150

Zero-emissie stadslogistiek? Kansen voor vastgoed In het Klimaatakkoord staat dat in 30 tot 40 grotere steden voor de Green Deal Zero-Emissie Stadslogistiek middelgrote zero-emissie zones gaan vaststellen. Die zullen dan met ingang van 2025 voor goederenvervoer worden ingevoerd. Dat is een stevige ambitie die mogelijk 40 duizend vrachtwagens en bijna 1 miljoen bestelauto’s gaat raken. Mogen die over 6 jaar allemaal niet meer de stad in? Welke nieuwe kansen biedt dit voor vastgoedontwikkelaars? G rotere, maar vooral ook kleinere zelfstandige ondernemers liggen daarvan wakker. Hoe regel je die zero emissie stadslogistiek betaalbaar en betrouwbaar terwijl het aanbod van voertuigen nog niet eens beschikbaar is? Hun bedrijfsvoering moet anders wanneer ze beginnen met elektrisch vervoer. Je moet vijf keer slim nadenken om je succesvol voor te bereiden op zero emissie stadslogistiek. Stadslogistiek vastgoed is bepalend voor succes. Slim voertuigen kiezen De eerste vraag is wat in 2025 het passende voertuig is. Het uit gewoonte inruilen van de dieselbestelauto voor een elektrische bestelauto is niet slim. Lichte elektrische vrachtvoertuigen en vrachtfietsen gaan het beeld in binnensteden en woonwijken bepalen. Er zijn al geslaagde voorbeelden bij pakketbezorging, horecabevoorrading, servicelogistiek en zelfs in de bouw. Of, kan het helemaal zonder voertuig door een andere organisatie van de levering van materialen. Zijn echt al die voorraden in de bestelauto nodig? Ricoh en Canon werken in grote steden als met wandelende monteurs. En, natuurlijk worden vrachtcapaciteiten steeds vaker gedeeld. Slim rijden Met een korte actieradius en de nodige oplaadtijd is een betere, dynamische planning nodig. De rijstijl en de routekeuze bepalen hoe groot de actieradius in de praktijk is. De nieuwe voertuigen hebben boordcomputers die de voertuigprestaties, de status van de rit, de accu en de rijstijl van de chauffeur monitoren. Samen met actuele verkeersinformatie kan een goede planning worden gemaakt voor de betrouwbare inzet van het elektrische voertuig. De berijder speelt een grote rol bij het ‘brandstofverbruik’. Hoe ga je straks de berijders stimuleren om slim te rijden? Transportondernemers betrek150 - Logistiekvastgoed 2019 ken hun chauffeurs nu al met ‘gamification’ bij slimmer rijden. Slim laden De lokale overheid moet bij zero emissie zones een slimme laadinfrastructuur faciliteren. Veruit de meeste bestelauto’s staan voor de deur van de bloemist, bouwer of monteur thuis. Zijn daar voldoende laadpalen? Is er genoeg stroom? En, als de bestelauto of vrachtwagen in de stad is, kan de chauffeur dan bijladen bij een winkelcentrum of kantorenlocatie? Is er bij grote bouwprojecten nagedacht over een laadplein voor de bouwbusjes die uit de regio komen? En, hoe vindt de chauffeur de weg naar een beschikbaar laadpunt? Voor bedrijventerreinen waar veel voertuigen moeten kunnen laden is een visie nodig op slimme energieopwekking en -distributie; vehicle-tobuilding-to-grid. Op termijn moeten energieintensieve bedrijven aparte aandacht krijgen in omgevingsvisies en ruimtelijke ordeningsplannen. Beschikbaarheid van stroom wordt een vestigingsplaatscriterium. Naast investeringen in de eigen laadinfrastructuur, zijn ook investeringen nodig in smart charging. Hoe verdeel je het laden van de voertuigen over de nacht? Voor de aanbieders van zero emissie mobiliteit liggen hier kansen om nieuwe energiediensten aan te bieden. Elektriciteit is alle behalve gratis. Diesel is bij elke pomp te koop voor eenzelfde prijs per liter. Bij stroom is dat anders. De prijzen aan de paal lopen sterk uiteen, zeker als je ook nog eens snel wilt laden. Dan is elektriciteit al snel duurder dan diesel. De fleetmanagers moeten de inkoop van energiediensten slim regelen.

151 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication