148

Groei van robotisering in Nederlandse warehouses Auteurs: Kees Verweij, Partner, en Max Overmeer, Consultant bij Buck Consultants International H et is vandaag de dag zoeken naar een speld in een hooiberg op de Nederlandse arbeidsmarkt. In maart 2019 daalde de werkloosheid verder naar een historisch lage 3,3%, een percentage dat meer dan 20 jaar geleden voor het laatst bereikt werd. Uiteraard is deze krapte ook op de logistieke arbeidsmarkt volop merkbaar. Begin 1e kwartaal 2019 stelde 38% van de beroepsgoederenvervoerders in ons land dat ze operationele belemmeringen kende door een tekort aan personeel. Dit betrof vooral vrachtwagenchauffeurs, transportplanners en warehouse-medewerkers. Het tekort was in 2018 29% en in 2017 nog ‘slechts’ 14% (bron: STL 2019). Deze toenemende krapte 148 - Logistiekvastgoed 2019 zal ook niet snel verdwijnen, want bestaande en nieuwe vacatures voor logistieke medewerkers blijven volgens het UWV de komende jaren moeilijk vervulbaar. De belangrijkste twee oorzaken: de verwachte economische groei en de grote vervangingsvraag door vergrijzing. Er moeten dus andere wegen gevonden worden om de vraag naar arbeidskrachten op te vangen. Dit kan onder meer op twee manieren: (1) verder aantrekken van buitenlandse arbeidskrachten en (2) mechanisering en robotisering van logistieke processen zodat er minder medewerkers nodig zijn. De eerste oplossing kent zijn eigen uitdagingen, in dit artikel willen we focussen op de tweede oplossing: verdere robotisering van logistieke processen. Robotisering in Nederlandse warehouses breekt langzaam door Robotisering in de logistieke sector lijkt de komende jaren kansen te bieden, en dan ligt de focus op robotisering in distributiecentra en warehouses. Natuurlijk is robotisering van het goederenvervoer ook denkbaar, en er zijn genoeg partijen in de wereld die hier hard mee aan de slag zijn. Denk u maar aan Uber Freight, dat reeds in 2016 in de USA een zelfrijdende truck met 50.000 Budweiser biertjes 120 kilometer over de snelweg liet rijden. Echter, de introductie van gerobotiseerde zelfrijdende trucks gaat zeker nog een jaar of 10-15 duren in Europa, als het niet langer wordt. Het is gewoon nog te lastig om robots in te zetten

149 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication