In de spoorzone tussen binnenstad, waterboulevard en centrumhaven ligt het Westerdok. In de nieuwe nota Ruimte is Twente aangewezen als een nieuwe verstedelijkingsregio. De drie Twentse steden Enschede, Hengelo en Almelo trekken samen op om ‘Den Haag’ het belang van de regio duidelijk te maken. Arjen Maathuis: “De vorige minister De Jonge heeft de schaalsprong in de nota gezet en de huidige minister Keijzer gaat die nu finaal maken. De drie Twentse steden kennen nu een ruime 320.000 inwoners, daar moeten er rond 2050 zo’n 100.000 bij komen. Dat betekent dat er ongeveer 70.000 woningen in de drie steden bij kunnen komen.” “We bouwen voor onze eigen inwoners, voor hun kinderen, en we willen ook talent aan ons binden. De economie in Almelo is de afgelopen tien jaar sterk gegroeid, zoals in de hightech sector. De uitbreidingsruimte voor het bedrijfsleven is er ook het komende decennium en dat laten we hand in hand gaan met woningbouw.” 16 - Stationslocaties 2024/2025 Waarbij zeker wordt gekeken naar woningen voor iedere beurs. “In bijvoorbeeld de Kerkelanden zijn we mét inwoners al gestart hun huizen te verduurzamen en te verbeteren. Dat zetten we door in deze ontwikkeling.” In Almelo staan relatief veel sociale huurwoningen. Ook ná de nieuwbouwperiode, waar zeker tien jaar voor is uitgetrokken, zal er volgens Maathuis een evenwichtige mix in de woningvoorraad aanwezig zijn. “Waarbij iedere wijk een eigen karakter houdt.” Snel handelen In de Spoorzone ligt ook het intercitystation met één centrale hoofdingang. “Dat willen de gemeente en spoorse partijen graag veranderen: van beide zijden van het spoor willen we een voorkant maken. Die moeten de kwaliteit van de stad laten zien en een mooie entree bieden. Hoe we het station toekomstbestendig gaan maken, werken we momenteel uit samen met vervoerders, ProRail, Provincie en Rijk.” “Het station blijft het middelpunt en de verwachting is dat Almelo met een groeiende economie de functie van één van de belangrijkste knooppunten in het spoornetwerk van Oost-Nederland verder zal uitbreiden. Zéker als straks ook de Nedersaksenlijn – het traject naar Groningen – hier in Twente aankomt”, zegt Maathuis, wijzend op de maquette van Almelo Centraal. “En het mooie is: we zijn hier in Almelo ook nog eens heel snel. Links, rechts en het midden zijn het eens over de hoofdlijnen van onze plannen. We bouwen momenteel harder dan de landelijke afspraken en hebben de visievorming voor de spoorzone in een jaar gedaan, wie doet ons dat na?” <<
17 Online Touch Home