Logistieke vastgoedclusters langs de belangrijkste logistieke assen Intervest is een Belgische beursgenoteerde gereglementeerde vastgoedvennootschap die zich richt op kantoren en logistiek vastgoed. Afgelopen twee jaar breidde het bedrijf flink uit in de logistieke markt en dan vooral in Zuid-Nederland. Marco Hengst: “Onze focus op logistieke clusters en sterke geografische focus is ons onderscheidend vermogen voor onze klanten en zorgt voor synergie.” D Nabijheid Intervest heeft de ambitie om met zijn logistiek vastgoed prominent aanwezig te zijn langs de belangrijkste logistieke assen in de Benelux en – op termijn – in Duitsland. “Alles ten zuiden van de grote Nederlandse rivieren is ons primaire werkterrein.” Op dit moment heeft het vastgoedbedrijf locaties in Roosendaal (3), Raamsdonksveer (3), Tilburg (2), Eindhoven (2) en Vuren (1). Langs de A15 gebeurt het nodige op logistiek gebied, signaleert Hengst en de wens is om de positie langs deze as uit te breiden, zodat ook daar een logistieke cluster ontstaat volgens de Intervest filosofie. “En we gaan richting Limburg en de grens over, Duitsland in. Alles met het doel om in de Rijn-Schelde delta een sterk logistiek vastgoedplatform te realiseren voor onze klanten. Nabijheid voor de klant en pro-actief hun operaties kunnen ondersteunen, vinden wij belangrijk.” Regionaal alternatief De stap naar Nederland werd twee jaar geleden ingezet, vertelt Hengst. “Zuid-Nederland is een natuurlijke uitbreiding op onze Belgische en dan 72 - Logistiekvastgoed 2019 e totale omvang van de vastgoedportefeuille van Intervest bedraagt op dit moment 867 miljoen euro, een stijging van ruim 200 miljoen ten opzichte van een jaar eerder. De groei vond voornamelijk plaats in het logistiek segment en in Nederland. 520 miljoen euro van de totale portefeuille (60%) bestaat uit logistiek vastgoed, dertig procent daarvan zit in Nederland. De groei in Nederland is een natuurlijke groei, zegt Marco Hengst, chief investment officer van Intervest Offices & Warehouses. “We hebben vorig jaar in Nederland een negental acquisities gedaan, waarvan twee projecten nog in uitvoering zijn. We zijn beursgenoteerd en hebben daardoor vrij gemakkelijk toegang tot de kapitaalmarkt. Vorig jaar hebben we voor honderd miljoen nieuwe aandelen uitgegeven en dat geld hebben we onder meer gebruikt voor de uitbreiding in Nederland.” ‘Wij willen in een beperkt geografisch gebied een meerwaarde bieden voor onze klanten. Nabijheid is hierbij essentieel om de klanten goed te kunnen ontzorgen en door economy of scale additionele diensten te kunnen aanbieden.’ voornamelijk onze Vlaamse vastgoedportefeuille. Logistiek gezien is het een gebied en het wordt door dezelfde mainports bediend. Daar zit ook het verschil ten opzichte van onze vastgoedcollega’s: wij hebben niet de ambitie om in heel Nederland actief te zijn, maar willen in een beperkt geografisch gebied meerwaarde kunnen bieden aan onze klanten. Het zorgt voor economy of scale en opent de deur voor het leveren van additionele diensten. Als je voldoende aanwezigheid in hetzelfde gebied hebt, ken je de markt beter en wordt het gemakkelijker om zaken te organiseren en daar gezamenlijk voordeel uit te halen. En het biedt meer mogelijkheden om klanten een regionaal alternatief te bieden, bijvoorbeeld bij uitbreiding, of juist bij inkrimping.” Het hele logistieke landschap invullen “Ik besef dat we in Nederland nog niet bij iedereen bekend zijn, maar alle partijen met een logistieke huisvestingsvraag in Zuid-Nederland kunnen ons gerust contacteren. Wij bieden bestaande gebouwen, ontwikkellocaties en sale- en lease back-constructies al dan niet in combinatie met nieuwbouw.” Intervest richt zich niet op klanten in een specifieke sector, het draait om locaties met voldoende logistiek potentieel, nu of in de nabije toekomst. “De huidige locatiebehoefte telt, maar je kijkt ook naar de toekomstige manier om logistieke operaties te doen.” Hengst refereert aan XXL warehouses, stadsdistributie en wel of niet de hoogte in met nieuwe gebouwen. “Op bepaalde locaties hebben XXL warehouses toegevoegde waarde. Bijvoorbeeld in Genk, België ontwikkelen we nu een trimodaal ontsloten site van 250.000 vierkante meter. De hoogte in is niet voor alle logistiek operaties geschikt en eigenlijk zijn de grondprijzen op de meeste locaties in de Benelux hiervoor nog niet hoog genoeg. Stadsdistributie is wel een ontwikkeling waarop wij mogelijk ook inspringen. Dan kan je het hele logistieke landschap invullen voor je klanten.” Er lopen in Nederland momenteel twee nieuwe Intervest-ontwikkelingen. In Roosendaal wordt een dc van 28.000 vierkante meter gerealiseerd volgens BREEAM Outstanding certificering. In Eindhoven verrijst Flight Forum Gold (21.000 m2 ) naast het luchthaventerrein, met als voordeel de prima ontsluiting via lucht en weg. Dit dc wordt gerealiseerd volgens BREEAM Very Good. Beide gebouwen voldoen aan de laatste eisen ten aanzien van modern logistiek vastgoed, met een vrije hoogte van ruim twaalf meter, voldoende draagkracht, een prima ontsluiting, et cetera. “Eventuele klantspecifieke eisen kunnen tijdens de bouwfase nog geïmplementeerd worden.” ‹‹
73 Online Touch Home