Vroege planfase Vooruitdenken is de sleutel tot toekomstbestendige stations Multimodale Knoop Eindhoven Meer vervoerscapaciteit Brainport Regio G emeente Eindhoven, Provincie Noord-Brabant, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en NS hebben het consortium Movares, Stedenbouwkundig bureau KCAP en architectenbureau Team V Architectuur opdracht gegeven voor de MIRT-verkenning ‘Multimodale Knoop Eindhoven’. Er is behoefte aan meer busvervoer, meer spoor-/perroncapaciteit en meer voorzieningen voor fietsers, voetgangers en deelmobiliteit. We onderzoeken, ontwerpen en adviseren over de beste alternatieven voor het integrale station, voor alle modaliteiten. Samen realiseren we een internationaal knooppunt dat past bij de ambities van Brainportregio Eindhoven en waar regionale, nationale en internationale verbindingen samenkomen in een hoogstedelijke omgeving. Venlo Integraal Toekomstvast Duurzame oplossingen H et emplacement van Venlo is een cruciaal knooppunt waar de Brabantroute, Maaslijn en de spoorlijn naar Duitsland samenkomen. Gelegen in een dichtbebouwd gebied en aan de voet van het Maasdal, kampt het emplacement met problemen zoals hittestress en wateroverlast, die door klimaatverandering verergeren. Movares en ProRail zijn de verkenningsstudie Venlo Integraal Toekomstvast (VIT) gestart om duurzame oplossingen te vinden voor de thema’s ‘spoorse infra’, ‘stations & transfer’ en ‘duurzaamheid’. De manier waarop we dat doen is uniek. We hebben duo’s (Movares/ProRail) gevormd rond de thema’s en zijn alle mogelijke knelpunten en oplossingen aan het verkennen. De set met oplossingsrichtingen met daaraan gekoppeld concrete situaties, is gepresenteerd aan het ministerie van IenW. OV en Wonen Utrecht Betere bereikbaarheid woon- en werklocaties Utrecht D e regio Utrecht groeit snel, met toenemende vraag naar woon- en werkruimte en drukte op wegen en openbaar vervoer. Movares voert de MIRT-verkenning OV en Wonen uit om Utrecht Science Park beter bereikbaar te maken, de druk op Utrecht Centraal te verlichten en nieuwe woon- en werklocaties in Utrecht Zuidwest en Nieuwegein bereikbaar te maken. In de eerste fase (zeef 1) hebben we kansrijke oplossingsrichtingen uitgewerkt die in de beoordelingsfase (zeef 2) verder zijn onderzocht. Er zijn nu vijf kansrijke oplossingen met onder meer een mogelijke nieuwe (ondergrondse) tram, een extra busbaan op Utrecht Science Park en aanpassingen aan bestaande lijnen. Samen werken we aan goed bereikbare nieuwe en bestaande woon- en werkgebieden. Harmelen Utrecht Centraal Utrecht Lunetten Utrecht Science Park Bunnik Zeist Bilthoven Odijk Montfoort Houten IJsselstein Nieuwegein Stationslocaties 2024/2025 - 21
22 Online Touch Home