktijk dat schepen bij meerdere terminals in Moerdijk en Tilburg lading combineren voor één deep sea containerterminal in Rotterdam, of andersom. Partners betrekken Get ahead in Europe staat en is een platform met logistiek gerelateerde partners. Mengedé en De Wijs voerden gesprekken met een aantal regionale bedrijven en op het moment van schrijven is een vijftiental al toegetreden als partner. De bedrijven committeren zich door de branding van Get ahead in Europe mee te nemen in hun bedrijfspresentatie en aan te sluiten op nationale en internationale events. Voorsprong behouden en vergroten Nieuwe vestigers naar de regio halen en nieuwe klanten voor bestaande bedrijven binnenhalen zijn Logistiekvastgoed 2018 - 71 mooie én gewenste resultaten, maar het zijn niet de enige factoren die van belang zijn. “Vernieuwing binnen de sector is belangrijk voor de lange termijn om je voorsprong als logistieke topregio te behouden en te vergroten”, zegt Mengedé. Innovatieve keten In Tilburg is het MindLabs-initiatief opgezet (MindLabs.eu), waarbij het bedrijfsleven met het mbo- en hbo-onderwijs en de universiteit samenwerkt aan ondernemersvragen op het gebied van gedrag en technologie. Mengedé: “MindLabs is een organisatie die een belangrijke invloed kan uitoefenen op de innovatie van de logistieke wereld van de toekomst.” De bedoeling is dat de juiste ecosyDe Wijs: “De haven van Rotterdam wil ‘s werelds slimste haven zijn. Om deze koppositie te verkrijgen en te behouden moet er blijvend vernieuwd worden. Innovatie is een cruciaal middel om de beoogde veranderingen in energietransitie en digitalisering te realiseren. Deze twee initiatieven hebben natuurlijk een mooie samenhang en vragen om kruisbestuiving. Door het samenvoegen is de ambitie om niet alleen de slimste haven, maar ook de slimste supplychain te realiseren.” Mengedé: “We zijn nog niet zo lang bezig en nu al succesvol. De samenwerking verloopt goed, vanwege de kracht van het netwerk haken de bedrijven aan en de naamsbekendheid van Get Ahead groeit. Dat is overigens vooral een kwestie van ‘doen’ door de samenwerkende partners en de bedrijven. Get ahead in Europe gaat in essentie over de branding van de logistieke keten Rotterdam en Midden-Brabant. Deze branding is gebaseerd op de complementerende krachten van beide regio’s en is niet toepasbaar op andere regio’s. Samenwerking en over de grenzen heen kijken is daarbij wel belangrijk.” ‹‹ Vanuit een gezamenlijk belang maken de partners gebruik van Get ahead in Europe, ook op internationale beurzen zoals vorig jaar tijdens China International Logistics Fair in Shenzhen.

72 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication