95

Guido van Liefland, teammanager Vestigen van REWIN West-Brabant Logistiek West-Brabant presenteert zich als collectief: volle bak tijdens de borrel in de stand van CONNECTED West-Brabant tijdens Transport Logistics München. Multimodale ontsluiting verder geoptimaliseerd Uniek voor de regio West-Brabant is het multimodale netwerk. Van de zeehaven in Moerdijk en de barge terminals in Bergen op Zoom en Oosterhout tot de diverse rijkswegen, waterwegen en spoorlijnen die de regio in alle windrichtingen ontsluiten. Guido van Liefland: “De nieuwe buitengaatse containerterminal van MCT (Markiezaat Container Terminal) aan het Rijn-Scheldekanaal geeft een nieuwe stimulans aan de dc’s in de directe omgeving en aan het containervervoer over water.” Logistiek dienstverlener Mepavex bouwt er nieuwe magazijnen, direct aan de kade. Logistiek vastgoedontwikkelaar DHG doet dat elders op het industrieterrein Noordland. “Het tekent het geloof in de markt”, zegt Van Liefland. Nieuwe vestigers TGW is zo’n voorbeeld, zegt Van Liefland. Het Oostenrijkse bedrijf richt zich op het automatiseren van interne logistieke processen, wereldwijd. Drie jaar geleden kwam het naar Roosendaal met twee medewerkers. Nu werken er veertig, zegt directeur Hans de Sutter. “Tien daarvan komen uit Vlaanderen. Dat is één van de redenen om in West-Brabant te zitten: België en dus ook de Belgische arbeidsmarkt is dichtbij. West-Brabant is ook ideaal vanwege de bereikbaarheid. Er zijn vier luchthavens op een uur rijden. Dat is erg handig voor ons.” Automatisering is een must Magazijnautomatisering is booming business, zegt De Sutter. “Het gaat goed in de logistiek en het is moeilijk voldoende arbeidskrachten te vinden. Automatisering is dan een deel van de oplossing. Bovendien drukt het de loonkosten.” TGW ontwikkelde een innovatieve pickrobot waarbij de grijper zich aanpast aan het product. “Automatisering is ook noodzakelijk om de steeds kortere leadtimes te kunnen waarmaken én het is een manier om effectiever om te gaan met de beschikbare vierkante meters. Want dankzij automatisering kun je de hoogte in. Dat is een must richting de toekomst.” CONNECTED West-Brabant De Sutter roemt de begeleiding die hij ontving van onder meer REWIN bij de keuze voor West-Brabant. “Heel sterk.” Hij is van plan om opnieuw contact te zoeken. “We willen de banden met het onderwijs aanhalen, zodat schoolverlaters en afgestudeerden ons beter weten te vinden. REWIN kan ons daarbij ondersteunen.” Van Liefland: “Wij ondersteunen dergelijke vragen van harte. De regio is zeer actief op dit gebied. Het bedrijfsleven, het onderwijs en de overheid werken actief samen in CONNECTED West-Brabant.” (Meer informatie op: connected-westbrabant.nl.) Van Liefland: “Vanzelfsprekend is het de ambitie van West-Brabant om voorop te blijven lopen en de logistieke sector in de regio te laten groeien en ontwikkelen. Inmiddels zijn de economische omstandigheden in de sector als geheel veranderd, bijvoorbeeld op het gebied van ruimte en het vinden van voldoende logistieke arbeidskrachten. Hetgeen, net als in andere logistieke regio’s in Nederland, een uitdaging is. Verslimmen, verduurzamen en gezamenlijk optrekken door overheid, bedrijfsleven en onderwijs zijn de belangrijke voorwaarden om dergelijke uitdagingen het hoofd te bieden. Met deze partners bouwt REWIN daarom aan een logistiek programma zodat West-Brabant ook in de toekomst een innovatieve en sterke economische logistieke topregio blijft waar bedrijven zich graag vestigen.” ‹‹ Beschikbare kavels in West-Brabant West-Brabant beschikt nog over een aantal interessante kavels. Zo kan grootschalige logistiek bijvoorbeeld terecht op Campus A58, het voormalige Philips-terrein (120.000 m2 ook in de range tot 60.000 m2 ) in Roosendaal. Maar zijn er diverse mogelijkheden, zoals in Breda, Etten-Leur, Roosendaal, Tholen of Bergen op Zoom. Op het haventerrein in Moerdijk is op Industrial Park nog circa 130 hectare beschikbaar voor chemie gerelateerde logistieke bedrijvigheid. Voor de 140 hectare van Logistiek Park Moerdijk is het wachten nog op de afhandeling van de planologische procedures. Nieuw-Prinsenland langs de A4 bij Dinteloord tenslotte, is prima geschikt voor agro- en foodgerelateerde logistiek. Daarnaast zijn er diverse kleinere kavels beschikbaar, verspreid over de regio. Logistiekvastgoed 2018 - 95

96 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication