‘Als bouwteampartner moet je wel toegevoegde waarde hebben’ Twee dingen vallen op bij de recente logistieke bouwprojecten van Bouwbedrijf Van de Ven, zegt adjunctdirecteur Frank Smits van het bedrijf. “We zitten bijna overal in het bouwteam en het gaat steeds vaker om gemechaniseerde warehouses.” S mits bladert door het portfolioboek en wijst willekeuring enkele projecten aan: K&N Veghel, Jumbo Nieuwegein, Koningszuivel (WDP) Bleiswijk, InBev Berkel en Rodenrijs en DocMorris (Montea) Heerlen. Allemaal voltooid of in uitvoering. “Voor Caldic (WDP) Nieuwegein, Nabuurs in Haps en Cuijk en Sligro in Breda zijn we net gestart of in voorbereiding.” Samen met Kees Fransen, hoofd Bedrijfsgebouwen, is Frank Smits verantwoordelijk voor de realisatie en ontwikkeling van (logistieke) bedrijfsgebouwen binnen Van de Ven. Optimaliseren van de ontwerpen Begin dit jaar startte Van de Ven ook de werkzaamheden voor het nieuwe dc van bol.com in Waalwijk. Een pand van maar liefst 50.000 vierkante meter footprint plus verdiepingsvloeren van dezelfde grootte. Het dc wordt volledig gemechaniseerd. Er wordt toegewerkt naar de BREEAM Outstanding certificering. “Als bouwteampartner nemen we de ontwerpverantwoordelijkheid over en brengen we expertise in. Dat betekent het optimaliseren van de ontwerpen, zowel constructief als qua installaties. Het houdt ook in dat je de juiste installateur op tijd Kuehne & Nagel, Tiel NDC Jumbo, Nieuwegein betrekt voor een soepel proces. Als bouwteampartner moet je wel toegevoegde waarde hebben.” Samen de voorbereiding doen “Wij geloven heilig in het bouwteam. Het is weliswaar een modewoord geworden waarbij het vaak alsnog uitdraait op de laagste prijs, net als bij een tender. Maar deelnemen in een bouwteam gaat over expertise en toegevoegde waarde leveren, gevraagd en ongevraagd. Het voordeel van vroegtijdig deelnemen in het bouwteam is dat je intern ook op tijd een team kunt formeren, omdat je weet dat je aan de slag moet. Zo kun je samen met de opdrachtgever de voorbereiding doen met als resultaat een snelle bouwtijd en een optimaal resultaat. Het bol.com-project wordt helemaal uitgewerkt in een BIM-model en onze BIM-specialisten zijn vanaf het begin hierbij betrokken. Zo kun je samen finetunen en optimaliseren.” Mechanisatie Distributiecentra met mechanisatie vragen extra expertise van een bouwer, zegt Smits. “Met name als het gaat om de fundering en de stijfheid en nauwkeurigheid van de staalconstructie.” Het Jumbo-gebouw in Nieuwegein is 25,5 meter hoog, het shuttlegebouw van bol.com wordt nog 7,5 meter hoger. “Het staal van het bol.com dc mag maar maximaal drie centimeter scheef staan. Je moet er speciaal op ontwerpen én goed en nauwkeurig bouwen. Wij bewijzen dat we dat kunnen.” De samenwerking met de firma die de mechanisatie ontwerpt en aanlegt moet optimaal 92 - Logistiekvastgoed 2019
93 Online Touch Home