13

nen, die elkaar ook nog eens opvolgen in de tijd. Zo werkt het systeem nu eenmaal, maar de belangen bij, en ook de kijk op, een project veranderen ook in de tijd. Gelukkig is de samenwerking en de communicatie tussen ProRail en ons zeer goed is. We werken in toenemende mate als een geheel waarbij we continu het optimum vinden, in het belang van de reiziger.” Multifunctioneel ruimtegebruik Na het voltooien van de Sleutelprojecten zijn NS Stations en ProRail nu volop bezig met diverse andere grote en kleinere stations. De huidige integrale gebiedsontwikkeling heeft te maken met een enorme woningbouwopgave. De Wilde: “De woningbouw stuit daarbij op het station en andersom. De vraag is: hoe help je elkaar?” Te Boome: “Multifunctioneel ruimtegebruik is een deel van het antwoord, bijvoorbeeld een ondergrondse fietsenstalling, waardoor er op het maaiveld ruimte ontstaat. Steden zitten nu ook in een fase dat ze kiezen voor kwalitatief ruimtegebruik met meerdere functies, op sociaal-maatschappelijk gebied maar ook op economisch gebied. Tegelijkertijd moet het stationsgebied natuurlijk ook aantrekkelijk en veilig zijn.” De Wilde: “Onze missie is om goede stations neer te zetten voor de reizigers. Het lijkt soms aantrekkelijk om de kaasschaaf op een plan te zetten, maar wij houden liever vast aan kwaliteit.” Te Boome: “Kwaliteit is ook belangrijk voor het beheer en de operatie. En, zoals een collega van mij het verwoordde: stations gaan lang mee en moeten mooi oud kunnen worden.” “Multifunctioneel ruimtegebruik is een deel van het antwoord, bijvoorbeeld een ondergrondse fietsenstalling, waardoor er op het maaiveld ruimte ontstaat.” Er is op allerlei niveaus in verschillende gremia al veel overleg tussen de partijen, legt De Wilde uit. “Punt is dat tien jaar voordat een project in de uitvoering gaat, het geld al wordt toegekend. Tegen de tijd dat je daadwerkelijk begint, ziet de wereld er vaak heel anders uit. Nu is er ook nog eens minder geld beschikbaar en dat is een gegeven waarmee je moet dealen. Tegelijkertijd is een bezuiniging een drijfveer om het nog slimmer te doen. Samen hebben we veel kennis en ervaring in huis, dus daar zetten we ons vanzelfsprekend voor in. Maar om dat succesvol te kunnen, moeten we het van start tot finish integraal aanpakken. Neem het station daarom mee in de plannen voor het gebied. We moeten het met elkaar doen. Het Rijk bundelt het geld en dat is prima. Maar wij moeten het met alle betrokkenen goed verdelen. Dus niet alleen naar het integrale ontwerp kijken, maar ook naar het integrale budget. Ieder voor zich werkt niet.” << Artist impression door Karres+Brands van de noordzijde van station Zwolle. Rechts de Passerelle: de duurzame houten loopbrug die momenteel in aanbouw is. Stationslocaties 2024/2025 - 13

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication