Drie adviezen 1. Bouw nieuwe woningen, voorzieningen en werklocaties in hoge dichtheden op een aantrekkelijke manier. Op plekken waar veel mensen wonen is meer draagkracht voor voorzieningen en openbaar vervoer op korte afstand. De onderlinge afstanden zijn beperkt, zodat verplaatsingen lopend of per fiets gemaakt kunnen worden. Dat is goedkoop, gezond en duurzaam. Gemeenten kunnen nabijheid creëren door goede ruimtelijke ordening. 2. Zorg ervoor dat het openbaar vervoer de logische keuze is voor de langere afstand door bestemmingen zoals werklocaties en onderwijs binnen loopafstand van OV-knooppunten te bouwen en woningen binnen fiets- en loopafstand. Om CO2-uitstoot door mobiliteit te reduceren moeten niet alleen woningen maar ook bestemmingen, zoals arbeidsplaatsen, goed bereikbaar zijn. Daar is nog veel winst te behalen. Het aantal arbeidsplaatsen is de afgelopen jaren vooral toegenomen op autosnelweglocaties en op multimodaal ontsloten locaties2 . NS adviseert om er de komende jaren alles aan te doen om meer banen, onderwijs, cultuur en gezondheidzorg bereikbaar te maken met het openbaar vervoer. De trein is de duurzaamste optie voor de langere afstand Station Zwolle @Wouter van der Sar 3. Zorg er als gemeente voor dat het mobiliteitsplan en het parkeerbeleid aansluit op een duurzaam verplaatsingspatroon van huidige en nieuwe inwoners, op zo’n manier dat stad en OV-netwerk ook bereikbaar zijn vanuit minder stedelijk gebied. Het is belangrijk om onze steden ook bereikbaar te houden voor mensen uit gebieden zonder goede OV bereikbaar28 - Stationslocaties 2024/2025
29 Online Touch Home