23

Klimaatbestendig en toekomstvast Wij gaan voor duurzaamheid en circulariteit Station Dordrecht Circulaire fietsenstalling n Dordrecht wordt eind van dit jaar de eerste circulaire stationsentree en fietsenstalling opgeleverd. Het ontwerp van studioSK en Movares wordt gerealiseerd in opdracht van de gemeente Dordrecht en ProRail. Het gebouw biedt plek aan circa 2000 fietsen, bijna drie keer zoveel als nu. De stalling is compleet de- en remontabel. De materialen zijn her te gebruiken en de stalling kan in haar geheel verplaatst worden. Daarnaast is het ontwerp energieneutraal door het gebruik van een zonnedak en carbon-based door toepassing van houten bouwdelen De stalling vormt de vernieuwde ingang van het station, als paviljoen in het Weizigtpark. Het open ontwerp past perfect bij de locatie. In combinatie met nieuwe fietspaden is het een grote verbetering van de openbare ruimte. Station Utrecht Vaartsche Rijn Stijlvolle entree naar de binnenstad H et is een levendig stuk stad met tram en trein op het dak: station Utrecht Vaartsche Rijn, ontworpen door studioSK, Movares. Het station is volledig naar wens van de gemeente ontworpen als een stadspoort over het water van de Vaartsche Rijn. De perrons voor de trein en de halte voor tram liggen 6 meter boven straatniveau. Daaronder zijn stedelijke functies geïntegreerd, zoals winkels, bewonersruimten, een parkeergarage en een bewaakte fietsenstalling. De smalle onderdoorgang is vervangen door een ruime passage waarin het water en de beide kades doorlopen. Het station heeft een lichte, ruime opzet en alle plafonds van de perronkappen zijn van hout. De perrons zijn bereikbaar via brede trappen en transparante liften. Het resultaat: een levendig stuk stad met tram en trein op het dak. Historische Perronkappen Innovatieve restauratietechnieken B ehoud en renovatie van historische perronkappen zijn essentieel om de culturele waarde en functionaliteit van stations te waarborgen. Met innovatieve restauratietechnieken versterkt Movares de monumentale structuren en past ze aan de moderne eisen aan. • Bij station Leeuwarden met kappen uit 1891 heeft Movares meegewerkt aan het restauratieontwerp; • Eerder werkte Movares al aan de restauratie van station Groningen en recent waren we kernspeler bij de restauratie van de120 jaar oude stationskappen; • Voor station Alkmaar verzorgt Movares de renovatieengineering van alle perronkappen. Stationslocaties 2024/2025 - 23 I

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication