Van gronddatabank naar location intelligence Data worden in veel sectoren steeds belangrijker. Om consumentengedrag te voorspellen, of het faalmoment van machines, om maar iets te noemen. Heembouw verrijkt locatiedata met andere gegevens om klanten optimaal te informeren over de beste vestigingsplek. Data- en salesanalist Djoerd van Velzen (links) en commercieel directeur Rinus Verhey van Heembouw. “D Gronddatabank Heembouw heeft al sinds 1996 een gronddatabank waarin alle beschikbare bouwkavels en (her)ontwikkellocaties in Nederland staan. Redelijk platte data, zou je kunnen zeggen met onder meer de plaats, de kaveloppervlakte en een indicatie van Hotspotanalyse van het afzetgebied van een logistiek dienstverlener. ata verzamelen en analyseren is primair bedoeld om onze klanten te helpen bij het maken van de juiste keuze voor een locatie. Wij willen vooral bouwen, maar daarbij willen we wel toegevoegde waarde leveren. Met de data-analyse doen we dat, maar het is altijd de klant die kiest”, zegt commercieel directeur Rinus Verhey. de grondprijs. Door die data te combineren met data van logistieke indicatoren ontstaan nieuwe inzichten. “Een vraagstuk kan heel divers zijn”, zegt data-analist Djoerd van Velzen. “Bijvoorbeeld veiligheid in relatie tot nieuwbouwplannen voor een woonwijk, of een logistieke dienstverlener die palletdistributie wil doen in een bepaald gebied. Met data kun je aantonen hoe het echt zit.” Inzichtelijk maken Soms heeft Van Velzen te maken met bedrijven die weten wat ze willen; ze hebben hun huiswerk gedaan en er is een vestigingslocatie in beeld. “Wij stellen dan de vraag waarop dat is gebaseerd, toetsen dat met data en maken scenario-analyses. En dan komen er vaak toch andere resultaten uit. Of neem een buitenlandse partij die zich in Nederland wil vestigen en denkt dat het niet uitmaakt of je in Utrecht of Amersfoort zit. Door data over bijvoorbeeld arbeidsmarkt of multimodale bereikbaarheid te koppelen aan een locatie maken wij inzichtelijk dat er wel degelijk verschillen zijn.” Vrije data Van Velzen legt uit dat veel data tegenwoordig vrij verkrijgbaar zijn, bijvoorbeeld via CBS en KvK. “We kopen en ruilen ook data en klanten leveren zelf natuurlijk ook gegevens aan.” Het actualiseren van de data gebeurt – afhankelijk van de data – van real time tot één keer per maand, of jaar. “Als er een kadastrale verandering is van een perceel, dan weten wij dat direct”, zegt Van Velzen. Ook intern nuttig Data-analyse is ook nuttig voor de interne bedrijfsvoering en de strategie van het bedrijf, zegt Verhey. “Dankzij data-analyse zie je trends aankomen voordat ze een trend zijn. Voor ons is het ook een acquisitietool. Het is een stap verder naar voren, nog vóór de gronddatabank. We kunnen de data visualiseren op een digitale kaart en ook ons CRM eraan koppelen. Straks kunnen we ook voorspellen op basis van de patronen in de data. Eigenlijk doen we dat al een beetje; wij kunnen al voorspellen of de huren in een bepaald gebied zullen stijgen of dalen.” Creativiteit en domeinkennis Het hebben van data is één ding, zonder creativiteit én domeinkennis is het niet meer dan een nut144 - Logistiekvastgoed 2019
145 Online Touch Home